2021-07-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det finns många och långa inlägg på olika motorforum om lastbilar o grus sedan början av 2000 talet.
Så ngn snabb förändring är knappast att hoppas på.

Så länge det inte kostar dom nåt så lär dom skita i det men om man tar reg nr och tid datum ringer åkeriet så får dom pröjsa för skadorna, men det gör inte folk och då fortsätter det. Många har ju dessutom dashcam är ju klockrent bevis isåfall.

Ring ägaren av bilen och klaga och begär ersättning så lär dom sluta.
Citera
2021-07-29, 13:48
Medlem
swedsters avatar
Skaffa dashcam så har du bevis vid försäkringsärende/polisanmälan
Citera
2021-07-29, 14:04
Medlem
Täcka...täcka av 10 gånger om dagen..vem ska betala dessa timmar varje dag?
Citera
2021-07-29, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Täcka...täcka av 10 gånger om dagen..vem ska betala dessa timmar varje dag?

Finns anordningar för sånt som bara fälls ner.
Citera
2021-07-29, 16:28
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b.o.nsyrsan
Det är väldigt vanligt att såna bilar lastar mycket mer än dom får. Ofta unga, nyblivna chaufförer som pressas hårt av arbetsgivaren och inte riktigt vågar säga emot.

En normalt lastad grusbil tappar inte sin last.

Är där inte inbyggd våg i moderna lastbilar?
Citera
2021-07-29, 18:44
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Är där inte inbyggd våg i moderna lastbilar?

Det borde det vara. Annars har jag för mig att dom som lastar, har våg i maskinerna, eller något liknande, för dom vet hur mycket dom skyfflar upp i baljan. Iaf va det så för typ 10 år sedan, men det har förmodligen gått framåt där också.
Citera
2021-07-29, 19:14
Medlem
maddickens avatar
I dom flesta nyare lastbilarna så finns det våg. Där dom hämtar sitt material så är det våg i maskinen som lastar.
8/10 åkare lastar mer än dom får.
Hastigheten är 80km/h för lastbil.
Att dom ska vara täckta, flaken är en fråga som diskuteras. På vissa platser har man detta som krav. Annars ska det alltid vattnas om risk för damm/ rök finns.
Men, chauffören ska alltid gå ut och kontrollera och godkänna lastningen innan avfärd.
Citera
2021-07-29, 19:46
Medlem
80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. utgöra fara för person,
2. orsaka skador på egendom,
3. släpa efter eller falla av fordonet,
4. orsaka störande dammbildning eller liknande,
5. försvåra körningen av fordonet, eller
6. framkalla onödigt buller.

Lasten skall vara fastgjord om det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet. Om det behövs skall lasten vara övertäckt.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
Citera
2021-07-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Finns anordningar för sånt som bara fälls ner.
Inte på dumperbilar som kör sprängsten makadam jord sand.
En sån anordning håller inte länge på den typ av fordon.
Och vem ska betala investeringen och underhållet och minskad nyttolast?
Citera
2021-07-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Inte på dumperbilar som kör sprängsten makadam jord sand.
En sån anordning håller inte länge på den typ av fordon.
Och vem ska betala investeringen och underhållet och minskad nyttolast?

Vem ska betala alla lackskador och stenskott idioterna orsakar då? Det är väl för fan bara och rulla på en presenning...
Citera
2021-07-31, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktskiva
Helt seriöst, hur kan detta vara tillåtet?

Varje dag på motorvägen mellan jobb och hem blir jag pepprad av grus från lastbilar som transporterar gruset med öppet flak. Från 100 meters avstånd börjar jag höra hur det smackar mot plåten.

Ser polisbilar passera dessa lastbilar så jag antar de inte direkt bryter mot någon regel. Frågan är varför detta är tillåtet, någon som har koll? Känns som att det vore ganska enkelt att täcka flaket så gruset inte förstör lacken på alla bilar i närheten men jag kanske missar något.

Det är definitivt inte tillåtet att köra med osäkrad last. Allting på ett fordon som inte räknas in i tjänstevikten är last. Men man ser lätt mellan fingrarna när det gäller schaktbilar så länge som de inte vållar skada på någon. Händer det olyckor pga tappad last så åker föraren dit på vårdslöshet.

Täcker du dina hjul på din bil? För dubb och sten i dina hjul ÄR last det med när de är lösa.

Citat:
Ursprungligen postat av b.o.nsyrsan
Det är väldigt vanligt att såna bilar lastar mycket mer än dom får. Ofta unga, nyblivna chaufförer som pressas hårt av arbetsgivaren och inte riktigt vågar säga emot.

En normalt lastad grusbil tappar inte sin last.

Jo, alla schaktbilar med öppen last tappar last i form av smågrus och småsten.

Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Gäller att bromsa om man ser en lastbil med grus så slipper man få bilen blästrad, det är riktigt dåligt att de inte behöver täcka lasten när alla andra måste göra det.

Precis, man behöver inte ligga i röven på en lastbil.
Citera
2021-07-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktskiva
Hade inte varit några större problem om de håller sig nära hastighetsbegränsningen. Ofta kör de i 80 när det är 100 på motorvägen. Vill helst inte förlänga min restid, hade det varit någon enstaka gång hade jag lagt mig långt bakom såklart. Nu handlar det dock om i princip varje dag på sträckan jag kör. Det jag brukar göra är att hålla bra avstånd tills det är fritt och göra en omkörning så snabbt som möjligt.

Hur hade du tänkt att den lastbil skulle komma upp i hundra, menar du?

Hastighetsbegränsningen för en lastbil ÄR 80km/h som grund. De får köra 90km/h på motorväg utan släp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in