2021-07-25, 20:18
Medlem
Kavajfyllos avatar
Utvecklingsstörning deluxe? Högsta form av autism som går att få har personen som gjorde detta.
Citera
2021-07-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan

För mig låter det ytterst märkligt att en begravningsbyrå fraktar hem lik till en så man kan säga adjö, men det är kanske något som händer regelbundet.

I mina hemtrakter förekom detta ända till för säg 30 år sedan. Den döde skulle få ta adjö av det ställe där den bott. Vanligtvis flyttade man inte så ofta från födelsegården men nu ser det givetvis helt annorlunda ut.

Det var heller inte alldeles ovanligt att kistlocket lyftes bort så att alla fick se den döde. Jag har själv varit med om detta när en barndomsvän omkom för snart 50 år sedan. Nu är nog den seden borta för alltid men studera gamla begravningsfoton så kan du se att det gjordes så förr.
Citera
2021-07-25, 20:42
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Om det är han är det ändå förvånande. Att flytta en kista med ett lik i kan inte vara den lättaste formen av manuellt arbete vid hans ålder.

Fast han kanske hade hjälp?

Vid hans ålder? Han är väl 45 om han var 14 1980, vilket tidigare påståtts i tråden. Tror du folk är färdiga för långvård eller äldreboende då?
Hur gammal är du själv? Du vet att det är 18-års gräns här?
Citera
2021-07-25, 20:45
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Vid hans ålder? Han är väl 45 om han var 14 1980, vilket tidigare påståtts i tråden. Tror du folk är färdiga för långvård eller äldreboende då?
Hur gammal är du själv? Du vet att det är 18-års gräns här?

45? Då är det fan inte han på bilderna.

Dessutom undrar jag hur fan du räknar. 55 borde han väl vara i så fall.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2021-07-25 kl. 20:52.
Citera
2021-07-25, 20:49
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag har aldrig hört talas om att likbilen kör runt med folk till anhöriga för att de ska få ta adjö! Låter makabert och ovärdigt.
Har inte heller hört talas om något liknande. Låter lite sjukt...

Undrar vart liket tog vägen, begravdes under terassen?
Citera
2021-07-25, 21:01
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
45? Då är det fan inte han på bilderna.

Dessutom undrar jag hur fan du räknar. 55 borde han väl vara i så fall.

Ha ha. Får skylla på min dyskalkyli.
Citera
2021-07-25, 21:16
Medlem
Kämpendahls avatar
Låt mig gissa. En son som levde tillsammans med sin mamma och var i beroendeställning till henne. Mamman mycket speciell och fick honom att lova att begrava henne på någon plats hon utsett, utan att bry sig om att det kunde vara brottsligt och sätta sonen i knipa.
Citera
2021-07-26, 11:10
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Det här är inte så konstigt som det verkar.

Jag känner själv personer som "knyckt" sina anhöriga då deras anhörigas och familjens sista önskan inte har kunnat uppfyllas pga de lagar och regler vi har i sverige.

Oftast handlar det om att man vill bli begravd på en specifik plats, dumpad till sjöss, spridd på sitt lantställe eller något sådant.
Jag har gjort precis det en gång med en släkting som inte ville begravas på kyrkogård utan spridas på ett specifikt ställe istället. Det gick alldeles utmärkt att kvittera ut kroppen i en enkel direktkremeringskista och själv se till att den hamnade i krematoriet och sedan hämta ut askan efter bränningen. Och då får man den i en ocharmig urna av wellpapp.

Det är antagligen så enkelt att det sker så sällan att man inte behöver ha några direkta rutiner för att stoppa det. Han hade nog kommit undan med det om han inte hade blandat in begravningsbyrån.
Citera
2021-07-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Jag har gjort precis det en gång med en släkting som inte ville begravas på kyrkogård utan spridas på ett specifikt ställe istället. Det gick alldeles utmärkt att kvittera ut kroppen i en enkel direktkremeringskista och själv se till att den hamnade i krematoriet och sedan hämta ut askan efter bränningen. Och då får man den i en ocharmig urna av wellpapp.

Det är antagligen så enkelt att det sker så sällan att man inte behöver ha några direkta rutiner för att stoppa det. Han hade nog kommit undan med det om han inte hade blandat in begravningsbyrån.

Låter verkligen jättekonstigt. Trodde det var otroligt strikt i Sverige att det är ”personal” som tar hand om både lik och aska av människor. Väljer man t.ex. minneslund är det ”personalen” som tar hand om det. Även om jag själv tror att kroppen bara är ett skal bävar jag inför att hamna på en kyrkogård efter döden. Trodde inte det fanns så många val. Vill ändå ha en kristen begravning eftersom jag är kristen. Vet du vilka val som finns om man vill att ens kropp ska tas om hand av Svenska Kyrkan men inte vill hamna på en kyrkogård?
Citera
2021-07-26, 11:36
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Låter verkligen jättekonstigt. Trodde det var otroligt strikt i Sverige att det är ”personal” som tar hand om både lik och aska av människor. Väljer man t.ex. minneslund är det ”personalen” som tar hand om det. Även om jag själv tror att kroppen bara är ett skal bävar jag inför att hamna på en kyrkogård efter döden. Trodde inte det fanns så många val. Vill ändå ha en kristen begravning eftersom jag är kristen. Vet du vilka val som finns om man vill att ens kropp ska tas om hand av Svenska Kyrkan men inte vill hamna på en kyrkogård?
Vet inte hur man gör då nej.

Normalt hanteras ju allt detta av begravningsbyrån, så om man inte blandar in någon sådan så blir man ju denna "personal" själv. Sjukhuset såg till att kroppen hamnade på bårhus, och jag minns inte exakt men tror att vi beställde kistan till bårhuset så att det togs hand om där. Sedan var det bara att hämta den och transportera den till kremeringen. Ingen har ställt några frågor efter det utan askan spreds där det var tänkt och så var det bra med det.

Om det verkar som man vet vad man sysslar med så är det få som ens frågar...
Citera
2021-07-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Vet inte hur man gör då nej.

Normalt hanteras ju allt detta av begravningsbyrån, så om man inte blandar in någon sådan så blir man ju denna "personal" själv. Sjukhuset såg till att kroppen hamnade på bårhus, och jag minns inte exakt men tror att vi beställde kistan till bårhuset så att det togs hand om där. Sedan var det bara att hämta den och transportera den till kremeringen. Ingen har ställt några frågor efter det utan askan spreds där det var tänkt och så var det bra med det.

Om det verkar som man vet vad man sysslar med så är det få som ens frågar...

Haha, ”om det verkar som man vet vad man sysslar med”. Bra tips men fan vad svårt att ”verka” med bårhus och krematorium 😅
Citera
2021-07-26, 15:39
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Estonia förliste 1994. Du blandar kanske ihop med Backabranden som skedde 1998?
Nej jag syftar på Estonias gravfrid, de täckte den med betong fram till 1996.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in