[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
nova68
Det här stämmer:
Av detta kan man dra slutsatsen att det sannolikt hade funnits många fler spekulanter än Ebba.
Ja det har varit många spekulanter under de 7-8 år han redan varit villig att sälja.
Detta här däremot har misstämt:
Priset hade sannolikt också ökat rejält eftersom efterfrågan är stark på orten.
Nej du, bden var inte så höga som förväntat trots de många spekulanterna, blev ingen konkurrens och ingen började höja buden?
Det har hänt mycket under 7-8 år så det går inte att jämföra marknaden (=efterfrågan) för 7-8 år sedan med dagens marknad.
Citat:
Det här stämmer dock väldigt väl:
Förra året steg ju priset på småhus med 20%.
Om Densias värdering på 4.6 milj i våras ska räknas om till värdet vid försäljningen förra sommaren, måste den 20% ökningen räknas bort från 4.6 milj eller hur.
Vad blir då värdet vid försäljnings tidpunkten?
Densias värdering gäller februari 2021
Notars värdering gäller oktober 2020 och mäklaren skriver uttryckligen att värderingen gäller en normal försäljning på den öppna marknaden. Den försäljning vi diskuterar var inte normal och skedde inte på den öppna marknaden. Av detta följer att Notars värdering inte säger hur mycket det var rimligt att Ebba betalade givet att ingen annan hade möjlighet att bjuda på fastigheten.
Priset på fritidshus i Uppsala kommun har enligt Mäklarstatitistik ökat med 3,3 % de senaste 12 månaderna. Med andra ord hade både Densias och Notars värderingar varit ungefär lika höga om de gjorts i augusti förra året,
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/uppsala-lan/uppsala/
Citat:
Men vad i hel-vete råg och korn!
Hoppas faktiskt att jag räknat fel nu när jag för första gången ger mig på beräkningen.
Värdet på fastigheten vid försäljning var 3.83 milj?
Du räknar fel. Prisökning var ca 3% mellan augusti 2020 och februari 2021 enligt Mäklarstatitistik.
Citat:
Denna sommar hade Esbjörn efterhört hos mäklare, om det fanns passande spekulanter på fastigheten i deras spekulantregister.
Så han var aktivt sökande köpare och var priset rätt skulle han sälja.
Han efterhörde även på "byn" om någon visste någon intressent kanske ev. en återvändare.
På så sätt fick Ebba veta att Esbjörn tänkte sälja och att han letat köpare på "byn".
Denna sommar? Jag förmodar att du menar sommaren 2020.
Det var synd att Esbjörn inte gav en fastighetsmäklare ett förmedlingsuppdrag. Det hade kunnat bli en bra budgivning mellan Ebba och någon eller några andra köpstarka spekulanter. Under de senaste 12 månaderna har 96 fritidshus bytt ägare i Uppsala kommun. Man kan utgå från att ytterst få av dem har samma väldigt fina läge som Esbjörns.