2021-08-01, 13:31
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Esb:s ögonbesvär torde vara grå starr vilket är en grumling av ögonlinsen orsakat av att linsens celler dör vilket hindrar ljuset att nå näthinnan. Den gängse behandlingen är att linsens celler avlägsnas och ersätts av en syntetisk lins. Med en syntetisk lins ökar ljusgenomsläppet och färgdistorsionen minskar jämfört med en naturlig lins. En person med syntetisk lins har därför ofta (90% av behandlade) ett betydligt bättre mörkerseende än en person med naturlig lins.
Det stämmer inte! Mörkerseendet försämras för nästan alla med åren. Många börjar uppleva problem med mörkerseende redan vid 40. Alla som är över den åldern här inne borde bara kunna gå till sig själva och vad man tycker om att köra bil på natten.
2021-08-01, 13:32
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Matz verkar verkligen vara en hyvens prick som går bakom ryggen på övriga släkten med avtal som inte tål att synas och registreras.
Var har du läst att han går bakom ryggen på någon?
2021-08-01, 13:32
Medlem
Med tanke på antalet starr operationer och de oftast goda resultaten en nästan riskfri operation sedan många år.

Citat från en internetmedicin.se:

” Studier visar att i åldersspannet 65-74 år har 50 % katarakt och man ser en ökning till 70 % hos personer över 75 års ålder. Operationsvolymen i Sverige ökade kraftigt under åren 1980-2018. 2018 utfördes drygt 130 000 operationer i Sverige, vilket gör den till landets vanligaste operation, alla kategorier. Synskärpan preoperativt har blivit bättre och bättre, patienterna har blivit yngre medan könsfördelning varit i stort sett oförändrad. Man räknar med att hälften av Sveriges befolkning kommer att behöva opereras för katarakt under sitt liv.”

Hade det varit problem för Esbjörn skulle de upptäckts och åtgärdats sedan länge. Redan konstaterandet att han kört bil visar att synen blivit bra.
2021-08-01, 13:33
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Tramsar är det du som gör. Esbjörn var den som ville värna om gården och att den inte skulle säljas utan just det gå i släkten. Därför såldes den inte heller när föräldrarna gått bort utan Esbjörn köpte ut alla utom en, nämligen brorsonen Mats som han bestämde var den som skulle få ärva honom och därför tecknades också ett testamente som hade formen av ett avtal att Matz köpeskilling var just arvsrätten till huset.

Klart som fan att en man med denna agenda självfallet avfärdade varje hugad husköpare och det enligt hans egen uppgift så långt som hela 20 år tillbaka i tiden. Javisst fan kunde han neka ända tills Ful-Ebba blev honom övermäktig.

Husets förfall förklarar du så där lagom lättsinnigt med att det bara råkade bli så pga oklara ägarförhållande och medföljande ansvar. När dog föräldrarna? 2007 skrevs avtalet/testamentet.

Det började för 20 år sedan sa Esbjörn. Antar att det var då runt milleniumskiftet som föräldrarna gick bort, kanske något tidigare.

Vad med tiden från åtminstone 2007? Vet du vad jag tror - jag inte bara tror utan jag är tvärsäker på att Esbjörn inte bara lät huset förfalla utan han var helt enkelt oförmögen att ta hand om det så som en frisk människa gör. FATTAR DU?!!

Det är inget testamente. Kanske en viljeförklaring, men håller absolut inte som testamente.

Är det skriftligt: Ja
Är det undertecknat av testatorn: Ja
Är det bevittnat av två samtidigt närvarande vittnen: Nej (bara en person)
Är det undertecknat av dessa två vittnen: Nej (en underskrift saknas)
Vet vittnena att det är ett testamente de undertecknar: Okänt
Har vittnena sett testatorn skriva under: Okänt
Har vittnena fått bestyrkt av testatorn att det är hans/hennes underskrift: Okänt

Vad gäller Esbjörn och sitt hus, så verkar han varit förmögen att dra dit en väldans massa grejor under sina år.
2021-08-01, 13:33
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det är vanligt med försämrat mörkerseende efter starroperation, även om synen för övrigt är utan större anmärkningar. På det hela taget är mörkerseendet hos de flesta äldre-äldre nedsatt. Det är därför de ofta inte kör bil efter att det börjat skymma.

Nej, med det givet är det är inte särskilt konstigt att Esbjörn upplevde de svagt upplysta rummet med smutsiga fönster och träd som skuggade huset, som just mörkt. Så mörkt att minnesbilden från den syn- och kognitivt funktionshindrade mannen var att det var månsken.

Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Esb:s ögonbesvär torde vara grå starr vilket är en grumling av ögonlinsen orsakat av att linsens celler dör vilket hindrar ljuset att nå näthinnan. Den gängse behandlingen är att linsens celler avlägsnas och ersätts av en syntetisk lins. Med en syntetisk lins ökar ljusgenomsläppet och färgdistorsionen minskar jämfört med en naturlig lins. En person med syntetisk lins har därför ofta (90% av behandlade) ett betydligt bättre mörkerseende än en person med naturlig lins.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag vet just ingenting om området. Esbjörn opererades för över tio år sedan. Vet du om resultaten var lika fina på den tiden?

Citat:
Nu vet jag inte när Esb opererades men det finns många som har stora svårigheter med mörkerseende långt efter operation. Dessutom är inte efter-starr ovanligt i kapseln som lämnas kvar bakom linsen.

Vi gör ju bäst i att hålla oss till den faktiska personens synförmåga och inte sväva ut i en allmän diskussion huruvida ögonoperationer till och med kan ge bättre syn än vad ett normalt öga ger.

