2021-07-29, 13:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Körde min Audi 100 1,8 med E85 ett parmånader, vilket ledde till förstörd insprutningssystem och en dyr reparation...
E85 smörjer dåligt i exempelvis bränslepump. En mekanisk insprutning går inte länge det kanske var en sådan i audin? En gång i tiden experimentera jag med E85 men nu gör jag allt för att få bort det ur bensinen.
Citera
2021-07-29, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Nej du , det är inte soppans fel , låter mer som du har problem med oljeringen på dina kolvar i motorn .. byt dessa och kör med E10 , det är en smaskig soppa för motorerna , ingen fara alls min vän.. men har du slitna kolvringar däremot kan det påverka motorn att bli trögstartad ... helt riktigt ... men vi som håller på med motorer fixar gärna kolvarna.. det är hobbyn så att säga.

du skriver bara skit
Citera
2021-07-29, 13:36
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
E85 smörjer dåligt i exempelvis bränslepump. En mekanisk insprutning går inte länge det kanske var en sådan i audin? En gång i tiden experimentera jag med E85 men nu gör jag allt för att få bort det ur bensinen.
Jepp, min uppfattning är att insprutningspumpen fick inte tillräckligt bra smörjning. Jag bode kanske ha tillsatt en tillsats i bränslet som ökar smörjningen, så hade jag kanske sluppit ett dyrt verkstadsbesök...
Citera
2021-07-29, 13:41
Bannlyst
Citat:
Jepp, min uppfattning är att insprutningspumpen fick inte tillräckligt bra smörjning. Jag bode kanske ha tillsatt en tillsats i bränslet som ökar smörjningen, så hade jag kanske sluppit ett dyrt verkstadsbesök...

ett par kapsyler 2-takts olja i bränslet så smörjer det pump och spridare
Citera
2021-07-29, 13:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Den kanske funkat längre med smörjmedel, provade E85 i en flaska och slog i en skvätt tvåtakt olja. Det sjönk till botten direkt och blev kvar där även om jag skakade. E85 skapar problem men som jag skrev tidigare, det enda som är bra är att det är bra att göra rent grejer med och det tar bort vatten ur tanken.
Bort med skiten ur bensinen är min åsikt.
Citera
2021-07-29, 13:43
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
ett par kapsyler 2-takts olja i bränslet så smörjer det pump och spridare
Jo, brukar fungera skapligt bra...
Citera
2021-07-29, 13:47
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Den kanske funkat längre med smörjmedel, provade E85 i en flaska och slog i en skvätt tvåtakt olja. Det sjönk till botten direkt och blev kvar där även om jag skakade. E85 skapar problem men som jag skrev tidigare, det enda som är bra är att det är bra att göra rent grejer med och det tar bort vatten ur tanken.
Bort med skiten ur bensinen är min åsikt.
Brukar funka i vanlig bensin, men har ingen erfarenhet av 2-taktsolja i E85. Det är kanske så som du säger... Men det dinns att köpa ett speciellt tillsatsmedel som borde funka bättre i E85.
Citera
2021-07-29, 13:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Brukar funka i vanlig bensin, men har ingen erfarenhet av 2-taktsolja i E85. Det är kanske så som du säger... Men det dinns att köpa ett speciellt tillsatsmedel som borde funka bättre i E85.
I vanlig Bensin funkar det, kör alltid en liten skvätt tvåtakt till mina gamla bilar.

Det finns säker annan olja till det men då kanske det inte blandar sej med bensinen i stället åt det hållet har jag inte provat.
Citera
2021-07-29, 13:59
Bannlyst
Citat:

2-taktsolja av märket KLOTS funkar riktigt bra och blandar sej garanterat med E85 , kvalitetsolja som kostar ca 150kr/ lit , men det räcker till mycket bränsle , så
Citera
2021-07-29, 14:02
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
2-taktsolja av märket KLOTS funkar riktigt bra och blandar sej garanterat med E85 , kvalitetsolja som kostar ca 150kr/ lit , men det räcker till mycket bränsle , så
Ok. Värt att kolla...
Citera
2021-07-29, 14:03
Medlem
Jag är inte så insatt, men det intryck jag i alla fall får är att det här är bara början. Målet kan vara att höja etanolhalten ca 5 % per år tills de oönskade bilarna inte längre är körbara. Om det går att modifiera bilen så att den går att köra på ännu mer etanol så får troligen bilägaren stå för den kostnaden.
Citera
2021-07-29, 14:04
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalzhar
Menar du att den inte går att köra på 95 oktan?
Jag får en känsla av att oktan blandas ihop med procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in