2021-07-31, 16:29
Bannlyst
Något som jag tycker är intressant med Novus undersökningen är att SD ökar med 1,1 procent bland kvinnorna till 14 procent.

Har sagt det innan och säger det igen. SD har redan gjort jobbet med männen där man har omkring 28-30 procent. Det som krävs nu är att vi kan knipa några procentenheter från kvinnorna så att totalen landar på 22-23 procent istället för 20-21.

Jag är övertygad om att fler kvinnor kommer väckas från dvalan och se till så att SD får någon/några procentenheter ytterligare i nästa riksdagsval.

Jag förväntar mig inga 20-25 procent från kvinnorna. Men jag skulle bli extremt nöjd om SD kan knipa 15-16 procent av kvinnorna i nästa val. För då är vi garanterade 23-24 procent.

Socialdemokraterna tror jag kan tappa ännu mer från deras idag 24-25. Det räcker att fler män flyr S för att partiet ska bli ett renodlat 20 procentsparti. Idag sympatiserar 19-20 procent av männen på S. I senaste Novus tappade S 2,6 bland männen. Till och med kvinnorna flyr S.
Senast redigerad av karlXgustav 2021-07-31 kl. 16:37.
2021-07-31, 22:12
Medlem
greta75s avatar
Angående Novus vill jag bara som en medmänniska påminna om att det är en undersökning. Två i samma riktning kan vara en tillfällighet, tre är en tydlig trend. Ta det lite lugnt, chilla.

Är det så att ni ökat så mycket så gratulerar jag. Men räkna med att ni ligger på runt 19% är mitt tips.

Angående DN så är är det ett supersmart gräv som visar på att det finns mycket rasism ute i stugorna. Positivt för SD.
Senast redigerad av greta75 2021-07-31 kl. 22:18.
2021-08-01, 00:15
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Angående Novus vill jag bara som en medmänniska påminna om att det är en undersökning. Två i samma riktning kan vara en tillfällighet, tre är en tydlig trend. Ta det lite lugnt, chilla.

Är det så att ni ökat så mycket så gratulerar jag. Men räkna med att ni ligger på runt 19% är mitt tips.

Angående DN så är är det ett supersmart gräv som visar på att det finns mycket rasism ute i stugorna. Positivt för SD.

Exakt. Förmodligen ligger de runt 12-13%.

Håller med. Man ska inte få välja vårdgivare så man förstår vad de säger, man är väl ingen rasist! Eller veta att de inte fått sin licens av politiskt styrda byråkrater som vill bättra på statistiken med några hundra vårdgivare med utmärkt och modern faktabaserad koranskola.
Muslimska kvinnor ska inte få kräva kvinnliga läkare, allas lika värde!

Så chilla för faan, DNs gräv kommer få SD att sjunka ur riksdagen!
I nästa OU är de nere på 14%!!!
Kamrater, stå enade!
2021-08-01, 02:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Alla invandrargrupper kräver sina läkare, det finns speciella ålderdomshem för alla invandrargrupper där personalen är från deras hemland. Varför skulle inte svenskar få samma sak? Jag har sett på sociala medier att många är förbannade över detta för de vill ha en läkare som kan svenska, många har erfarenheter av odugliga läkare som de inte ens förstår vad de säger. SD får väljare på detta, de enda som upprörs är tokar som Löfven, de röstar redan extremistpartierna. SD förlorar inte en ena väljare på detta. 0 personer lämnar SD p.g.a. detta.
2021-08-01, 10:06
Bannlyst
Citat:

Med tanke på hur novus oftast underskattat SD och överskattat vänstersidan så bör man nog se dessa två novus undersökningar senaste månaden som en stor skalp.
2021-08-01, 10:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Något som jag tycker är intressant med Novus undersökningen är att SD ökar med 1,1 procent bland kvinnorna till 14 procent.

Har sagt det innan och säger det igen. SD har redan gjort jobbet med männen där man har omkring 28-30 procent. Det som krävs nu är att vi kan knipa några procentenheter från kvinnorna så att totalen landar på 22-23 procent istället för 20-21.

Jag är övertygad om att fler kvinnor kommer väckas från dvalan och se till så att SD får någon/några procentenheter ytterligare i nästa riksdagsval.

