2021-07-29, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antirasisten2
Jag är inte så insatt, men det intryck jag i alla fall får är att det här är bara början. Målet kan vara att höja etanolhalten ca 5 % per år tills de oönskade bilarna inte längre är körbara. Om det går att modifiera bilen så att den går att köra på ännu mer etanol så får troligen bilägaren stå för den kostnaden.

har byggt om ett antal motorer till E85 under åren , man höjer komp till 14,5-1 man byter eller slipar om kamaxeln till en som är mer anpassad och i bland höjs grundtändningen beroende på motorfabrikat och så anpassas bränslespridare och bränsletryck tills lamdavärdet/blandningen är rätt

en kostnad kring 5-8000 sek och bilen blir starkare och snålare än std

vissa har till och med fått en rätt märkbar sänkt bränslekostnad per mil , då man inte behöver gasa lika mycket för samma fart , detta är dock beroende på körstil så klart

detta är för en konvertering till ren E85 på bensinmotor och väl beprövat
Senast redigerad av minddevil 2021-07-29 kl. 14:22.
Citera
2021-07-29, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
du skriver bara skit
Gör jag ? en ny renoverad motor eller en gammal som är korrekt inställd i förgasaren , behöver inget skruvande.. i flera år.. och specielt inte förgasare , plocka hellre bort automatchoken .. så får du en motor du kan lita på i alla väder.
Senast redigerad av Massonite 2021-07-29 kl. 14:27.
Citera
2021-07-29, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Gör jag ?

läs vad du skriver och tänk till så klarnar det nog
Citera
2021-07-29, 14:35
Avslutad
Citat:
läs vad du skriver och tänk till så klarnar det nog
Man hör riktigt hur stora problem du har med automatchokeen ... ta bort den och sätt dit en nippel med litet hål ., finns olika att välja mellan beroende på vilken motoreffekt du har .. du kan inte slå mig på fingrarna där inte .
Citera
2021-07-29, 14:38
Bannlyst
Citat:
Man hör riktigt hur stora problem du har med automatchokeen ... ta bort den och sätt dit en nippel med litet hål ., finns olika att välja mellan beroende på vilken motoreffekt du har .. du kan inte slå mig på fingrarna där inte .

automatchoke ? kör du bil från stenåldern ?
Citera
2021-07-29, 14:42
Avslutad
Citat:
automatchoke ? kör du bil från stenåldern ?
Hehehe fina maskiner förstår du , synd att inte alla nyare bilar pallar E10 soppan..
Citera
2021-07-29, 14:48
Bannlyst
Citat:
Hehehe fina maskiner förstår du , synd att inte alla nyare bilar pallar E10 soppan..

då förstår jag problemen med oljeringarna du fixade allt annat i motorn är väl också i samma skick , så svårstartat blir det

totalseel ringar i crommolly och gasportade kolvar så behåller du kompen där den ska vara , glöm inte gummi/ teflon ventiltätningar med till topplocket , för annars blåser väl det väl ut den vägen i stället
Citera
2021-07-29, 15:03
Medlem
Minddevil, tack för saklig info om vad som kan göras för att konverera en bensinmotor till en etanolmotor.
Citera
2021-07-29, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antirasisten2
Minddevil, tack för saklig info om vad som kan göras för att konverera en bensinmotor till en etanolmotor.

detta rent generellt för alla vanliga motorer , när man vet vilken motortyp det handlar om så finns det mer specifik info för att optimera för bästa resultat

så E85 är ett bra bränsle på alla sätt om det förbränns på rätt sätt , tyvärr så tog skatten totalt död på det bränslet innan det knappt lanserades

i dagsläget så är det mest extremmotorer som moddas för max effekt och pumpsoppa ,
i en sådan kombo så är det vårat bästa bränsle helt klart , hadde man fått önska så hadde jag velat ha E100 på pump , då den lilla skvätt bensin i E85 innehåller är det som sätter gränsen

steget över är metanol , men då finns få tankställen efter vägarna
Citera
2021-07-29, 15:41
Avslutad
Citat:
detta rent generellt för alla vanliga motorer , när man vet vilken motortyp det handlar om så finns det mer specifik info för att optimera för bästa resultat

så E85 är ett bra bränsle på alla sätt om det förbränns på rätt sätt , tyvärr så tog skatten totalt död på det bränslet innan det knappt lanserades

i dagsläget så är det mest extremmotorer som moddas för max effekt och pumpsoppa ,
i en sådan kombo så är det vårat bästa bränsle helt klart , hadde man fått önska så hadde jag velat ha E100 på pump , då den lilla skvätt bensin i E85 innehåller är det som sätter gränsen

steget över är metanol , men då finns få tankställen efter vägarna

Såja nu börjar du prata , Etanol i vanliga motorer använder lite mer olja enbart ... Metanol är etanol blandat med recinolja..

Jag förstår inte varför du gnäller ..vill man blanda egen etanol med till exempel ML 70 olja .... så får du högsta effekt..
med minimal rökutveckling ... men det var inte frågan jag besvarade förut ... E10 bensinen går och passar utmärkt till äldre bilar ... inga problem ..
Senast redigerad av Massonite 2021-07-29 kl. 15:50.
Citera
2021-07-29, 15:46
Bannlyst
Citat:
Såja nu börjar du prata , Etanol i vanliga motorer använder lite mer olja enbart ... Metanol är etanol blandat med recinolja..

Jag förstår inte varför du gnäller ..

du är allt en riktig fixare
Citera
2021-07-29, 16:02
Avslutad
Citat:
du är allt en riktig fixare
Jag förstår mig på motorer iallafall och tycker inte att folk behöver vara ängsliga för den nya marknaden av bränsle även om man har äldre bilar. Det kommer gå som smooort vet du ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in