2021-07-29, 06:38
Medlem
Helt seriöst, hur kan detta vara tillåtet?

Varje dag på motorvägen mellan jobb och hem blir jag pepprad av grus från lastbilar som transporterar gruset med öppet flak. Från 100 meters avstånd börjar jag höra hur det smackar mot plåten.

Ser polisbilar passera dessa lastbilar så jag antar de inte direkt bryter mot någon regel. Frågan är varför detta är tillåtet, någon som har koll? Känns som att det vore ganska enkelt att täcka flaket så gruset inte förstör lacken på alla bilar i närheten men jag kanske missar något.
Citera
2021-07-29, 06:54
Medlem
Det är väldigt vanligt att såna bilar lastar mycket mer än dom får. Ofta unga, nyblivna chaufförer som pressas hårt av arbetsgivaren och inte riktigt vågar säga emot.

En normalt lastad grusbil tappar inte sin last.
Citera
2021-07-29, 07:14
Medlem
Gäller att bromsa om man ser en lastbil med grus så slipper man få bilen blästrad, det är riktigt dåligt att de inte behöver täcka lasten när alla andra måste göra det.
Citera
2021-07-29, 07:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Viktskiva
Helt seriöst, hur kan detta vara tillåtet?

Varje dag på motorvägen mellan jobb och hem blir jag pepprad av grus från lastbilar som transporterar gruset med öppet flak. Från 100 meters avstånd börjar jag höra hur det smackar mot plåten.

Ser polisbilar passera dessa lastbilar så jag antar de inte direkt bryter mot någon regel. Frågan är varför detta är tillåtet, någon som har koll? Känns som att det vore ganska enkelt att täcka flaket så gruset inte förstör lacken på alla bilar i närheten men jag kanske missar något.

Jag hålled med TS, lasten ska vara täckt men de skiter i... De är lazy helt enkelt.
Polisen kan inte göra mycket, det är flera hunda lastbilar på vägarna så...
Citera
2021-07-29, 07:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Håller med, bra att du tar upp det ... eller hur gå vidare. Hjälper inte att en "bromsar in", polisen måste ju ta dem i örat.
Citera
2021-07-29, 08:36
Medlem
Att polisen inte orkar kliva ur bilen är väl inget nytt?
De får sin lön ändå utan arbetskrav.
Varför skall man då prestera något?

All last skall säkras. Antagligen så är det godkänt med att åka runt med höga flaksidor. Men man kan tycka att minst ett nät/presenning borde läggas över lasten.

Vet en gång då jag precis tvättat bilen och fortfarande fuktig i karossen åkte jag ut på motorvägen och blir precis omkörd av en lastbil fullastad med sant. Det rök sand så in i helvete efter lastbilen.
Det var den biltvätten.
Citera
2021-07-29, 08:51
Medlem
Det är inte bara otäckta grusbilar dom skiter i, idioter som kör med skopan i vindrutehöjd med hjullastare är totalt livsfarligt. Sen när det smäller så fattar inte ens polisen att det är hjullastar idiotens fel som kör i trafik med skopan för högt upp. Det är en säker död för den som kör in i det.
Citera
2021-07-29, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Gäller att bromsa om man ser en lastbil med grus så slipper man få bilen blästrad, det är riktigt dåligt att de inte behöver täcka lasten när alla andra måste göra det.

Hade inte varit några större problem om de håller sig nära hastighetsbegränsningen. Ofta kör de i 80 när det är 100 på motorvägen. Vill helst inte förlänga min restid, hade det varit någon enstaka gång hade jag lagt mig långt bakom såklart. Nu handlar det dock om i princip varje dag på sträckan jag kör. Det jag brukar göra är att hålla bra avstånd tills det är fritt och göra en omkörning så snabbt som möjligt.
Citera
2021-07-29, 11:07
Medlem
Citat:
Hade inte varit några större problem om de håller sig nära hastighetsbegränsningen. Ofta kör de i 80 när det är 100 på motorvägen.

Är lösningen att tunga lastbilar med släp ska få köra 100 km/h på motorvägar?
Citera
2021-07-29, 11:22
Medlem
Citat:
Hade inte varit några större problem om de håller sig nära hastighetsbegränsningen. Ofta kör de i 80 när det är 100 på motorvägen. Vill helst inte förlänga min restid, hade det varit någon enstaka gång hade jag lagt mig långt bakom såklart. Nu handlar det dock om i princip varje dag på sträckan jag kör. Det jag brukar göra är att hålla bra avstånd tills det är fritt och göra en omkörning så snabbt som möjligt.

Ett sätt är att ta reg numret på lastbilen och ringa åkeriet och klaga, datum och tid behövs så får dom lösa det.
Citera
2021-07-29, 12:06
Avslutad
Det finns många och långa inlägg på olika motorforum om lastbilar o grus sedan början av 2000 talet.
Så ngn snabb förändring är knappast att hoppas på.
Citera
2021-07-29, 12:17
Medlem
Detta är extremt vanligt i Stockholmsområdet, Essingeleden/E4 norr upp mot Kista, har bytt framruta två gånger på tre år... 😑

Borde vara olagligt att köra utan täckt last.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in