2021-08-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kalkyleringar i all ära, men vissa siffror behöver ju inte beräknas, gissa, eller uppskattas. VI vet att 70 tusen personer behövt sjukhusvård i Sverige. Vill man gå vidare kan man relatera denna siffra till uppskattat antal infekterade. Sedan kan man bryta ned dessa sjuka på olika kategorier, utifrån ålder, underliggande sjukdomar etc.

Det jag gör är bara att jag utifrån egna erfarenheter och egen bekantskapskrets, arbetskramrater gör rimlighetsbedömning. Om jag känner ungefär 100 personer totalt i en krets av bekanta, släktingar, arbetskamrater osv känner 3 personer som behövt sjukhusvård och ytterligare 2 personer som dött. Vet jag då att de 3 som behövt sjukhusvård är i 50 årsåldern utan fetma och underliggande sjukdom och de två som dött var i 80-årsåldern. Ja, då känns det väldigt märkligt när du påstår att risken för 50-åring att behöva sjukhusinläggelse bara skulle vara 1:1700. Det är en alldeles för låg siffra för att passa med slumpen. De måste haft en himla otur då. Ungefär som att få 7 rätt på Lotto 3 gånger på raken (ja jag vet att det är svårare, men du förstår säkert liknelsen).

Jag refererar till Oxford universitet. Det är väl toppen att vi har en sådan kalkylator här på forumet så vi slipper alla personliga erfarenheter eller amatörmässiga uppskattningar av risker. Nu kan vi alla hänvisa dit. Kan vi inte vara glada att vi slipper allt tjafs om absoluta risker för olika samhällsgrupper? Jag ser detta som ett stort steg i rätt riktning. Jag är ledsen att statistiken inte stämmer överens med dina extremt begränsade upplevelser, men snälla acceptera att de kan göra sitt jobb. Det är ingen hemmabyggd kalkylator utan den testas och valideras kontinuerligt på ett välkänt universitet för att generera korrekta siffror.
Citera
2021-08-01, 12:07
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag refererar till Oxford universitet. Det är väl toppen att vi har en sådan kalkylator här på forumet så vi slipper alla personliga erfarenheter eller amatörmässiga uppskattningar av risker. Nu kan vi alla hänvisa dit. Kan vi inte vara glada att vi slipper allt tjafs om absoluta risker för olika samhällsgrupper? Jag ser detta som ett stort steg i rätt riktning. Jag är ledsen att statistiken inte stämmer överens med dina extremt begränsade upplevelser, men snälla acceptera att de kan göra sitt jobb. Det är ingen hemmabyggd kalkylator utan den testas och valideras kontinuerligt på ett välkänt universitet för att generera korrekta siffror.
Jag tog din oxford-kalkylator och la i länktråden, då vi har extremt stort problem med att nyttig information dränks i denna megatråd, det är önskvärt att andra också nyttjar länktrådarna.

Sen hade det varit guld värt om man förutom oxford-kalkylatorn kunde ha en liknande kalkylator på preventiva åtgärder typ vitaminer och kost som också kan spela stor roll för immunförsvaret.

Gällande vaccineringar är det några som nu testar med att köra en "custom"-upgrade av befintligt mässlingsvaccin (MMR) mot Covid-19. Detta pekar på att även forskarna nu inser att Pfizes grejor inte funkar som tänkt eftersom man nu slabbar runt med MMR som en slags backup:

https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/measles-vaccine-used-base-experimental-covid-vaccine

Pfizer och Modernas vacciner påminner om de gamla Holiday Magic skandalen när man skulle pracka på folk massa skräp inom kosmetika-industrin, jag får i alla fall dejavu-känslan att dagens vacciner påminner om gamla pyramidspel, fast med mycket högre insatser:

https://en.wikipedia.org/wiki/Holiday_Magic
Citera
2021-08-01, 12:29
Medlem
Min sambos mamma bor i Zhengzhou, idag eller igår så låste de hela staden för ett nytt utbrott med ny variant. Konstigt att Aftonbladet eller liknande inte rapporterar.
Citera
2021-08-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Jag tog din oxford-kalkylator och la i länktråden, då vi har extremt stort problem med att nyttig information dränks i denna megatråd, det är önskvärt att andra också nyttjar länktrådarna.

