Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Jag tror att Kristerssons uttalande om att invandrare är en belastning för landet bara gynnat SD. Det stärker tron om att SD alltid haft rätt och det gör SD ännu mer normala. Man öppnar även dörren för sina väljare att rösta på SD.
Det speglar också inkompetens hos M ledningen och kappvänderi. Inget folk gillar.
Kappvänderi är att byta åsikt
över en natt efter hur vindarna blåser just för stunden.
Det är 7 år mellan Reinfeldts öppna era hjärtan-tal augusti 2014 och invandring=belastning juli 2021, så det vore onekligen en ny definition av kappvänderi som innebär att det inte finns någon som helst preskriptionstid - man får alltså ALDRIG omvärdera sin åsikt, man måste tycka likadant från vagga till grav. Jag vet inte om ”man får aldrig byta åsikt” är ett lyckat budskap att skicka till alla Sveriges väljare eftersom det är att säga att alla >20% som bytt till SD genom åren har gjort fel.
Vidare så dröjde det ju bara ett år från Reinfeldts ökända tal tills att SD lanserade sina ambitioner för M-samarbete på landsdagarna 28 nov 2015, så jag skulle akta mig för att beskriva skillnaden mellan M och SD som att M är blixtsnabba kappvändare medan SD gör långa och mogna överväganden med tanke på att M tog 5 år på sig för att landa i samma ställningstagande (kaffe hos Kristersson december 2019).
Sist: Om du tror att M tappat väljare för att de bytt åsikt, tror du de skulle ha haft fler väljare om de hade stått kvar i Reinfeldts fotspår än i dag och hållit sommartal om ännu öppnare hjärtan? Det tror inte jag, eftersom det stora flertalet väljare inte imponeras av idioter som binder fast sig vid master och sjunker med sina skepp. Det är bara Annie Lööf-fans som onanerar till ’ryggradsromantik’.
Valet 2022 handlar inte om den exakta fördelningen av väljare inom blågula blocket. Den är ointressant i det stora hela och kommer alltid att sluta i samma sak dvs att Kristersson förblir statsministerkandidat. Även om SD blir störst.
Allt, allt, ALLT handlar den stora frågan huruvida blågula klarar att bli större än rödgröna och lyckas knipa en riksdagsmajoritet, med eller utan L. Annorlunda uttryckt: Allt handlar om att få mer än 50% av väljarna att villigt eller motvilligt acceptera SD. Hittills finns ingen synlig trend i OU som ger ett klart utslag åt rätt håll, det har stått och stampat i samma 50/50-dimma i flera år nu.
Att springa på folk under semestern har varit en bra påminnelse om hur tankarna går utanför blågula blockets hägn. Träffade t ex en person som var sosse i unga år, blev egenföretagare och övertygad moderat under Lundgren-Reinfeldt-Batra, för att sedan bli sosse igen omedelbart när Kristersson öppnade för SD-samarbete. Ifall nån trodde att jag med mina retoriska skillz skulle kunna tala en dylik person tillrätta så har ni inte förstått hur OERHÖRT känsligt det är med invandringsfrågan och SD-frågan. Glöm klitoris, de här personerna har något 100x känsligare, ett osynligt organ i form av ett elektriskt kraftfält runt om sig som börjar spraka och fräsa så fort de uppfattar en risk att samtalet kommer att glida in på SD och/eller invandring. Det är verkligheten som blågula har att förhålla sig till.
Valet 2022 handlar alltså inte om att springa runt och slå på en kastrull och skrika repatriering. Valvinst 2022 står och faller med att 1) hindra att SD-skräcken får M- och KD-väljare att byta till rödgröna i sista sekunden i valbåset, samt 2) lyckas med konststycket att snacka tillbaka en liten andel (1 procentenhet skulle räcka långt) som redan lämnat M/KD/L pga SD. Det är alltså långtifrån säkert men ligger inom räckhåll.
Efter det väntar den betydligt större utmaningen att i minst 4 år hantera miljontals triggade aktivister med Aftonbladet och DN i spetsen. Ni kanske tror det blir nån månad av att de jobbigaste skriker FASCISM, FAAAAAAASCIIIIIIIIIIIISM i några veckor innan de tröttnar och allt återgår till det normala? Nah. Som vi såg med Trumpmotståndet är det fullt möjligt med en mobilisering som inte bara håller i sig i 4 år utan t o m växer i intensitet över tid. Valvinst kommer att bli mer plågsamt än ni anar…