2021-08-02, 17:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Märkligt! Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensan, mig veterligen har jag aldrig haft det eller. Konstigt!
Och det har med saken att göra, vad?
Citera
2021-08-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Just nu finns inget som tyder på att det ska behövas mer vaccin förutom till äldre och de i riskgrupper.
Det spekuleras i eventuell påfyllnad om antikropparna sjunker för mycket men där saknas fakta ännu.

Och du, dra inte in invandringspolitik i denna tråden för det är helt fel ämne.
Svårt att hålla ordning på sakerna?
Jaja du har problem med argument. Är kanske för tidigt åldrande eller så har du fått covid på hjärnan.

Varför pratas det då om "boostersprutor" - har de vaxxinerat bort ditt minne, eller? Eller, så kanske vaxxinen sållar bort slika obehagliga sanningar? Nej, det finns tydligen massvis med evidens att antikropparna och vaxxinen inte skyddar som de skall så jo, fler sprutor kommer behövas för er - så hur många är du villig att ta?

Nej, detta med invandringspolitiken var genialt - detta då det påvisar ert förminskande utav människor som inte tycker som er. Och vi har ju sett hur fint massinvandringen ställt till det i landet...

Argument är det sista jag har problem med att frammana - det har tyvärr ni som fortsätter ta vaxxinen - mest sannolikt en biverkning!
Citera
2021-08-02, 18:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Inte ofta jag går på samma ställe som min bror! Och jag har alltid vänner som inte går ut men som har passen. Tror du verkligen att ex. publik på en fotbollsmatch och värdarna där har tid att genomföra dessa kontroller? Hur fungerar passen? De är alltså INTE dynamiska och går att kopiera på något sätt? Hur skall ex. svenska kontrollanter kunna veta hur all världens Covid-pass ser ut och tvärtom?
EU har kommit överens om utformningen och du laddar ner det med ditt mobila bankid till din elektroniska brevlåda. Där finns det sedan med QR-kod. räkna med att du behöver legitimera dig också när du visar det. Kanske blir det så smidigt att du kan använda ditt mobila bankid då också.
Citera
2021-08-02, 18:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Inte ofta jag går på samma ställe som min bror! Och jag har alltid vänner som inte går ut men som har passen. Tror du verkligen att ex. publik på en fotbollsmatch och värdarna där har tid att genomföra dessa kontroller? Hur fungerar passen? De är alltså INTE dynamiska och går att kopiera på något sätt? Hur skall ex. svenska kontrollanter kunna veta hur all världens Covid-pass ser ut och tvärtom?
Du är inte bara gnällig, du är en fuskare också.

Ta nu ditt vaccin och var som folk och försök vara ärlig.
Citera
2021-08-02, 18:01
Medlem
Citat:
Jag hade precis samma läge fram till 1993. Aldrig haft influensa tidigare.
Men så fick jag och resten av familjen influensa hösten 1993.
Jävlar vad sjuka vi var.
Och då fanns det vaccin som vi givetvis sedan har tagit varje år. Så dumma vi varit att inte ta de nhjälp som finns.

Så det är inte speciellt konstigt.
Jag och frugan fick influensan via våra småbarn som fick det på dagis.
Alla år tidigare hade vi inte några barn och man umgås inte med sjuka vänner men barn lämnar föräldrarna gärna med feber på dagis.

Vänta du tills du får egna barn så upptäcker du snart hur kul förkylningar och magsjuka är.
Har egna barn , inte fått magsjuka ,feber,influensa , vattkoppor osv osv samt jobbade min fru på förskola .. så jag hade väntat mig att bli sjuk! Men nepp lite smått allmänt förkyld har man väl varit Men inte värre än så..

Varför vet ja inte. Men jag äter och dricker rätt "rent" om de nu spelar någon roll alls i sammanhanget.
Senast redigerad av Porky123 2021-08-02 kl. 18:04.
Citera
2021-08-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De är statiska och man kan skriva ut de på papper.

Man visar vaccinpasset tillsammans med legitimation.

Man kan alltså kopiera ett vaccinpass och så länge du har ett förfalskat ID eller personen som har covidpassets legitimation (och ser lik ut) så kan du förmodligen använda det men straffen om de kommer på dig är nog ganska hårda.

Tack för relevant info - kudos! Sedan tror jag inte straffen är så hårda. Vid ex. en fotbollsmatch så nekas du säkerligen bara tillträde till arenan, för de har inte tid att administrera slikt när 30 000 personer skall in... Urkundsförfalskning kan det ju bli, men frågan är hur hårt de kommer driva detta?
Citera
2021-08-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och det har med saken att göra, vad?
Inget... fick lite feeling bara
Citera
2021-08-02, 18:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De är statiska och man kan skriva ut de på papper.

