2021-07-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudhuvud
Soc jobbar för jobbandets skull, kan väl tänka mig att istället för ett krystat perverst omhändertagande så hade ett barn mått tusen gånger bättre av att få 1 år i en avlägsen stuga i skogen. har själv haft LVU & det gav mig ingenting mer än att slippa plugga & groende lathet även fast det är lag på att det ska vara undervisning på lvu placeringar. Replik på det?

Vet inte vad den exakta frågan är riktigt men tolkar det som om du inte tycker att LVU är bra. Och att du undrar om jag tycker det.

Har sett väldigt många LVU-ärenden där barnen börjar må bättre efter omhändertagandet. T.e.x. äter och sover bättre, går bättre i skolan, får förbättrat psykiskt mående, osv.

Dock är LVU det sista socialtjänsten vill ta till, då man i forskning och erfarenhet vet att det bästa för barn är att slippa skiljas från föräldrar. Om det går att undvika. Det måste därför endast användas i de fall där hemmiljön och/eller den unges beteende innebär mycket allvarliga risker för den unges hälsa och utveckling.

Tråkigt att du inte fick utbildning! Min erfarenhet är att man alltid försöker ordna med utbildning även inom LVU-vård. (Dock kan det ibland ta tid att starta igång, beroende på tillgång till utbildningsplatser osv).
Citera
2021-07-31, 13:09
Medlem
Ok. Och vad tycker du om att LVU omhändertagna som skolkat & bråkat med mamma & snattat eller är annorlunda psykiskt ofta får längre straff än barn/ungdomar som faktiskt gjort något t.ex våldtäkt & mord, säkert även innan det kom tidsbaserad lvu.

Fick sitta 2 år i special lvu hem. Klockbacka & Lövsta skolhem avdelning Älvan som delade lokaler med Huddinge Rättsspyk efter att ha blivit ledsen & arg & kastat ett litet bord på min social sekreterares ben efter han sagt i möte "tyst du har inget att säga till om", han fick knappt ett blåmärke. Blev sammanlagt placerad 15 gånger.

Ska jag vara ärlig så trivdes jag på de 2 special enheterna, schema att följa så aldrig tråkigt & de hade dator & tv spel & kiosk med godis & tobak samt schysst eller neutral personal.
Senast redigerad av gudhuvud 2021-07-31 kl. 13:14.
Citera
2021-07-31, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
När du tvångsvårdar "svartskallebarn", brukar föräldrar hota dig då? Mer än vita föräldrar?

Antar att du menar utländska vs. föräldrar med helt svensk bakgrund.

Det har faktiskt inte varit så många hot mot mig. Det har hänt två gånger med allvarligt hot. Det ena var en herrans massa år sedan, då var det dock en ung vuxen släkting med utländsk bakgrund, ingen förälder.

Det andra var hyfsat nyligen och då var det en svensk förälder som ville ta en av daga på spektakulära vis.. 😱
Citera
2021-07-31, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudhuvud
Ok. Och vad tycker du om att LVU omhändertagna som skolkat & bråkat med mamma & snattat eller är annorlunda psykiskt ofta får längre straff än barn/ungdomar som faktiskt gjort något t.ex våldtäkt & mord, säkert även innan det kom tidsbaserad lvu.

Fick sitta 2 år i special lvu hem. Klockbacka & Lövsta skolhem avdelning Älvan som delade lokaler med Huddinge Rättsspyk efter att ha blivit ledsen & arg & kastat ett litet bord på min social sekreterares ben efter han sagt i möte "tyst du har inget att säga till om", han fick knappt ett blåmärke. Blev sammanlagt placerad 15 gånger.

Ska jag vara ärlig så trivdes jag på de 2 special enheterna, schema att följa så aldrig tråkigt & de hade dator & tv spel & kiosk med godis & tobak samt schysst eller neutral personal.

Lite osäker just nu på om du pratar om sluten ungdomsvård, eller just LVU.

LVU är ju inte tänkt som ett ”straff”, även om ungdomar kanske kan se det så ibland. Det är tänkt som vård, för att bryta/motverka till exempel ungdomars destruktiva eller brottsliga beteenden.

Så vården kvarstår så länge som vårdbehovet kvarstår. Dock med omprövning var sjätte månad.

Det är svårt på rak arm att säga vem som behöver vara placerad längst. Det finns så många faktorer som spelar in i sådana beslut.

