2021-07-29, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tries inlägg tolkar jag som att det krävs en aktiv handling av något slag för att man ska kunna dömas för skyddande av brottsling.
Bara kunskapen (i efterhand) om att någon har mördat räcker inte.

Är inte JG ett lämpligt exempel på detta?
Hans raderande under polisförhöret skulle kunna ses som skyddande av brottsling.
Detsamma gäller HD men eftersom hon är närstående så blir det svårare.
Jag tror du skall läsa vad lagen beskriver istället för att lägga all tilltro på en random skribent. Lagen beskriver inte enbart en aktiv handling.
Senast redigerad av Picasso2 2021-07-29 kl. 10:38.
Citera
2021-07-29, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tries inlägg tolkar jag som att det krävs en aktiv handling av något slag för att man ska kunna dömas för skyddande av brottsling.
Bara kunskapen (i efterhand) om att någon har mördat räcker inte.

Är inte JG ett lämpligt exempel på detta?
Hans raderande under polisförhöret skulle kunna ses som skyddande av brottsling.
Detsamma gäller HD men eftersom hon är närstående så blir det svårare.
Att HD bryter ihop vid fråga om SD varit hos henne under kvällen, tyder på att det var nära att brisera.
Men som vi alla vet, så mjäkades det med prinsessan på ärten, så det rann bort.
Kraftigt medicinerad och intog en gangsters svarsmetoder minns inte, ingen kommentar.
Uppenbart att hon visste.
Vad kan SD haft för ärende, föruton att berätta att han tagit bort problemet, att soft inte skulle sabba resan? Lämna ryggsäcken, slänga in blodiga kläder hos henne? Hon hade väl egen maskin? Sen hem och fortsätta tvättande hemmavid.
Citera
2021-07-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Att HD bryter ihop vid fråga om SD varit hos henne under kvällen, tyder på att det var nära att brisera.
Men som vi alla vet, så mjäkades det med prinsessan på ärten, så det rann bort.
Kraftigt medicinerad och intog en gangsters svarsmetoder minns inte, ingen kommentar.
Uppenbart att hon visste.
Vad kan SD haft för ärende, föruton att berätta att han tagit bort problemet, att soft inte skulle sabba resan? Lämna ryggsäcken, slänga in blodiga kläder hos henne? Hon hade väl egen maskin? Sen hem och fortsätta tvättande hemmavid.

Klart att hon visste. Men frågan är om hon visste innan mordet vad SD tänkte göra, eller om hon fick veta efteråt vad han redan hade gjort. Kanske SD var hos HD omedelbart efter mordet och var honom behjälplig med mörkläggning på något sätt, som du skriver. Vet inte vad jag ska tro om detta.

Tänker på polisen som var hemma hos HD på besiktning (letade efter Lena) och han stack upp huvudet på vinden, såg bl.a en ryggsäck där. Men gjorde ingenting eftersom det inte var husrannsakan i egentlig mening.

Är mycket intresserad av vad som fanns i den ryggsäcken men det lär vi aldrig få veta.
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-29 kl. 11:07.
Citera
2021-07-29, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Klart att hon visste. Men frågan är om hon visste innan mordet vad SD tänkte göra, eller om hon visste efteråt vad han redan hade gjort. Kanske SD var hos HD omedelbart efter mordet och var honom behjälplig med mörkläggning på något sätt.
Ja, det vet bara HD, man kan ju fråga sig varför JG blev en sån bästis? Varför HD uttalat hat och önskat LW bort från sitt liv, samtidigt som hon väljer att köpa en lägenhet med utsikt mot LW?
Citera
2021-07-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, det vet bara HD, man kan ju fråga sig varför JG blev en sån bästis? Varför HD uttalat hat och önskat LW bort från sitt liv, samtidigt som hon väljer att köpa en lägenhet med utsikt mot LW?

Högst relevanta frågor.

*Gjorde ett tillägg i mitt förra inlägg.
Citera
2021-07-29, 11:11
Medlem
Finns det möjligtvis en tanke hos folk om att HD kan, ha hjälpt "Nattens Vite Riddare" till att ha fått ut LW ifrån sin bostadsrätt någon gång under den aktuella Måndagskvällen den 14 Maj 2018 ?

Golvbrunns-skurerskan HD, är en mycket märklig och säregen individ tillika JG och Sotar-SOA som inte får glömmas bort.

Golvbrunns-H*nna var utöver "Nattens Vite Riddare" den personen som hade det starkaste motivet till att få bort sin rival L*na Wesstr*m från jordens yta tillika sagt, så hatade HD L*na Wesstr*m som pesten.

Mvh/JM.
Citera
2021-07-29, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Finns det möjligtvis en tanke hos folk om att HD kan, ha hjälpt "Nattens Vite Riddare" till att ha fått ut LW ifrån sin bostadsrätt någon gång under den aktuella Måndagskvällen den 14 Maj 2018 ?

Golvbrunns-skurerskan HD, är en mycket märklig och säregen individ tillika JG och Sotar-SOA som inte får glömmas bort.

Golvbrunns-H*nna var utöver "Nattens Vite Riddare" den personen som hade det starkaste motivet till att få bort sin rival L*na Wesstr*m från jordens yta tillika sagt, så hatade HD L*na Wesstr*m som pesten.

Mvh/JM.

Tvivlar mycket starkt på att HD skulle lyckats med att locka ut Lena mitt i natten. Lena skulle blivit ytterst misstänksam och inte följt med. Kanske inte ens ha öppnat dörren. Det är vad jag tror.

