2021-08-01, 01:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Beräkningen gällde en 20-årig frisk man. Inte 30-årig. Vill korrigera detta och be om ursäkt för eventuellt missförstånd. I övrigt stämmer siffrorna. Du kan ju testa själv såklart.

Har väldigt svårt att tro att sannolikheten bara skulle vara 1:12500 att man behöver sjukhusvård om man smittas i 50-årsåldern. Jag känner ju personligen till flera stycken som behövt sjukhusvård i den kategorin. Vore ju väldigt märkligt om det skulle slumpa sig så.
Citera
2021-08-01, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har väldigt svårt att tro att sannolikheten bara skulle vara 1:12500 att man behöver sjukhusvård om man smittas i 50-årsåldern. Jag känner ju personligen till flera stycken som behövt sjukhusvård i den kategorin. Vore ju väldigt märkligt om det skulle slumpa sig så.

Det har jag aldrig påstått. För en 50-årig frisk man är risken 1 på 1700 att hamna på sjukhus. Läs inlägget igen. 1 på 12500 gäller risken att dö.
Senast redigerad av hasse3344 2021-08-01 kl. 01:32.
Citera
2021-08-01, 01:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Räknar man från första covid fallet och ett år framåt så får man man siffran 9000. Inte direkt nyheter.

Det blir ju en konstig jämförelse, eftersom vad man jämför med är kalenderår som inte är anpassade efter en period med t.ex. en svår influensasäsong.

Jämför jag perioden 12 mars - 11 mars 2020/2021 med samma period 2017/2018 så är det inte 9000 fler, utan 7500 fler.

Det mest rättvisande är att jämföra de två coronaåren ihop, och då kan vi konstatera att man är långt ifrån en överdödlighet på 9000, än mindre 15 000. Och det är alltså för 2 år med corona, detta mördarvirus som sägs ta kål på allt och alla, så länge man inte är vaccinerad.
Citera
2021-08-01, 01:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Om du ser konversationen som ledde fram till siffrorna så förstår du att det gällde unga friska människor. Det var exakt vad jag frågade om. Det är vad som diskuterades, så även om jag inte specifikt nämnde det är det underförstått för mottagaren.

Att det gällde 20-åringar och inte 30-åringar var fel av mig. Jag hade gjort beräkningen på 20-åring men råkade skriva 30. Det har jag gärna fel i och har erkänt flera gånger utan att någon annan påpekat det. Det kan vi släppa nu. Jag hade lika gärna kunnat skriva 20-åringar i inlägget. Det hade inte påverkat poängen.

Om du tycker det är en överdrift ta det med Oxford University. Jag kan inte hållas ansvarig för deras beräkningar.

1,3 miljoner avsåg alla invånare i den åldersgruppen, som jag skrev. Dock är det korrekt att risken ska beräknas på gruppen män i detta exemplet.

Slutsatsen för alla som bryr sig är:

Risk för en frisk 20-årig vit man att dö av covid: 1 på miljonen
Risk för en frisk 30-årig vit man att dö i covid: 1 på 250 000

Detta enligt Oxford University.

Vill du motsäga detta eller ska vi släppa det?

Låt oss speckulera lite.

Det finns ca 670 000 män 20-29 år i Sverige. Hur många av dem kan ha varit sjuka i covid?

FoHM ger 191 200 smittade personer i den åldersgruppen. Men där inkluderas även kvinnor.

Ska vi gissa på 250 000 män 20-29 år har varit smittade av covid i Sverige?

Av dem har två st avlidit som inte tillhör någon riskgrupp på IVA enligt SIR.

Alltså borde risken för att avlida i covid för en helt frisk man i 20 årsåldern vara en på 125 000.

Inte jätte stor alltså, men siffran är väldigt påverkningsbart på hur många man gissar har varit smittade.

Om risken är 1 på 1 miljon för friska 20-åringar att avlida i covid och det har avlidit minst 2st män helt utanför riskgrupperna i denna ålder så måste det finnas två miljoner covid smittade män i 20-29 års åldern i Sverige för att det påståendet ska stämma.

Citat:

Risk för en 30-åring man
Dö av covid: 1 på miljonen

Är det du i utgångsläge påstod. Det jag menade var helt fel.
Nu har du förändrat ditt påstående till att bli detta.

