2011-02-18, 00:25
Medlem
enligt andra forum ska man tydligen sluta med 95 oktan

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml#
Citera
2011-02-18, 00:43
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
enligt andra forum ska man tydligen sluta med 95 oktan

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml#

Ingen större nyhet. Inblandning av etanol har förekommit länge. Hört att man redan kör med 10% under sommartid och sänker halten till 5% vintertid. Den stora skillnaden är väl att namnet ändras.
Citera
2011-02-18, 01:09
Medlem
Jahopp, har en Fiat Barchetta, som troligtivs kommer förlora allt sitt andrahandsvärde, inte den 1 maj då detta beslut tas, men den dag 98 oktan också plockas bort är det kört, jag som hade hoppats på att kunna behålla bilen ett bra tag till jag som är så nöjd... Hur kommer det här sluta?
Citera
2011-02-18, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Jahopp, har en Fiat Barchetta, som troligtivs kommer förlora allt sitt andrahandsvärde, inte den 1 maj då detta beslut tas, men den dag 98 oktan också plockas bort är det kört, jag som hade hoppats på att kunna behålla bilen ett bra tag till jag som är så nöjd... Hur kommer det här sluta?

Tack för du skrev i min tråd är såna som din bil mina tankar går till L)
Citera
2011-02-18, 01:14
Bannlyst
Citat:

Menar du att den inte går att köra på 95 oktan?
Citera
2011-02-18, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalzhar
Menar du att den inte går att köra på 95 oktan?

Läste du inte vad som skall ske? 95 oktan kommer försvinna, alltså kommer min bil inte kunna köras på E10 (enligt listan som finns) och jag kommer få använda mig av 98 oktan, men eftersom det här för mig åtminstone kom som en chock och utan förvarning så lär det inte dröja innan 98 oktan slussat ut.
Citera
2011-02-18, 01:20
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:

Det är ännu roligare för dem i samma sits som dig, men där macken inte ens har 98 oktan.
Citera
2011-02-18, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Det är ännu roligare för dem i samma sits som dig, men där macken inte ens har 98 oktan.
Det kan verkligen inte vara roligt, jag hade inte den minsta aning om denna ändring förrän för en timme sen och blev genast orolig över vad jag nu ska tanka i bilen, men så länge 98an finns kvar så är det ju inga problem, men det kommer nog pressas på rejält för att få bort det också, de där miljönissarna har ju verkligen ingen som helst aning om vad dom pratar om, att hugga ner växter för att producera bränsle är nog det minst miljövänliga valet, samt skicka det från andra sidan jordklotet, skrattvänligt är vad det är, samt att vi alla har lärt oss i lågstadiet att växter är det enda som kan absorbera koldioxid och omvandla det. Vad ska man säga?

Tack och lov så har jag bra tillgång till 98 oktan för tillfället.
Citera
2011-02-18, 01:24
Bannlyst
Citat:
Läste du inte vad som skall ske? 95 oktan kommer försvinna, alltså kommer min bil inte kunna köras på E10 (enligt listan som finns) och jag kommer få använda mig av 98 oktan, men eftersom det här för mig åtminstone kom som en chock och utan förvarning så lär det inte dröja innan 98 oktan slussat ut.

Äh, ta reda på vad det är på din bil som inte klarar etanol istället. Kan ju vara så enkelt som att byta soppapumpen. Kan ju i värsta fall vara så att motorn i sig inte klarar av det av någon konstig anledning.
Citera
2011-02-18, 01:25
Medlem
Som sagt det som oroar mig är hur det ska gå för dom med äldre entisuast fordon ..
lider verkligen med dom nu
Citera
2011-02-18, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalzhar
Äh, ta reda på vad det är på din bil som inte klarar etanol istället. Kan ju vara så enkelt som att byta soppapumpen. Kan ju i värsta fall vara så att motorn i sig inte klarar av det av någon konstig anledning.

Det har att göra med avgasvärden, det är det som påverkar om min bil klarar av det eller inte, troligtvis skulle inte bilen klara av en enkel besiktning trots det toppskick som den är i om jag tankar E10, det är vad jag förstått. Den slutsatsen drar jag helt enkelt för att enligt det dokument som sagts om vilka modeller som klarar bränslet så står det "Fiat: E10 petrol is cleared for all Fiat vehicles of Euro 3 emission levels or newer, starting from model year 2000, except the following vehicles:

o Barchetta: 1.8 16V. ... fler modeller, bla bla bla... "
Citera
2011-02-18, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Som sagt det som oroar mig är hur det ska gå för dom med äldre entisuast fordon ..
lider verkligen med dom nu

Troligtvis så kör folk med entusiastfordon idag redan på 98 oktan eller V-power och dylikt, men det är egentligen bara en tidsfråga innan EU pressar på oss ett utbyte av dessa bränslen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in