Sen hade det varit guld värt om man förutom oxford-kalkylatorn kunde ha en liknande kalkylator på preventiva åtgärder typ vitaminer och kost som också kan spela stor roll för immunförsvaret.

Gällande vaccineringar är det några som nu testar med att köra en "custom"-upgrade av befintligt mässlingsvaccin (MMR) mot Covid-19. Detta pekar på att även forskarna nu inser att Pfizes grejor inte funkar som tänkt eftersom man nu slabbar runt med MMR som en slags backup:

https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/measles-vaccine-used-base-experimental-covid-vaccine

Pfizer och Modernas vacciner påminner om de gamla Holiday Magic skandalen när man skulle pracka på folk massa skräp inom kosmetika-industrin, jag får i alla fall dejavu-känslan att dagens vacciner påminner om gamla pyramidspel, fast med mycket högre insatser:

https://en.wikipedia.org/wiki/Holiday_Magic

Pfizer och modernas vaccin verkar vara sämst. Gain of function-juice.

Alla försök till coronavaccin före covid har haft samma problem, ADE. Det har yttrat sig i hög viral last hos vaccinerade försöksdjur och har lett till katastrofala konsekvenser.
Citera
2021-08-01, 12:43
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Min sambos mamma bor i Zhengzhou, idag eller igår så låste de hela staden för ett nytt utbrott med ny variant. Konstigt att Aftonbladet eller liknande inte rapporterar.
Varför är det konstigt?
Det finns knappt nyhetsvärde i nya varianter som dyker upp. Vad är den stora "faran" den här gången? Att man blir helt oförhappandes lite snorig på dag 2, innan man är frisk på dag 3?
Citera
2021-08-01, 12:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty

För att det visar att vaccin inte hjälper i det stora hela.
Viktigt för de att hålla uppe propagandan.
Citera
2021-08-01, 13:06
Medlem
okok1s avatar
I 7 månader har det varit en avsaknad av överdödlighet i Sverige. Vart är dödsviruset?

Källa: euromomo
Citera
2021-08-01, 13:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Pfizer och modernas vaccin verkar vara sämst. Gain of function-juice.

Alla försök till coronavaccin före covid har haft samma problem, ADE. Det har yttrat sig i hög viral last hos vaccinerade försöksdjur och har lett till katastrofala konsekvenser.

Källor på dina fantasier?
Citera
2021-08-01, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Världshälsoorganisationen WHO uppmanar världen att göra allt för att stoppa spridningen av coronavirusets smittsamma deltavariant. I annat fall finns det en risk att det muterar ytterligare, till någonting ännu värre, varnar WHO.

Detta är så sjukt genomskinligt. Jag fattar mig verkligen inte på folk som inte ser igenom detta. Att deras mål är och har aldrig varit att stoppa smittspridningen. Det är en illusion,

Smittan hade kunnat stoppats. Men så fort der börjar gå ner så anstränger dom sig för att det ska gå upp igen 🤣🤣🤣 hur kan folk inte fatta detta

Hade jag styrt ett land hade jag från början stängt ner hela landet.

Lid i 2 månader och lev ett helt vanligt liv i flera år medans 99% av jorden har ett helvete

Korruption plus inkompetens. Tror inte att det funnits någon grandios ondskefull plan från början. Forskning, i synnerhet medicinsk är korrumperad. Pandemiprofitörer tar tillfället i akt o.sv. Sen en massa inkompetens bland de som ska vara på högsta nivå, Joe Biden te.x med uttalanden som är direkt felaktiga et.c....En perfekt storm.

Om målet hade varit att helt stoppa smittspridningen och utrota viruset, så hade man inte rullat ut vaccinen på det viset det gjordes, utan man hade väntat, och vaccinerat så många som möjligt, så kordinerat som möjligt, på hela planeten. Nu har vi människor, tidigt vaccinerade, där i princip effekten av vaccinet är borta, medan andra inte ens tagit 2:a sprutan. Pfizer visste att efter ca 6 månader har det mesta av skyddseffekten mattats av. Man hade även använt alla komplement som fanns att tillgå, t.ex Ivermectin, till de som inte nås av kampanjen, eller av div.anledningar inte kan ta vaccinen. Exempelvis.......