Sedan är det klart att det finns en debatt omkring just hur placeringar fungerar/om de fungerar som det är tänkt. Ibland är inte t.e.x. SIS en särskilt ”bra” placering, men det kan ibland vara det enda möjliga alternativet.

Nu vet inte jag hur situationen utspelades mellan dig och socialsekreteraren. Men generellt är det aldrig en god idé att vara aggressiv mot socialsekreteraren. Det gynnar ju inte ens egen situation, kontakten, eller ens egen framtid, tänker jag. Dock känner vi ju till att en del personer vi arbetar med kan ha svårigheter med t.ex. sina impulser och så.

Vad bra att du kunde uppleva några positiva saker i en placering! Även om jag förstår att det inte är så lätt alltid.
Citera
2021-07-31, 14:23
Medlem
Socbidragsgivares avatar
1. Min kompis är konsult (barnutredare) och får 55k lön brutto. 7 års erfarenhet som utredare, 3 års erfarenhet som konsult. Han gör exakt samma arbetsuppgifter som en vanlig utredare. Känner du någon konsult? Om du gör det, hur lång tid tog det för hen att börja som de?

2. Hur gör man för att passa in på socialtjänsten som ung, snygg kille? Det har varit svårt för mig att smälta in bland dom bittra gamla kärringarna. Vissa är ju asköna men, ja... vad har du för tips? Måste jag börja röka gula blend och dricka billigt vin?

3. Är ni alltid två handläggare? Får man ha ta samtal med barn och föräldrar själv? Får man skriva utredningar själv?

4. Har du någonsin hamnat i konflikter med kollegor eller sett andra hamna i arbetspsykosociala konflikter? Varför tror du det är så vanlig på just soc?

Tack på förhand =)
Citera
2021-07-31, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Även andra svåra fall kan vara väldigt psykiskt störda föräldrar som ”terrar” oss som arbetar.. T.e.x. kommer till ett möte och lägger upp sin mobil på bordet, spänner ögonen i en och säger ungefär: ”Jag spelar in varje ord! Bara så du vet!”. Det blir lätt lite… ansträngd stämning… :-)

Men vänd på skiten. Föräldrarna/föräldern tycker förmodligen att det är jobbigt med er. Nu vet inte jag hur du är. Men det finns dom inom Soc som inte ska jobba där som kan komma med underliggande hot. Säga en sak men göra en annan etc. Så det är ju inte bara ni som känner er "terrade" å tycker att stämningen är ansträngd. Det finns en anledning varför folk vill spela in samtal med myndigheter.

Citat:
Har sett väldigt många LVU-ärenden där barnen börjar må bättre efter omhändertagandet. T.e.x. äter och sover bättre, går bättre i skolan, får förbättrat psykiskt mående, osv.

Dock är LVU det sista socialtjänsten vill ta till, då man i forskning och erfarenhet vet att det bästa för barn är att slippa skiljas från föräldrar. Om det går att undvika. Det måste därför endast användas i de fall där hemmiljön och/eller den unges beteende innebär mycket allvarliga risker för den unges hälsa och utveckling.

Det fetade.. Om det är skolan som har gjort så att barnet inte vill gå. Ska verkligen föräldrarna/föräldern riskera att få sitt barn LVU:ad? Det låter verkligen som tjänstefel å en form av maktmissbruk.

Edit. Om det kommer in orosanmälan från skolan. Är inte ni skyldiga att då starta en utredning?
Senast redigerad av MissAjDiHiDi 2021-07-31 kl. 15:33.
Citera
2021-07-31, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
1. Min kompis är konsult (barnutredare) och får 55k lön brutto. 7 års erfarenhet som utredare, 3 års erfarenhet som konsult. Han gör exakt samma arbetsuppgifter som en vanlig utredare. Känner du någon konsult? Om du gör det, hur lång tid tog det för hen att börja som de?

Absolut, samt varit det själv. 3 år är väl något slags minimum som bemanningsföretagen brukar prata om. (Om det är liiite mindre nogräknat företag, kanske 2 år).

Citat:
2. Hur gör man för att passa in på socialtjänsten som ung, snygg kille? Det har varit svårt för mig att smälta in bland dom bittra gamla kärringarna. Vissa är ju asköna men, ja... vad har du för tips? Måste jag börja röka gula blend och dricka billigt vin?

Hahaha! Tack för dagens garv.

