2019-11-11, 17:57
Medlem
JustZlatans avatar
Dåligt att Systemet har slutat lagerföra ABK6. Dock verkar den 100 kr dyrare idag än för några år sedan.
Det fick bli en Martell VS i stället. Ångrar mig lite nu då jag funderade på en Tegnér & Son
VSOP
också.
Citera
2020-04-01, 20:55
Medlem
JustZlatans avatar
Idag blev det en flaska Tegnér & Son. Ekologisk och allt. Jag ska blanda med vatten så att det inte blir alltför starkt.

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/tegner-son-30002
Citera
2020-04-02, 16:08
Medlem
Hittade en Meukow 90 till bra pris. Hur smakar en cognac på 45%? För spritig? Vad ska man förvänta sig?
Citera
2020-04-02, 19:21
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrsson
Hittade en Meukow 90 till bra pris. Hur smakar en cognac på 45%? För spritig? Vad ska man förvänta sig?

Tycker deras vanliga VS är godare, 90 känns mer som gjord för cocktails och drinkar. Här kan du läsa lite mer:

https://www.cognac.com/blog/meukow-90-vs-reviews/
Citera
2020-07-17, 20:49
Medlem
ekerilars avatar
Jag var på "Bolaget" i veckan.

Jag ville testa något nytt, gällande Cognac,

En till synes mycket kompetent anställd rekommenderade mig en flaska Bossard XO

Jag köpte en flaska och är mycket spänd inför ett kommande avsmakande.

Någon som har erfarenhet? Jag slogs av den i sammanhanget höga alkoholhalten (48%), men alkohol är ju ofta en smakförstärkare.
Citera
2020-07-17, 21:03
Medlem
EatTheBabiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag var på "Bolaget" i veckan.

Jag ville testa något nytt, gällande Cognac,

En till synes mycket kompetent anställd rekommenderade mig en flaska Bossard XO

Jag köpte en flaska och är mycket spänd inför ett kommande avsmakande.

Någon som har erfarenhet? Jag slogs av den i sammanhanget höga alkoholhalten (48%), men alkohol är ju ofta en smakförstärkare.

Köpte en flaska i julas och den var ok. Lite sträv i smaken tyckte jag men helt ok för vad den kostade. Kanske inte i klass med dyrare XO's, men man får lite vad man betalar för.

Hoppas det smakar!
Citera
2021-07-09, 15:22
Avslutad
Hine Rare VSOP är mycket god. Tycker det är synd att den inte finns på bolaget.
Citera
2021-07-09, 16:00
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Hine Rare VSOP är mycket god. Tycker det är synd att den inte finns på bolaget.

Tillfälligt slut bara:
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/hine-rare-1037101/

Hela 18 gram socker låter för sött för min kopp.
Citera
2021-07-09, 16:59
Medlem
Hamleyss avatar
Delamain är nästan alltid gott!

Vet inte om jag börjar bli gammal och grinig men mycket Cognac smakar sockrat och karamellfärg.
Det blir en spretig grogg på nåt sätt. Det kan ju också vara gott med nåt sött men det blir lite tjatigt i längden med den söta smaken på en del Cognac.
Citera
2021-07-10, 12:35
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Delamain är nästan alltid gott!

Vet inte om jag börjar bli gammal och grinig men mycket Cognac smakar sockrat och karamellfärg.
Det blir en spretig grogg på nåt sätt. Det kan ju också vara gott med nåt sött men det blir lite tjatigt i längden med den söta smaken på en del Cognac.

Delamain och A.E Dor är riktigt bra. Håller med, tycker nivån på cognac generellt har sänkts de senaste åren.
Citera
2021-07-28, 18:59
Medlem
Jag har beslutat mig för att ge Cognac en ärlig chans.
Som "läropengar" har jag avsatt tre tusen kronor.
Jag går in med detta som en nybörjare, utan kunskap eller förutfattade meningar. Det jag ser framför mig är att man köper runt fem flaskor för dessa pengar, som skall utgöra en rättvis introduktion till cognac, enligt temat "detta är cognac".

Är jag rätt ute?
Vilka bör jag köpa?
Citera
2021-08-02, 15:29
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Jag har beslutat mig för att ge Cognac en ärlig chans.
Som "läropengar" har jag avsatt tre tusen kronor.
Jag går in med detta som en nybörjare, utan kunskap eller förutfattade meningar. Det jag ser framför mig är att man köper runt fem flaskor för dessa pengar, som skall utgöra en rättvis introduktion till cognac, enligt temat "detta är cognac".

Är jag rätt ute?
Vilka bör jag köpa?
Kanske har du redan satt sprätt på stålarna, men kommer iaf mina tankar.

Det finns två håll att prova sig fram på. Prova olika producenter mot varandra, samt prova olika
varianter (VS, VSOP & XO mm) mot varandra inom de olika märkena.

Jag gick själv igenom Grönstedts utbud för en massa år sedan. Längre lagringstid gav mer komplexitet
och intensitet. Då tyckte jag VSOP var den som passade mej bäst, eftersom jag fann de dyrare för eldiga.
Den här lådan hade varit perfekt för mej då:
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/gronstedts-trippelask-38709/
Om du köper småflaskor, när det finns, räcker din budget till ett större testspann förstås.
Köp inte på dig en massa random stora flaskor. Prova dig istället sakta fram för att få en uppfattning om
vad du gillar, så att du kan göra genomtänkta köp.

Förslag
Börja med lådan jag länkade till ovan. Många finsmakare i tråden sliter säkert sitt hår när bottenskrapet
Grönstedts rekommenderas, men det skiter jag i. Det var en bra start start för mej, så...
Därefter kan du kolla på andra grejer som t ex:

Braastad
Hennessy
Martell
Remy Martin (VSOP är min ”hus-cognac”)
Delamain (lite dyrare & finns på mindre flaska)

Nu har jag har inte provat alla varianter av ovanstående, men de jag har provat har varit bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in