2021-08-02, 12:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är dom ovaccinerade fel att mutationer uppstår.
Vi ska akta oss för blame-gaming. Det leder inte till något konstruktivt faktiskt.
Citera
2021-08-02, 12:48
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi ska akta oss för blame-gaming. Det leder inte till något konstruktivt faktiskt.
Och det ska komma från dig?
Citera
2021-08-02, 12:51
Medlem
LOL - saxat från Aftonbladet:

Citat:
Med rabatt på hämtpizzan och taxiresan ska unga bli mer motiverade att vaccinera sig mot covid-19. I alla fall hoppas den brittiska regeringen det och har ingått partnerskap med en rad privata företag.

Bland bolag som hittills anslutit sig finns take away-företag som Deliveroo och Pizza Pilgrims samt taxitjänster som Uber och Bolt. Hälsodepartementet för samtal med fler företag, rapporterar BBC.

Exempelvis kommer Uber i augusti att skicka påminnelser till alla användare om att de bör vaccinera sig. Kunderna får också erbjudanden om rabatt på taxiresor och måltider som levereras via tjänsten Uber Eats. Konkurrenten Bolt erbjuder gratis biltur till vaccinationscentraler.

Hälsominister Sajid Javid tackar företagen för deltagandet och uppmanar människor att utnyttja rabatterna, skriver BBC.

Över 68 procent i åldersgruppen 18-29 år har hittills fått den första vaccinsprutan. (TT)
Citera
2021-08-02, 12:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Är det någon som hävdat något annat när du så vackert belagt det förstnämnda? Men vilka grupper är det på sjukhusen?

Ja, det är ju antivaxx att försöka hålla 2 tankar i huvudet samtidigt.

Att det inte har muterat förbi vaccinen än, säger inte något mer än just detta. Att det inte har gjort det ännu. Förhoppningsvis gör det inte det heller.

Att det inte kommer mutera till varianter pga evulotionärt motstånd av bl.a vaccin är det naturligtvis heller ingen som vet. Att just Delta inte skulle bero på vaccin är ju helt ointressant. Virus muterar hela tiden. Oftast till något mildare. Men vad vet vi om ett förmodat gain of function-experiment från en kummunist-diktatur? Inte ens ursprunget vet vi med säkerhet efter 1,5 år. Det var ju ”Trump Derangement Syndrome” i början. Så det han trodde på var ju tabu. Dessutom kan det ju vara rasism att kräva ansvar av kineser.

De är i kontexten av att världen är helt galen just nu, som jag ser på hela det här spektaklet
Också. När det inte är rena lögner, så är det att man inte säger hela sanningen, eller inkompetens.

Jag tycker fortfarande att det verkar vettigare att bara vaccinera de som inte fiser ut Covid efter 1,5 dygn. Låta de som gör det bygga egen immunitet. Efter att ha läst och lyssnat på många olika som verkar kompetenta, och med olika hypoteser. Men vad är målsättningen om man anser att det vore ett monumentalt misstag att inte vaccinera mer än riskgrupperna. Är det inte lite sent, efter att ha rullat ut vaccinen så pass utspritt och långsamt? Det blir väl svårt att utrota viruset, så varför inte vaccinera de som riskerar att hamna på sjukhus.
Du verkar också ha svårt för att ta till dig skriven information. Ja, det är ett mistag för att:

Can vaccination promote mutations at all?
Theoretically, however, there is the possibility that vaccinations exert an immunological pressure on the virus, says Georg Behrens. "Then it tries to escape this pressure through such a mutation," he said.

That is because the virus is currently encountering populations that are only partially vaccinated. As a result, some people have an immune response, while others still offer the possibility of becoming infected. "That's what the virus loves," said Behrens. "And this can lead to other mutations. This is how the virus trains itself, basically."

In summary: In very rare cases, vaccinations can cause mutations to arise and theoretically promote their spread, but it is much more likely that dangerous mutations are created where a virus can spread quickly and unhindered.
https://www.dw.com/en/fact-check-did-covid-vaccines-cause-the-delta-variant/a-58242263

Det är alltså Virologist Friedemann Weber, Justus Liebig University i Giessen som säger detta och inte jag. Så jag tror att man ska akta sig för partiell immunisering bland populationen.
Citera
2021-08-02, 12:52
Medlem
Citat:
Okej:

I en vaccinerad värld skulle risken för mutationer vara liten.

