2021-08-01, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nu har jag visligen gjort det här 1 gång men varken sjukhuset eller Fonus som jag använde nämnde att man kunde göra detta.
Enda sättet var för mig att åka till kylrummet.

Den tjänsten måste kostat multum om den är laglig för det låter helt otroligt.
Tråkigt för dig. Man har alltid rätt att se den avlidne.fins visnings rum för detta i kapell och på sjukhus kostar ca 800kr
Citera
2021-08-01, 03:06
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Nej jag syftar på Estonias gravfrid, de täckte den med betong fram till 1996.

Nej, det gjorde de inte. Förslaget fanns, men det har aldrig satts i verket.
Citera
2021-08-01, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad69
Tråkigt för dig. Man har alltid rätt att se den avlidne.fins visnings rum för detta i kapell och på sjukhus kostar ca 800kr

Tack men läs tråden nästa gång eller vad jag skrev. Han har ju fått liket hemskickat. Det är helt annat än vad borde jag och du skrev.
Citera
2021-08-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Nej men hur mysigt är det att man under sin sista vila plötsligt blir mosad av en grävmaskin och att det pressas ned en annan människa över din sista viloplats? Det är inget tilltalande alls med att bli begravd på en kyrkogård, det är mer att se som en soptipp där du mixas ned i en jävla sörja av främmande kroppar. Ush.

Hellre blir jag då begravd på en betydelsefull plats där ingen främling kommer malas ned i samma grav.

Du är ju död och likgiltig (!) inför detta. Orsaken till att det sker är ju att alla ska rymmas på kyrkogårdarna. Efter 25 år har maskarna väl gjort sitt och några ben skramlar i din grav. Du får det att låta som att du ligger och myser framför Netflix i din kista, när grävmaskinen kommer.

ONT: Det här är en sjuk historia och jag vill gärna läsa FUP någon gång.
Citera
2021-08-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag har aldrig hört talas om att likbilen kör runt med folk till anhöriga för att de ska få ta adjö! Låter makabert och ovärdigt.

Jag var bosatt i Singapore. (Inte Sverige) under några år. Första gången jag fick på ”stan” såg jag något som såg ut som en karneval. Flera lastflak körde i karavan. Det var fest, färg och musik. HG stod och såg op och klappade i takt tills sista vagnen passerade med en avliden i öppen kista. Fick veta att den döde kördes runt för att ta farväl. Körde förbi vänner, bostad, familj osv. 😬
Citera
2021-08-02, 01:28
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Om det är han är det ändå förvånande. Att flytta en kista med ett lik i kan inte vara den lättaste formen av manuellt arbete vid hans ålder.

Fast han kanske hade hjälp?

Det ska bli intressant att få läsa FUP - när den blir offentlig.

Att flytta en kista är inte någon jätteapparat, om man har något att rulla den på. Och är man både envis och mycket motiverad, är det ännu lättare.

En av mina bästa vänner är 70-plus och han skulle lätt kunna flytta ett kolli på 100 kg om han fick lov att använda en magasinkärra/pirra till sin hjälp.

Det svåra är väl det mentala, att hantera avlidna människor om man inte gör det till vardags. Och ännu svårare naturligtvis, om det är någon man håller av.

Som sagt. Vi lär få alla svar stillade om vi får tillgång till FUP:en framöver.

Hoppas att någon snäll och vänlig själ har lust att göra den tillgänglig via en PDF-fil som vi kan tanka ner.
Citera
2021-08-02, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Nej det blir man inte, benresterna kastas tillbaka i graven och sedan ställs det ner en ny kista ovanpå resterna av den gamla kistan.
Som sagt finns inte kotkammaren kvar längre där gamla benrester kunde samlas upp utan den hanteringen har man tagit bort helt just för att inte folks benrester ska försvinna.
Du har rätt i att så skedde förr men inte nu, begravningslagen är tydlig kring den punkten. Gamla benrester ska tillbaka i graven direkt och inte förvaras någon annanstans så att de försvinner.
Länsstyrelsen är kontrollerande myndighet för övrigt eftersom allt gällande gravvårdar, gravrätt mm görs på statens uppdrag.

