2021-07-29, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om man vänder på det då? Hur kan det vara i en äldre-äldre kognitivt funktionsnedsatts intresse att inte vara närvarande vid en förhandlingsrunda där hans älskade släktgård står på spel? Att lämna Esbjörn ensam med hemska Ebba, som bearbetar, tjatar, lismar och ler tills hon får sin vilja igenom? Har man varit med och bokat in mötet, bokar man väl in när man själv kan, eftersom Ebba var beredd att skjuta allt annat åt sidan för det här?

Han har åtagit sig att vara Esbjörns ombud och borde ha koll på hur han ska ta sig till händelsernas centrum i Uppsala. Om inte annat finns det taxi för några få tusenlappar som säkerligen kan köra honom med kort varsel.

Nej, jag tycker inte att min bevisvärderingsförmåga har några fel och brister i det här fallet. Jag försöker resonera mig fram till varför jag tycker som jag tycker. Har inte heller några problem att revidera min ställning om det framkommer fakta i målet som talar emot min uppfattning. Tyvärr har du inte kommit med fakta som fått mig att ändra mig.
Han var inte ensam. Binninge var av okänt skäl med per telefon. Din slutsats att Binninge inte företräder Esbjörn och arbetar mot hans vilja är en ren spekulation och inget annat.

Om du vidhåller att du anser det bevisat att Binninge inte företräder Esbjörn och arbetar mot hans vilja på dessa grunder är din bevisvärderingsförmåga mycket riktigt undermålig, alternativt har du bestämt dig på förhand.
2021-07-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Du vet detta så jävla väl - så nu sätter jag stopp - ja eller läs om polisförhöret.

Esb var med på den lilla röjningen fram till huset. Han var med själv och helt nöjd.
Pensionatstanten som bor intill fick vetskap om röjning, hörde/såg, hon fick veta om försäljningen av det hon trodde sig skulle ärva som hon gjort med andra äldre barnlösa gubbar.
Pensionatstanten pratade med JB. JB gjorde polisanmälan i en annan stad och när polisen ringde Esb så visste han inget alls om någon polisanmälan.
2021-07-29, 13:15
Medlem
MarryBlunts avatar
Vilket jävla skitsnack i tråden idag. Nio gånger var jag citerad när jag gick in och kollade på lunch rasten.

Jag har motiverat samtliga mina påstående flera gånger i tråden. Om ni läser tillbaka får ni svar på allt ni frågar om.

Skillnaden på att snacka skit och spekulera är att man spekulerar om man säger jag tror, eller jag tänker. Detta gör jag alltid. Nu på förmiddagen har det haglat okvädes ord och påstående som har framställts som sanna. Esbjörn är så och Billinge är så. Fast på direkta frågor om vad Johann gjort mot sin klient finns inga svar. Det finns heller inget som backar upp påståenden om att någon av tanterna är onda eller att Matz är en jävla typ.

Jag har säkert listat 10 gånger fel jag tycker har begåtts av Ebba Busch. Ofta med någon form av uppbackning till varför jag tycker det.

Men ös på med skitsnack om Esbjörn bara. Det förlorar Ebba på. Att fram måla en äldre äldre man med dokumenterat kognitiv funktionsnedsättning kan inte leda till något gott för Ebba.

Det är inte en helt omöjlig tanke att någon journalist i framtiden kommer att gå igenom denna tråd för att skriva ett svidande reportage om Ebba. Det kommer då tydligt att framkomma att alla kring Esbjörn smutskastades. Det kommer journalisten att binda till antydningar Ebba gjort och det kommer inte att framstå som sympatiskt.

Ni kan tycka vad ni vill, men Esbjörn är inte den som kommer att granskas. Han har inget allmänintresse i sig.

Jag har sagt det förr. Ni tror att ni gör Ebba en tjänst. Men för varje inlägg denna tråd blir längre så är det mer och mer en otjänst. Det är egentligen vi, enligt er Ebba hatare som vill Ebba väl.