Leva som vanligt i flera år, medan 99% av världen lider blir nog inte så festligt som du kanske föreställer dig. Om det ens hade varit möjligt att skapa ett Nordkorea på så kort tid. Vi är inte självförsörjande på speciellt mycket längre.
Citera
2021-08-01, 13:10
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
36 åringen som avled som inte hade någon underliggande sjukdom. Hur kan man veta det egentligen? Finns nog hundratals människor under 40 år som tror att dom inte har något underliggande, men som kanske har cancer som inte hunnit upptäckas ännu tex.

Sen dödsfallen i dessa åldrar är lågt. Stämmer korrekt. Men det är inte bara dödsfall man är rädd för. Hur många har legat inne på IVA 674 st 20-39 år.

Hur många 20-39 har fått långtidscovid? Känns som alla bara bryr sig om dödstalen.

Cancer är generellt sett inte ett försvårande tillstånd vid covid-19 och särskilt inte om den inte ens märkts!

Enligt statistiken över inlagda i åldern 29 -36 år
Av de som vårdats på sjukhus tillhörde de följande riskgrupp.
Extrem fetma 16%
Annat 14% Kan man undra vad det är
Diabetes 10%
Kronisk lungsjukdom 7%
Kronisk hjärtsjukdom 7%
Nedsatt immunförsvar 5% Det kan ibland bero på cancerbehandling men det vet man ju då!
Njursvikt 3%
Neuromuskulär sjukdom 3% MS etc.
Leversvikt 1%

Cancer är inte ens omnämnt men det finns i väldigt många former men aldrig att en hudcancerfläck sänker allmäntillståndet typ.

Inte ens i åldrarna +80 omnämns cancer, men riskfaktorerna är långt över 160% alltså många har flera
riskfaktorer.
Citera
2021-08-01, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kalkyleringar i all ära, men vissa siffror behöver ju inte beräknas, gissa, eller uppskattas. VI vet att 70 tusen personer behövt sjukhusvård i Sverige. Vill man gå vidare kan man relatera denna siffra till uppskattat antal infekterade. Sedan kan man bryta ned dessa sjuka på olika kategorier, utifrån ålder, underliggande sjukdomar etc.

Det jag gör är bara att jag utifrån egna erfarenheter och egen bekantskapskrets, arbetskramrater gör rimlighetsbedömning. Om jag känner ungefär 100 personer totalt i en krets av bekanta, släktingar, arbetskamrater osv känner 3 personer som behövt sjukhusvård och ytterligare 2 personer som dött. Vet jag då att de 3 som behövt sjukhusvård är i 50 årsåldern utan fetma och underliggande sjukdom och de två som dött var i 80-årsåldern. Ja, då känns det väldigt märkligt när du påstår att risken för 50-åring att behöva sjukhusinläggelse bara skulle vara 1:1700. Det är en alldeles för låg siffra för att passa med slumpen. De måste haft en himla otur då. Ungefär som att få 7 rätt på Lotto 3 gånger på raken (ja jag vet att det är svårare, men du förstår säkert liknelsen).
Vad bra! Då har vi åtminstone två alternativ att välja bland här i tråden för att prediktera corona risk för specifik person/profill;

1) Oxfordsforskarns riskkalkylator
https://qcovid.org/Home/AcademicLicence?licencedUrl=%2FCalculation
Eller
2) IMBILDENs kalkyl, som baseras på hens bekantskapskrets (som med stor sannolikhet, precis som IMBILDEN själv, besitter BMI>IQ)

Svårt val..
Senast redigerad av jerka11 2021-08-01 kl. 13:33.
Citera
2021-08-01, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror tvärtom. Det kommer rimligtvis inte införas restriktioner enbart utifrån smitta. Så länge som sjukvården inte belastas och/eller dödstalen sticker iväg så bör det inte bli så många restriktioner att tala om. Detta på grund av att vaccination har skett i stor utsträckning.

Det är ju så klart det enda rimliga. Annars lär vi vara fast i limbo i evigheten. Datan ser inte ut stödja hypotesen att vi ska tillbedja dessa vaccin dock. Så länge de inte kommer ett sterilicerande vaccin, så får vi nog förlita oss på eget immunförsvar. Vilket inte är fy skam. Det är genialiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in