Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Det är inte det enda "fyndet", eller indiciet. Som jag sagt tidigare i tråden, Binninges bästa försvar av Esbjörn hade varit att inse sina begränsningar och istället rekommenderat någon som har utbildning och erfarenhet i just det här scenariot. Han har skapat ett monster av någonting som borde kunnat lösas betydligt smidigare och definitivt mycket mycket snabbare.
Man kan alltid fundera och spekulera över om människor ibland tar sig vatten över huvudet i förhållande till de uppgifter de tar på sig. Om alla som får ett uppdrag skulle avsäga sig det för att det fanns någon bättre, skulle människor inte kunna få den erfarenheten som krävs för att bli duktiga. Vi vet väl inte heller vad Binninge har haft för rådgivare bakom kulisserna och vilken kompetens de har.
Idag har Esbjörn en advokat och jag ser inte att denna driver frågan på ett avgörande annorlunda sätt, vilket talar för att Binninge inte gick emot sin klients vilja som vissa försöker göra gällande.
Att det varit en konflikt där de två parterna av allt att döma varit låsta i sina positioner, bedömer jag vara den primära orsaken till att den vuxit till ett monster. Inga ombud eller advokater kan forcera vad deras klienter vill, om parterna sätter sig på tvären. Det enda man kan göra i ett sådant läge om man inte accepterar deras position, är att lämna över ärendet till någon annan.
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Jag har läst tillräckligt med vetensskapsteori för att veta att man aldrig kan nå en absolut sanning. Man kan bara närma sig den och det är det jag försöker. Precis som du, så dras jag med förutfattade meningar och ett kunskapsbagage och det är ju det som får oss att ta olika ställning i det här. Inte faktat som sådant, utan att vi värderar det vi får oss serverat, helt olika.
Så är det. Man bör närma sig sanningen med ödmjukhet och inte dra för stora slutsatser på för lösa grunder, särskilt när man inte vet vad som ligger bakom dem. Därför bedömer jag än så länge frågan om påståendet att Binninge inte företrädde sin klient och arbetade mot hans vilja, som spekulationer.
Jag har en förutfattad mening, att när det råder ovisshet ställer jag mig oftast på den svagares sida. I detta fall en äldre-äldre man med kognitiva funktionsnedsättningar som vid upprepade tillfällen oinbjudet blev uppvaktad av den unga, drivande och rappa Ebba som ville köpa ett hus av honom. Jag har inte fått till mig tillräckligt som talar till hennes fördel utifrån denna förutfattade mening, även om hon enligt lag kan komma att få rätt i frågan (hennes grova förtal undantaget).