Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Problemet med alla branscher är att de vill expandera och läkemedelsindustrin måste se till att folk blir sjuka och beroende av deras produkter. Exempelvis så nivån för högt blodtryck reviderats flera gånger och då självklart nedåt, ett för högt blodtryck blir lägre. Fler kan alltså sättas på medicinering av för 'högt blodtryck'. Vi är boskap för dem som de ska maximera vinster på.
Just blodtryck är inte ett så bra exempel. I stort sett alla blodtrycksmediciner är idag generika och kostar en spottstyver. Dessutom finns det en anledning till att man sänkt ribbana för vad som ska betraktas som högt blodtryck då det faktiskt är farligt om man även har insulinresistens och i synnerhet om det gått så långt som till diabetes typ 2.
Jag mumsar själv 3 olika blodtrycksmediciner och de är så billiga att jag inte når upp till högkostnadsskyddet.
Sverige kör dessutom med regelbundna offertbegäran från tillverkarna vilket håller nere priserna vilket leder till att man aldrig vet vilket fabrikat man får nästa gång man svänger förbi apoteket. Jag har tappat räkningen på alla fabrikat jag fått.
Bättre då att titta på statiner, de som sänker kolesterolhalten i blodet. Där har du en scam. Det finns ingen vetenskaplig studie som visar att statiner förlänger livet mer en några månader på sin höjd. Dessutom är kolesterolhypotesen starkt ifrågasatt idag.