2021-08-01, 21:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är helt solklart vad de menar. Det är en ny mutation, d.v.s inte samma virus. Därför har effekten gått ner. Men det är fortfarande 90% effektivt mot svår sjukdom, sjukhusinläggning och död. D.v.s det har uppstått en ny mutation som vaccinet inte alls var designat att motverka, men det fungerar förvånansvärt bra mot även den och ni grinar för att det inte fungerar. Det är ni som är bisarra, ni är en pinsam spillra av mänskligheten.

90 procent eller fler av de ovaccinerade drabbas väl aldrig av svår sjukdom och död, eller?
Citera
2021-08-01, 21:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
90 procent eller fler av de ovaccinerade drabbas väl aldrig av svår sjukdom och död, eller?

Gällande deltavarianten jo. Det är därför vi ser ökningar i länder med låg vaccinationsgrad nu. Jämför Israels dödstal med Sveriges resp. Sydafrikas och Thailands.
Citera
2021-08-01, 21:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Look bro, alla vill att vaccinen ska "fungera". Men det hjälper inte att generalisera/tillrättalägga"/"lyfta fram bra grejer"/dölja mindre bra"- samt basunera ut de bästsäljande - högsta gissningarna. Alla röster från olika håll måste vara med. Många vill läsa disclaimers bakom "fungerar".

Med tanke på data-diarren samt vaccinen inte skyddar alls mot infektion -anser du "fungerar" är ett lämpligt ord att tilsskriva vaccinen.

Förstår du fortfarande inte att vaccinen inte till 100% skyddar mot infektion, utan att de till väldigt hög grad förhindrar svår sjukdom eller ev. död?

Precis som de var tänkta att göra.
Citera
2021-08-01, 21:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Varianterna uppkom 6 mån efter de testade vaccinen på 25 000 pers förra sommaren, alla varianter kom ifrån de länder där de testat.

Läs detta, kolla datumen:
(FB) Nobelprisvinnare i Medicin: De nya varianterna av Covid-19 kommer från vaccinet.

Citat från en av länkarna:
PLOS BIOLOGY
Imperfect Vaccination Can Enhance the Transmission of Highly Virulent Pathogens

Published: July 27, 2015
https://doi.org/10.1371/journal.pbio.1002198
...
Author Summary

There is a theoretical expectation that some types of vaccines could prompt the evolution of more virulent (“hotter”) pathogens. This idea follows from the notion that natural selection removes pathogen strains that are so “hot” that they kill their hosts and, therefore, themselves. Vaccines that let the hosts survive but do not prevent the spread of the pathogen relax this selection, allowing the evolution of hotter pathogens to occur. This type of vaccine is often called a leaky vaccine. When vaccines prevent transmission, as is the case for nearly all vaccines used in humans, this type of evolution towards increased virulence is blocked. But when vaccines leak, allowing at least some pathogen transmission, they could create the ecological conditions that would allow hot strains to emerge and persist. This theory proved highly controversial when it was first proposed over a decade ago, but here we report experiments with Marek’s disease virus in poultry that show that modern commercial leaky vaccines can have precisely this effect: they allow the onward transmission of strains otherwise too lethal to persist. Thus, the use of leaky vaccines can facilitate the evolution of pathogen strains that put unvaccinated hosts at greater risk of severe disease. The future challenge is to identify whether there are other types of vaccines used in animals and humans that might also generate these evolutionary risks.
Anses ett vaccin vara läckande ifall vidare spridning sker ibland, men tillräckligt sällan för att hålla reproduktionstalet lägre än 1?

Jag tänker att det bästa vore att kväsa smittspridningen med snabb vaccinering, så att reproduktionstalet snabbt hamnar under 1. Men den indiska delta-variantens ankomst gör det svårare att kväsa smittspridningen.

Det hade varit mycket bättre ifall makthavarna hade haft vett att hålla den indiska varianten borta. Det gäller naturligtvis med undantag för makthavarna i Indien. Eftersom varianten uppstod i Indien, så hade indierna inte valet att hålla viruset ute genom att stänga gränserna. Men alla andra länder än Indien hade det valet. Många länders makthavare gjorde valet att släppa in den indiska delta-varianten.
Citera
2021-08-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Hur kan det logiska i hela den här soppan kallas för konspirationsteorier? Jösses vad alla akademiker och egna-företagare kastar ur sig den frasen.

