2021-07-31, 09:19
Medlem
Inga vaccin till de under 18 år i UK. Nyttan överväger inte risk. Väldigt låg gräns, borde varit 50-60 år kan jag tycka.
Citera
2021-07-31, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Jorden är en enda stor interaktiv levande enhet - jordens "immunförsvar" har börjat tvinga in människan i förnuftsbaserad ekologi -genom naturkatastrofer och eld och syrebrist värme mm som resultat av människans beteende, kan bli än värre i framtiden, som en sorts feber jorden får och därav blr av med fel beteende - stratifierandes samtlga arter / beteende vilka huserar på jorden.

Precis så är det. Bra formulerat med jordens ”immunförsvar”. Det är en fascinerande och ödmjukande insikt, att minska kryp och växtlighet har en vital funktion på planeten, men utan oss så skulle jorden frodas. Helt onödiga varelser, parasiter egentligen. Behövs inte, men förstör för alla.
Citera
2021-07-31, 10:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Kina får tillbaka lite covid19 från Ryssland. Ska bli intressant att följa om kineserna lyckas förhindra att delta sprids.

Det är ju osäkert hur bra kinesiska vaccin är mot delta....

https://www.reuters.com/world/china/china-reports-64-new-covid-19-cases-delta-resurgence-continues-nanjing-2021-07-30/
Citera
2021-07-31, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Inga vaccin till de under 18 år i UK. Nyttan överväger inte risk. Väldigt låg gräns, borde varit 50-60 år kan jag tycka.

Ja, om man tittar på datan över döda och svårt sjuka, så ser det rätt självklart ut, att det bör vara äldre och multisjuka som man vaccinerar. Att vaccinen vi har att tillgå, inte är beprövade borde göra det än mer självklart. Liksom insikten om att ingen vet vad en massvaccination under pågående pandemi ger för effekter. Risk/nytta-analysen ser inte jättesvår ut tycker jag, men har kanske missat något?

Eller så har världen blivit galen.
Citera
2021-07-31, 10:22
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det låter intressant att man ger vaccinet i en ven.
Har du någon länk där man kan läsa om detta.
Det är ju ett helt nytt sätt att ge vaccin på.

väx upp
Citera
2021-07-31, 10:27
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kina får tillbaka lite covid19 från Ryssland. Ska bli intressant att följa om kineserna lyckas förhindra att delta sprids.

https://www.reuters.com/world/china/china-reports-64-new-covid-19-cases-delta-resurgence-continues-nanjing-2021-07-30/

Varför inte ge Kineserna rejält betalt för gammal ost?

Smyger in några tusen delta smittade in i landet på olika ställen, samma som när dom spred ut smittan från Wuhan med flyg resenärer över hela världen.

Tro mig, delta smittar väldigt lätt, den gamla varianten var något svåröverförd.

Fick troligtvis själv delta varianten för någon vecka sedan, genom ett kort besök i en butik.
Partnern smittades direkt hemma, så lätt överfört som bara den.
Citera
2021-07-31, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Blir inte chockad om kineserna vid det här laget har något helt immuniserande. Och utöver det kanske tillverkar generisk Ivermectin i stor skala. De har trots allt förmodligen tillgång till de forskare som vet mer om viruset än någon annan. Skulle däremot bli chockad om Kina någonsin kommer ha något mer utbrott av Covid. Åtminstone som inte väldigt hastigt blir åtgärdat.
Citera
2021-07-31, 10:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Aftonbladet skriver idag en del om dårarna i antivaccinrörelsen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JE34mP/svenska-vaccinmotstandare-kraftsamlar-infor-en-fjarde-vag

Man skulle kunna tro att en del av dem huserar på det här forumet, för "argumenten" känns ju igen. Alla gör ju som de vill, men idag har sjukdomen huserat så länge och vaccinet som tidigare ansågs "oprövat" får väl idag anses rätt beprövat.

Bara i Sverige har vi vaccinerat i över ett halvår och cirka hälften av Sveriges befolkning har givits vaccinet. Vi har max en handfull individer där man tror att vaccinet kan orsakat skador eller tom död. Vad gäller sjukdomen antas väl lite drygt 2 miljoner haft den. Det har å andra sidan orsakat 15 tusen dödsfall och 70 tusen sjukhusinläggningar. Siffrorna talar liksom sitt tydliga språk.

Jag känner ingen som råkat ut för allvarliga biverkningar av vaccinet. Vad gäller sjukdomen känner jag två personer som dött, samt ett antal andra som blivit allvarligt sjuka.

För mig var det i varje fall inget svårt beslut att ta vaccinet.
Citera
2021-07-31, 10:29
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hörni, lita på vetenskapen! Lita på SAGE, lita på da government

Government's top scientists hörni! Wow dom måste ha rätt!

Jag vet helt ärligt inte om det är satir eller inte

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9844701/SAGE-Covid-variant-kill-one-three-people.html

Det är nog helt korrekt. SAGES uppgift är att räkna eller prognosticera värsta tänkbara utfall, men samtidigt även räkna med bästa tänkbara utfall (Ur Daily Mail artikeln om man scrollar igenom texten)

" But in more hopeful news, the group also predicted it is a ‘realistic possibility in the long term’ that as Covid continue to mutate it will cause less serious disease.

The group wrote: ‘In other words, this virus will become like other human CoV that causes common colds, but with much less severe disease predominantly in the old or clinically vulnerable.’

Med andra ord. Det är deras jobb att dra upp tänkbara scenarion. Just nu är allas gissningar lika bra som SAGES. Chockrubriker som sagt, jag förstår att det utlöser skadeglädje hos vissa antivaxxare redan nu. Men vi får se ....
Senast redigerad av Opaque 2021-07-31 kl. 10:33.
Citera
2021-07-31, 10:38
Medlem
Vaccinerade sprider covid.

Bör väl inte ta lång tid innan samma restriktioner som för ovaccinerade gäller även för dom?

Om vaccinerade nu blir smittade kommer inte vaccinet driva på mutationerna av covid kraftigt?

Ju mer jag läser om detta ju mer känns det som årets misstag.

Vi betalar ju miljarder för detta vaccin som har sköna bieffekter.

Om alla hade varit ovaccinerade hade väl covud snart varit en årsinfluensa?
Citera
2021-07-31, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Precis så är det. Bra formulerat med jordens ”immunförsvar”. Det är en fascinerande och ödmjukande insikt, att minska kryp och växtlighet har en vital funktion på planeten, men utan oss så skulle jorden frodas. Helt onödiga varelser, parasiter egentligen. Behövs inte, men förstör för alla.

Varför sätter du någon annan före dig själv, din familj, dina barn?

Hela systemet ner till bakterier är ju äta eller ätas.

Vi är lite mer raffinerade mellan oss i en del av länderna men denokratier är i minoritet så det gäller väl för oss också.

Det vi skall önska oss är koliniseringen av rymden
Citera
2021-07-31, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Mer info om hur det resonerats för den som är nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in