Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
När det gäller Notars värdering anger mäklaren att fastighetens läge och efterfrågan på orten är mycket bra. Utvecklingen på orten är också mycket bra, om än snäppet sämre än en 5:a. Av detta kan man dra slutsatsen att det sannolikt hade funnits många fler spekulanter än Ebba om fastigheten bjudits ut till försäljning på den öppna marknaden. Priset hade sannolikt också ökat rejält eftersom efterfrågan är stark på orten. Förra året steg ju priset på småhus med 20%. Om det hade livet en budstrid hade priset utan vidare kunnat öka med en eller två miljoner kronor.
Det här stämmer:
Av detta kan man dra slutsatsen att det sannolikt hade funnits många fler spekulanter än Ebba.
Ja det har varit många spekulanter under de 7-8 år han redan varit villig att sälja.
Detta här däremot har misstämt:
Priset hade sannolikt också ökat rejält eftersom efterfrågan är stark på orten.
Nej du, bden var inte så höga som förväntat trots de många spekulanterna, blev ingen konkurrens och ingen började höja buden?
Det här stämmer dock väldigt väl:
Förra året steg ju priset på småhus med 20%.
Om Densias värdering på 4.6 milj i våras ska räknas om till värdet vid försäljningen förra sommaren, måste den 20% ökningen räknas bort från 4.6 milj eller hur.
Vad blir då värdet vid försäljnings tidpunkten?
Men vad i hel-vete råg och korn!
Hoppas faktiskt att jag räknat fel nu när jag för första gången ger mig på beräkningen.
Värdet på fastigheten vid försäljning var 3.83 milj?
Denna sommar hade Esbjörn efterhört hos mäklare, om det fanns passande spekulanter på fastigheten i deras spekulantregister.
Så han var aktivt sökande köpare och var priset rätt skulle han sälja.
Han efterhörde även på "byn" om någon visste någon intressent kanske ev. en återvändare.
På så sätt fick Ebba veta att Esbjörn tänkte sälja och att han letat köpare på "byn".