2021-07-31, 17:41
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Känslolivet lämnar jag därhän.
De många andra som fick nej bjöd helt enkelt inte nog mycket.
Storleken på budet om nästan 4 milj + att hon bekostade värdering, Anticimex undersökning, skrivuppdrag och även övertog köparens ansvar för röjning och sanering av fastigheten.
Där har vi motivet till att Esbjörn sa ja till att Ebba fick köpa.
Så simpelt är det och inget annat motiv finns och några påtryckningar har inte heller funnits.
Vänlighet, tillmötesgående och givmildhet har givetvis funnits från köparens sida.
Konstigt vore det väl annars om det inte funnits under förhandlingarna om köpet.

Du har inte en aning om vad alla de andra har givit Esbjörn för bud om de ens kom så långt utan helt på korrekt sätt tog Esbjörns korta nej för ett nej - precis som en spade är en spade för Ful-Ebba.

Ja vad är mitt fetade i ditt inlägg om inte påtryckningsmedel om än mer sofistikerade än vad t.ex. ett MC-gäng skulle kunna använda sig utav.
Citat:
Vad som sedan två veckor senare hände, därom tvista de lärde.
Vad tingsrätten har för underlag att grunda sin dom på finns i trådstarten, läs den.
Jag inväntar domstolsförhandlingarna för att få svar på min fråga:
Vad hände två veckor senare som fick Esbjörn att inleda sitt ånger/hävnings korståg.
Detta är kärnpunkten oavsett vad som florerar i tråden, inte innan kontraktet undertecknades.
Du har heller ingen som helst aning om när Esbjörn inledde sin ånger som du med säkert väl avvägda ord säger så där i förbifarten fast inte. Jag är säker på att det gjorde han i exakt samma ögonblick som Ful-Ebba tog sin penna av honom och sedan plockade ner sitt kontrakt i sin att-göra-pärm.

Rättegången som ni så infantilt sätter så stor förhoppning till är bara en bisak i detta. Mycket större värden står på spel. Ful-Ebbas "husköp" kommer att ta KD ur riksdagen om inget görs. Fröken Busch är tvärrökt!

Lars Adaktusson får väl slipa till sig å fatta tag i demokratiparlamentarismens dilemma å kompromissa genom att gömma undan det som är subjektivt rätt för honom men som inte höstar in röster. Fattar han inte det ja då kan han heller inte vara den som tar Ful-Ebba i nackskinnet å kastar ut henne på stallbacken eftersom kattfan inte kunde låta bli å skrämma upp hela laggårn.
2021-07-31, 17:51
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Så du tänker att alla som bor bredvid ett böshus skulle hålla på Ebba i det här. Där vet jag att du har fel. Jag har ett böshus i mitt grannskap, och jag tycker att Ebba handlat fel i detta. Nästan alla bor mer eller mindre nära ett böshus om vi ska vara ärliga. Och inte många tycker att Ebba handlar rätt i denna affär i alla fall. Att hon må ha juridiskt rätt är en sak. Men det kommer alltid att finnas en Moralisk bit i detta och det är där Ebba handlade fel.

I det här gänget tror jag dock att frågan om vad moral är flyter och rättar sig efter Ebbas handlande. Det bevisades tydligt på försvaren vid Ebbas förtal. Så även om Ebba både förlorade huset och blev dömd för åldringsbrott tror jag att det skulle finnas försvar för hennes agerande här.

