2021-07-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Så båda hade juridiska ombud innan stämningen var inlämnad. Intressant. Ja Karin är duktig på att formulera sig. Där emot tycker jag inte att dom lämnar öppet för Esbjörns lösning att låta köpet gå tillbaka alls.
Jag förstår om Esbjörn var rädd att gå dit.
Varför är det intressant? Det är väl självklart.

Så snart Esbjörn inte kom till mötet när slutbetalningen skulle se, skaffade sig Ebba ett ombud för att få hjälp att slutföra affären. Det är rätt att i det läget skaffa sig juridisk kompetens. De försökte få till möte med Esbjörn för att slutföra affären och sa att det vore bra för hans egen skull att skaffa egen juridisk expertis. Då är det ju lämpligt även för Esbjörn att skaffa sig ett ombud. Att det sedan blev Binninge har snällt sagt inte hjälpt till att lösa affären.

Vi får väl utgå ifrån att det är målet för båda även om målbilden verkar skilja.
2021-07-29, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det är inte det enda "fyndet", eller indiciet. Som jag sagt tidigare i tråden, Binninges bästa försvar av Esbjörn hade varit att inse sina begränsningar och istället rekommenderat någon som har utbildning och erfarenhet i just det här scenariot. Han har skapat ett monster av någonting som borde kunnat lösas betydligt smidigare och definitivt mycket mycket snabbare.
Man kan alltid fundera och spekulera över om människor ibland tar sig vatten över huvudet i förhållande till de uppgifter de tar på sig. Om alla som får ett uppdrag skulle avsäga sig det för att det fanns någon bättre, skulle människor inte kunna få den erfarenheten som krävs för att bli duktiga. Vi vet väl inte heller vad Binninge har haft för rådgivare bakom kulisserna och vilken kompetens de har.

Idag har Esbjörn en advokat och jag ser inte att denna driver frågan på ett avgörande annorlunda sätt, vilket talar för att Binninge inte gick emot sin klients vilja som vissa försöker göra gällande.

Att det varit en konflikt där de två parterna av allt att döma varit låsta i sina positioner, bedömer jag vara den primära orsaken till att den vuxit till ett monster. Inga ombud eller advokater kan forcera vad deras klienter vill, om parterna sätter sig på tvären. Det enda man kan göra i ett sådant läge om man inte accepterar deras position, är att lämna över ärendet till någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag har läst tillräckligt med vetensskapsteori för att veta att man aldrig kan nå en absolut sanning. Man kan bara närma sig den och det är det jag försöker. Precis som du, så dras jag med förutfattade meningar och ett kunskapsbagage och det är ju det som får oss att ta olika ställning i det här. Inte faktat som sådant, utan att vi värderar det vi får oss serverat, helt olika.
Så är det. Man bör närma sig sanningen med ödmjukhet och inte dra för stora slutsatser på för lösa grunder, särskilt när man inte vet vad som ligger bakom dem. Därför bedömer jag än så länge frågan om påståendet att Binninge inte företrädde sin klient och arbetade mot hans vilja, som spekulationer.

