2021-08-01, 21:38
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Även om åtgärden kanske är "rätt" så kan man fråga sig hur folk utanför dom största tätorterna upplever inblandningen av etonal i bensinen, vilket ökar bränsleförbrukningen och därigenom gör det dyrare. Samt att kanske bränsleslangar och dylikt åldras fortare.

Ovanpå "rasistskandaler" och "samtal med ryska oppositionen" borde inte bit för bit sossarnas förtroende sänkas? Och blir inte till slut SD det parti som tar hem vinsten här?

Vad tror ni? Kan det inte upplevas som lite förmynderi som borde också öka politikerförraktet och gynna SD? Men kanske lite regnskurar gynnar MP.

Känns det inte som om SD nu ligger runt 22% allt sammantaget?

OBS jag glömde cementskandalen. Allt kan läggas på.

Många av de som blir upprörda över etanol, cementskandalen osv skulle lika gärna kunna rösta på M. Det är ju ingen stor skillnad mellan M och SD förutom vad gäller återvandringspolitiken och EU-politiken.

Kolla på t.ex. henne och vad hon skriver, är hon Moderat eller Sverigedemokrat?
https://twitter.com/erikaohlsson2
2021-08-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Många av de som blir upprörda över etanol, cementskandalen osv skulle lika gärna kunna rösta på M. Det är ju ingen stor skillnad mellan M och SD förutom vad gäller återvandringspolitiken och EU-politiken.

Kolla på t.ex. henne och vad hon skriver, är hon Moderat eller Sverigedemokrat?
https://twitter.com/erikaohlsson2

Ja jag kollade och fick en känsla av att hon är moderat. Men om man följer OU sista tiden verkar M ändå har stagnerat, det verkar inte som om folket riktigt litar på M och det kan gynna SD.

Men det kan också bli så att både M och SD går mot 22,5% men jag tror att taket för SD är högre. Men det återstår att se. Skall bli intressant att se Sentio någon gång för dom verkar ha förbättrat sina metoder. Det viktiga för mig är att SD blir stort och att S krymper. Dock får vi inte glömma att S har en reserv i vad man kan ta tillbaka från V.
Ja detta blev ett rörigt inlägg från mig.
2021-08-01, 22:15
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ja jag kollade och fick en känsla av att hon är moderat. Men om man följer OU sista tiden verkar M ändå har stagnerat, det verkar inte som om folket riktigt litar på M och det kan gynna SD.

Men det kan också bli så att både M och SD går mot 22,5% men jag tror att taket för SD är högre. Men det återstår att se. Skall bli intressant att se Sentio någon gång för dom verkar ha förbättrat sina metoder. Det viktiga för mig är att SD blir stort och att S krymper. Dock får vi inte glömma att S har en reserv i vad man kan ta tillbaka från V.
Ja detta blev ett rörigt inlägg från mig.

Är det bra eller dåligt att Moderaterna är så lika SD numera?
2021-08-01, 23:02
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vilket innebär att Novus bör ändrat sin mätning när det gäller SD och numer antagligen underskatta eller mäta korrekt.
Det är ju än så länge endast ett antagande. Så här tre år in så vet vi verkligen inte. Men man får gå på senaste facit, historia över längre tid än så och magkänsla.
Jag tror de ligger i närheten. Men vet gör vi om drygt ett år.
2021-08-01, 23:08
Medlem
Citat:

Det var en bra fråga. Förmodligen är det bra för M plockar inte hem röster på att likna SD. Istället så ger det legitimitet åt SD:s hållning. Varefter SD har möjlighet att framstå som mer värnande om det vanliga folket. M kan aldrig bli det riktigt breda partiet som lockar LO-folket eller kvinnor i vården. Så jag tror att SD tjänar även på detta.

Men säker kan ingen vara, inte ens experterha här på flashback.

Just nu känns det som om SD har viss vind i seglen och är det något större partiet av dessa två.
2021-08-02, 03:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Även om åtgärden kanske är "rätt" så kan man fråga sig hur folk utanför dom största tätorterna upplever inblandningen av etonal i bensinen, vilket ökar bränsleförbrukningen och därigenom gör det dyrare. Samt att kanske bränsleslangar och dylikt åldras fortare.
Ovanpå "rasistskandaler" och "samtal med ryska oppositionen" borde inte bit för bit sossarnas förtroende sänkas? Och blir inte till slut SD det parti som tar hem vinsten här?
Vad tror ni? Kan det inte upplevas som lite förmynderi som borde också öka politikerförraktet och gynna SD? Men kanske lite regnskurar gynnar MP.
Känns det inte som om SD nu ligger runt 22% allt sammantaget?
OBS jag glömde cementskandalen. Allt kan läggas på.

