Citat:
Kalkyleringar i all ära, men vissa siffror behöver ju inte beräknas, gissa, eller uppskattas. VI vet att 70 tusen personer behövt sjukhusvård i Sverige. Vill man gå vidare kan man relatera denna siffra till uppskattat antal infekterade. Sedan kan man bryta ned dessa sjuka på olika kategorier, utifrån ålder, underliggande sjukdomar etc.
Det jag gör är bara att jag utifrån egna erfarenheter och egen bekantskapskrets, arbetskramrater gör rimlighetsbedömning. Om jag känner ungefär 100 personer totalt i en krets av bekanta, släktingar, arbetskamrater osv känner 3 personer som behövt sjukhusvård och ytterligare 2 personer som dött. Vet jag då att de 3 som behövt sjukhusvård är i 50 årsåldern utan fetma och underliggande sjukdom och de två som dött var i 80-årsåldern. Ja, då känns det väldigt märkligt när du påstår att risken för 50-åring att behöva sjukhusinläggelse bara skulle vara 1:1700. Det är en alldeles för låg siffra för att passa med slumpen. De måste haft en himla otur då. Ungefär som att få 7 rätt på Lotto 3 gånger på raken (ja jag vet att det är svårare, men du förstår säkert liknelsen).
Det jag gör är bara att jag utifrån egna erfarenheter och egen bekantskapskrets, arbetskramrater gör rimlighetsbedömning. Om jag känner ungefär 100 personer totalt i en krets av bekanta, släktingar, arbetskamrater osv känner 3 personer som behövt sjukhusvård och ytterligare 2 personer som dött. Vet jag då att de 3 som behövt sjukhusvård är i 50 årsåldern utan fetma och underliggande sjukdom och de två som dött var i 80-årsåldern. Ja, då känns det väldigt märkligt när du påstår att risken för 50-åring att behöva sjukhusinläggelse bara skulle vara 1:1700. Det är en alldeles för låg siffra för att passa med slumpen. De måste haft en himla otur då. Ungefär som att få 7 rätt på Lotto 3 gånger på raken (ja jag vet att det är svårare, men du förstår säkert liknelsen).
Jag refererar till Oxford universitet. Det är väl toppen att vi har en sådan kalkylator här på forumet så vi slipper alla personliga erfarenheter eller amatörmässiga uppskattningar av risker. Nu kan vi alla hänvisa dit. Kan vi inte vara glada att vi slipper allt tjafs om absoluta risker för olika samhällsgrupper? Jag ser detta som ett stort steg i rätt riktning. Jag är ledsen att statistiken inte stämmer överens med dina extremt begränsade upplevelser, men snälla acceptera att de kan göra sitt jobb. Det är ingen hemmabyggd kalkylator utan den testas och valideras kontinuerligt på ett välkänt universitet för att generera korrekta siffror.