2021-07-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Ja jo, han hade förstås kunnat strunta i den misslyckade invasionen av Ryssland, men han ville sätta dit Ryssland för all framtid. Att han var aggressiv i Polen berodde förmodligen på att han ansåg det nödvändigt. Sovjetunionen var mycket aggressiva mot Tyskland under andra världskriget trots att de formellt bedrev försvarskrig. Det var liksom det som krävdes för att stoppa Hitler.

Möjligt att han såg det som nödvändigt men samtidigt var Ryssland inte i bra attackposition efter narva. och de enorma förluster och risker karl XII gör att det känns för mig som mer en storhetsvansinne från karl xii sida.

https://www.youtube.com/watch?v=VyBPAz1H-lU
Citera
2021-07-30, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
Ditt feta mongo. Jag är väl medveten om att han blev attackerad först. Men bara för att man blir angripen först är man inte ett helgon som endast försvarar sig. Han hade inte behövt INVARDERA RYSSLANDS huvudstad Moskva. Eller skövlat i polen nar det inte var nödvändigt för att försvara sig. Du verkar mycket opåläst om stora nordiska kriget.
Wow, mot sådan argumentationsteknik finns inget vapen...
Citera
2021-07-30, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81

min argumentationsteknik innehåller både argument och förolämpningar.
Citera
2021-07-30, 22:10
Medlem
Jermuks avatar
"Kung Karl, den unge hjälte,
Han stod i rök och damm.
Han drog sitt svärd från bälte
Och bröt i striden fram.

'Hur svenska stålet biter,
Kom, låt oss pröva på!
Ur vägen, moskoviter!
Friskt mod, I gossar blå!'”
Citera
2021-07-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81

Bekvämt att vara lättkränkt liten bitch och haka upp sig på förolämpningar istället för att bemöta motargumenten.
Citera
2021-07-31, 02:29
Medlem
MellanFredOchKrigs avatar
Citat:
Bekvämt att vara lättkränkt liten bitch och haka upp sig på förolämpningar istället för att bemöta motargumenten.

Ditt argument var semantiskt. Du har en annan definition av "försvarskrig". Vet du vad ordet betyder?
Citera
2021-07-31, 07:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Karl X var den sanna hjälten och anledningen till att Sverige blev en stormakt. Karl XII sumpade allt detta så jag förstår inte hjälteglorian riktigt. Visst, han krigade i många år, men hur bra gick det egentligen?

Då ska jag berätta det för dig.

"Karl XII sumpade allt". Ja för att Sverige under hans tid angreps av tre fiender samtidigt: Danmark, Polen och Ryssland. Efter 9 års krig och Poltava tillkom fler.

Hur hade du klarat av det där? Svenskarna var nära t o m på Poltavas slagfält men det räckte inte till. Där blev övermakten för stor och Sveriges reserver var inte stora nog för att komma tillbaka. Karl XII slutade med att stupa i fält. Dog för sitt land. Så där har du hjälteglorian om den nu är "svår" att förstå sig på.
Citera
2021-07-31, 07:55
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Då ska jag berätta det för dig.

"Karl XII sumpade allt". Ja för att Sverige under hans tid angreps av tre fiender samtidigt: Danmark, Polen och Ryssland. Efter 9 års krig och Poltava tillkom fler.

Hur hade du klarat av det där? Svenskarna var nära t o m på Poltavas slagfält men det räckte inte till. Där blev övermakten för stor och Sveriges reserver var inte stora nog för att komma tillbaka. Karl XII slutade med att stupa i fält. Dog för sitt land. Så där har du hjälteglorian om den nu är "svår" att förstå sig på.
Ja, han dog och förlorade. Vad med det jag skrev var svårt att förstå?
Citera
2021-07-31, 08:05
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ditt feta mongo. Jag är väl medveten om att han blev attackerad först. Men bara för att man blir angripen först är man inte ett helgon som endast försvarar sig. Han hade inte behövt INVARDERA RYSSLANDS huvudstad Moskva. Eller skövlat i polen nar det inte var nödvändigt för att försvara sig. Du verkar mycket opåläst om stora nordiska kriget.
Karl XII invaderade aldrig Moskva. Du tänker kanske på Jakob De la Gardie 100 år tidigare, eller Napoleon 100 år senare?
Citera
2021-07-31, 10:37
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Han var väl i alla fall formellt en av våra sista envåldshärskare, men givet att han drog i fält när han var typ 18, och sedan knappt var hemma igen innan han dog, så tror jag nog det var dåtidens Adel som i hans namn stog för det mesta av det eventuella utsugandet.

Vad gäller det krigiska lärdes det på min tid i skolan ut att Sverige efter Karl XI:s död blev angripet av en koalition bestående av Ryssland, Danmark och Polen. Efter att ha gjort processen kort med Danskarna, och vunnit en förkrossande seger vid Narva, och sedan dinkat Polack i några år, hade han skaffat sig ett en så stor hybris att han beordrade hela Armén ner till Ukraina där den blev totalt omintetgjord.

En aggressiv militär. En usel diplomat. I övrig en Europeisk kung bland många andra av sin tid. Trots alla misslyckanden var han noog ändå mer benägen att värna det Svenska än vad våra nuvarande politiker är.
Citera
2021-07-31, 11:14
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Är det i Brunners bok som det spekuleras om att KarlXII - om han hade levat idag - hade fått en bokstavsdiagnos?

Jag fortsätter att spekulera om Karl XII:s personliga egenskaper, och i vilken/vilka böcker de nämns.

Något som också gjorde honom personligen unik var hans porträtt, "warts and all" .

Här en intressant artikel om porträttet: https://popularhistoria.se/sveriges-...en-av-karl-xii
Citera
2021-07-31, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Han var väl i alla fall formellt en av våra sista envåldshärskare, men givet att han drog i fält när han var typ 18, och sedan knappt var hemma igen innan han dog, så tror jag nog det var dåtidens Adel som i hans namn stog för det mesta av det eventuella utsugandet.

Vad gäller det krigiska lärdes det på min tid i skolan ut att Sverige efter Karl XI:s död blev angripet av en koalition bestående av Ryssland, Danmark och Polen. Efter att ha gjort processen kort med Danskarna, och vunnit en förkrossande seger vid Narva, och sedan dinkat Polack i några år, hade han skaffat sig ett en så stor hybris att han beordrade hela Armén ner till Ukraina där den blev totalt omintetgjord.

En aggressiv militär. En usel diplomat. I övrig en Europeisk kung bland många andra av sin tid. Trots alla misslyckanden var han noog ändå mer benägen att värna det Svenska än vad våra nuvarande politiker är.

Din historie-förfalskande skitstövel. Ryssland kvarstod som fiende och krävde alltjämt svenskt territorium. Karl XII gjorde således det nödvändiga, gick mot Moskva för att plocka den sista.

Kallar du förresten även ledarna för Sveriges fiender som "usla diplomater" eller gäller det bara den svenska kungen? Är du förresten utländskt patrask och inte svensk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in