2021-07-29, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Hahaha. Ddt är så fruktansvärt komiskt när ni inom vården rider på höga hästar och pratar etik som ”människovärdesprincipen” osv.

Hur var det med människovärdesprincipen i början av pandemin när de äldre fick kvävas ihjäl utan syrgas och avlivades med morfin på sina boenden då de förvägrades sjukhusbedömning?

Och gällande ”inte skulle klara intensivvård”… det där är komplett bullshit. Det handlar om stålar och resurser. Ni vet inte med säkerhet vem som skulle överleva IVA om ni inte provar. Alla vet att när det var kaos på IVA slutade man acceptera patienter som man normalt hade gett intensivvård. Hur etiskt är det?
Du får nog läsa igenom en gång till och gnugga hjärncellen. Fattar du fortfarande inte hur det fungerar så kommer vi nog inte längre tyvärr. Lycka till!
Citera
2021-07-29, 15:03
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Återigen, döden är inte det enda man behöver frukta med covid. Det finns många andra konsekvenser inklusive långcovid och minskat IQ.

Dessutom kan denne ovaccinerade 20-åring smitta ett antal äldre personer som sedan dör.

Det är egoistiskt och rent av oetiskt att inte ta vaccinet.

Du glömmer ju att vaxade åkar på biverkningarna/följderna
av både Covid-19 och vaxet.
Citera
2021-07-29, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Du får nog läsa igenom en gång till och gnugga hjärncellen. Fattar du fortfarande inte hur det fungerar så kommer vi nog inte längre tyvärr. Lycka till!

Träffade tydligen en öm tå där. Återigen - var det etiskt att inte bedöma åldringarna på sjukhus och inte ge dem lite syrgas (i de allra flesta fall utan att ha diskuterat med den äldre eller med familjen hur de ville ha det)?

Det blir liksom lite lustigt när ni slänger er med fina termer och etiska hårklyverier men samtidigt sopas det helt under mattan att tusentals gamlingar offrades i onödan.
Citera
2021-07-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag sagt det? Ni ska sorteras ut från de tjänster som omfattar vård av andra sårbara individer.

Det vore bra om ni också begränsades i offentliga sammanhang med.

Ja, det kunde ju kanske vara motiverat om 1.Det var ett riktigt dödligt samhällhotande virus som påverkade överdödligheten ordentligt för alla grupper. 2.Det var bevisat att vi hade ett vaccin som garanterat stoppade smittspridning på sikt, och att det kräver att även de sista procenten tog sprutorna. 3. Vi har samma aproach med precis alla handlingar som riskerar att påverka andra människor, individuellt, eller på samhällsnivå i form av utnyttjande av resurser.

Tror inte många i sina sinnes fulla bruk skulle vilja ha ett sådant samhälle. Hur det ligger till med dig? Jag tror du bara trollar.
Citera
2021-07-29, 15:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, det kunde ju kanske vara motiverat om 1.Det var ett riktigt dödligt samhällhotande virus som påverkade överdödligheten ordentligt för alla grupper. 2.Det var bevisat att vi hade ett vaccin som garanterat stoppade smittspridning på sikt, och att det kräver att även de sista procenten tog sprutorna. 3. Vi har samma aproach med precis alla handlingar som riskerar att påverka andra människor, individuellt, eller på samhällsnivå i form av utnyttjande av resurser.

Tror inte många i sina sinnes fulla bruk skulle vilja ha ett sådant samhälle. Hur det ligger till med dig? Jag tror du bara trollar.
Hur är dödligheten i gruppen 80-100 år som får COVID19?

Om du inte förstår vad jag menar med att den personal som har hand om dem i riskgrupperna ska vara vaccinerade så låt bli att svara då.

Vad du väljer är annars ointressant för mig.
Citera
2021-07-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du glömmer ju att vaxade åkar på biverkningarna/följderna
av både Covid-19 och vaxet.

Sådana små detaljer. Nu kommer det ju säkerligen komma uppdateringar av operativsystemet, så att följderna av Covid ev.dämpas ett tag igen. Frågan blir ju hur länge det blir hållbart att fortsätta med dessa uppdateringar, och hur länge man kan motivera befolkningen med rädsla. Det enda sunda vore ju naturligtvis att motivera riskgrupperna. Lägger in en brasklapp om att jag kanske har blivit dum i huvudet av den milda förkylningen som Covid blev för mig.

Med tanke på hur det verkar låta ute i stugorna, så behåller iaf jag mina Pfizer-aktier ett tag till. Hade fingret på säljknappen ett tag, men inte många verkade bry sig när varianterna började ta sig förbi versionen som hittills sprutats in. Det set ljust ut för ”vaccin”-labben.
Citera
2021-07-29, 15:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Sådana små detaljer. Nu kommer det ju säkerligen komma uppdateringar av operativsystemet, så att följderna av Covid ev.dämpas ett tag igen. Frågan blir ju hur länge det blir hållbart att fortsätta med dessa uppdateringar, och hur länge man kan motivera befolkningen med rädsla. Det enda sunda vore ju naturligtvis att motivera riskgrupperna. Lägger in en brasklapp om att jag kanske har blivit dum i huvudet av den milda förkylningen som Covid blev för mig.