Joo du har nog rätt i den flytande moralen vad gäller efterspelet.
Men det är en flytande moral och etik vad gäller Esbjörns handlande.
Man kan inte deklarera stort i media att man kan mötas vilken dag som helst och förklara åt Ebba, men sedan inte göra det utan vända i dörröppningen och bara smita därifrån.
Sen deklarera stort i media att man är den som stängt dörren.
Trovärdigheten blev urvattnad trots Brännströms försök att reparera skadan.
För att stänga dörren måste ha gått ut genom dörren först, det gjorde han inte.
2021-07-31, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vadå åtaganden som det ju är Ebba som åsamkat honom den snikna subban - skulle ha hållit sina smutsiga klor ifrån Esbjörn och hans hus. Ja precis så som så många andra gjorde när de fick nej på sina förfrågningar om att få köpa hans hus. Varför var det just Ebba som inte hade den naturliga förmågan att då avstå från bytet?!

nog just det som är så svårt att förstå för er Ebba-lakejer - att hon är ordentligt sjuk i sitt känsloliv

Det som gör att ditt argument, likt en uppblåst ballong sakta pyser ut och förlorar luft är det faktum att Esbjörn INTE sa nej när Ebba frågade om att köpa huset. Det är det som den rättsliga tvisten handlar om, vilket är det som för mig i denna tråd det intressanta.
2021-07-31, 18:01
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Att lura och manipulera äldre-äldre i affärer är inget ovanligt problem i vårt samhälle. Det handlar om att utnyttja svagare människors oförmågor som tex lägre kognitition, lättsinne, hörsel och/eller syn.

Här är ett av alla de massor av exempel på de som utnyttjar äldre-äldre i affärer. Precis som Esbjörn kände sig denna 80-åring bortkollrad och förstod inte hur det hade gått till och precis som Ebba kom de oinbjudet och kräver ett läkarintyg för att häva köpet.
https://www.dalademokraten.se/artikel/insandare-dorrforsaljare-lurar-aldre

Med samma resonemang och logik som tidigare förts av somliga i tråden, får alla dessa bortkollrade och oförstående äldre-äldre skylla sig själva, eftersom de inte är konstaterat rättsoförmögna.

Jag inser nu att jag ska stödja och skydda mina egna föräldrars intressen bättre, när jag vet att det finns människor som Ebba och många andra skrupelfria människor, samt att det dessutom finns de som villkorslöst stöttar deras tvivelaktiga beteenden istället för att arbeta emot dem.

Tyvärr hade inte Esbjörn några barn som gjorde det - när Ebba kom och knackade på dörren.
"När Ebba kom och knackade på dörren" är för övrigt en bra boktitel, som skulle kunna belysa detta samhällsproblem.

Citat:
Ett sånt fantastiskt gott inlägg. Det här borde länkas till TS för alla nytillkomna läsare sen när det börjar dra ihop sig till rättegången. Ja absolut så...å just för den föreslagna boktiteln. Vad jag skrattade högt när den slutklämmen kom på ett i övrigt som jag varit inne på ett alldeles förträffligt inlägg för å sammanfatta Ebba-soppan nedkokad till en kristall i form av det jämförande exemplet som länkats.

Ja jag har själv erfarenhet av åldringsbrott eller ja försök till så detta är ett problem. Du krmkr gör helt rätt i att ta hand om de dina. Sverige är inte längre det här trygga folkhemmet Esbjörn och hans jämnåriga var med och nästan fullbordade. Esbjörn har inte hängt med i hur saker å ting har förändrats och att heder o ärlighet inte alls har den utbredning längre i vårt samhälle som dessa ting en gång hade.

Fy fan Ebba!
Väl rutit båda två! För det är ju så sant åldringsbrott är så fruktansvärda.
Ebba Busch har ju till och med själv skrivet om saken.
https://wp.kristdemokraterna.se/alvesta/falsk-vardpersonal-ranar-aldre-2/

Den kvinnan är ett skämt, ordet Ebbatera ( debattera mot något man själv gjort) är något hon ständigt lyckas göra. Förtalet, höj straffen men inte för mig. Kritiserar regeringens Corona strategi, men umgås själv med Esbjörn. Har ni föresten sett det fantastiska memet med två bilder på Ebba och en på Esbjörn, där Ebba säger, Pm ni äger ett hus, då är det dig dom är ute efter. Och Esbjörn svarar, Jo tack, jag vet.