Jag förväntar mig inga 20-25 procent från kvinnorna. Men jag skulle bli extremt nöjd om SD kan knipa 15-16 procent av kvinnorna i nästa val. För då är vi garanterade 23-24 procent.

Socialdemokraterna tror jag kan tappa ännu mer från deras idag 24-25. Det räcker att fler män flyr S för att partiet ska bli ett renodlat 20 procentsparti. Idag sympatiserar 19-20 procent av männen på S. I senaste Novus tappade S 2,6 bland männen. Till och med kvinnorna flyr S.

SD växer bland gruppen kvinnor med invandrarbakgrund. Det är otryggt att bo i ett land som visserligen är toppmodernt, men att regeringen å andra sidan samarbetar med klanledare i förorterna samt förnedrar landets urbefolkning. Det uppfattas oseriöst och sånt känner man igen i de länder man kommer ifrån.

Kvinnor överlag går till SD vid 40+ och liksom alla som blir sverigedemokrat så kommer man aldrig att återvända till S. Det är en viktig faktor för SD. Man kan få fler, men inte förlora - generellt sett.
2021-08-01, 11:31
Medlem
Haddock93s avatar
Fick precis en förfrågan om Inizio/Demoskop så skulle tippa på att den kommer nästa vecka.

Intressant frågeställning om hur mycket man vågar prata med folk om politik och samhälle med. Ska bli spännande att se det resultatet.
Senast redigerad av Haddock93 2021-08-01 kl. 11:37.
2021-08-01, 17:20
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Alla invandrargrupper kräver sina läkare, det finns speciella ålderdomshem för alla invandrargrupper där personalen är från deras hemland. Varför skulle inte svenskar få samma sak? Jag har sett på sociala medier att många är förbannade över detta för de vill ha en läkare som kan svenska, många har erfarenheter av odugliga läkare som de inte ens förstår vad de säger. SD får väljare på detta, de enda som upprörs är tokar som Löfven, de röstar redan extremistpartierna. SD förlorar inte en ena väljare på detta. 0 personer lämnar SD p.g.a. detta.

Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Med tanke på hur novus oftast underskattat SD och överskattat vänstersidan så bör man nog se dessa två novus undersökningar senaste månaden som en stor skalp.
Nej. Novus överskattade SD sist vi hade facit.
2021-08-01, 17:35
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nej. Novus överskattade SD sist vi hade facit.

Vilket innebär att Novus bör ändrat sin mätning när det gäller SD och numer antagligen underskatta eller mäta korrekt.
2021-08-01, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vilket innebär att Novus bör ändrat sin mätning när det gäller SD och numer antagligen underskatta eller mäta korrekt.
Skulle nog säga att alla institut mäter SD korrekt nu. Till och med Sentio har kalibrerat om.

Om novus kunde ge Sd 22 procent juni 2018 men 21,6 procent i juli 2021 så är det uppenbart att något varit på tok men som åtgärdats. Denna mandatperiod har novus varit väldigt pro-vänster och hållit nere SDs siffror.
2021-08-01, 21:30
Medlem
Även om åtgärden kanske är "rätt" så kan man fråga sig hur folk utanför dom största tätorterna upplever inblandningen av etonal i bensinen, vilket ökar bränsleförbrukningen och därigenom gör det dyrare. Samt att kanske bränsleslangar och dylikt åldras fortare.

Ovanpå "rasistskandaler" och "samtal med ryska oppositionen" borde inte bit för bit sossarnas förtroende sänkas? Och blir inte till slut SD det parti som tar hem vinsten här?

Vad tror ni? Kan det inte upplevas som lite förmynderi som borde också öka politikerförraktet och gynna SD? Men kanske lite regnskurar gynnar MP.

Känns det inte som om SD nu ligger runt 22% allt sammantaget?

OBS jag glömde cementskandalen. Allt kan läggas på.
2021-08-01, 21:36
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Kvinnor överlag går till SD vid 40+

Trams. Stödet för SD bland kvinnor är i alla åldersgrupper klart lägre än bland män.

Och ja, kvinnors rösträtt är tyvärr ett problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in