Jag har en förutfattad mening, att när det råder ovisshet ställer jag mig oftast på den svagares sida. I detta fall en äldre-äldre man med kognitiva funktionsnedsättningar som vid upprepade tillfällen oinbjudet blev uppvaktad av den unga, drivande och rappa Ebba som ville köpa ett hus av honom. Jag har inte fått till mig tillräckligt som talar till hennes fördel utifrån denna förutfattade mening, även om hon enligt lag kan komma att få rätt i frågan (hennes grova förtal undantaget).
2021-07-29, 17:56
Medlem
Citat:
Så båda hade juridiska ombud innan stämningen var inlämnad. Intressant. Ja Karin är duktig på att formulera sig. Där emot tycker jag inte att dom lämnar öppet för Esbjörns lösning att låta köpet gå tillbaka alls.
Varför skulle de det... Esbjörn fick sin chans men sumpade den. Man bjuder inte två sådana tillfällen, det möte du fatta?
2021-07-29, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Märkligt att dom runt Esb arbetat mot hans vilja till skillnad från ängeln Ebba Busch som plockar Esbjörns på hans fastighet för hans egen skull.
Jo, logiken haltar onekligen betänkligt beträffande de frågorna. Som Ockham hade sagt - krångla inte till det om du vill ta reda på sanningen.
2021-07-29, 17:59
Medlem
Citat:
Märkligt att dom runt Esb arbetat mot hans vilja till skillnad från ängeln Ebba Busch som plockar Esbjörns på hans fastighet för hans egen skull.
Märkligt och märkligt - Ebba betalde ju ett marknadsmässigt pris,
de andra hade ju blivit nekade att köpa den efter skambud och försökte nu istället skinna honom genom gerealfullmakten och dessutom se till att bli arvtagare till honom...
Men det testamentet hade ju ändå int varit giltigt - eftersom de ansåg honom dement.
2021-07-29, 18:05
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Hur många gånger nekades det att mötas från Esb sida?
Hur många gånger nekades det att mötas från EBs sida?
Rätt svar och du har lösningen på din förståelse.
Senast redigerad av braattha 2021-07-29 kl. 18:07.
2021-07-29, 18:07
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Varför skulle de det... Esbjörn fick sin chans men sumpade den. Man bjuder inte två sådana tillfällen, det möte du fatta?
Jo EB hade väl minst tre innan som Binninge trolla bort innan dom mötrs den 23, och det blev ju inte så långvarigt.
2021-07-29, 18:16
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det märkliga är ju att alla runt Esb plockar han på pengar nästan.
1 binninge förhalar och tjuvanmäler. Jobbar han gratis? Nä inte enligt inlagan där arvordet diskuterades.
2 Mz utalade: -skulle inte du bli sur om någon snöt dig på ditt arv . Haha arv varför skulle Esb spara pengar gill honom
3 MPL söker generalfulmakt. Varför hon har ju tillsammans med Mgård hjälpt honom i alla tider gratis?
4 EB ger Honom 3 900 000 för en av hans 3 boende. Ett fullt och rätt marknadspris desutom.
2021-07-29, 19:03
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Märkligt och märkligt - Ebba betalde ju ett marknadsmässigt pris,
de andra hade ju blivit nekade att köpa den efter skambud och försökte nu istället skinna honom genom gerealfullmakten och dessutom se till att bli arvtagare till honom...
Men det testamentet hade ju ändå int varit giltigt - eftersom de ansåg honom dement.

Det var tur att Ebba ryckte in och slet Esbjörn ur dom mörka krafternas käftar och huset la hon beslag på av bara farten.
Intressant med alternativa verkligheter.
2021-07-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det märkliga är ju att alla runt Esb plockar han på pengar nästan.
1 binninge förhalar och tjuvanmäler. Jobbar han gratis? Nä inte enligt inlagan där arvordet diskuterades.
2 Mz utalade: -skulle inte du bli sur om någon snöt dig på ditt arv . Haha arv varför skulle Esb spara pengar gill honom
3 MPL söker generalfulmakt. Varför hon har ju tillsammans med Mgård hjälpt honom i alla tider gratis?
4 EB ger Honom 3 900 000 för en av hans 3 boende. Ett fullt och rätt marknadspris desutom.
5 Varför har du beröringsskräck med huvudpersonen Ebbas roll i detta?

Vafalls, har gubben tre st boenden och hemlösa Ebba inget så orättvist ut med gubbjäveln.
Senast redigerad av 90510 2021-07-29 kl. 19:18.
2021-07-29, 19:19
Medlem
Citat:
Hård som flinta.
Du visar på samma oförsonlighet som Ebba praktiserar, tvärs emot vad hon tutar i väljarna om att alla är värda en andra chans.

Kristdemokraterna tror inte heller att det går att bygga det perfekta lyckoriket här på jorden. Ofullkomlighetstanken gör också att vi inser att alla kan göra fel, och att alla förtjänar en andra chans.

https://kristdemokraterna.se/var-politik/ideologi-och-principprogram/
Hård som flinta - det måste var din hjärna du syftar på... STENDUM är nämligen precis vad du framstår som.

Ebba erbjöd Esbjörn en chans att mötas och diskutera ett eventuellt hävande. Men Esbjörn hörde aldrig av sig, dök inte upp till det avtalade mötet och gick sedan upp rök. Som sagt - han fick sin chans med sumpade den. Varför ska de tåliga ebba att lösa deen jälvigt tråkig sits Esbjörn satt sig i? Det är ju inte hennes fel..
2021-07-29, 19:22
Medlem
Citat:
5 Varför har du beröringsskräck med huvudpersonen Ebbas roll i detta?

Vafalls, har gubben tre st boenden och hemlösa Ebba inget så orättvist ut med gubbjäveln.
Har du lärt dig ett nytt ord... beröringsskräck?
Det var imponerade för att vara dig.
Men hur skull det vara om du skulle släppa din egen beröringsskräck vad gäller de fakta som presteras och som lämnats inte till tinget? Då kanske du insett att det är Esbjörn - eller lika troligt hans ombud - som satt honom i klistret. Det enda Ebba gjort är att vara beredd att betala ett marknadsmässigt pris för ett hus han ville sälja. Vad är klandervärt i det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in