Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Det vill säga ganska normala värden jämfört med Sverige. Vi hade en grov överdödlighet.
Inte när man jämför med andra europeiska länder. Läste du vad som stod i länken?
Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Det har jag redan förklarat med människor per kvadrat kilometer plus area. Du har själv inte förklarat eller gett ett enda motargument varför heller mer än att enbart förneka.
Det blir inte mer sant för att du är naiv och ignorant.
Men Schweiz hade ju dubbelt så hög överdödlighet som Tyskland, och då är landet litet till ytan men med samma befolkningstäthet som Tyskland. Ändå hade man masktvång och stängde ner "icke-essentiella" verksamheter.
Det finns helt enkelt ingen data som entydligt visar att länder som hade hårdare restriktioner än Sverige också klarade sig bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Eftersom ingen utgår från din uppenbara och självklara världsbild så är det du som ska redovisa och backa upp dina argument med saklig fakta mer än tyckande.
Du begår så många dunning kruger argument att det är sjukt.
Eftersom man inte kan exakt räkna hur många liv som restriktioner har räddat så fungerar dem inte?
Begränsningen av alkohol klockan 22 är mätpunkten?
Du är sjukt förvirrande.
Alkoholserveringen var ett exempel på hur godtyckliga restriktionerna är. Man kan inte mäta hur många som potentiellt har räddats av det, men vi vet att det har lett till negativa konsekvenser för krögare rent ekonomiskt. Det är ett exempel på alternativkostnaden, som ingen verkar bry sig om.
Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Sjukvården var inte överbelastad under Corona eftersom man sköt upp allting. Om du nu inte är halvt efterbliven så ser man att Skandinavien har lika bra sjukvård.
Allt man har hört det senaste året är ju hur hårt belastad vården är. Nej, alla skandinaviska länder har inte lika bra sjukvård.
Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Konfirmationsbias så det bara skriker om det. Du läser texter och gör cherry picking för att det ska överstämma med din världsbild, tragiskt.
Det är inte vårat problem att du lever i någon slags alternativ verklighet.
Det är du som förvirrande. När du ber mig hänvisa till att myndigheter själva använder sig av överdödlighet som mått för att sammanställa hur många som dör under en pandemi, och jag gör det, så duger det ändå inte. Verkar helt meningslöst att diskutera med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Det märks att du är vänster med tanke på att du förskjuter dina argument hela tiden och gör halmgubbar av dem.
Du som påstår att dessa inte fungerar, men du har totalt misslyckas med att redogöra varför våra grannländer har mindre döda och smitta än oss.
Det är personer som dig som lever i någon alternativ värld där grundläggande fakta inte spelar någon som helst roll längre.
Du återkommer hela tiden till att jag skulle vara "vänster", och använder detta som något slags argument. Det är det inte. Sen kan jag inte svara på exakt varför våra grannländer har färre döda än oss, allt jag vet är att det kan inte enbart bero på restriktionerna, vilket är min huvudsakliga poäng som jag har försökt få fram.