2021-07-30, 17:29
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja det gäller ju de flesta. Vad jag vet är det väl ingen som ifrågasatt detta?

Problemet med detta är ju att man inte aldrig vet om man har nån underliggande sjukdom-

Trist att få veta det då man smittats av covid.......

Att ta vaccinet ändå är ju att hjälpa till att få stopp på pandemin och få ett skydd mot värre mutationer.

Det är väl inte så svårt att förstå?
Ser du minsta tecken på att vi går mot en post-pandemi värld? Snarare snackas det om ännu mer restriktioner och lockdowns. Trots att vaccinationerna är i full gång sedan länge. Så mycket för att få stopp på pandemin. Den hålls igång med fanatisk testning. Skulle man sluta testa skulle pandemin försvinna. En äkta pandemi mäts inte med hur många som testar positivt utan hur många som dör och blir allvarligt sjuka. Det är dags att folk inser det.
Citera
2021-07-30, 17:35
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
UK.GOV :

Är detta resultatet av fungerande vaccin i kombination med fungerande smittskydd.

https://www.bbc.com/news/uk-51768274

Ja kanske. Vaccinet skyddar till 90% mot allvarlig sjukdom. Det betyder att en hel del faller igenom skyddsnätet, dvs 10% av alla vaccinerade. Verkar helt rimligt, speciellt om man tillhör ålderkategorier där Alfa varianaten slagit till som värst.

Frågan man ska ställa sig, hur siffrorna hade sett ut i en helt ovaccinerad population
Citera
2021-07-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, Sveriges regering har mha. FoHM sett till att alla får resa in lite som de vill i Sverige ända sedan sportlovet 2020.
Nogot undantag hade vi en kort tid när flyg från Storbritannien inte skulle få landa, men de gjorde de ändå i något fall eller så flög man via Kastrup.

Ja Sveriges gränser verkar omöjligt att stänga.
Men ett tag hade vi väl krav på utländska medborgare skulle visa upp ett negativt test?
Är jag nästan säker på.

Det var uppe i tråden för ett tag sedan att Eu inte släppte in resenärer som inte var vaccinerade med medicin som vart godkända av Eu för användning här.
Citera
2021-07-30, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Ja kanske. Vaccinet skyddar till 90% mot allvarlig sjukdom. Det betyder att en hel del faller igenom skyddsnätet, dvs 10% av alla vaccinerade. Verkar helt rimligt, speciellt om man tillhör ålderkategorier där Alfa varianaten slagit till som värst.

Frågan man ska ställa sig, hur siffrorna hade sett ut i en helt ovaccinerad population

47% till 10%?
Senast redigerad av snuttis 2021-07-30 kl. 18:07.
Citera
2021-07-30, 17:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
De här munskydden som de allra flesta använder och de man blir ombedd att använda vid exempelvis besök på vårdinrättning, är ju värdelösa, Dessutom bidrar alla ni maskförespråkare direkt eller indirekt till en enorm belastning på miljön:

1.6 miljoner engångsmasker hamnade i haven 2020. TDetta motsvarar ungefär 5,500 ton av plastföroreningar:
https://twitter.com/disclosetv/status/1421045182729015296

Så oerhört onödigt.

Munskyddsförespråkarna/användarna verkar ju också vara ungefär samma folk som har klimatångest och ägnar sig åt klimatpropaganda eller är anhängare av Fridays For Future samt #KavlaUpp, libtards osv.

Din länk fungerar inte. Men jag misstror dig inte att underutvecklade folk slänger sina munskydd ungefär som de slänger plast.

Jag tror inte att särskilt många som använder munskydd hejar på Greta eller läser DN.
Citera
2021-07-30, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Smittsam men inte dödligt för yngre utan underliggande sjukdom eller vaccinerade.

Det är därför vi inte har så många på IVA och Fonus.

Vaccinet fungerar som det ska!

Jobbigt för ovaccinerade och yngre med sjukdomar...

Det hade vi inte förra sommaren den här tiden heller och då var ingen vaccinerad.
Citera
2021-07-30, 17:44
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Thailändare är ofta lite kortare än svenskar så därför är de mera lämpade att blocka bär.
Vi svenskar är dessutom för lata och bekväma av oss och värre blir det nu när befolkningen vaccinerats med livsfarliga vaccin. Om man följt tråden ett tag så förstår man att 1/3 av befolkningen kommer att ha postcovid, 1/3 vaccinationsskador och 1/3 blir sjuka i covid-19 oavsett om de har naturlig immunitet eller är vaccinerade.