Några som står upp och säger.
Ebba du är idiot om du driver detta vidare. Det kommer att bli ditt politiska självmord. Du kommer oxå att ha svårt att hitta andra jobb då ditt förtroende kapital kommer att vara totalt kört i botten och detta vilket utslag tvisten än ger.
2021-07-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej hade han älskat det hade han underhållit det. Det är så enkelt. Var han dement redan vid 60 och därför glömde underhålla det - eller han kanske glömde bort att han ägde det redan då?
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Japp där kom det igen.
Ska du/ni inte starta fastighetshajarnas riksförbund FHR. Där följande punkter innebär konfiskering av fastigheter där tomten missköts enligt FHR,s fastsällda regler enl, följande:
▪ Gräset om högst 7 cm.
▪ Minst 4 st välskötta pelargoner.
▪ Välansade bärbuskar.
▪ Krattade och kristdemokratiskt raka grusgångar.
Allt under överinseende av en tumstocksförsedd marginator..

Är förklaringen till den skumt tillkomna avtalspåskiften att det var en petitess eftersom det hade räckt att motivera fastighetens övertagande med den oälskade tomtens misskötsel?

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och där kommer lögnerna. Ingen - utom ni som hävdar att alla över 60 är dementa och inte får sälja eller äga fastigheter.
Det enda jag säger är att Esbjörn sålde för att han inte brydde sig om kåken, och han pallade inte ta hand om den - och tänkte att det hade varit trevligt att få loss lite stålar för att kunna sätta guldkant på vardagen. Rätt vanligt bland äldre. Vänta 30 år så kanske du också lär känna någon över 65…
Den lättgenomskådade lögnen är att du marinator påstår att vi hävdat att att " alla över 60 är dementa och inte får sälja eller äga fastigheter".

Det tyder inte på att du är den vassaste kniven i lådan om du kallar andra för lögnare i samma inlägg i vilket du blåljuger.

Ebbas skoningslösa behandling av den gråtande, vädjade och sömnlösa 81-åringen talar för att det var struntprat att hyra utan ett sätt att (likt en dammsugarförsäljare) spärra dörren med foten eftersom hon vet att hon citat: "aldrig förlorat och tänker aldrig förlora, om hon kommer inpå Esbjörn med sin proffessionellt vassa tunga.
Senast redigerad av 90510 2021-07-29 kl. 14:28.
2021-07-29, 13:47
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnirp
Dagen då Esbjörn vände i dörren, då han skulle träffa Ebba och försöka reda ut saker och ting, var Binninge inte med på plats, utan bara på telefon.

Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Dagen då köpebrevet skulle underteknas var långt innan Ebbas stämning. Den var innan 20-09-16 då beräknad övertagande skulle ske. Du menar att Johann var inkopplad redan då?

Dagen då köpebrevet skulle undertecknas, dök inte Esbjörn upp alls. Varken till samåkningen eller på banken. Nej, det här handlar om mötet ett antal veckor senare, då Ebbas erbjudande om att backa kanske skulle realiseras (skriver kanske, eftersom Esbjörn inte medverkade, kunde de heller inte reda ut hur det skulle backas eller om det skulle backas). Då var Binninge inkopplad. Via telefon.
2021-07-29, 14:00
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Han var inte ensam. Binninge var av okänt skäl med per telefon. Din slutsats att Binninge inte företräder Esbjörn och arbetar mot hans vilja är en ren spekulation och inget annat.

Om du vidhåller att du anser det bevisat att Binninge inte företräder Esbjörn och arbetar mot hans vilja på dessa grunder är din bevisvärderingsförmåga mycket riktigt undermålig, alternativt har du bestämt dig på förhand.

Ställer frågan igen, då jag saknar ett svar:

Hur kan det vara i en äldre-äldre kognitivt funktionsnedsatts intresse att inte vara närvarande vid en förhandlingsrunda där hans älskade släktgård står på spel?

Säger inte att han alltid arbetar mot Esbjörns vilja, men där och då är det tyvärr så. Esbjörn signalerar att han behöver stöttning och Binninge är den som tar betalt för den tjänsten, men levererar inte.

Hade Binninge haft ett uns heder i kroppen och varit genuint intresserad av att hjälpa Esbjörn ur den här situationen, hade han aldrig åtagit sig fallet. Han hade istället letat reda på en jurist som haft specialkunskaper om avtalsrätt och fastighetsrätt. Monika var tidigt ute med spekulationer om att Ebba skulle bunkra upp med bra juristhjälp på sin sida, så att de skulle möta kvalificerat motstånd visste de. Inte ens när han försökte kliva av fallet första gången, såg han till att Esbjörn hade nytt ombud, utan gick ut i media och försökte tvinga den nya personen att ta sig an fallet. Andra gången han klev av, ersatte han sig själv med ett gäng andra jurister, men trots att de är betydligt bättre utbildade och har mer erfarenhet, så vill han att de ska köra vidare på hans spår. Ser ett stort ego hos Binninge. Inte en stor hjälpande hand.