Fakta är:
Esbjörn har ett öga som han knappt ser något alls med och det andra är nedsatt.
När han läser måste han hålla pappret mycket nära och då också använda förstoringsglas.
Senast redigerad av kubun 2021-08-01 kl. 13:43.
2021-08-01, 13:34
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
När det gäller Notars värdering anger mäklaren att fastighetens läge och efterfrågan på orten är mycket bra. Utvecklingen på orten är också mycket bra, om än snäppet sämre än en 5:a. Av detta kan man dra slutsatsen att det sannolikt hade funnits många fler spekulanter än Ebba om fastigheten bjudits ut till försäljning på den öppna marknaden. Priset hade sannolikt också ökat rejält eftersom efterfrågan är stark på orten. Förra året steg ju priset på småhus med 20%. Om det hade livet en budstrid hade priset utan vidare kunnat öka med en eller två miljoner kronor.

Det här stämmer:
Av detta kan man dra slutsatsen att det sannolikt hade funnits många fler spekulanter än Ebba.
Ja det har varit många spekulanter under de 7-8 år han redan varit villig att sälja.

Detta här däremot har misstämt:
Priset hade sannolikt också ökat rejält eftersom efterfrågan är stark på orten.
Nej du, bden var inte så höga som förväntat trots de många spekulanterna, blev ingen konkurrens och ingen började höja buden?

Det här stämmer dock väldigt väl:
Förra året steg ju priset på småhus med 20%.
Om Densias värdering på 4.6 milj i våras ska räknas om till värdet vid försäljningen förra sommaren, måste den 20% ökningen räknas bort från 4.6 milj eller hur.
Vad blir då värdet vid försäljnings tidpunkten?

Men vad i hel-vete råg och korn!
Hoppas faktiskt att jag räknat fel nu när jag för första gången ger mig på beräkningen.
Värdet på fastigheten vid försäljning var 3.83 milj?

Denna sommar hade Esbjörn efterhört hos mäklare, om det fanns passande spekulanter på fastigheten i deras spekulantregister.
Så han var aktivt sökande köpare och var priset rätt skulle han sälja.
Han efterhörde även på "byn" om någon visste någon intressent kanske ev. en återvändare.
På så sätt fick Ebba veta att Esbjörn tänkte sälja och att han letat köpare på "byn".
2021-08-01, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vi gör ju bäst i att hålla oss till den faktiska personens synförmåga och inte sväva ut i en allmän diskussion huruvida ögonoperationer till och med kan ge bättre syn än ett normalt öga ger.

Fakta är:
Esbjörn har ett öga som han knappt ser något alls med och det andra är nedsatt.
När han läser måste han hålla pappret mycket nära och då också använda förstoringsglas.
Klok beslut!
2021-08-01, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Hur vet du att det är falska löften?

Eftersom affären dessutom inte är slut så kan ingen ens bedöma ifall löftena uppfyllts eller ej.
Kanske ett falskt löfte allså, men det är inte svårt att belägga Ebba med löftesbrott efter att hon stämde Esbjörn när han inte ville sälja, trots att hon faktiskt sagt att hon skulle dra sig ur om han inte ville sälja.
2021-08-01, 13:48
Medlem
Citat:
Kanske ett falskt löfte allså, men det är inte svårt att belägga Ebba med löftesbrott efter att hon stämde Esbjörn när han inte ville sälja, trots att hon faktiskt sagt att hon skulle dra sig ur om han inte ville sälja.
Svammel.

Utan det går inte att påstå att ett löfte om rustning eller restaurering är falskt innan tillträdet ens skett.
Det är inte möjligt att ens utvärdera ett sånt löfte idag. Om det getts ett sånt.
2021-08-01, 13:55
Medlem
Citat:
Svammel.

Utan det går inte att påstå att ett löfte om rustning eller restaurering är falskt innan tillträdet ens skett.
Det är inte möjligt att ens utvärdera ett sånt löfte idag. Om det getts ett sånt.
Du kan väl inte vara så korkad att du inte förstår att det bara var ett sätt att snärja Esbjörn. Försök hitta något bättre att tuta i tråden

Har du ingen som helst insikt i hur Ebba fungerar när hon bestämt sig för någonting och det går henne emot?
Senast redigerad av 90510 2021-08-01 kl. 13:57.
2021-08-01, 13:57
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Hur vet du att det är falska löften?

Eftersom affären dessutom inte är slut så kan ingen ens bedöma ifall löftena uppfyllts eller ej.

Kort sagt skitsnack.
Jag har ytterst svårt att tro att denna halv Gudinna skulle vilja ha Esbjörn springande hemma. Jag har oxå väldigt svårt att tro att hon skulle bevara husets ursprung och skogstomten.
Att hon var kåt på att få ner träden tyder ju det faktumet att hon märkte upp samtliga innan hon ens hade tillträde till huset.
2021-08-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Du kan väl inte vara så korkad att du inte förstår att det bara var ett sätt att snärja Esbjörn.

Har du ingen som helst insikt i hur Ebba (som aldrig förlorat och aldrig tänker förlora) fungerar när hon bestämt dig någonting och det går henne emot?
Nu var det frågan ifall löftet är falskt eller inte. Objektivt sett är det inte möjligt att veta det nu. Det verkar vara väldigt svårt att konstatera en så enkel sak.

Jag känner henne inte så jag vet inte hur hon är. Jag bryr mig inte heller. Av det jag sett i inlagor till rätten så har jag inte sett att hon gjort en felaktig affär. Om hon är på nåt annat sätt annars ska inte påverka husköpet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in