Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Om du ser konversationen som ledde fram till siffrorna så förstår du att det gällde unga friska människor. Det var exakt vad jag frågade om. Det är vad som diskuterades, så även om jag inte specifikt nämnde det är det underförstått för mottagaren.
Att det gällde 20-åringar och inte 30-åringar var fel av mig. Jag hade gjort beräkningen på 20-åring men råkade skriva 30. Det har jag gärna fel i och har erkänt flera gånger utan att någon annan påpekat det. Det kan vi släppa nu. Jag hade lika gärna kunnat skriva 20-åringar i inlägget. Det hade inte påverkat poängen.
Om du tycker det är en överdrift ta det med Oxford University. Jag kan inte hållas ansvarig för deras beräkningar.
1,3 miljoner avsåg alla invånare i den åldersgruppen, som jag skrev. Dock är det korrekt att risken ska beräknas på gruppen män i detta exemplet.
Slutsatsen för alla som bryr sig är:
Risk för en frisk 20-årig vit man att dö av covid: 1 på miljonen
Risk för en frisk 30-årig vit man att dö i covid: 1 på 250 000
Detta enligt Oxford University.
Vill du motsäga detta eller ska vi släppa det?
Låt oss speckulera lite.
Det finns ca 670 000 män 20-29 år i Sverige. Hur många av dem kan ha varit sjuka i covid?
FoHM ger 191 200 smittade personer i den åldersgruppen. Men där inkluderas även kvinnor.
Ska vi gissa på 250 000 män 20-29 år har varit smittade av covid i Sverige?
Av dem har två st avlidit som inte tillhör någon riskgrupp på IVA enligt SIR.
Alltså borde risken för att avlida i covid för en helt frisk man i 20 årsåldern vara en på 125 000.
Inte jätte stor alltså, men siffran är väldigt påverkningsbart på hur många man gissar har varit smittade.
Om risken är 1 på 1 miljon för friska 20-åringar att avlida i covid och det har avlidit minst 2st män helt utanför riskgrupperna i denna ålder så måste det finnas två miljoner covid smittade män i 20-29 års åldern i Sverige för att det påståendet ska stämma.
Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Risk för en 30-åring man
Dö av covid: 1 på miljonen
Är det du i utgångsläge påstod. Det jag menade var helt fel.
Nu har du förändrat ditt påstående till att bli detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Risk för en frisk 20-årig vit man att dö av covid: 1 på miljonen
Det är ju inte ens samma påstående, inte ens i närheten. Men jag släpper detta nu. Jag märker ju att du hela tiden ändrar saker och jag tycker inte att det är ett riktigt sätt att diskutera.
När det kommer till din länk, så gav du inte den i början. Utan ditt första påstående var ditt eget påstående utan länk.