Citat:
Risk för en frisk 20-årig vit man att dö av covid: 1 på miljonen

Det är ju inte ens samma påstående, inte ens i närheten. Men jag släpper detta nu. Jag märker ju att du hela tiden ändrar saker och jag tycker inte att det är ett riktigt sätt att diskutera.

När det kommer till din länk, så gav du inte den i början. Utan ditt första påstående var ditt eget påstående utan länk.
Citera
2021-08-01, 01:42
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Det blir ju en konstig jämförelse, eftersom vad man jämför med är kalenderår som inte är anpassade efter en period med t.ex. en svår influensasäsong.

Jämför jag perioden 12 mars - 11 mars 2020/2021 med samma period 2017/2018 så är det inte 9000 fler, utan 7500 fler.

Det mest rättvisande är att jämföra de två coronaåren ihop, och då kan vi konstatera att man är långt ifrån en överdödlighet på 9000, än mindre 15 000. Och det är alltså för 2 år med corona, detta mördarvirus som sägs ta kål på allt och alla, så länge man inte är vaccinerad.

Hur många skulle ha dött utan några som helst restriktioner?
Citera
2021-08-01, 01:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea

Ingen aning. Kanske färre, eftersom restriktionerna i sig har orsakat dödsfall. Jag tror restriktionerna definitivt har gjort mer skada än nytta.
Citera
2021-08-01, 01:46
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Troligtvis färre eftersom lockdowns endast har negativa effekter på alla sätt.
Citera
2021-08-01, 01:47
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ingen aning. Kanske färre, eftersom restriktionerna i sig har orsakat dödsfall. Jag tror restriktionerna definitivt har gjort mer skada än nytta.

Har det?

Lockdowns i våra grannländer har lett till en väldigt låg underdödlighet för dem. Lätta lite på knarket du med, man läser galna saker i denna tråd, men att påstå att det skulle ha dött mindre i Sverige om vi bara släppte lös viruset tar nog priset
Citera
2021-08-01, 01:48
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Troligtvis färre eftersom lockdowns endast har negativa effekter på alla sätt.

Redovisa gärna.

Danmark, Norge och Finland har haft en underdödlighet för 2020.
Citera
2021-08-01, 01:53
Avslutad
Citat:
Har det?

Lockdowns i våra grannländer har lett till en väldigt låg underdödlighet för dem. Lätta lite på knarket du med, man läser galna saker i denna tråd, men att påstå att det skulle ha dött mindre i Sverige om vi bara släppte lös viruset tar nog priset

Lockdownförespråkare nämner sällan alla andra europeiska länder som införde lockdowns, som ändå har fler döda/capita än Sverige.

Dessutom bygger inte min ståndpunkt i frågan utifrån om det skulle dö fler eller färre människor av restriktioner, utan den bygger på grundläggande rättigheter, som man har kränkt å det grövsta.
Citera
2021-08-01, 01:54
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Redovisa gärna.

Danmark, Norge och Finland har haft en underdödlighet för 2020.
Varför tror du det beror på lockdowns? Dom hade högre dödlighet 2019 än vi och får därmed lägre dödlighet året efter. Alla bevis säger klart och tydligt att lockdowns inte fungerar utan bara har negativa effekter. Det är goddag yxskaft på den. Det borde alla fatta. Du kan inte hindra ett sånt här virus på det sättet om du inte hermetiskt isolerar varenda person i flera veckor, men det förstår nog t.om du att det inte går och skulle leda till långt värre saker än covid.

Lockdowns är ett brott mot mänskligheten, inget annat
Citera
2021-08-01, 01:55
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Lockdownsförespråkare nämner sällan alla andra europeiska länder som införde lockdowns, som ändå har fler döda/capita än Sverige.

Dessutom bygger inte min ståndpunkt i frågan utifrån om det skulle dö fler eller färre människor av restriktioner, utan den bygger på grundläggande rättigheter, som man har kränkt å det grövsta.

Ja jo, men jag jämför gärna med länder som liknar vårt land främst, dvs våra grannländer.

Låter som du spelar ett förlorande spel om man ska gå efter hur kränkt människor är. Dagens generation människor är den mest lättkränkta generation människor någonsin på denna planet. Bara se hur alla vänster människor som beter sig som sociopater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in