Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Det är i alla fall jävligt mycket begärt från ett brevlådeföretags sida, en firma utan någon tidigare erfarenhet alls av sådana här audits och som tycks ha headhuntats av republikanerna i AZ:s senat för att firmans chef redan tidigare hade indikerat att han köpte teorin om "the stolen election" och alltså kunde förväntas ställa upp på vad GOP-AZ ville ha.
Men jag bedömer att många av republikanerna och deras fans är instinktivt emot varje hänvisning till att "den här verksamheten måste skötas av kunnigt folk, av proffs och enligt på förhand satta regler" - vare sig det handlar om fasta datornätverk, vote audits, rättsliga undersökningar eller vårdfrågor. De vill kunna köra sitt eget race med grejorna, precis som i Vilda Västern för hundrafemtio år sedan.
Då är vi tillbaka till det gamla argumentet, dvs ni kan inte ifrågasätta denna begäran i sig, utan ifrågasätter andra saker, som motiv och profissionalism hos dess undersökare.
Vad är problemet med att låta några ev partiska aktörer göra en granskning av en virtuell kopia av loggar etc.
Om man bara ger dem virtuell access så kan ni alltid verifiera ev upptäckter de gör mot orginalet så att deras underökning stämmer med verkligheten om de nu mot förmodan hittar något problem.
Dvs om de får virtuell acess eller kopia av datan då försvinner möjligheten att de kan trixa med bevis etc (förmodar jag ).
Det borde ge båda sidor en säkerhet att det genomförs korrekt och vi eleminerar samtidigt möjligheten att data kan manipuleras.
Demokratiska beslut behöver inte alltid bli korrekta, men det är bättre att följa dem än att hitta på sina egna regler och om det sedan kostar lite extra att göra en virtuell kopia så verkar det ett rimligt alternativ tycker jag.
edit: och konstnaden kan skickas till undersökarna givetvis