Citat:
Ursprungligen postat av
Viktskiva
Helt seriöst, hur kan detta vara tillåtet?
Varje dag på motorvägen mellan jobb och hem blir jag pepprad av grus från lastbilar som transporterar gruset med öppet flak. Från 100 meters avstånd börjar jag höra hur det smackar mot plåten.
Ser polisbilar passera dessa lastbilar så jag antar de inte direkt bryter mot någon regel. Frågan är varför detta är tillåtet, någon som har koll? Känns som att det vore ganska enkelt att täcka flaket så gruset inte förstör lacken på alla bilar i närheten men jag kanske missar något.
Det är definitivt inte tillåtet att köra med osäkrad last. Allting på ett fordon som inte räknas in i tjänstevikten är last. Men man ser lätt mellan fingrarna när det gäller schaktbilar så länge som de inte vållar skada på någon. Händer det olyckor pga tappad last så åker föraren dit på vårdslöshet.
Täcker du dina hjul på din bil? För dubb och sten i dina hjul ÄR last det med när de är lösa.
Citat:
Ursprungligen postat av
b.o.nsyrsan
Det är väldigt vanligt att såna bilar lastar mycket mer än dom får. Ofta unga, nyblivna chaufförer som pressas hårt av arbetsgivaren och inte riktigt vågar säga emot.
En normalt lastad grusbil tappar inte sin last.
Jo, alla schaktbilar med öppen last tappar last i form av smågrus och småsten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Torshammarn
Gäller att bromsa om man ser en lastbil med grus så slipper man få bilen blästrad, det är riktigt dåligt att de inte behöver täcka lasten när alla andra måste göra det.
Precis, man behöver inte ligga i röven på en lastbil.