Att den i den här affären inte är glasklara råder det ingen tvekan om, och borde inte göra vilken sida man en står på. Att Ebba inte har varit klok nog att se till att det inte finns några frågetecken, är ofattbart. Och lämnar en lätt till en slutsats.

Att allt inte gick rätt till. Att Ebba visste att Matz skulle ärva huset. Att hon visste att Esbjörn inte är riktigt klar i huvudet. Kullen är en liten plats, både Ebbas föräldrar, ex man och ex svärföräldrar bor i området. Alla har bott där ett tag och hör till byn. Det gör Majken och Esbjörn oxå. Ebba är slug. Det är klart att hon frågade runt om honom innan första kontakten. Det verkar högst troligt att folk visste båda sakerna. Var inte det Majken första reaktion föresten?
- Men det ska ju Matz ärva!

Det måste ju ha pratats massor om det där huset mellan grannar, kullens skamfläck. Det är rimligt att tänka att husets historia var allmänt känt i bygden. Exempelvis är omständigheterna kring börshuset i mitt närområde det. Och vi läste tidigare idag här någon som hade ett släktfejds hus som granne. Ofta vet grannar på landet och i småorter ganska mycket om varandra.

Så att Ebba vet att Esbjörn inte är riktigt tillräcklig när första kontakten tas är högst troligt att tänka. Och visste hon det faller ju hela konceptet att göra en ren och rak affär.

Att hon då väljer att låta honom vara ensam i affären, övertalar honom att det ska bli precis som förr. Inte skaffar ordentliga värderingar, tjatar och till slut skapar en orolig och bullrig miljö vid kontraktsskrivningen. Känns inte bara som en slump. Utan så oerhört kallt och manipulerande.

Att hon sedan är så dum att hon köper huset till underpris är bara för mycket.
Att hon för det första tar 300 000 kr för en uppröjning som ligger Max på 50 000 kr.
För det andra att hon stolt berättar att hon sa 3,8 och Esbjörn kontrar med 3,9. När påstådda värderingen ligger på 4,2. Tyder enligt mig på att han varken fått reda på värderingen eller hade någon som helst koll på bostadspriser eller förhandlingar.

Så vad Ebba har gjort är ju precis vad hon skriver om i länken jag bifogade. Nämligen något av det fulaste man kan göra.
2021-07-31, 18:03
Medlem
Citat:
Väl rutit båda två! För det är ju så sant åldringsbrott är så fruktansvärda.
Ebba Busch har ju till och med själv skrivet om saken.
https://wp.kristdemokraterna.se/alvesta/falsk-vardpersonal-ranar-aldre-2/

Den kvinnan är ett skämt, ordet Ebbatera ( debattera mot något man själv gjort) är något hon ständigt lyckas göra. Förtalet, höj straffen men inte för mig. Kritiserar regeringens Corona strategi, men umgås själv med Esbjörn. Har ni föresten sett det fantastiska memet med två bilder på Ebba och en på Esbjörn, där Ebba säger, Pm ni äger ett hus, då är det dig dom är ute efter. Och Esbjörn svarar, Jo tack, jag vet.

Att den i den här affären inte är glasklara råder det ingen tvekan om, och borde inte göra vilken sida man en står på. Att Ebba inte har varit klok nog att se till att det inte finns några frågetecken, är ofattbart. Och lämnar en lätt till en slutsats.

Att allt inte gick rätt till. Att Ebba visste att Matz skulle ärva huset. Att hon visste att Esbjörn inte är riktigt klar i huvudet. Kullen är en liten plats, både Ebbas föräldrar, ex man och ex svärföräldrar bor i området. Alla har bott där ett tag och hör till byn. Det gör Majken och Esbjörn oxå. Ebba är slug. Det är klart att hon frågade runt om honom innan första kontakten. Det verkar högst troligt att folk visste båda sakerna. Var inte det Majken första reaktion föresten?
- Men det ska ju Matz ärva!