Detta vaccin har inget i den mänskliga kroppen att göra.

Gates hade en simulation 2 månader innan som var samma scenario som nu utspelar sig där enda räddningen var vaccin.

Även på toppmötet hade de samma simulation.

Det finns dokument från 2015 som visar hur det redan då diskuterades på högsta ort om vaccin, vaccin pass, minskade friheter, hur man skulle gå tillväga för att få folk att acceptera restriktioner etc.

Det är så enkelt om man bara letar lite på CDC, EU och det korrupta World economic forum.

Se videon "hur världen blev grundlurad" och se sen över källorna själv - det är ju för helvete källor från KÄLLAN.

Kary Mullis, skaparen av PCR-TESTET, sitter i en intervju och säger att man inte kan använda det som man använder det till covid nu, det är löjeväckande. Detta kommer från skaparen, som dessutom sitter framför kameran och förgör Anthony Fauci.

Han dör sedan i augusti 2019. Intressant. Timing is everything.

Gå in på CDC så ser ni själva hur de förkastar majoriteten av de positiva testen då man använt x45, x65, x80, x105 i amplifiering. Gör man det har vilken sak som helst covid (men glöm inte att skaparen av. PCR säger att det inte kan användas som det används nu)

Ibland undrar jag verkligen hur folk definierar konspiration. Är det då saker och ting inte går ihop med er lata, vridna världsbild? Går det emot Aftonbladet?

Covid finns möjligtvis men de är så uppförstorat att det är galenskap. Man sätter ju för tusan covid på precis allting som rullar in på sjukhusen, alla som är sjuka på hem, you name it.

Covid, covid, covid.

Sen börjar vaccineringen. Dödstalen sjunker - eftersom dom slutar sätta covid på allt.

Vill också gärna se en graf på den s.k överdödligheten det gapas om. De jag sett visar snarare motsatsen.
I sociala medier har det på sina håll etablerat sig en föreställning om att covidtesterna inte visar rätt och det märks i kommentarsfält och debatter. Men flera av idéerna som fått spridning stämmer inte.
https://kallkritikbyran.se/mytbildning-pa-natet-om-vardelosa-pcr-tester/
Citera
2021-08-01, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det vill säga ganska normala värden jämfört med Sverige. Vi hade en grov överdödlighet.

Inte när man jämför med andra europeiska länder. Läste du vad som stod i länken?

Citat:
Det har jag redan förklarat med människor per kvadrat kilometer plus area. Du har själv inte förklarat eller gett ett enda motargument varför heller mer än att enbart förneka.

Det blir inte mer sant för att du är naiv och ignorant.

Men Schweiz hade ju dubbelt så hög överdödlighet som Tyskland, och då är landet litet till ytan men med samma befolkningstäthet som Tyskland. Ändå hade man masktvång och stängde ner "icke-essentiella" verksamheter.

Det finns helt enkelt ingen data som entydligt visar att länder som hade hårdare restriktioner än Sverige också klarade sig bättre.

Citat:
Eftersom ingen utgår från din uppenbara och självklara världsbild så är det du som ska redovisa och backa upp dina argument med saklig fakta mer än tyckande.

Du begår så många dunning kruger argument att det är sjukt.

Eftersom man inte kan exakt räkna hur många liv som restriktioner har räddat så fungerar dem inte?

Begränsningen av alkohol klockan 22 är mätpunkten?

Du är sjukt förvirrande.

Alkoholserveringen var ett exempel på hur godtyckliga restriktionerna är. Man kan inte mäta hur många som potentiellt har räddats av det, men vi vet att det har lett till negativa konsekvenser för krögare rent ekonomiskt. Det är ett exempel på alternativkostnaden, som ingen verkar bry sig om.

Citat:
Sjukvården var inte överbelastad under Corona eftersom man sköt upp allting. Om du nu inte är halvt efterbliven så ser man att Skandinavien har lika bra sjukvård.

Allt man har hört det senaste året är ju hur hårt belastad vården är. Nej, alla skandinaviska länder har inte lika bra sjukvård.

Citat:
Konfirmationsbias så det bara skriker om det. Du läser texter och gör cherry picking för att det ska överstämma med din världsbild, tragiskt.

Det är inte vårat problem att du lever i någon slags alternativ verklighet.

Det är du som förvirrande. När du ber mig hänvisa till att myndigheter själva använder sig av överdödlighet som mått för att sammanställa hur många som dör under en pandemi, och jag gör det, så duger det ändå inte. Verkar helt meningslöst att diskutera med dig.