Både V och SD kan tjäna på det, men det verkar ju extremt trögt. Vi tycker ju regeringen har varit så här sedan 2014 utan att folk verkar få nog. Frågan är hur stor del av sossarnas nuvarande väljarkår som bryr sig om bensin och cement? Kanske har alla med konsekvenstänk redan lämnat?

Citat:

Det kanske missgynnar SD i OU men det ökar ju SDs möjligheter att få igenom sin politik och att få inflytande när M kopierar oss. Det gör det också svårt för M att gå full Reinfeldt igen för de har bara de väljare som eventuellt går tillbaka till M till låns så länge de låter som SD. M är bara ett vänsterliberalt uttalande från Kristersson ifrån att tappa 2-5 % till SD över dagen. Och det vet den lille lurifaxen.

Sedan gynnar det nog SD i OU i det långa loppet för SD blir mer accepterat och tolererat av etablissemanget, kanske t.o.m. media. En stor svaghet vi har är ju att endast politiskt intresserade som söker nyheter utanför rapport och Aftonbladet inser hela vidden av SDs politik kontra etablissemangets lögner om SD.

Vem vet kanske mer vettiga sossar börjar inse att SD är garanten mot nyliberal ekonomisk politik? Jag menar om M är lika invandringskritiska är det ju bättre att samarbeta med de mer sossiga SD? Det vore ju det ideala om SD kan spela ut S och M mot varandra från en ekonomisk mittposition. "Vi stödjer de som genomför mest av vår invandringspolitik". Antal semesterveckor och karensdagar som M och S låtsats vara osams om de senaste 30 åren är ändå små frågor jämfört med att hela Sveriges folk och kultur ändras i grunden.
2021-08-03, 08:08
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Både V och SD kan tjäna på det, men det verkar ju extremt trögt. Vi tycker ju regeringen har varit så här sedan 2014 utan att folk verkar få nog. Frågan är hur stor del av sossarnas nuvarande väljarkår som bryr sig om bensin och cement? Kanske har alla med konsekvenstänk redan lämnat?

Troligtvis och det måste ske direkta stora konsekvenser för att folk ska kunna se verket de skapat. Se polismordet.

Men direkt när sånt händer börjar propagandan spinna rejält. Nu en skrämseldokumentär om Breivik och högerextremism vilket man såklart vill stämpla SD som.

Annars har vi de dagliga dokumentärerna på SVT om att vi alla snart dör pga klimatet.

Folk sväljer propagandan, så enkelt är det..
2021-08-03, 19:42
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Troligtvis och det måste ske direkta stora konsekvenser för att folk ska kunna se verket de skapat. Se polismordet.

Men direkt när sånt händer börjar propagandan spinna rejält. Nu en skrämseldokumentär om Breivik och högerextremism vilket man såklart vill stämpla SD som.

Annars har vi de dagliga dokumentärerna på SVT om att vi alla snart dör pga klimatet.

Folk sväljer propagandan, så enkelt är det..

Det är ju det vi sett ett tag nu. Uppdelningen är färdig. Vänstersidan har sina väljare och högersidan sina väljare. Blocken plockar nästan bara inbördes numera. Jag tror vi är alldeles i begynnelsen av att bli lika polariserade som USA. Mycket pekar på det.

Vi kommer ha en ganska stor grupp, 50%, som mer och mer högljutt kommer protestera mot samhällsutvecklingen med exploderad kriminalitet och annat allmänt invandringskaos som leder till otrygghet, samt andra orimliga skatter och dylikt som regeringen desperat försöker mjölka in.

Sen har vi den andra sidan på 50% som inte kommer ge sig med hbtq/massinvandring. Den som tror att den sidan kommer falla lätt tror fel, det är jag rätt säker på. De kommer stå kvar och ända in i det sista "motarbeta rasismen" och liknande grejor. I dessa 50% räknar jag även in de apatiska och obrydda men resultatet blir ju att de passivt stödjer vänstersidan med tanke på att de i stor utsträckning röstar på nåt av vänsterpartierna.

Det skulle inte förvåna mig om svenska valrörelsen kommer bli mer lik USA. Man talar bara till sina egna väljare och dumförklarar den andra sidan, inte bara partiet utan även väljarna. Tänk er själva om 30 år och SD styr men måste fortfarande stå emot rasistanklagelser. Lagom less tror jag man är då. Samma sak med S som är förbannad över att arbetarna inte återvänt till partiet och har börjat kalla dom för rasister istället. Vilket vi visserligen redan ser idag.