Med tanke på hur det verkar låta ute i stugorna, så behåller iaf jag mina Pfizer-aktier ett tag till. Hade fingret på säljknappen ett tag, men inte många verkade bry sig när varianterna började ta sig förbi versionen som hittills sprutats in. Det set ljust ut för ”vaccin”-labben.
Men det är ju bara du som är rädd. För vaccinet! Som en liten hare!

Are you chicken!

Jag är fullvaccinerad. Tog influensavaccin också i höstas och kommer att göra det igen senare. Kan ta min tredje dos COVID-vaccin då också om det skulle behövas.

Och jag lovar dig, det är inget farligt. Jag svär!
Citera
2021-07-29, 15:39
Medlem
Citat:
Träffade tydligen en öm tå där. Återigen - var det etiskt att inte bedöma åldringarna på sjukhus och inte ge dem lite syrgas (i de allra flesta fall utan att ha diskuterat med den äldre eller med familjen hur de ville ha det)?

Det blir liksom lite lustigt när ni slänger er med fina termer och etiska hårklyverier men samtidigt sopas det helt under mattan att tusentals gamlingar offrades i onödan.

Vilka är ni? Vem, vilka tycker att det var lyckat hur det blev med de äldre alldeles i början av pandemin? Vad tjänar det till att älta detta nu, 1,5 år senare? Är det viktigast nu att hitta syndabockar, och att tjafsa om vem/vilka som är i etiskt överläge, vad som är egoism eller ej?

Eller ska vi titta på data, använda hjärnan och blicka framåt.

Det är tur att vi både är tänkande och kännande individer. Det är också tur att de som vet när de ska använda vilket av dessa egenskaper, oftast är de som får något att säga till om. Känslostyrda individer är ingen tillgång i dessa situationer.
Citera
2021-07-29, 15:48
Medlem
Vaccinerade svenskor får mensrubbningar
https://www.friatider.se/vaccinerade-svenskor-far-mensrubbningar

Och vad som redan var känt från Sars-1.... Spikprotein leder till minskad/förstörd fertilitet....

Nu får vi se hur många som börjar blöda ur andra hål på kroppen....
https://rumble.com/vh8swd-lee-merrit-interview.html
Citera
2021-07-29, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är ju bara du som är rädd. För vaccinet! Som en liten hare!

Are you chicken!

Jag är fullvaccinerad. Tog influensavaccin också i höstas och kommer att göra det igen senare. Kan ta min tredje dos COVID-vaccin då också om det skulle behövas.

Och jag lovar dig, det är inget farligt. Jag svär!

Försök hitta en vetenskaplig undersökning som påvisar effekt av flunsa vaccin!
Du trycker i dig allt .......
Citera
2021-07-29, 15:59
Medlem
Citat:
Vilka är ni? Vem, vilka tycker att det var lyckat hur det blev med de äldre alldeles i början av pandemin? Vad tjänar det till att älta detta nu, 1,5 år senare? Är det viktigast nu att hitta syndabockar, och att tjafsa om vem/vilka som är i etiskt överläge, vad som är egoism eller ej?

Eller ska vi titta på data, använda hjärnan och blicka framåt.

Det är tur att vi både är tänkande och kännande individer. Det är också tur att de som vet när de ska använda vilket av dessa egenskaper, oftast är de som får något att säga till om. Känslostyrda individer är ingen tillgång i dessa situationer.

Jag stör mig mest på dubbelmoralen. Men på sätt och vis tycker jag väl att det är ok att bara gå vidare utan att gräva i det där. Sverige är lite unikt på det sättet att man inte behöver ta ansvar eller ta konsekvensen när man gör fel. Och på sätt och vis så har det väl en del fördelar ändå. Mindre press, stress och ångest för de inblandade och de kan skjuta lite från höften istället för att hårt analysera varje beslut.

Men jag vore tacksam om folk i vården åtminstone slutade låtsas som att den svenska vården är bäst i världen. Säg som det är istället. Svensk vård är ok. Vi lägger lagom mycket pengar på den och får därför lagom vård. Man kan inte räkna med att få det allra senaste eller bästa. Vill du ha det så får du åka utomlands och betala ur egen ficka.
Citera
2021-07-29, 15:59
Medlem
Citat:

Haha nejdå, ingen fara, du klampade absolut inte på någon öm tå .

Men det låter verkligen som du behöver läsa igenom inlägget där jag förklarar hur det funkar och hur det ska funka vid prioritering av vård. Och återigen gnugga hjärncellen...

Men nej "ni"/jag tycker det är inte ok att inte tala med individen samt inte göra en medicinsk bedömning innan exempelvis en palliativ vård ges istället för IVA. Det är oerhört tydligt och självklart, förstår inte vart ifrån du tolkar in att jag är av någon annan åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in