Binninge är en som kluddar och ställer till det. Bara att se på hur långdraget och komplicerat det hela har blivit och det går inte att skylla på Ebba. Det är bara Binninges verk.
2021-07-29, 14:22
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Dagen då köpebrevet skulle undertecknas, dök inte Esbjörn upp alls. Varken till samåkningen eller på banken. Nej, det här handlar om mötet ett antal veckor senare, då Ebbas erbjudande om att backa kanske skulle realiseras (skriver kanske, eftersom Esbjörn inte medverkade, kunde de heller inte reda ut hur det skulle backas eller om det skulle backas). Då var Binninge inkopplad. Via telefon.
Aha, tack för klargörandet.
Citat:
Ställer frågan igen, då jag saknar ett svar:

Hur kan det vara i en äldre-äldre kognitivt funktionsnedsatts intresse att inte vara närvarande vid en förhandlingsrunda där hans älskade släktgård står på spel?

Säger inte att han alltid arbetar mot Esbjörns vilja, men där och då är det tyvärr så. Esbjörn signalerar att han behöver stöttning och Binninge är den som tar betalt för den tjänsten, men levererar inte.

Hade Binninge haft ett uns heder i kroppen och varit genuint intresserad av att hjälpa Esbjörn ur den här situationen, hade han aldrig åtagit sig fallet. Han hade istället letat reda på en jurist som haft specialkunskaper om avtalsrätt och fastighetsrätt. Monika var tidigt ute med spekulationer om att Ebba skulle bunkra upp med bra juristhjälp på sin sida, så att de skulle möta kvalificerat motstånd visste de. Inte ens när han försökte kliva av fallet första gången, såg han till att Esbjörn hade nytt ombud, utan gick ut i media och försökte tvinga den nya personen att ta sig an fallet. Andra gången han klev av, ersatte han sig själv med ett gäng andra jurister, men trots att de är betydligt bättre utbildade och har mer erfarenhet, så vill han att de ska köra vidare på hans spår. Ser ett stort ego hos Binninge. Inte en stor hjälpande hand.

Binninge är en som kluddar och ställer till det. Bara att se på hur långdraget och komplicerat det hela har blivit och det går inte att skylla på Ebba. Det är bara Binninges verk.
Ja du, det fanns de av oss som har levt så Corona säkert man bara kan i ett och ett halvt år. Som har haft massa möten på Zoom. Jag känner folk som har haft anställnings intervjuer via Zoom.
Han kanske hade Corona, och var därför isolerad vad vet jag.

Men du ska ha heder av att du motiverar så bra. Det gör du alltid. Ibland får du slevar som inte är menade för dig. Men det är lätt att klumpa ihop oss flitiga skribenterna i två gång. Vi är väl ett tiotal som skriver frekvent i tråden. Och just nu verkar det vara någorlunda lika många på varje lag. Det tycker jag är kul. Jag har känt mig ensam då och då.
2021-07-29, 14:28
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Vilket jävla skitsnack i tråden idag. Nio gånger var jag citerad när jag gick in och kollade på lunch rasten.

Jag har motiverat samtliga mina påstående flera gånger i tråden. Om ni läser tillbaka får ni svar på allt ni frågar om.

Eftersom jag är en av de som citerat dig rätt många gånger, så känner jag att jag är skyldig dig en förklaring. Det här är Flashback. Du, såväl som alla andra här, kan komma att få dina inlägg besvarade. Så vill du inte att någon ska besvara dina inlägg, sluta skriv helt enkelt. Inte svårare än så. För besvarar du mina inlägg, med saker som jag inte håller med om, så kommer jag besvara dina svar osv. Det är så det funkar. Kalla det skitsnack eller vad du vill, det förändrar inte faktum.

