2021-08-02, 13:19
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tack! Då får väl var och en skapa sig en uppfattning om vilken omfattning fullmakten har och vad syftet med den kan tänkas vara. För den är lite mer omfattande än vad som normalt krävs för att hjälpa en vän med att betala räkningar.

Generalfullmakten är extremt omfattande och sträcker sig långt över vad som behövs för att hjälpa någon att betala några räkningar.
Notera gärna att Majkgård och att en som står i beroendeställning till henne har vidimerat fullmakten.

Lägg till ansökan om god man för rätt som de försökte med.

Då hade inte Esbjörn kunnat återkalla generalfullmakten eller stämma Monica Pernroth Lullmaa för allt som hon hade gjort i hans namn och som gick rätt emot hans vilja.
2021-08-02, 14:27
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Fast nu står det uttryckligen att generalfullmakten ger fullmaktshavaren Pernroth Lüllmaa rätt att avyttra såväl lös som fast egendom. Om det inte vore så skulle jag inte skriva detta.

Fullmakten har funnits delad via docdroid. En hel del av dessa dokument har raderats väldigt snabbt av företaget, förmodligen efter påtryckningar om att de bryter mot denna regel:
Harassment or publishing of personal data of 3rd parties

Det stämmer att både den och en del andra dokument har raderats.
Att man vill mörklägga mycket i denna soppan är uppenbart för de som har varit med ett tag vilket tyder på att några av de inblandade åtminstone läser i tråden.

Jag rekommenderar att ni inte bara läser i länken utan även laddar ner dokument ifall det skulle raderas igen.
2021-08-02, 14:36
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det där är ju ren hörsägen. Vad var det de förklarade under två timmar. Han förstod nog redan från första stund att han blev livegen - men det krävdes två timmar psykisk tortyr innan han skrev under. Om något talar ju det för att gubben är både klar i knoppen och har ett starkt psyke. Tre vuxna som hotar dig i två timmar - många hade nog skrivit på långt tidigare.
Det är ren hörsägen det har du rätt i.
Men jag tänker att det faktiskt är en ganska rimlig tid om man ska förklara vad en fullmakt innebär. I synnerhet för någon där hjärnas förmåga att ta in ny information är försämrad. För att hjärnans plasticitet försämras med åren måste vi väll i alla fall vara överens om?

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Överförmyndaren har sagt sitt, Esb har bevisligen inte behov av någon god man. Han kanske har lite sämre minne än för 10 år sedan, men inte något som utgör något större hinder tydligen. Den polis som förhörde honom verkar inte ha märkt något särskilt med honom. Om inte en erfaren polisman som nästan dagligen möter personer som beter sig mer eller mindre märkligt kan upptäcka det, hur ska då en förhållandevis ung kvinna som Ebba, utan några sådana erfarenheter göra det?
Överförmyndaren har inte sagt sitt. För Esbjörn drog ju tillbaka ansökan. Precis som han kan göra med fullmakten.
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
I de inlämnade dokumenten till rätten, så lästes avtalet upp för Esbjörn. Jag tar för givet att det lästes upp innan det var dags för påskrift. Det framkommer inte om de behövde eller försökte förklara innebörden för Esbjörn. Han själv påstår att han inte förstod vad han skrev på.

Att det tar två timmar för Binninge och någon/några fler närvarande att förklara innebörden i rättegångsfullmakten är skrämmande lång tid. Det borde vara en rätt enkel sak att förklara. "Om du skriver på det här pappret, så kommer jag göra mitt bästa för att se till att du får tillbaka din fastighet igen och du behöver bara sitta bredvid och se ledsen ut". Hur lång tid tog det då att förklara innebörden i den betydligt mer komplicerade generalfullmakten? Två veckor?

Om Esbjörn inte förstod innebörden av ett fastighetsförsäljningsavtal eller abstrakta begrepp som ägarskap, hur ska han nånsin förstå innebörden av fullmakter, där man i praktiken delar ut rätten att någon annan låtsas vara en själv?
Personligen tror jag Esbjörn var invaggad i tron om att han inte riktigt sålde, utan mer överlät att förvalta huset.
2021-08-02, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men jag tänker att det faktiskt är en ganska rimlig tid om man ska förklara vad en fullmakt innebär. I synnerhet för någon där hjärnas förmåga att ta in ny information är försämrad. För att hjärnans plasticitet försämras med åren måste vi väll i alla fall vara överens om?

Överförmyndaren har inte sagt sitt. För Esbjörn drog ju tillbaka ansökan. Precis som han kan göra med fullmakten.

Personligen tror jag Esbjörn var invaggad i tron om att han inte riktigt sålde, utan mer överlät att förvalta huset.
Det är mycket mer rimligt att det tog två timmar av hot innan han sålde sin själ till jävulen. Och nu när han tagit fan i båten måste han även ro honom i land.
2021-08-02, 14:55
Medlem
Q6s avatar
Citat:

.

Oj vad du fortsätter med ditt ljugande,
överförmyndaren kom fram till att ansökan inte borde bifallas den 2 juli,
Esbjörns tillbakadragande ankom till Tingsrätten den 5 juli.
Tingsrätten avskrev ärendet den 8 juli.

https://cdn-128.anonfiles.com/xe0fE790ua/d50836a5-1627908900/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%2096,%20Bil%203.pdf

Så visst har överförmyndaren sagt sitt, de har gjort det klart och tydligt.
2021-08-02, 14:57
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Ponera att han, fram tills kontraktet kom upp på bordet, faktiskt var invaggad i den tron. Hur kan han missa att överst på kontraktet är det en mäklarlogotype och under det, står det köpekontrakt med bokstäver i stor font, följt av säljare Esbjörn och köpare Ebba?

