2021-08-02, 14:21
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Då solen rör sig i spiralkrets jämnar skuggorna ut sig då sidledes rörelsen kompenseras med en uppåtrörelse.

Tänk hur en kupol ser ut och att solen följer den i taket

Jag kan tvär inte förstå hur du menar, kanske vara lite mer tydlig?

Menar du att solen under ett dygn gör ett varv runt den platta jorden samtidigt den under detta dygn förflyttar sig uppåt?

Hur ska det på något sätt kunna göra att att alla skuggor över hela den platta jordytan rör sig rakt? Det är för mig obegripligt! För det är ju som sagt omöjligt!

Kan du testa där hemma? Ja just ja, plattskalllar gör ju inga tester för att se om deras fantasier faktiskt stämmer.

Men du kan väl förklara igen, verkligen förklara. Hur kan solen göra ett varv över den platta jorden, 360 grader på ett dygn, samtidigt som ALLA skuggor rör sig helt rakt från soluppgången till solnedgång, över alla platser på jorden.
Från morgon 06:00 till kväll 18:00 ska alltså solen gå i en helt rak bana över himlen. Då har solen redan gjort en 180 graders varv över den platta jorden.
Hur ska du kunna få ALLA skuggor att gå rakt överallt.

Berätta

Låt mig gissa, du kommer inte berätta.
Citera
2021-08-02, 15:54
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Finns å andra sidan en möjlighet att jorden är linsformad med viss krökning på ytan

Hur kan nordpolen vara täckt av hav i så fall?
Citera
2021-08-02, 16:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Hur kan nordpolen vara täckt av hav i så fall?

Haha, ja precis. Brukar det inte heta att vatten alltid är platt?
Citera
2021-08-02, 18:35
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil

Menar du att solen under ett dygn gör ett varv runt den platta jorden samtidigt den under detta dygn förflyttar sig uppåt?

Hur ska det på något sätt kunna göra att att alla skuggor över hela den platta jordytan rör sig rakt? Det är för mig obegripligt! För det är ju som sagt omöjligt!

Kan du testa där hemma? Ja just ja, plattskalllar gör ju inga tester för att se om deras fantasier faktiskt stämmer.

Men du kan väl förklara igen, verkligen förklara. Hur kan solen göra ett varv över den platta jorden, 360 grader på ett dygn, samtidigt som ALLA skuggor rör sig helt rakt från soluppgången till solnedgång, över alla platser på jorden.
Från morgon 06:00 till kväll 18:00 ska alltså solen gå i en helt rak bana över himlen. Då har solen redan gjort en 180 graders varv över den platta jorden.

Berätta

Räcker med att kolla orkansäsongen Juni - November. Solen flyttar sig i ringen och triggar igång dessa virvelvindar.
Citera
2021-08-02, 18:44
Medlem
Citat:
Räcker med att kolla orkansäsongen Juni - November. Solen flyttar sig i ringen och triggar igång dessa virvelvindar.
Finns det inga orkaner dec-maj? Iså fall, varför inte?
Citera
2021-08-02, 18:54
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Finns det inga orkaner dec-maj? Iså fall, varför inte?

När solen är som högst upp i kupolen juni så är det längre från marken. Sen rör den sig neråt och i större cirklar närmare ekvatorn. Då skapas turbulens pga ökad värme och närhet för de regionerna
Citera
2021-08-02, 18:57
Medlem
Citat:

Hur kommer det sig att solen går upp och ned söder om "ringen" i t.ex Australien på deras vinterhalvår?

Enligt din model så bör solen gå upp i nordöst men vi kan observera att den går upp i sydöst. Så du måste kompletera din modell med ... ja ... något...
Citera
2021-08-02, 19:09
Medlem
Citat:
När solen är som högst upp i kupolen juni så är det längre från marken. Sen rör den sig neråt och i större cirklar närmare ekvatorn. Då skapas turbulens pga ökad värme och närhet för de regionerna
Faller fortfarande på vändkretsarna och zenit däremellan.
Citera
2021-08-02, 20:50
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil

Berätta

Nej förflyttningen inåt/utåt är långsammare än så
Citera
2021-08-02, 21:00
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Jaha, så då är alltså vår och höstdagjämning omöjliga på en platt jord. Okey, du har just nu själv förklarat att jorden omöjligt kan vara platt.

1. Berätta för mig hur solen bana är över himmelen under vår och höstdagjämning.
Vad är det som är så speciellt med solens bana över himmelen just dessa två dagar som inte sker på några andra dygn på året.

2. Berätta för mig hur skuggors bana är under vår och höstdagjämning.
Vad är det som är så speciellt med skuggans bana just dessa två dagar som inte sker på några andra dygn på året.

Låt mig gissa, du kommer inte svara mig på mina två frågor.
Citera
2021-08-02, 21:05
Medlem
Citat:

Vad finns för bakomliggande orsak, krafter med mer, till den här påstådda rörelsen hos solen då?
Citera
2021-08-02, 21:12
Medlem
Citat:
Du har sett Eric D's videor märker jag. Men det är fortfarande fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in