Citat:
Men ös på med skitsnack om Esbjörn bara. Det förlorar Ebba på. Att fram måla en äldre äldre man med dokumenterat kognitiv funktionsnedsättning kan inte leda till något gott för Ebba.

Det är inte en helt omöjlig tanke att någon journalist i framtiden kommer att gå igenom denna tråd för att skriva ett svidande reportage om Ebba. Det kommer då tydligt att framkomma att alla kring Esbjörn smutskastades. Det kommer journalisten att binda till antydningar Ebba gjort och det kommer inte att framstå som sympatiskt.

Ni kan tycka vad ni vill, men Esbjörn är inte den som kommer att granskas. Han har inget allmänintresse i sig.

Jag tror att absolut ingenting förändras för Ebba och Esbjörn utifrån vad vi skriver här. Det här roar bara en väldigt begränsad del av pöbeln. Ebbas situation förändras av vad hennes väljare tycker och hennes väljare består nog inte av så många Flashbackare.

Ebba har inte målat upp Esbjörn som en "äldre äldre man med dokumenterat kognitiv funktionsnedsättning". Hon har sagt att han är kristallklar, men lite egen.

Vad gäller en journalist som bara granskar ena sidan av historien, inte gör en dokumentär journalistik, utan är bara en agendadriven journalist. Så klart att inget negativt om Esbjörn och hans hangarounds kommer komma fram då. Syftet är bara att hitta skit om Ebba att skriva om. Skulle däremot journalisten vara intresserad av att skriva om en fastighetsaffär som gick snett och faktiskt försöka pussla ihop en helhet, så skulle det vara en artikel jag skulle vilja läsa. Men sådana journalistiska verk skapas sällan idag, i jakten på klick, lösnummer och politiskt aktiva tidningar.

Citat:
Jag har sagt det förr. Ni tror att ni gör Ebba en tjänst. Men för varje inlägg denna tråd blir längre så är det mer och mer en otjänst. Det är egentligen vi, enligt er Ebba hatare som vill Ebba väl.

Några som står upp och säger.
Ebba du är idiot om du driver detta vidare. Det kommer att bli ditt politiska självmord. Du kommer oxå att ha svårt att hitta andra jobb då ditt förtroende kapital kommer att vara totalt kört i botten och detta vilket utslag tvisten än ger.

Kanske någon av de andra aktiva skribenterna tror att de gör Ebba en tjänst, men jag tror inte det. Jag tror Ebba skiter totalt i vad som skrivs här, för henne och övriga partiledare är skitskrivandet vardag. Kul att du tror att du gör hennes liv bättre.

Jag tror nog att Ebba har haft diskussioner med ett antal kunniga rådgivare om lämpliga strategier, men hennes möjlighet att backa försvann i och med att skitkastandet började i media. Där och då har hon inget annat val än att ta det här till slutstationen och bevisa att hon agerat rätt och riktigt från början till avtal. Det är först då man får stopp på den breda massans spekulationer om vad som hänt. Att backa hade gett ved till brasan, folk hade fått för sig att affären var skum, att Ebba var skum.

Binninge har hela tiden han var aktiv i det här, slängt på sur ved på brasan. Sagt saker till media som inte stämmer med det han har lämnat in till tinget. Det har varit undervärderad fastighet, det har varit ocker, det har varit att Ebba har utnyttjat Esbjörns oförstånd, att Esbjörn är mer eller mindre dum i huvudet och kan inte klara sig på egen hand, att han sålt en älskad släktgård, att Esbjörn inte ens vet att han skrev på och jag vet inte vad.

Hur ska någon kunna försvara sig mot ett illasinnat rykte? Jag är helt övertygad om att vem som helst skulle kunna få någon annan avskydd av sina nära och kära. Så lätt att skapa rykten som får fotfäste. Speciellt om man inte har mycket till samvete.
2021-07-29, 14:31
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Är du ond på riktigt? Hur kan du önska en gammal mannen på långvården? Långvården är iof inget som finns längre, men knalla fall.
Och vilken jävla tavla menar du och över vilken jävla säng hänger den?

Föresten har vi inte sett vem som vinner ännu. Personligen fattar jag inte hur Ebba fortfarande kan tänka sig att bo där. Jag skulle aldrig kunna trivas i ett hus om jag processat mig till det genom fulspel.