Citat:
Det märks att du är vänster med tanke på att du förskjuter dina argument hela tiden och gör halmgubbar av dem.

Du som påstår att dessa inte fungerar, men du har totalt misslyckas med att redogöra varför våra grannländer har mindre döda och smitta än oss.

Det är personer som dig som lever i någon alternativ värld där grundläggande fakta inte spelar någon som helst roll längre.

Du återkommer hela tiden till att jag skulle vara "vänster", och använder detta som något slags argument. Det är det inte. Sen kan jag inte svara på exakt varför våra grannländer har färre döda än oss, allt jag vet är att det kan inte enbart bero på restriktionerna, vilket är min huvudsakliga poäng som jag har försökt få fram.
Citera
2021-08-01, 21:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Gällande deltavarianten jo. Det är därför vi ser ökningar i länder med låg vaccinationsgrad nu. Jämför Israels dödstal med Sveriges resp. Sydafrikas och Thailands.

Kan du ange källa som visar att 90 procent eller fler av de ovaccinerade som smittas med deltaviruset drabbas av svår sjukdom eller dödsfall?
Citera
2021-08-01, 21:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Kan du ange källa som visar att 90 procent eller fler av de ovaccinerade som smittas med deltaviruset drabbas av svår sjukdom eller dödsfall?

Det var inte det jag skrev, jag skrev att vaccinen skyddar i 90% av fallen av deltavarianten mot svår sjukdom eller dödsfall. Vilket betyder att 90% av de som drabbas av svår sjukdom eller dödsfall är ovaccinerade. Raketvetenskap?
Citera
2021-08-01, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte jag som sagt att vi har haft 70 tusen sjukhusinläggningar. Det är socialstyrelsen. Det är inte jag som sagt att sannolikheten är 1:1700 att hamna på sjukhus. Skulle ovanstående siffror stämma följer dock med automatik att det bor 119 miljoner människor i Sverige som alla varit sjuka i covid. Det borde ju tom du fatta.
"Oxfordmodellen" stämmer nog väldigt bra med verkligen.

(1/1700 att hamna på sjukan var väl inte en generisk sannolikhet? Minns inte, men gällde inte 1:1700 typ frisk 50 åring? I så fall innebär det inte 119milj människor enligt nuvarande demografi i Sverige)
Senast redigerad av jerka11 2021-08-01 kl. 22:01.
Citera
2021-08-01, 22:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det var inte det jag skrev, jag skrev att vaccinen skyddar i 90% av fallen av deltavarianten mot svår sjukdom eller dödsfall. Vilket betyder att 90% av de som drabbas av svår sjukdom eller dödsfall är ovaccinerade. Raketvetenskap?

Hur många ovaccinerade drabbas av svår sjukdom eller dödsfall när de smittas av deltavarianten, det är ju en högst relevant uppgift?

Hur många som smittas av deltavarianten får ens symptom, eller ens testas och hamnar i statistiken?
Citera
2021-08-01, 22:08
Medlem
Lawlines avatar
https://www.nyatider.nu/island-vaccinerna-funkar-inte/
Citat:
Island är något av vaccinförespråkarnas mönsterland, med över 90 procent av befolkningen över 40 år vaccinerad. Den 26 juni avskaffade man alla kvarvarande restriktioner. Men sedan dess har nya fall ökat snabbt – bland vaccinerade. Nu säger landets chefsepidemiolog att man kanske måste leva med restriktioner i decennier.

Undrar vad faktaförnekarna kommer att säga om detta. Vaccinförespråkarna vill hela tiden blunda för att vaccinet som finns idag inte ger mycket skydd mot Delta versionen. I framtiden kanske det kommer att finnas någon typ av vaccin som ger ett bättre skydd än dagen som är framtaget för Alfa versionen.
Citera
2021-08-01, 22:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Hur många ovaccinerade drabbas av svår sjukdom eller dödsfall när de smittas av deltavarianten, det är ju en högst relevant uppgift?

Det är oklart ännu men det verkar som det är betydligt vanligare än med tidigare varianter, jag begriper inte att vi ska behöva diskutera det när det redan postats statistik som visar det.

Citat:
Hur många som smittas av deltavarianten får ens symptom, eller ens testas och hamnar i statistiken?

Betydligt fler än för tidigare varianter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in