Jaa du, man blir väl ihop med en snygg cougar som jag, t.ex.
Nej men seriöst så passar man nog in överallt om man är glad, trevlig, jobbar bra, kanske skojar lite ibland. Som andra arbetsplatser, tänker jag.

Du får gärna specificera mer vad som är ”bekymret”, om det är ren mobbning eller mest bara lite åldersskillnad. Finns även en hel del kontor där vi är lite yngre. (Då menar jag 30-40).

Citat:
3. Är ni alltid två handläggare? Får man ha ta samtal med barn och föräldrar själv? Får man skriva utredningar själv?

Beror på. Strävar oftast efter att vara två. Sen lite enklare möten kan man ibland ta själv. Konsulter kan jobba en del själv med. Skriva själv går bra, chefen läser sedan.

Citat:
4. Har du någonsin hamnat i konflikter med kollegor eller sett andra hamna i arbetspsykosociala konflikter? Varför tror du det är så vanlig på just soc?

Tack på förhand =)

Tror jag bara hamnat i en slags arbetskonflikt en gång, där några kollegor hade det tufft med ngn chef. På de flesta andra ställen har det varit rätt lugnt med sånt. Så inte så vanligt, i min erfarenhet.

Varsågod! :-)
Citera
2021-07-31, 17:58
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Tack för geniala svar, Maja!
Några korta frågor till:

1. Ni har ju ett extremt ansvar att axla. Socialtjänsten är det yttersta skyddsnätet. Ens arbetsinsats blir avgörande för barns liv. Att jobba som barnsekreterare/utredare/kalla-det-vad-du-vill KRÄVER JU dessutom 3.5 årig utbildning (socionom). Borde inte lönen då rimligtvis vara 'relativt hög'? Med tanke på arbetsuppgifterna, ansvaret, och utbildningskravet? Vissa kommuner erbjuder ju typ 27-28k brutto. Är det inte förkastligt? Hur tänker du kring det där? Borde det finns nån minimigräns för vad en socialsekreterare inom barnskydd kan få i lön? Eller borde det införas något riksövertäckande lönetillägg för de som jobbar med barn på soc?

Så att exempelvis:
Karin på försörjningsstöd får 30k.
Elsa på utredningsenheten för barn får 30k + 3k (tillägg pga. jobbar med barn)

2. Läste i tråden att du är vänsterpartist, och det är helt okej, det är många socionomer (de flesta?). Men! Anser du att regeringen/kommande regering borde fokusera på hur våra skattemedel används och se till att inget slöseri förekommer eller tänker du mer att man bara ska höja skatten och fortsätta som tidigare decennier (aka. miljarder efter miljarder slösas bort eller ges bort utomlands).
Skulle du vara okej med att skatten på din inkomst höjs? Isåfall, vart går din smärtgräns?

Tack =)
Citera
2021-07-31, 18:17
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
1

Även andra svåra fall kan vara väldigt psykiskt störda föräldrar som ”terrar” oss som arbetar.. T.e.x. kommer till ett möte och lägger upp sin mobil på bordet, spänner ögonen i en och säger ungefär: ”Jag spelar in varje ord! Bara så du vet!”. Det blir lätt lite… ansträngd stämning… :-)

Helt rätt att de spelar in er, ni är knappast kända att vara ärliga med vad ni sagt när allt drar till sin spets. Så du anser alltså att dem som spelar in er är ”väldigt psykiskt störda”?
Man blir mörkrädd av er…
Citera
2021-07-31, 18:20
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Är det svårt att ”se igenom” en pappa som psykiskt misshandlat mamman?

Detta i ett utredande skede som sedan ligger till grund i en vårdnadstvist.

Tar ni båda föräldrarnas syn på situationen oavsett vem som initierar kontakt?
Citera
2021-07-31, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Men vänd på skiten. Föräldrarna/föräldern tycker förmodligen att det är jobbigt med er. Nu vet inte jag hur du är. Men det finns dom inom Soc som inte ska jobba där som kan komma med underliggande hot. Säga en sak men göra en annan etc. Så det är ju inte bara ni som känner er "terrade" å tycker att stämningen är ansträngd. Det finns en anledning varför folk vill spela in samtal med myndigheter.

Självklart kan man känna en oro inför kontakt med soc. Men man behöver ju inte vara otrevlig för det… :-)

Nu ska jag säga att det är väldigt ovanligt att folk gör så för det första. De flesta beter sig okej. Det hela beror väl också lite på hur man gör det hela. Att göra det med en aggressiv framtoning mot oss som arbetar, känns ju rätt onödigt. Vi gör ju bara vårt jobb, liksom.

