2021-07-30, 10:50
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du länkar till svt?

Ni vaccinhetsare går verkligen inte att ta på allvar.
Precis! Jäkla skandal att länka till SVT. Nej, tacka vet jag er antiwaxxers som länkar till Twitterinlägg som källa, obskyra timslånga videoklipp utan vetenskaplig grund samt en husläkare i Kanada som är känd konspirationsteoretiker som påstås ha undersökt byns vaccinerade invånare och kommit fram till att 62 procent av den har fått små blodproppar och kommer att dö inom tre år.
Citera
2021-07-30, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Dregelskydd. Inte virusskydd. Finns massor med studier på kirurger som har opererat utan mask och där har man sett att det faktiskt blev färre infektioner utan mask, konstigt nog. Så sjukhus tvingar inte alls kirurger att använda mask.

Länka gärna då några studier som visar detta.

Vad jag vet så finns det ganska få studier och de visar snarare att det inte är någon skillnad om man använder munskydd eller inte.

Relevansen av dessa studier när det gäller luftvägsvirus är väldigt tveksam. De bakterier som vanligen orsakar postoperativa infektioner finns inte i våra luftvägar (undantaget näsborrarna hos en del personer).
Citera
2021-07-30, 10:57
Medlem
Masingas avatar
Varför detta hat not antiwaxxers, det är ju de som vaccinerat sig som tror de är "klara" och lever ansvarslöst?
Citera
2021-07-30, 11:01
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.nettavisen.no/nyheter/hoie-med-siste-nytt-om-gjenapningen-av-norge-utsetter-trinn-fire-i-to-uker/s/12-95-3424160612

I Norge skjuter de upp de återstående stegen i återöppningen av landet, för att få ner smittan till skolstarten, så att skolorna kan öppna. Men det ska vi förstås inte göra här? Och skolorna ska förstås öppna ändå? Ansvarslösheten är total.

(De har låga och stabila döds- och IVA-tal samt en långsam ökning av smittfall, precis som vi, så det går mycket väl att jämföra situationerna.)
Om du läser artikeln du länkar till så planerar Norge att öppna skolorna till skolstarten, precis som Sverige. Norge väljer att skjuta lite på deras sista steg istället för att öppna nu, men Sverige har ingen planerad justering förrän i september, så du kan nog sova lugnt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-restriktioner-lyfts-fran-och-med-pa-onsdag
Citera
2021-07-30, 11:06
Medlem
absolut-justices avatar
Det var som fan....snacket om att mässlings-vaccin bromsar Covid-19 är en svensk undersökning.

Det här var det lite snack om igår i denna tråd, nu när jag kollade är det en svensk undersökning om MMR-vaccineringar (mässlingen) som publicerats i juni 2021, den finns på följande länk:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264410X21007957

Jag har inte sett något om detta i svenska medier, utan enbart länkar till utländska artiklar.....

Om nu detta verkligen stämmer blir följdfrågan, kan fullvuxna personer ta detta MMR-vaccin eller är det utvecklat enbart för barn ?
Citera
2021-07-30, 11:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Dregelskydd. Inte virusskydd. Finns massor med studier på kirurger som har opererat utan mask och där har man sett att det faktiskt blev färre infektioner utan mask, konstigt nog. Så sjukhus tvingar inte alls kirurger att använda mask.

Det där drog du ur röven som vanligt, det är tvång på mask vid kirurgi.

https://www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/operationssjukvard/arbetsrutiner-i-operationsrum/

Citat:
All personal använder vätskeresistent munskydd och skyddsglasögon eller visir.
Citera
2021-07-30, 11:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om du läser artikeln du länkar till så planerar Norge att öppna skolorna till skolstarten, precis som Sverige. Norge väljer att skjuta lite på deras sista steg istället för att öppna nu, men Sverige har ingen planerad justering förrän i september, så du kan nog sova lugnt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-restriktioner-lyfts-fran-och-med-pa-onsdag

Ja, det var ju de jag skrev? De vill ner på grön nivå till skolstarten, så att de kan öppna skolorna, och därför skjuter de på steg 4 i öppningen. Men även efter det ska vissa restriktioner vara kvar, det var redan planerat innan Delta-ökningen.

Sverige har redan öppnat alltför mycket, och borde backa. Men det absolut viktigaste vi borde ha gjort INNAN svenska ovaccinerade ungdomar började åka utomlands och komma hem med Delta och Gamma, hade varit att införa obligatoriska karantänhotell vid flygplatserna.
Citera
2021-07-30, 11:12
Medlem
Hexen666s avatar
Fängelseön Australien fortsätter att hålla sina medborgare gisslan.

https://twitter.com/disclosetv/status/1421026043276705794
Citera
2021-07-30, 11:26
Avstängd
"En källa med insyn säger till CNN att ny opublicerad data som visar att vaccinerade som smittats av delta kan bära på lika mycket virus som en ovaccinerad smittad ligger till grund för den nya munskyddspolicyn."

Minns när fåren, "experterna" sa emot en här och påstod att man som vaccinerad knappt smittar .

Svenska expert här alltså... skrattretande.
Citera
2021-07-30, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Det var som fan....snacket om att mässlings-vaccin bromsar Covid-19 är en svensk undersökning.

Det här var det lite snack om igår i denna tråd, nu när jag kollade är det en svensk undersökning om MMR-vaccineringar (mässlingen) som publicerats i juni 2021, den finns på följande länk:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264410X21007957

Jag har inte sett något om detta i svenska medier, utan enbart länkar till utländska artiklar.....

Om nu detta verkligen stämmer blir följdfrågan, kan fullvuxna personer ta detta MMR-vaccin eller är det utvecklat enbart för barn ?

och en annan fråga som jag är nyfiken på, skyddar genomgången mässlingsinfektion också mot svår sjukdom?
Kan det öka alternativt minska risken för svår covid? Jag vet att jag är ute på hal is nu, men det verkar som om gruppen 50-69 år drabbas väldigt olika och just i det åldersspannet var inte många vaccinerade, men en del fick mässlingen.
Citera
2021-07-30, 11:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det var ju de jag skrev? De vill ner på grön nivå till skolstarten, så att de kan öppna skolorna, och därför skjuter de på steg 4 i öppningen. Men även efter det ska vissa restriktioner vara kvar, det var redan planerat innan Delta-ökningen.

Sverige har redan öppnat alltför mycket, och borde backa. Men det absolut viktigaste vi borde ha gjort INNAN svenska ovaccinerade ungdomar började åka utomlands och komma hem med Delta och Gamma, hade varit att införa obligatoriska karantänhotell vid flygplatserna.

Myndigheterna och regeringen tycks vara nöja med det. De tycker de kan vrida upp termostaten så länge det inte är överfullt på sjukhusen. Det handlar inte om någon vilja att trycka ned smittspridningen längre, utan att ha "lagom" mycket smitta i samhället. Precis så cyniskt som det låter, men det är ju också mycket lätt att genomskåda.
Citera
2021-07-30, 11:44
Medlem
Måste ge Tegnell lite credd ändå. Ser ju ut som att han får rätt i att enda utvägen är att viruset måste "brinna igenom" hela befolkningen. Han hade inte räknat med den snabba framtagningen av vacciner men nu visar det sig tyvärr att vaccin troligtvis inte heller är lösningen. Då ligger Sverige ganska bra till trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in