Det måste ju ha pratats massor om det där huset mellan grannar, kullens skamfläck. Det är rimligt att tänka att husets historia var allmänt känt i bygden. Exempelvis är omständigheterna kring börshuset i mitt närområde det. Och vi läste tidigare idag här någon som hade ett släktfejds hus som granne. Ofta vet grannar på landet och i småorter ganska mycket om varandra.

Så att Ebba vet att Esbjörn inte är riktigt tillräcklig när första kontakten tas är högst troligt att tänka. Och visste hon det faller ju hela konceptet att göra en ren och rak affär.

Att hon då väljer att låta honom vara ensam i affären, övertalar honom att det ska bli precis som förr. Inte skaffar ordentliga värderingar, tjatar och till slut skapar en orolig och bullrig miljö vid kontraktsskrivningen. Känns inte bara som en slump. Utan så oerhört kallt och manipulerande.

Att hon sedan är så dum att hon köper huset till underpris är bara för mycket.
Att hon för det första tar 300 000 kr för en uppröjning som ligger Max på 50 000 kr.
För det andra att hon stolt berättar att hon sa 3,8 och Esbjörn kontrar med 3,9. När påstådda värderingen ligger på 4,2. Tyder enligt mig på att han varken fått reda på värderingen eller hade någon som helst koll på bostadspriser eller förhandlingar.

Så vad Ebba har gjort är ju precis vad hon skriver om i länken jag bifogade. Nämligen något av det fulaste man kan göra.
Av alla de omständigheter som du har diktat ihop….finns det något som du tycker är olagligt?
2021-07-31, 18:06
Medlem
Citat:
Ett sånt fantastiskt gott inlägg. Det här borde länkas till TS för alla nytillkomna läsare sen när det börjar dra ihop sig till rättegången. Ja absolut så...å just för den föreslagna boktiteln. Vad jag skrattade högt när den slutklämmen kom på ett i övrigt som jag varit inne på ett alldeles förträffligt inlägg för å sammanfatta Ebba-soppan nedkokad till en kristall i form av det jämförande exemplet som länkats.

Ja jag har själv erfarenhet av åldringsbrott eller ja försök till så detta är ett problem. Du krmkr gör helt rätt i att ta hand om de dina. Sverige är inte längre det här trygga folkhemmet Esbjörn och hans jämnåriga var med och nästan fullbordade. Esbjörn har inte hängt med i hur saker å ting har förändrats och att heder o ärlighet inte alls har den utbredning längre i vårt samhälle som dessa ting en gång hade.

Fy fan Ebba!

Varför har Esbjörn eller de runt han inte anmält Busch för åldringsbrott?
Ombudet kunde anmäla för träfällningen men inte för åldringsbrott?
2021-07-31, 18:10
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Det som gör att ditt argument, likt en uppblåst ballong sakta pyser ut och förlorar luft är det faktum att Esbjörn INTE sa nej när Ebba frågade om att köpa huset. Det är det som den rättsliga tvisten handlar om, vilket är det som för mig i denna tråd det intressanta.
Fast han sa ju Nej! Det har ju Ebba själv sagt. Då måste hon ju fortsatt fråga honom. För hans nästa steg var ju att säga kanske. Då måste hon ju frågat igen för då sa han ja.
Fråga många gånger är i mitt tycke att tjata. Hur tänker du att man tjatat.
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om de hade fått såga ner träden så hade det blivit ljusare, då hade han kunnat läsa kontraktet hur tydligt som helst. Han har bara sig själv att skylla när han prompt skulle ha alla träd kvar på tomten.
Fast nu är du ju bara dum!
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Av alla de omständigheter som du har diktat ihop….finns det något som du tycker är olagligt?
Jag tycker att flera av punkterna är olagliga. Men framför allt tycker jag att samtliga punkter är omoraliska.