Sen detta med hatet: HD verkar inte (iaf inte utåt sett) ha hatat SD, som var den som bedrog henne och ljög som allra värst, utan det var Lena som fick hela skulden.

Här ser man klart och tydligt hur SDs lögner och gaslightning av HD hade förvridit huvudet på henne
Citera
2021-07-29, 11:51
Medlem
Det är nog så, att HD trots allt, var grunden, själva kärnan, till att L*na Wesstr*m till sist blev bragt om livet.

Det är för mig i nuläget mycket svårt att se det ifrån en annan vinkel baserat på det som jag nu och hitintills känner till utanför själva förundersökningsprotokollet.

HD var en väldigt olycklig person som på ett mästerligt vis lyckades med att dölja detta bakom sin fasad, men till sist sprack den, det vill säga, L*na Wesstr*m skulle bara bort från jordens yta.

Det som HD under en längre tid genomled, kallas för emotionell implodering vilken i sin tur för eller senare leder till en mental explosion.

HD, JG samt SOA hade alla tre ett finger med i mordet på L*na Wesstr*m.

Man måste i detta fallet, helt enkelt förstå och begripa, att Sotarmästarens d*tter är HD och att trots det, så tog SOA "Nattens Vite Riddare" bakom sin rygg och sålunda gick emot sin egen d*tter, ett sådant otroligt märkligt beteende kan bara inte förbises.

Mvh/JM.
Citera
2021-07-29, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror du skall läsa vad lagen beskriver istället för att lägga all tilltro på en random skribent. Lagen beskriver inte enbart en aktiv handling.

Man behöver normalt titta på flera rättskällor för att avgöra vad som skulle kunna vara skyddande av brottsling. Enbart lagtexten ger inte tillräcklig vägledning.

Ett exempel som avgjorts i domstol är dödsskjutningarna mars 2015 på Vår Krog och Bar där en person åtalades för att lämna falskt alibi under ett polisförhör.

Riksåklagaren överklagade den friande domen i "Överklagande av en hovrättsdom - skyddande av brottsling, grovt brott", 2018-11-19 ÅM2018/7605. I överklagandet framgår ganska tydligt vad riksåklagaren anser utgöra skyddande av brottsling.

Personen friades senare av HD, 17 april 2019, Mål 5577-18, se även NJA 2019 s. 294.

Det intressanta i detta rättsfall är inte bara den friande domen utan diskussionen kring vilka faktorer som skulle kunna utgöra ett straffbart skyddande av brottsling.
Citera
2021-07-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Man behöver normalt titta på flera rättskällor för att avgöra vad som skulle kunna vara skyddande av brottsling. Enbart lagtexten ger inte tillräcklig vägledning.

.
Precis. Som jag skrev ovan så är inte juridiken en exakt vetenskap. Det handlar om tolkning samt den sammanlagda bilden. Varje fall är unikt och skall utredas därefter.
Citera
2021-07-29, 12:20
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
● St*fan Davidss*n stack sig i halsen och sålunda lyckades med att förblöda ? ? ?

Det gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018 är långt ifrån över och slutdiskuterat, det finns fortfarande en mängd frågetecken att räta ut, och så länge, som dessa frågetecken kvarstår outrätade, så kommer fallet att diskuteras vidare i L*na Wesstr*m-tråden av några medlemmar som har ett seriöst intresse för att gräva vidare.

Beträffande mig själv, så gräver jag vidare i detta mordfallet utanför själva förundersökningsprotokollet och jag har ett mycket stort och seriöst intresse för att kunna finna olika svar på mina tankar och frågor.

Som jag tidigare i L*na Wesstr*m-tråden har framfört, det vill säga, om jag får den minsta lilla chans till att kunna daska HD på stjärten eller knäppa JG på nosen, så kommer jag inte att tveka en enda liten sekund. Jag tror på det jag vet och känner till, och du, får vila din tro på vad du själv vet och känner till.

Mitt mål, är att gå till botten med vissa saker som har med det gamla mordfallet L*na Wesstr*m att göra vilket i sin tur sker utanför själva förundersökningsprotokollet.

Mvh/JM.

WTF JokerMannen!😂 #sexistisktsomfan

Håller med er som anser att någonting skaver med JG:s agerande i anslutning till LW:s försvinnande samt vid fyndet av den ännu officiellt oidentifierade kroppen.

Vid försvinnandet ringer han till polisen och frågar om man tittat efter "kroppen" i HD:s hus. Det är det absolut mest suspekta uttalandet från JG och svårt att förklara med annat än att han har vetskap om att LW är död.

Att han vet att det är LW:s kropp man hittat innan den ens är officiellt identifierad kan visserligen bero på skvaller (de som hittat kroppen eller polisvänner kan ha snackat och djungeltrumman gått varm) men det är ändå sus att han så tvärsäkert skriver "vila i frid-dravlet" på facebook innan definitivsvar på att det verkligen är hon gått ut officiellt.

Min teori är att SD har mördat LW helt ensam utan annans kännedom och därefter anförtrott sig till JG av någon anledning (kanske för hjälp med undanröjning eller dylikt).
Citera
2021-07-29, 12:59
Medlem
Enligt mig så visste JG redan före mordet att SD kunde mörda LW eftersom SD gav en rejäl antydning om att kunna mörda någon (FUP). I alla fall så bör han ha förstått direkt efter mordet att det var SD som var skyldig. Alltså blev JG orolig och ville att polisen skulle kolla efter "kroppen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in