2021-07-30, 22:57
Medlem
Hejsan!

Är en erfaren socialsekreterare inom området ”barn och ungdom”. (Ca 15 år i jobbet). Fråga mig vad ni vill! Jag ämnar svara efter bästa förmåga och med min kunskap och ärlighet. Svarar så snabbt jag kan. Passa på att fråga ”soc-tanten” det du alltid undrat!

Väl mött! / Din ”Prussiluskan” i cyber-space
Citera
2021-07-30, 22:59
Medlem
Jag har några frågor

- Vad motiverade dig att söka dig till yrket?
- Vilken är det värsta fallet som du har fått hantera?
Citera
2021-07-30, 23:02
Medlem
FarligMidsommars avatar
- Hur många av dina kollegor hade du själv kunnat tänka dig att dina barn skulle bli handlagda av?

- Känner du att du/ni har tillräckliga resurser för att faktiskt göra skillnad och hjälpa samtliga utsatta som söker hjälp hos er?
Citera
2021-07-30, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Jag har några frågor

- Vad motiverade dig att söka dig till yrket?
- Vilken är det värsta fallet som du har fått hantera?

1. Jag ville hjälpa människor på något sätt.

2. Det är svårt att välja ut ett enskilt fall, dels pga sekretess så måste jag vara försiktig så att jag inte ger ut detaljer, så att någon kan bli ”igenkänd”, dels så har jag haft oräkneligt antal svåra ärenden..

Om jag ändå ska försöka svara på ett bra sätt, så är de allra svåraste fallen oftast de där föräldrar gör illa sina barn på olika sätt och inte kan sluta, pga bristande insikt. (Detta kan vara pga tex allvarlig psykisk störning eller dylikt).

Även andra svåra fall kan vara väldigt psykiskt störda föräldrar som ”terrar” oss som arbetar.. T.e.x. kommer till ett möte och lägger upp sin mobil på bordet, spänner ögonen i en och säger ungefär: ”Jag spelar in varje ord! Bara så du vet!”. Det blir lätt lite… ansträngd stämning… :-)
Citera
2021-07-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarligMidsommar
- Hur många av dina kollegor hade du själv kunnat tänka dig att dina barn skulle bli handlagda av?

- Känner du att du/ni har tillräckliga resurser för att faktiskt göra skillnad och hjälpa samtliga utsatta som söker hjälp hos er?

1. Faktiskt har jag otroligt gott förtroende för alla mina kollegor! Hade inte varit det minsta orolig för att få någon av dem som handläggare för ett eget barn. Kollegorna jag har är balanserade, empatiska och klarsynta.

(För formalitetens skull kan tilläggas att det finns dock bestämmelser om jäv och dylikt. Vilket betyder att om en socialsekreterare själv får en orosanmälan på sitt barn, så överför man oftast så att det handläggs av en annan stadsdel/kommun).

2. Det är en svår fråga som vi brottas med hela tiden. Också svårt att svara på. Men vi är generellt ofta väldigt underbemannade pga budget. Vilket vi oroar oss för: Kan vi verkligen ge tillräcklig tid för alla familjer vi träffar? Osv.

Generellt kan man säga att vi gör ett fullgott arbete i de allra flesta ärenden. Självklart skulle det bli bättre om vi fick mer folk dock. Mer kvalitet och mer tid med barnen, istället för all dokumentation/administration. Vi socialsekreterare tenderar att gärna sitta ”kvar” på jobbet, så att vi känner oss säkra på att säkerheten för barn får prioritet. (Dock har vi tyvärr rätt hög grad av utbrändhet i yrket, pga det).
Citera
2021-07-30, 23:29
Medlem
FarligMidsommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
1. Faktiskt har jag otroligt gott förtroende för alla mina kollegor! Hade inte varit det minsta orolig för att få någon av dem som handläggare för ett eget barn. Kollegorna jag har är balanserade, empatiska och klarsynta.

(För formalitetens skull kan tilläggas att det finns dock bestämmelser om jäv och dylikt. Vilket betyder att om en socialsekreterare själv får en orosanmälan på sitt barn, så överför man oftast så att det handläggs av en annan stadsdel/kommun).

2. Det är en svår fråga som vi brottas med hela tiden. Också svårt att svara på. Men vi är generellt ofta väldigt underbemannade pga budget. Vilket vi oroar oss för: Kan vi verkligen ge tillräcklig tid för alla familjer vi träffar? Osv.

Generellt kan man säga att vi gör ett fullgott arbete i de allra flesta ärenden. Självklart skulle det bli bättre om vi fick mer folk dock. Mer kvalitet och mer tid med barnen, istället för all dokumentation/administration. Vi socialsekreterare tenderar att gärna sitta ”kvar” på jobbet, så att vi känner oss säkra på att säkerheten för barn får prioritet. (Dock har vi tyvärr rätt hög grad av utbrändhet i yrket, pga det).
Tack för de utförliga svaren!