Förövrigt är var och en av punkterna betydligt mera välmotiverade och fakta uppbackad än att Team Esbjörn inte vill honom väl. Det är ju faktiskt inte uppbackat med vare sig argument, syfte eller fakta.
2021-07-31, 18:13
Medlem
Citat:
Exakt, med mycket träd på tomten och fönster åt fel håll kan vissa rum vara lite mörka även mitt på dagen. Så lite skumt i rummet och maskiner som gick utanför så är det inte konstigt att Esbjörn vare sig hörde eller såg ordentligt.

Han oroade sig ju dessutom för vad som hände utanför. Han bad ju Ebba att säga till dom att vara noga att bara ta det döda. Men hos öppnade fel fönster och sa till, det har han ju själv sagt.
Då får jag väl svara dig också....

Samtidigt såg rätten inget skäl att ta ifrån Esbjörn hans körkort...
Men ni menar att han i princip även är blind - förutom då att ni redan försökt med att han även skulle vara dement?
NI verkar glömma bort att Esbjörn råkade köra på en persons och hamnade i en rättslig process gällande framförandet av ett fordon som kräver körkort. Ett körkort som är kopplat till medicinska krav så som syn. Vad är näst åkomma ni ska ålägga den stackaren?
2021-07-31, 18:15
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Å varför behövde Ebba då tjata....är hon så illa däran? Ful-Ebba är väl ändå inte en Tok-Ebba? Nej, Ebba tjatade ju såklart för att Esbjörn verkligen sa nej och så många gånger så det är ett under att han har, om än svag, sin röst i behåll. Så nej, ni eldar på så, för varmluftsballongen, som nu lyfte mot än högre höjder

Nej jag åker inte varmluftsballong!
Men tjatande har nog inte heller förekommit enligt min mening för:
”Vänlighet, tillmötesgående och givmildhet har givetvis funnits från köparens sida.
Konstigt vore det väl annars om det inte funnits under förhandlingarna om köpet”
För vi vet väl alla att: ett vänligt ord stillar vreden.
Med vänlighet kommer man alltid överens inte med tjat, det vet väl alla?
2021-07-31, 18:15
Medlem
Citat:
Fast han sa ju Nej! Det har ju Ebba själv sagt. Då måste hon ju fortsatt fråga honom. För hans nästa steg var ju att säga kanske. Då måste hon ju frågat igen för då sa han ja.
Fråga många gånger är i mitt tycke att tjata. Hur tänker du att man tjatat.
Fast nu är du ju bara dum!
Jag tycker att flera av punkterna är olagliga. Men framför allt tycker jag att samtliga punkter är omoraliska.

Förövrigt är var och en av punkterna betydligt mera välmotiverade och fakta uppbackad än att Team Esbjörn inte vill honom väl. Det är ju faktiskt inte uppbackat med vare sig argument, syfte eller fakta.
Du kan väl precisera vilka punkter som är olagliga? Hur ska myndigheterna beivra sånt som inte är olagligt, bara omoraliskt? Ska det finnas speciella moralpoliser?
2021-07-31, 18:19
Medlem
Citat:
Det starkaste argument för att "team Esbjörn" inte helt agerat i sin klients bästa är faktiskt att domstolen fick ge binninge en uppsträckning för att han var så usel. DET händer inte speciellt ofta.
2021-07-31, 18:24
Medlem
Citat:
Å varför behövde Ebba då tjata....är hon så illa däran? Ful-Ebba är väl ändå inte en Tok-Ebba? Nej, Ebba tjatade ju såklart för att Esbjörn verkligen sa nej och så många gånger så det är ett under att han har, om än svag, sin röst i behåll. Så nej, ni eldar på så, för varmluftsballongen, som nu lyfte mot än högre höjder

Var kommer uppgiften om att Ebba skulle tjatat till sig rucklet från? en uppstressad Esbjörn kanske? har gubben sagt något som stämt efter den påstådda ångern, stackarn är så hårt styrd av rövargänget att det bara snurrar i skallen, säg det! säg det! säg det! så ska du se att allt ordnar sig och du kan bo kvar på kursgården...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in