Citat:
Ursprungligen postat av
MissAjDiHiDi
Men vänd på skiten. Föräldrarna/föräldern tycker förmodligen att det är jobbigt med er. Nu vet inte jag hur du är. Men det finns dom inom Soc som inte ska jobba där som kan komma med underliggande hot. Säga en sak men göra en annan etc. Så det är ju inte bara ni som känner er "terrade" å tycker att stämningen är ansträngd. Det finns en anledning varför folk vill spela in samtal med myndigheter.
Självklart kan man känna en oro inför kontakt med soc. Men man behöver ju inte vara otrevlig för det… :-)
Nu ska jag säga att det är väldigt ovanligt att folk gör så för det första. De flesta beter sig okej. Det hela beror väl också lite på hur man gör det hela. Att göra det med en aggressiv framtoning mot oss som arbetar, känns ju rätt onödigt. Vi gör ju bara vårt jobb, liksom.
När det gäller vissa andra myndigheter så tror jag gemene man har mer respekt, tror det är väldigt få som skulle stövla in hos en polis och ha en aggressiv ton och säga att de ska spela in dem, osv.
Sen om man spelar in i det tysta, eller säger med en vanlig/vänlig ton att man vill spela in för att komma ihåg vad som sagts, är det ju en helt annan sak.
Men just det ”aggressiva inspelandet” jag menade, åtföljs inte sällan av andra passivt eller öppet aggressiva handlingar. Det tycker jag inte är riktigt okej beteende gentemot en tjänsteman. Men men, vi blir ganska härdade gentemot sådant där, efter några år.
Citat:
Ursprungligen postat av
MissAjDiHiDi
Det fetade.. Om det är skolan som har gjort så att barnet inte vill gå. Ska verkligen föräldrarna/föräldern riskera att få sitt barn LVU:ad? Det låter verkligen som tjänstefel å en form av maktmissbruk.
Självklart finns det barn som inte trivs i skolan av olika skäl. Jag har aldrig personligen varit med om eller hört talas om att det blir LVU endast pga skolfrånvaro. Det brukar krävas mkt mer än så för LVU. Antingen i form av omsorgsbrister i hemmet eller den unges eget skadliga beteende.
Citat:
Ursprungligen postat av
MissAjDiHiDi
Edit. Om det kommer in orosanmälan från skolan. Är inte ni skyldiga att då starta en utredning?
Nej. Vi är dock skyldiga att bedöma om informationen ska leda till en utredning eller ej. Det kallas för en förhandsbedömning.