2021-07-31, 13:03
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slydotcom
De områden här som är problematiska är Hertsön, Porsön och Björkskatan. Tuna är lite på väg upp..

Saker måste ha hänt sen jag senast var i Luleå. Jag minns Björkskatan som en idyll.
Citera
2021-07-31, 13:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Med risk för att vara helt fel ute så känns det som att i så fall borde media skrivit detta för länge sen. Men visst vi får väl se. I dagsläget ser jag dock ingen koppling till det

Du tror media skulle skrivit att hon har en sambo? Det tror jag inte. Det vore ganska insinuant att bara droppa den detaljen.

(Sedan vet jag heller inte om ”media” har insyn i om hon hade sambo eller ej.)
Citera
2021-07-31, 13:05
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Fast dock inte området.

Det var precis det som var min ursprungliga poäng. Hon fiskade över en mil hemifrån. Då utgick jag ifrån att hon på något sätt borde ha anknytning till Tuna. Denna anknytning kan vara att hon känner människor där. Inte nödvändigtvis att hon bor där.
Citera
2021-07-31, 13:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Det var precis det som var min ursprungliga poäng. Hon fiskade över en mil hemifrån. Då utgick jag ifrån att hon på något sätt borde ha anknytning till Tuna. Denna anknytning kan vara att hon känner människor där. Inte nödvändigtvis att hon bor där.

Eller att den hon fiskade* med har koppling till platsen.

* Att hon var och fiskade är väl förresten också en trådsanning.
Citera
2021-07-31, 13:06
Medlem
Citat:
Men uppgifter i tråden säger ju att hon inte hade någon koppling till varken Luleå eller området? Eller är det jag som missförstår ?

Hon ska tydligen vara kusin till en H•lsius som är relativt känd i Norrbotten och Luleå, så någon typ av koppling till staden har nog funnits.
Tror för övrigt hennes farsa försvann och avled under lite märkliga omständigheter.
Citera
2021-07-31, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slydotcom
Hertsön är ett område som länge har varit Luleås problem område. Hon bodde dock i den delen av Hertsön som är bättre dvs Lägenhetshuset är omringat av radhus med barnfamiljer.

De områden här som är problematiska är Hertsön, Porsön och Björkskatan. Tuna är lite på väg upp..
Tack för info. Jag vet för lite om Luleå rent konkret och aldrig varit där så kanske fel av mig att ge mig in i en sån här diskussion. Jag vet dock att just i Norrland har knark och droghandeln ökat markant genom åren så jag tänker att något sånt kan spela in. Men förutom att en kvinna i 25-årsåldern är mördad och en man i 30-årsåldern är misstänkt så vet vi enormt lite om fallet. Enormt mycket spekulationer och väldigt lite fakta. Jag är synnerligen bestört över att något sånt här kan hända på ett relativt lugnt område som ser väldigt mysigt ut
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Tycker det har kommit ut ganska mycket på kort tid. Detaljer om brottsoffer, gripen GM och ålder på denne, brottsplats osv.

Man ska tänka på att polisen inte ska gå ut med uppgifter i onödan. Orsaken att det kan försvåra rättsprocessen gentemot gärningsmannen. Man vill veta vad denne vet unikt, och kunna skilja på vad som framkommit via media.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hon kommer inte från området ifråga - en villaidyll:
”Hon hade ingen koppling till området – varför var hon precis här”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvinna-skjuten-i-lulea-expressens-reporter-pa-plats/

En gissning kan vara att hon hade bekanta i Tuna-området som ligger intill, andra sidan om Borgmästarskolan. Har svårt att tro att hon umgicks med folk boendes i Notviken. De som bor i Notviken är främst medelålders och gamla människor i fina villor. Det finns förvisso enstaka små flerfamiljshus, men de är privatägda och det släpps bara in respektabelt folk där.

Tunaområdet beboddes på min tid av många personer i socialgrupp 7 och nedåt. Hur det är nu vet jag ej. Flyttade från luleå -89.

Husen i Notviken säljs för höga belopp. Bortanför Tuna finns Mjölkudden med ”guldkusten” Slipvägen, där bodde och bor mycket dirrar och advokater, och en köpman och riksdagsman Holmkvist (M).

Jag minns när man gjorde snickarjobb i villorna i området, det hördes tydligt att villaägarna ogillade att ”gettot Tunastigen” var inklämt mellan idyllerna.

Ännu längre bort på Mjölkudden bodde i många år skådespelerskan Maud Adams i en flott villa hon hade som ”krypin” när hon besökte Luleå.

Även fd kommunistledaren Hilding Hagberg bodde på Mjölkudden.
Citera
2021-07-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Saker måste ha hänt sen jag senast var i Luleå. Jag minns Björkskatan som en idyll.

Björkskatan har varit trevligt men under de senaste åren har det varit oroligt och skolan har haft mycket problem med våld och narkotika. Detta har spridit sig i området och ett tag så var det ungdomar som vaktade under gångtunnlarna och princip krävde tull för att passera. Det är dock kanske ett år sedan jag senast hörde om någon allvarligare incident där.
Citera
2021-07-31, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tycker vi bör ta det lite lugnt med att utse armeniern till FL:s sambo. Jag tror inte att det är så.
Armeniern bor enligt hans Facebook, både info och inlägg, numer i Armenien. Det skulle kunna förklara varför FL kunde flytta in den lägenheten för några veckor sedan.

Det skulle också kunna förklara varför armeniern står kvar på adressen. Han är utflyttad från landet och har skitit att meddela detta till svenska myndigheter.
Citera
2021-07-31, 13:09
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Eller att den hon fiskade* med har koppling till platsen.

* Att hon var och fiskade är väl förresten också en trådsanning.

Sant. Det är mycket som är oklart ännu. Men om vi har rätt person kan vi iaf konstatera att hon befann sig långt hemifrån och med tanke på hennes kriminella bakgrund känns tunaområdet som beröringspunkt betydligt mer troligt än dom fina villaområdena i närheten.
Citera
2021-07-31, 13:10
Medlem
Citat:
Du tror media skulle skrivit att hon har en sambo? Det tror jag inte. Det vore ganska insinuant att bara droppa den detaljen.

(Sedan vet jag heller inte om ”media” har insyn i om hon hade sambo eller ej.)
Mycket går att säga om svensk media men då inget pekar på att BO och MGM har någon närmare relation så vore det väldigt snaskigt av media att ljuga om en sån sak. Mer lågoddsare i tråden att folk VILL att mannen på samma adress ska ha något med det här att göra bara för att han är utländsk. Det är inget nytt På FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in