När det gäller vissa andra myndigheter så tror jag gemene man har mer respekt, tror det är väldigt få som skulle stövla in hos en polis och ha en aggressiv ton och säga att de ska spela in dem, osv.

Sen om man spelar in i det tysta, eller säger med en vanlig/vänlig ton att man vill spela in för att komma ihåg vad som sagts, är det ju en helt annan sak.

Men just det ”aggressiva inspelandet” jag menade, åtföljs inte sällan av andra passivt eller öppet aggressiva handlingar. Det tycker jag inte är riktigt okej beteende gentemot en tjänsteman. Men men, vi blir ganska härdade gentemot sådant där, efter några år.

Citat:
Det fetade.. Om det är skolan som har gjort så att barnet inte vill gå. Ska verkligen föräldrarna/föräldern riskera att få sitt barn LVU:ad? Det låter verkligen som tjänstefel å en form av maktmissbruk.

Självklart finns det barn som inte trivs i skolan av olika skäl. Jag har aldrig personligen varit med om eller hört talas om att det blir LVU endast pga skolfrånvaro. Det brukar krävas mkt mer än så för LVU. Antingen i form av omsorgsbrister i hemmet eller den unges eget skadliga beteende.

Citat:
Edit. Om det kommer in orosanmälan från skolan. Är inte ni skyldiga att då starta en utredning?

Nej. Vi är dock skyldiga att bedöma om informationen ska leda till en utredning eller ej. Det kallas för en förhandsbedömning.
Citera
2021-07-31, 19:08
Medlem
Citat:
Tack för geniala svar, Maja!
Några korta frågor till:

1. Ni har ju ett extremt ansvar att axla. Socialtjänsten är det yttersta skyddsnätet. Ens arbetsinsats blir avgörande för barns liv. Att jobba som barnsekreterare/utredare/kalla-det-vad-du-vill KRÄVER JU dessutom 3.5 årig utbildning (socionom). Borde inte lönen då rimligtvis vara 'relativt hög'? Med tanke på arbetsuppgifterna, ansvaret, och utbildningskravet? Vissa kommuner erbjuder ju typ 27-28k brutto.

Är det inte förkastligt? Hur tänker du kring det där? Borde det finns nån minimigräns för vad en socialsekreterare inom barnskydd kan få i lön? Eller borde det införas något riksövertäckande lönetillägg för de som jobbar med barn på soc?

Så att exempelvis:
Karin på försörjningsstöd får 30k.
Elsa på utredningsenheten för barn får 30k + 3k (tillägg pga. jobbar med barn

Jo jag håller med om att lönerna tidvis är/varit väldigt låga på många håll. Särskilt i förhållande till ansvar och utbildning. Men även utifrån att vi har väldigt hög arbetsbelastning.

Tror tyvärr att det är en stor del av varför kommunerna tappar rätt många erfarna som blir konsulter istället, för att försöka få lite högre lön.

Vad man ska göra åt det vet jag inte riktigt. Det får bli politikernas/chefernas huvudvärk. :-) På en del håll har barnutredare ca en tusenlapp mer än andra socionomer i förvaltningen t.e.x.

Citat:
2. Läste i tråden att du är vänsterpartist, och det är helt okej, det är många socionomer (de flesta?). Men! Anser du att regeringen/kommande regering borde fokusera på hur våra skattemedel används och se till att inget slöseri förekommer eller tänker du mer att man bara ska höja skatten och fortsätta som tidigare decennier (aka. miljarder efter miljarder slösas bort eller ges bort utomlands).
Skulle du vara okej med att skatten på din inkomst höjs? Isåfall, vart går din smärtgräns?

Tack =)

Utan att gå in alltför mkt i politik, så tänker jag att man behöver se över var man lägger skattepengarna, absolut.

Som ett exempel ifrån arbetsplatsen då: så fick vi inte köpa in nåt litet tillbehör vi behövde till kontoret för nån hundralapp. Dagen efter läste man i kommunens lokaltidning att räkne- och datanissarna i förvaltningen hade haft något projekt för X antal miljoner som hade gått fel, så de var tvungna att bara lägga ner det. Men miljonerna var borta… 🤷‍♀️

Nja nu räcker det nog med skattehöjningar för ett tag, känner jag…

Vassego! :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in