• 1
  • 2
2021-06-20, 10:25
Medlem
Det vore roligt att se vad andra har fotat. Ingen som har något att visa upp?
Citera
2021-07-30, 20:50
Medlem
firefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Det vore roligt att se vad andra har fotat. Ingen som har något att visa upp?

Du har snygga filmer. Jag tycker om dem med längre slutartider, det blir ett fint "flow" i dessa.

Min film är lite mer experimentell kan man säga. Den är fotad med en raspberry pi och kameramodul v2 noir. I slutet av filmen finns bilder på min egenhemsnickrade "systemkamera".

https://odysee.com/@xxkrzphrrwpffmiz...atchers_inc.:4
Citera
2021-07-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firefish
Du har snygga filmer. Jag tycker om dem med längre slutartider, det blir ett fint "flow" i dessa.

Min film är lite mer experimentell kan man säga. Den är fotad med en raspberry pi och kameramodul v2 noir. I slutet av filmen finns bilder på min egenhemsnickrade "systemkamera".

https://odysee.com/@xxkrzphrrwpffmiz...atchers_inc.:4
Sekvens nummer tre gillar jag. Tycker det är häftigt när man ser molnen flyga förbi samtidigt som man ser skuggorna på marken eller i ditt fall över träden.
Citera
2022-08-20, 17:04
Medlem
Vad brukar ni göra medans ni väntar på att kameran fotograferat klart en sekvens?
Citera
2024-08-13, 21:00
Medlem
Nu vill jag försöka att återuppliva denna tråd och få den lite mer levande. Jag tror det finns flera där ute i Sverige som gillar detta. Någon som har varit ut denna sommar och fotat någon eller några sekvenser?
Citera
2024-11-22, 16:08
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Nu vill jag försöka att återuppliva denna tråd och få den lite mer levande. Jag tror det finns flera där ute i Sverige som gillar detta. Någon som har varit ut denna sommar och fotat någon eller några sekvenser?

Det blev några sekvenser.

Alltid tacksamt att fota solnedgång 1 timme innan och ändå till det är riktigt mörkt-

Har upptäckt att det går nog bäst med en kamera med manuell inställning , mobiler brukar ha ett "pro" läge där man kan ställa in manuellt.
Anledningen är att om en kamera är inställd på "Auto" så kompenserar kameran för allt mindre ljus under en solnedgång och skruvar själv upp bländaren för att släppa in mer ljus under exponeringen. Men man vill inte ha det, man vill ha ett linjärt förlopp från solljus till mörker. Med Auto läget återges inte halvdunklet efter solnedgången .
Visst kan man köra med Auto-läget , men det blir inte naturligt och känns lite märkligt jämfört med en fast bländare
Citera
2025-01-04, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det blev några sekvenser.

Alltid tacksamt att fota solnedgång 1 timme innan och ändå till det är riktigt mörkt-

Har upptäckt att det går nog bäst med en kamera med manuell inställning , mobiler brukar ha ett "pro" läge där man kan ställa in manuellt.
Anledningen är att om en kamera är inställd på "Auto" så kompenserar kameran för allt mindre ljus under en solnedgång och skruvar själv upp bländaren för att släppa in mer ljus under exponeringen. Men man vill inte ha det, man vill ha ett linjärt förlopp från solljus till mörker. Med Auto läget återges inte halvdunklet efter solnedgången .
Visst kan man köra med Auto-läget , men det blir inte naturligt och känns lite märkligt jämfört med en fast bländare
Manuella inställningar är bra för att kontrollera att man får exakt de bilder man vill ha och inga automatiska förändringar sker som förstör time lapse sekvensen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in