Sen ja, kanske sossarna har svängt då men det tror jag när jag ser det
Senast redigerad av catforwardpower 2021-08-03 kl. 19:46.
2021-08-03, 20:22
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Det är ju det vi sett ett tag nu. Uppdelningen är färdig. Vänstersidan har sina väljare och högersidan sina väljare. Blocken plockar nästan bara inbördes numera. Jag tror vi är alldeles i begynnelsen av att bli lika polariserade som USA. Mycket pekar på det.

Vi kommer ha en ganska stor grupp, 50%, som mer och mer högljutt kommer protestera mot samhällsutvecklingen med exploderad kriminalitet och annat allmänt invandringskaos som leder till otrygghet, samt andra orimliga skatter och dylikt som regeringen desperat försöker mjölka in.

Sen har vi den andra sidan på 50% som inte kommer ge sig med hbtq/massinvandring. Den som tror att den sidan kommer falla lätt tror fel, det är jag rätt säker på. De kommer stå kvar och ända in i det sista "motarbeta rasismen" och liknande grejor. I dessa 50% räknar jag även in de apatiska och obrydda men resultatet blir ju att de passivt stödjer vänstersidan med tanke på att de i stor utsträckning röstar på nåt av vänsterpartierna.

Det skulle inte förvåna mig om svenska valrörelsen kommer bli mer lik USA. Man talar bara till sina egna väljare och dumförklarar den andra sidan, inte bara partiet utan även väljarna. Tänk er själva om 30 år och SD styr men måste fortfarande stå emot rasistanklagelser. Lagom less tror jag man är då. Samma sak med S som är förbannad över att arbetarna inte återvänt till partiet och har börjat kalla dom för rasister istället. Vilket vi visserligen redan ser idag.

Sedan så kan förändringen i demografin påverka. Sossarnas bästa väljargrupp är väl väldigt gamla människor, de dör ut men ersätts av migranter som fått medborgarskap.

Vi vet inget hur dagens 12-åringar kommer rösta, många säger ju att unga män är den grupp som är bäst politiskt.
2021-08-03, 20:37
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower

Om 30 år är de flesta sossar döda iallafall! Sen vet jag inte om samma sagor om mångkultur har samma effekt som de hade för 10 år sedan. Ungdomarna idag lever mer i den skitmiljö som deras goda föräldrar har varit med o röstat fram och kanske blir snabbare vaccinerad mot Mena än vad tidigare generationer blev, enbart p.g.a. av mängden brott som ökat och som de drabbas direkt av.

Jag har i varje fall svårt att tänka mig att unga människors vänsterbubbla håller i sig särskilt länge efter gymnasieålder idag.. Även den stora splittring som börjat ske där ett stort parti som M legitimerar SD o ger dem rätt i sin politik ger svensson mer valmöjligheter att få rösta på ett annat parti.

Men men, det är svårt att räkna på nåt, folk är väldigt oberäkneliga ibland, vänstersvängen i samhället kommer nog alltid finnas där så länge vänstern har kontroll på media, underhållning , nyheter osv. Att ungdomar idag har hjärnor stora som ekollon hjälper ju inte heller p.g.a. deras mobilanvändande.

Får vi bara bort de invandrare från Sverige som röstar rött och lever på bidrag och låter sossarna sära på skinkorna för globalisterna så kommer så småningom hela partiet försvinna.

Vad gör det då om Annie står o ljuger för 50 000:e gången på en 4 % nivå och står o gapar om
rasister tillsammans med vänstern?

Terrorstämpla AFA o kasta ut aktivisterna ur myndigheterna så blir vänstern det de ska vara i alla
samhällen, en tok på gatan o inget mer.
Senast redigerad av Domas 2021-08-03 kl. 20:40.
2021-08-04, 00:20
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Läste tyvärr fel först, tyckte det stod såhär i nån halv sekund...

Tyvärr läste jag fel. Stod så här...

Men det var ju också bra ...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-kraftigt-okat-valjarstod-for-vansterpartiet
Språket var dock uruselt och skälet till din felläsning. "Andra största" är en vidrig anglicism. "Näst största" heter det såklart.
2021-09-08, 10:40
Moderator
Siegfrids avatar
Denna tråd stängs och diskussionen fortsätter i (FB) Den stora opinionsundersökningstråden - Redux där vi kan diskutera alla partier i opinionen.
/Mod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in