Sedan förstår jag inte riktigt det där med att förvalta huset? Menar du att Esbjörn skulle ta hand om sitt eget hus, åt Ebba, och få 3,9 miljoner för besväret? Det skulle förklara att han skrev på. Dock har jag svårt att se Esbjörn i en förvaltande roll med alla hans besvär och, rent krasst, en väldigt ickeförvaltande historia med det där huset.
2021-08-02, 15:13
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Oj vad du fortsätter med ditt ljugande,
överförmyndaren kom fram till att ansökan inte borde bifallas den 2 juli,
Esbjörns tillbakadragande ankom till Tingsrätten den 5 juli.
Tingsrätten avskrev ärendet den 8 juli.

https://cdn-128.anonfiles.com/xe0fE790ua/d50836a5-1627908900/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%2096,%20Bil%203.pdf

Så visst har överförmyndaren sagt sitt, de har gjort det klart och tydligt.

Skall tillägga att beslutet kan överklagas fram tills den 29:e juli så det kan vara värt att bevaka om det kommer in något överklagande.
2021-08-02, 15:28
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Överförmyndaren slutsatser är klara och de skriver mycket klart och tydligt

Citat:
I utredningen framgår vidare att Esbjörn är beslutsförmögen och hans tillstånd är sådant att han förstår vad saker gäller.

Ditt försök med förvaltning av fastigheten är rätt snurrigt för att även komma ifrån dig.
2021-08-02, 15:55
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Han förlorar inte kontrollen över något utan har samma befogenheter som tidigare att rättshandla och binda sig juridiskt. Generalfullmakt gäller inte heller vid försäljning av fast egendom om det inte särskilt framgår av den. Utöver det kan Esbjörn, i samma ögonblick som han vill säga upp fullmakten, göra det med omedelbar verkan. Han behöver inte ens ange något skäl till det, utöver sin egen vilja.

Demensförbundet beskriver att det ibland finns en övertro på att en generalfullmakt fungerar i alla sammanhang, vilket inte är sant. Tex kräver banker detaljerade fullmakter på deras egna fullmaktsformulär.

Narrativet att onda krafter har total kontroll över Esbjörn för att främja sina egna intressen, är således ytterligare ett påhitt för att skedmata den egna konspirationsteorin med.

Nu har Esbjörn sålt den fasta egendomen som han har, bostadsrätterna räknas som lös egendom.

Vi skall inte heller glömma oskiftade aktier som tillhör dödsboet och som förvaltas utav Esbjörn samt allt annat lösöre och annat som kan realiseras.

Att utmåla ett uppenbart upplägg där man kompletterar en generalfullmakt med en ansökan om godmanskap gällande rätt för konspirationsteorier tyder på att man har haft en tvivelaktig agenda.

Detta borde givetvis undersökas av en oberoende instans istället för att avfärdas.
2021-08-02, 15:58
Bannlyst
Citat:
Monica Pernroth Lullmaa ansökte om att bli god man för Esbjörn gällande rätt.
Det hade varit det perfekta äldrerånet.
En generalfullmakt för att sköta allt utan insyn och ett god man skap som hade gjort att Esbjörn inte kunde säga upp generalfullmakten.

Ingen insyn och full kontroll över Esbjörn vad gäller ekonomi, boende och rätt.
Har du tänkt på att det som Esbjörn önskat och fortsatt önskar, kallar du för rån och det som han enligt sig själv gått med på genom press och bortkollring och inte längre önskar, är helt i sin ordning enligt dig?

Du tycker inte själv att det rimmar lite illa?
2021-08-02, 16:03
Bannlyst
Citat:
En av de inblandade är ju dömd för att med tortyrliknande beteende ha gett sig på sin dotter. Ränderna går sällan ur en svinpäls.
Dock otroligt att 3 st vuxna skulle ha gett sig på en äldre-äldre med fysiskt våld.

Mer troligt att det har handlat om en psykologisk press.

Skulle uppskatta om det synades av rättsväsendet eller åtminstone oberoende media som har lite resurser till sitt förfogande.
Hade en översyn av detta som visade att allt var förenligt med Esbjörns vilja och att att man agerat i hans intresse, fått dig att släppa teorierna om övergrepp och äldrebrott?
2021-08-02, 16:05
Bannlyst
Citat:
Fast nu står det uttryckligen att generalfullmakten ger fullmaktshavaren Pernroth Lüllmaa rätt att avyttra såväl lös som fast egendom. Om det inte vore så skulle jag inte skriva detta.

Fullmakten har funnits delad via docdroid. En hel del av dessa dokument har raderats väldigt snabbt av företaget, förmodligen efter påtryckningar om att de bryter mot denna regel:
Harassment or publishing of personal data of 3rd parties
Du tog inte till dig av demensförbundets beskrivning, att det ibland finns en övertro på att en generalfullmakt fungerar i alla sammanhang och att tex banker kräver detaljerade fullmakter på deras egna fullmaktsformulär?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in