2021-03-31, 11:14
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Begravningsbyrån körde kistan med den döda kvinnans kropp till sonen som vill ta ett sista farväl i hemmet i nordvästra Skåne. När kistan åter skulle lastas in i begravningsbilen gjorde begravningsentreprenören en märklig upptäckt. I kistan låg ingen kropp, utan skräp som vägde lika mycket som den döda.
Citat:
Polisen har upprättat en anmälan som rubriceras brott mot griftefriden.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/han-stal-sin-doda-mors-kropp-bytte-kista

Någon som vet mer?
Citera
2021-03-31, 11:25
Medlem
Vad i hela sjuka helvetet är detta för något ?
Citera
2021-03-31, 11:27
Medlem
En aspirerande Norman Bates eller bara någon som försökte komma undan att åka till återvinningscentralen med sina sopor?
Citera
2021-03-31, 11:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag gissar på att tanten ville bli begravd i trädgården, på lantstället, eller liknande. Men det får man aldrig tillstånd till från Länsstyrelsen, så då får man vara lite innovativ. Jag har själv gjort något liknande. Fast bara med en urna med aska, inte en hel jävla kropp.
Citera
2021-03-31, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/han-stal-sin-doda-mors-kropp-bytte-kista

Någon som vet mer?

Fy fan så sjukt. Köpt in byteskista och allt. Inte friskt någonstans.
Citera
2021-03-31, 11:42
Medlem
EggBoxJuans avatar
För mig luktar det en religiös anledning till brottet.
Antingen någon nyreligiös dåre eller en muslim som inte fått chans att skura sin avlidna släkting.

För mig låter det ytterst märkligt att en begravningsbyrå fraktar hem lik till en så man kan säga adjö, men det är kanske något som händer regelbundet.
Citera
2021-03-31, 12:01
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag gissar på att tanten ville bli begravd i trädgården, på lantstället, eller liknande. Men det får man aldrig tillstånd till från Länsstyrelsen, så då får man vara lite innovativ.

Så tänker jag också och skulle gjort om det stod i min mors sista önskan.

Jag undrar varför begravningsbyrån öppnade kistan igen?
Fanns det nått stöldbegärligt typ smycken?
Citera
2021-03-31, 12:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Så tänker jag också och skulle gjort om det stod i min mors sista önskan.

Jag undrar varför begravningsbyrån öppnade kistan igen?
Fanns det nått stöldbegärligt typ smycken?
Man kan ju tänka sig att dom som är vana att kånka runt på lik känner när det inte riktigt känns som vanligt.
Citera
2021-03-31, 12:24
Medlem
Citat:
Jag gissar på att tanten ville bli begravd i trädgården, på lantstället, eller liknande. Men det får man aldrig tillstånd till från Länsstyrelsen, så då får man vara lite innovativ. Jag har själv gjort något liknande. Fast bara med en urna med aska, inte en hel jävla kropp.
Det är nog ganska mycket aska som byts ut och sprids vid "farväl i hemmet". Men att låna hem en hel kropp är inget jag ens hört talas om, vet någon hur det ser ut utanför den mellanmjölkiga Svenskakyrkan-sfären? Inte att behålla kroppen alltså, utan att ha likvaka i hemmet?
Citat:
Man kan ju tänka sig att dom som är vana att kånka runt på lik känner när det inte riktigt känns som vanligt.
"Skräp" kan ju betyda vad som helst som kan rulla omkring och skramla och prassla annorlunda än en liten död tant.
Citera
2021-03-31, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
För mig luktar det en religiös anledning till brottet.
Antingen någon nyreligiös dåre eller en muslim som inte fått chans att skura sin avlidna släkting.

För mig låter det ytterst märkligt att en begravningsbyrå fraktar hem lik till en så man kan säga adjö, men det är kanske något som händer regelbundet.
Jag har aldrig hört talas om att likbilen kör runt med folk till anhöriga för att de ska få ta adjö! Låter makabert och ovärdigt.
Citera
2021-03-31, 15:30
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:

Det tror jag med. I Sydsvenskan står det bland annat:

Citat:
Det visade sig att inte bara kroppen utan hela kistan var borta. Under den stund som sonen var ensam bytte han ut kistan mot en annan likadan. När det hela uppdagades och polis tillkallades erkände mannen sitt tilltag och förklarade att han velat begrava modern enligt hennes önskemål.

https://www.sydsvenskan.se/2021-03-31/bjarebo-stal-sin-mors-lik
Citera
2021-03-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Sonen kanske är så fet att han inte kommer ut genom dörren?
Kan ju vara så. Han får glo ut genom ett fönster och så öppnar man kistan så han kan se liket och säga adjö!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in