På tal om fulspel. För varje påhopp som kommer från Ebbas sida, får jag mindre och mindre tro på att hon har ens juridisk rätt i detta. Så moraliskt, etiskt och juridiskt fel. Bra jobbat Ebba.

Marryblunda. Har du inte läst igenom trådens tidigare inlägg? Tavlan var målad av konstnären Monica Pernroth Lullmaa. Jag tror Esb kommer att få barmhärtighetshjälp att köpa denna tavla, med hjälp av den utfärdade generalfullmakten. Tror den säljs utan ångervecka.

Är det någon som har en länk till den fina, eller hemska tavla?
Senast redigerad av Lejon-x 2021-07-29 kl. 14:34.
2021-07-29, 14:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ja du, det fanns de av oss som har levt så Corona säkert man bara kan i ett och ett halvt år. Som har haft massa möten på Zoom. Jag känner folk som har haft anställnings intervjuer via Zoom.

Men du ska ha heder av att du motiverar så bra. Det gör du alltid. Ibland får du slevar som inte är menade för dig. Men det är lätt att klumpa ihop oss flitiga skribenterna i två gång. Vi är väl ett tiotal som skriver frekvent i tråden. Och just nu verkar det vara någorlunda lika många på varje lag. Det tycker jag är kul. Jag har känt mig ensam då och då.

Hade han haft Corona hade Binninge själv nog sagt det. Det hade varit bästa förklaringen till att han inte var på plats. Något alla kunde acceptera och till och med något som skapade lite extra sympati för Esbjörnsidan. Att han tog hänsyn till rekommendationerna kring epidemin och därför var frånvarande, rimmar illa med att han vid många andra tillfällen inte såg några problem med att resa och träffa människor. Människor som inte var "nödvändiga".

Jag försöker motivera varför jag tycker och tänker som jag gör. En del andra gör inte det, utan nöjer sig med epitet eller bara någon form av "du tycker inte som jag så du har fel"-mentalitet. Deras åsikter har jag därmed också mycket svårt för att ta till mig. Det är lite granna som att bli spottad i ansiktet av en människa, som i nästa ögonblick vill bli ens kompis.
2021-07-29, 15:18
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Hade han haft Corona hade Binninge själv nog sagt det. Det hade varit bästa förklaringen till att han inte var på plats. Något alla kunde acceptera och till och med något som skapade lite extra sympati för Esbjörnsidan. Att han tog hänsyn till rekommendationerna kring epidemin och därför var frånvarande, rimmar illa med att han vid många andra tillfällen inte såg några problem med att resa och träffa människor. Människor som inte var "nödvändiga".

Jag försöker motivera varför jag tycker och tänker som jag gör. En del andra gör inte det, utan nöjer sig med epitet eller bara någon form av "du tycker inte som jag så du har fel"-mentalitet. Deras åsikter har jag därmed också mycket svårt för att ta till mig. Det är lite granna som att bli spottad i ansiktet av en människa, som i nästa ögonblick vill bli ens kompis.
Okey jag köper dina argument. Och sällar mig till skaran som tycker att det är ett argument som skulle kunna peka på att han inte vill Esbjörn gott. Förövrigt är att vara med per telefon väldigt olämpligt med någon över 80- då de nästan alltid har lite hörselnedsättning och har svårt att höra ljud från olika källor.

Dock tycker jag det nästan skulle vara viktigare för honom att närvara om han hade egna motiv i den här affären. Genom att lämna Esbjörn själv vid en förhandling, även om han närvarar via telefon, hade ju lika gärna kunnat leda till att han skrev på köpebrevet.

Jag fattar dock inte riktigt när det här mötet var tänk att ske. Johann blev inblandad i denna affär efter det att Ebba lämnat in sin stämningsansökan till rätten. Skulle de ha ett möte om att Ebba skulle låta köper gå tillbaka efter det att hon stämt för bättre rätt?

Jag tänker att efter saken går till rätten, är det rimligt att invänta rättens gång och förhandlingar. Att springa och bestämma privata möten då är konstigt.
2021-07-29, 15:27
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Att han kommer till ett möte och sedan lämnar utan att ange orsak är knappast ett av de symptom som förknippas med C19.

Det var kanske det dåliga samvetet som tog överhanden och gjorde till att han levde upp till öknamnet ”Springnotan”?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in