Man visar vaccinpasset tillsammans med legitimation.

Man kan alltså kopiera ett vaccinpass och så länge du har ett förfalskat ID eller personen som har covidpassets legitimation (och ser lik ut) så kan du förmodligen använda det men straffen om de kommer på dig är nog ganska hårda.
Jepp!:

Böter på kvarts miljon hotar vid tyska gränser
Vid Tysklands gränser, tågstationer och gränsnära motorvägar kontrolleras sedan i söndags att resenärer är fullständigt vaccinerade, tillfrisknade eller har ett negativt covid-test. I värsta fall hotar skyhöga böter.
https://www.svd.se/skyhoga-boter-hotar-i-tyska-granskontroller

Citera
2021-08-02, 18:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Varför pratas det då om "boostersprutor" - har de vaxxinerat bort ditt minne, eller? Eller, så kanske vaxxinen sållar bort slika obehagliga sanningar? Nej, det finns tydligen massvis med evidens att antikropparna och vaxxinen inte skyddar som de skall så jo, fler sprutor kommer behövas för er - så hur många är du villig att ta?

Nej, detta med invandringspolitiken var genialt - detta då det påvisar ert förminskande utav människor som inte tycker som er. Och vi har ju sett hur fint massinvandringen ställt till det i landet...

Argument är det sista jag har problem med att frammana - det har tyvärr ni som fortsätter ta vaxxinen - mest sannolikt en biverkning!
Slut gärna spamma tråden med invandringspolitik. Jag är inte alls positiv till det som skett men det är ett helt annat ämne som sådana som du med brist på argument tar till. Larvigt.

Ja det skrivs i kvällspressen om boostersprutor och massa annat. går du på allt som skrivs i AB?

Jag känner mig väldigt trygg med de två doser jag fått.
Fixa det du också så behöver du inte fundera på att fuska med vaccinpass eller stanna du hemma i din lilla vrå.
Citera
Medlem
Opaques avatar
Sydamerika är just nu hårt drabbat av Delta och Gamma varianten. Peru har 200 000 döda och sjukhusen är överfulla. Grannen Colombia har tripplat sitt antal intagna på sjukhus.
Grannen Chile (Där 80% är fullvaccinerade) har inte märkt av ökningar i den storlkesklassen på långa vägar.

Andel av befolkningen i Peru som är vaccinerade (1 eller 2 gånger) = 18%
Colombia = 25%

Borde onekligen ge en tankeställare.

Experts say Latin America is fast becoming the new epicenter of the COVID-19 pandemic. More than one million people there have died.
The only exception is Chile, where 80 percent of the population are fully vaccinated

https://www.youtube.com/watch?v=JBRD4t64IiM
Senast redigerad av Opaque 2021-08-02 kl. 18:08.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Men var inte hela poängen och tanken med vaccinerna att man skulle kunna öppna upp samhället och börja leva som normalt igen?

Om man inte kan känna sig trygg med vaccinerna ens varför argumenterade man då på detta sätt?

Ändå säger du att felet inte ligger i vaccinerna? Det är väl alldeles uppenbart att det har failat.

Jag fattar inte hur man kan vara så blind som vissa är här i tråden.

Vaccinerna fungerar bra mot den ursprungliga kinesiska varianten.

Vi har länge känt till hotet att det ska uppstå nya varianter som tar sig förbi vaccinernas skydd. Trots det, så har gränserna stått öppna för alla virus som har uppstått runt om i Världen. Flygplanen har fortsatt att flyga mellan olika delar av Världen, ibland med smittbärare ombord.

Det är inte vaccinerna som har misslyckats. Det är politiken med öppna gränser som har saboterat för vaccinerna. Någon tyckte att det var viktigare med öppna gränser, än att låta samhället återgå till att fungera normalt.
Citera
2021-08-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
EU har kommit överens om utformningen och du laddar ner det med ditt mobila bankid till din elektroniska brevlåda. Där finns det sedan med QR-kod. räkna med att du behöver legitimera dig också när du visar det. Kanske blir det så smidigt att du kan använda ditt mobila bankid då också.

Fick förklarat av en annan som du kanske sett att det även går att kopiera passet på papper...

Citat:
Du är inte bara gnällig, du är en fuskare också.

Ta nu ditt vaccin och var som folk och försök vara ärlig.

Nej, jag har inget evenemang som jag tänkt gå på och bryta några sjuka regler i nuläget, men jag måste ta mig själv såsom ex. annars blir det enkom löjligt, typ; "jag frågar åt en vän"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in