Skönt att höra att du har förtroende för dina kollegor. Hoppas ni får lite mer resurser och bättre arbetsvillkor. Skönt att höra att du är så engagerad.

Tack för din tjänstgöring!
Citera
2021-07-30, 23:29
Medlem
Hur mycket kan du tjäna som obefordrad?

Hur stor brist är det på sopisutbildade

Hur är de möjligt att man betalar bemanningsföretag 850 kr/tim ex moms för
soc jobb?

När man gör det - varför slutar inte alla o tjänar mycket mer - eller tjänar ni mer
än dom som jobbar på bemanningsföretagen

o hur är det ö h t möjligt med de sekretessregler som finns att man kan ta in
bemanning för myndighetsutövning

Det är brist på poliser - men inte fan köper Rikspolisstyrelsen poliser av bemanningsföretag'
(man har i o fs köpt häktesplitar på bemanning - polistationer inte storhäkten)
Citera
2021-07-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarligMidsommar
Tack för de utförliga svaren!

Skönt att höra att du har förtroende för dina kollegor. Hoppas ni får lite mer resurser och bättre arbetsvillkor. Skönt att höra att du är så engagerad.

Tack för din tjänstgöring!

Ingen orsak!

Jo, vi hoppas alltid det också. Det är ju lite synd om det bara blir debatt just ”när det hänt något allvarligt”. Viktigt att satsa på förebyggande, hela tiden. (I vårt tankesätt).

Tackar ödmjukast för de vänliga orden! 🙏
Citera
2021-07-30, 23:42
Avslutad
Hur känner du för oss stjärnor som lurar soc år efter år med attt ha lurat att ha sökt jobb och fixat sjukskrivning i flera år?
Citera
2021-07-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Du har inga egna barn va? Och om du nu mot förmodan skulle ha det så tror jag inte att du har barn med npf diagnoser…
Anser du att du har god kännedom för att möta ett autistiskt barn? Förklara gärna hur du tänker kring ett sådant samtal…
Citera
2021-07-30, 23:45
Medlem
Fettsugnings avatar
Hur ligger procenttalet etniska svenskar vs icke etniska svenskar som du betalar ut ersättning till?
Citera
2021-07-31, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hur mycket kan du tjäna som obefordrad?

Hur stor brist är det på sopisutbildade

Hur är de möjligt att man betalar bemanningsföretag 850 kr/tim ex moms för
soc jobb?

När man gör det - varför slutar inte alla o tjänar mycket mer - eller tjänar ni mer
än dom som jobbar på bemanningsföretagen

o hur är det ö h t möjligt med de sekretessregler som finns att man kan ta in
bemanning för myndighetsutövning

Det är brist på poliser - men inte fan köper Rikspolisstyrelsen poliser av bemanningsföretag'
(man har i o fs köpt häktesplitar på bemanning - polistationer inte storhäkten)

Kul att du har många frågor! Ska försöka besvara så gott det går.

1. Lön: Beror på erfarenhet. Skulle nog säga att spannet kan ligga på allt mellan kanske 23.000 - ca 43.000, beroende på erfarenhet. Man blir inte ”rik” på detta jobb dock, mtp studielånen, osv. :-)

(Bakar in din konsultlönfråga här. Har ej hört om socionomkonsulter som fått sån extrem lön. Möjligen i tider av extrem brist… då går ju mkt av lönen oftast även till firman som rekryterar in konsulten också).

2. Brist: Brukar inte vara så stor brist på just utbildade. Men ofta brist på erfarna. Man vill gärna ha folk med några års erfarenhet i yrket, pga svåra ställningstaganden, mkt krav på kunskap om specifik dokumentation, osv.

3. Varför blir inte alla konsulter Det kan vara mer slitigt som konsult, ofta långa restider, kanske upp till 3-4 timmar per dag (obetalt). Ställs höga krav på (ännu mer) hög arbetskapacitet på konsulter. In och ”slita varg” rejält, liksom. :-)

4. Skillnad vs. polis (ej konsulter där).
Konsulter i socialtjänsten har ju ej rätt att bruka våld. Ej heller vanliga socialsekreterare. Vilket poliser kan, dvs bruka våld. Den mest extrema formen av myndighetsutövning, om man så vill.

Förvisso kan myndighetsbeslut tas i de svåraste fallen hos socialtjänsten (tex omhändertagande LVU, av barn). Vilket är ett ytterst fåtal. Då är dock alltid chef i kommunen involverad, i allra högsta grad. Dvs en konsult kan aldrig fatta ”egna beslut”. De har ej ”delegation”, som det heter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in