De slänger uppgrävda skelettrester på jordhögen med bortrensade blommor och jotd på kyrkogårdar. Jag har själv hittat skelettdelar där, skallar, käkar, revben. Min första tanke var varför ligger det apskelett här? Tills en i sällskapet sa det uppenbara. Tog faktiskt med dem och begravde dem i skogen i en.vacker glänta.
Citera
2021-08-02, 07:03
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
De slänger uppgrävda skelettrester på jordhögen med bortrensade blommor och jotd på kyrkogårdar. Jag har själv hittat skelettdelar där, skallar, käkar, revben. Min första tanke var varför ligger det apskelett här? Tills en i sällskapet sa det uppenbara. Tog faktiskt med dem och begravde dem i skogen i en.vacker glänta.

Då hanterar man detta på fel sätt och då ska man genast påtala detta i sin kontakt med pastorsexpeditionen, helst direkt till kyrkoherden samt anmäla det hela direkt till polisen eftersom det är ett grovt brott mot griftefriden vilket kan ge fängelse.
Inga skelettdelar ska kastas bort i jordhögar så att de försvinner bara för att kyrkogården drivs av inkomptetent folk som inte kan lagar och förordningar.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2021-08-02 kl. 07:06.
Citera
2021-08-02, 07:46
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MVW

Vänta lite..
Du hittar mänskliga kvarlevor i form av diverse skelettbitar (dock så pass stora att du uppenbarligen kan tyda vilken/vilka delar det rör sig om) i komposthögen på kyrkogården.

Men istället för att påkalla assistans från ev kyrkovaktmästare eller på annat vis ta kontakt med personal inom kyrkan så inte bara tar du upp skelettdelarna utan du tar dom även med dig när du går för att begrava dessa i ”en vacker glänta” 😵‍💫😳?!?

Hur tänkte du här..?!
Och inte minst, vad tänkte ditt sällskap om tilltaget?!?
För mig låter det precis lika underligt som att få hem sin döda mor, byta ut denne till sandsäckar och begrava i trädgården (isch..)!
Vad är det för fel på folk?!
Citera
2021-08-02, 08:07
Avstängd
kyrkstockens avatar
Så det var psykisk ohälsa och en liten Hobby-Norman-Bates?
Citera
2021-08-02, 08:25
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Jag har gjort precis det en gång med en släkting som inte ville begravas på kyrkogård utan spridas på ett specifikt ställe istället. Det gick alldeles utmärkt att kvittera ut kroppen i en enkel direktkremeringskista och själv se till att den hamnade i krematoriet och sedan hämta ut askan efter bränningen. Och då får man den i en ocharmig urna av wellpapp.

Det är antagligen så enkelt att det sker så sällan att man inte behöver ha några direkta rutiner för att stoppa det. Han hade nog kommit undan med det om han inte hade blandat in begravningsbyrån.
Det är så han borde ha gjort, kremerat henne och grävt ned askan i trädgården.
Citera
2021-08-02, 09:06
Medlem
S.Jorgens avatar
Läste detta för ett par dagar sen i nån kvällsblaska. Då stod det att likchauffören fått nån magkänsla och stannat bilen för att öppna kistan. Alltså efter att kistan åter lastats ombord på bilen och efter det att chauffören hunnit köra en bit.

Är det fastställt att sonens berättelse är sann? Tänker mig att det är en rövare man dragit till med om man åker fast.
Ni andra som tänkt infria era föräldrars/anhörigas sista önskan, hur hade ni gått tillväga?
Skaffa en identisk kista låter väldigt planerat.

Risken att begrava någon på tomten är, förutom det osanitära, att man inte har någon grav att besöka om man av någon anledning skulle sälja huset/tomten.

Ingen jag känner har haft kistbegravning endast kremering. Hur fungrar det som avhandlats här i flera sidor angående uppgrävda gravar?
Många gravar har haft samma familj liggande sen 1800-talet.
Är det när det fylls på med andra familjemedlemar i samma grav ni menar? Annars har jag svårt att föreställa mig att någon skulle gräva ner kistor i en redan befintlig grav.
Senast redigerad av S.Jorgen 2021-08-02 kl. 09:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in