Den slutsatsen kan vi dra.

Jag oroar mig dock för att vi får en situation med partiell vaccintäckning. Som i vissa delstater i USA bl.a.

Så gå och få er vaccination nu!

Eh va? Virus muterar hela tiden. Med vaccin kan det även mutera pga av det selektiva trycket.
Citera
2021-08-02, 12:53
Medlem
Citat:

Många i världen däribland ledare drar den slutsatsen.
Citera
2021-08-02, 12:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Och det ska komma från dig?
De absoluta majoriteten bland ovaccinerade är sådana som inte har tillgång till vaccin.

Anti-vaxxare har jag inte mycket till övers för. Iofs om de sedan beslutar sig att hålla sig isolerade från oss andra.
Citera
2021-08-02, 12:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Eh va? Virus muterar hela tiden. Med vaccin kan det även mutera pga av det selektiva trycket.
Men det finns inget som tyder på det mer än teoretiskt:

Fact check: Did COVID vaccines cause the delta variant?

https://www.dw.com/en/fact-check-did-covid-vaccines-cause-the-delta-variant/a-58242263

Och ja, i teorin kan viruset det. Särskilt i populationer med partiell vaccinationsgrad.

Edit: Glömde länken.
Senast redigerad av arbetet 2021-08-02 kl. 13:20.
Citera
2021-08-02, 12:56
Medlem
Hur var det med de "gratis" vaxxinen som ni sprutluder sa att det var, i början? Att läkemedelsföretagen var av gudarna sänt och att de gav bort dessa vaxxin? Läkemedelsföretagen var altruistiska änglar som bara ville pöbeln väl...

Jag tycker mer att man kan påstå att man nu förstår varför man verkligen vill att ALLA skall underkasta sig och att man även skall ta sprutorna om och om och om igen...

Från Aftonbladet:

Citat:
Pfizer och Moderna höjer priset på sina vaccin i det senaste avtalet med EU, rapporterar Financial Times.

Det nya priset på Pfizers vaccin blir 19,5 euro per dos, mot det tidigare 15,5 euro.

Modernas vaccin höjs från omkring 19 euro till 25,5 euro per dos. Men det är lägre än det tidigare överenskomna priset, på grund av att ordern blev större än man beräknat, skriver Reuters.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du kanske borde plugga lite statistik?

Cases totalt är ointressant, du måste se hur stor andelen är som blir inlagda/dör för de två åldersgrupperna och ovaxxade/vaxxade. Tabell 5, sida 18

För gruppen 50+ är det fler vaccinerade som blir smittade och dör i absoluta tal

Tabell 5 sida 18 visar tydligt att ovaccinerade står för drygt 90% av alla kända deltafall, drygt 80% av alla sjukhusinläggningar, 10 gånger fler sjukhusinläggningar med övernattning. Det stämmer att fler dog bland de vaccinerade men det är fortfarande många fler ovaccinerade i hela gruppen. Du tycker att vaccinet inte fungerar för att det var 100 stycken fler i ena gruppen trots att det var mer än 100k stycken fler ovaccinerade som blev sjuka. Tog du hänsyn till att det kunde vara fler personer i riskgrupper som valde att bli vaccinerade? Tog du hänsyn till att personer i riskgrupper som inte var vaccinerade innan deltavarianten kom kanske redan hade dött i högre utsträckning?
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
De absoluta majoriteten bland ovaccinerade är sådana som inte har tillgång till vaccin.

Anti-vaxxare har jag inte mycket till övers för. Iofs om de sedan beslutar sig att hålla sig isolerade från oss andra.
Ah, jag lovar att hålla mig borta från er som är vaccinerade med det supereffektiva vaccinet så att ni inte blir smittade och dör av viruset som ni är vaccinerade mot

Kom inte o säg nått om att undvika blame-game när du så uppenbart hyser ett irrationellt hat mot ovaccinerade.
Citera
2021-08-02, 12:57
Medlem
Citat:

detta är rätt roligt, nu har det visat sig att andelen som faktiskt ljuger om att ha vaccinerat sig är störren än vad man kan tro.. hur ska du kunna urskilja vem som ljuger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in