Dessvärre kan inget av dessa scenarion styrkas på något enda vis.

.

Nä, bästa att hitta på scenarion ur tomma luften så det finns något att inte kunna styrkas

Det där har man sett hundratalet exempel av
Senast redigerad av Opaque 2021-07-30 kl. 17:55.
Citera
2021-07-30, 17:45
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag tror inte att särskilt många som använder munskydd hejar på Greta eller läser DN.

Jag tror tvärtom. Jag tror att de som är mest benägna att använda munskydd faktiskt hejar på Greta, läser DN, vaccinerar sig, röstar mainstream, försvarar invandring, tror på värdegrund och så vidare. Det verkar gå hand i hand.

En vild gissning från min sida baserat på generell observation är att ca 20% motsätter sig ovan. Medan resten antingen bara följer med för att det är bekvämt eller faktiskt tror på sektens budskap.
Citera
2021-07-30, 17:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
UK.GOV :

The Delta variant currently accounts for approximately +99% of cases across the UK.

2nd dose = 71.8% (Pretty high)

"Säljande begreppet" Flockimmunitet - lol - "påstås" vara ett faktum vid ~93%)

6034 på sjukhus i UK -just nu.

Av dessa = 53% Unvaccinated -got that?

DVS +3000 vaccinerade på sjukhus - got that?

R varierar Norra/Södra Medelvärde = ~1.4. (1.2-1.8)

R fortfarande högt - "smittan sprids -vi får hoppas" - allt enligt Gunilla Kapla taktiken samt vaccinets bipacksedel, got that?

Överdrev en aning med närmre 40 000/ dag, dock ökar antal infektioner /stiger sen 2 dagar tillbaka, nu 32 000/dag.

Är detta resultatet av fungerande vaccin i kombination med fungerande smittskydd.

Dvs när smittskydd säger :

Kom ut ur självisolationen - Ta av dig masken kom närmre, lets start living with this virus. lol

Well dear sir, +3000 vaccinated people in hospitals show "living with the virus" aint working too good arent they.

https://www.bbc.com/news/uk-51768274

Citat:
1,788 people were admitted to hospital after testing positive for the delta variant. Of these, 970 (54.3%) were unvaccinated, while 530 (29.6%) had received both doses of the vaccine. In total, 3,692 people have been hospitalised with the Delta variant, of whom 2,152 (58.3%) were unvaccinated and 843 (22.8%) were fully vaccinated.

Siffrorna är ganska tydliga.
Citera
2021-07-30, 17:48
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Din länk fungerar inte. Men jag misstror dig inte att underutvecklade folk slänger sina munskydd ungefär som de slänger plast.

Du använder Tor? För mig fungerar länken.
Citera
2021-07-30, 17:52
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Fråga, hur får du realiteten 47% till 10%?

.

Du har lite svårt att skilja på matematiska storheter ser jag ...

Ska ta om det med pedagogik som passar din nivå. Du behöver bara läsa orden.

10% andel av de vaccinerade faller igenom skyddsnätet (I uk fall låt oss säga 10% av 45 Miljoner vaccinerade)

Det blir 4,5 miljoner just nu

Nu kommer det svåra :

Av dessa 4,5 miljoner som fallit igenom vaccinets skyddsnät hamnar en del på sjukhuset
Som i skrivande stund utgör 47 procent av alla som är inskrivna där

Comprende ?
Senast redigerad av Opaque 2021-07-30 kl. 17:57.
Citera
2021-07-30, 17:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag tror tvärtom. Jag tror att de som är mest benägna att använda munskydd faktiskt hejar på Greta, läser DN, vaccinerar sig, röstar mainstream, försvarar invandring, tror på värdegrund och så vidare. Det verkar gå hand i hand.

En vild gissning från min sida baserat på generell observation är att ca 20% motsätter sig ovan. Medan resten antingen bara följer med för att det är bekvämt eller faktiskt tror på sektens budskap.

Det du skriver gäller i USA. Men inte i Sverige, här blev det tvärtom av någon märklig anledning. Här är det de vänsterliberala partierna som har velat ha Tegnells flum, och högerpartierna som har velat ha hårdare restriktioner. Minns att Åkesson var den första partiledaren som vågade kritisera Tegnell!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in