2021-07-29, 05:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrokenL
Ja med tanke på att jag har haft en menstruation sedan jag tog andra dosen i mars så blir jag lite fundersam som sagt. Jag ska googla lite nu på det tänkte jag.

Kanske en onödig fråga, men har du tagit ett graviditetstest? Man kan vara gravid ganska många månader nämligenk, utan att ha några andra symptom än bortfallen mens. Annars: har du bantat och tränat så mycket att kroppen ställt in mensen för att spara på näring?

Usch, jag blev orolig nu, för min dotter har vaccinerat sig med Pfizers... och hon har ju inga barn än.
2021-07-29, 05:58
Medlem
Två gånger har jag testat mig så gravid är jag inte.
Och inte bantat och tränat mycket heller. Vikten är densamma som innan. Är normalviktig. 62 kg till mina 168 cm. Har inget preventivmedel heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kanske en onödig fråga, men har du tagit ett graviditetstest? Man kan vara gravid ganska många månader nämligenk, utan att ha några andra symptom än bortfallen mens. Annars: har du bantat och tränat så mycket att kroppen ställt in mensen för att spara på näring?

Usch, jag blev orolig nu, för min dotter har vaccinerat sig med Pfizers... och hon har ju inga barn än.
2021-07-29, 05:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrokenL
Två gånger har jag testat mig så gravid är jag inte.
Och inte bantat och tränat mycket heller. Vikten är densamma som innan. Är normalviktig. 62 kg till mina 168 cm. Har inget preventivmedel heller.

Ja, då blir man ju orolig för att det kan vara vaccinet, tyvärr. Jag beklagar. Har du meddelat sjukvården detta, så att det kommer med i biverkningsregistret? Det är viktigt att alla fall kommer in där!
2021-07-29, 06:26
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rapporter-om-mensrubbning-efter-vaccinering-men-bevis-for-samband-saknas

Den här "experten" vid läkemedelsverket bagatelliserar mensrubbningarna, med att ingen har blött så mycket att hon behövt komma in på sjukhus. Men det handlar ju inte (i första hand) om det, utan om att kvinnans menscykel är känslig. Kommer den ur lag av någon anledning, så kan hon inte bli gravid.

Jag hoppas verkligen att vi inte snart har ett stort barnlöshetsproblem på halsen. Man kan ju inte veta ännu, eftersom vaccinerna getts under så kort tid. Först när det blir en ökning av par vid fertilitetsmottagningarna, kommer det att märkas. Och folk brukar försöka något år själv först, innan de söker läkare för utebliven graviditet.

Mycket oroande... Och en annan skrämmande tanke: det är vi vita som har fått vaccinen. De svarta har i stor utsträckning inte fått (inte de fattiga massorna i Afrika), så de kommer i så fall att kunna fortsätta föröka sig medan vår ras minskar ännu mer...
2021-07-29, 07:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rapporter-om-mensrubbning-efter-vaccinering-men-bevis-for-samband-saknas

Den här "experten" vid läkemedelsverket bagatelliserar mensrubbningarna, med att ingen har blött så mycket att hon behövt komma in på sjukhus. Men det handlar ju inte (i första hand) om det, utan om att kvinnans menscykel är känslig. Kommer den ur lag av någon anledning, så kan hon inte bli gravid.

Jag hoppas verkligen att vi inte snart har ett stort barnlöshetsproblem på halsen. Man kan ju inte veta ännu, eftersom vaccinerna getts under så kort tid. Först när det blir en ökning av par vid fertilitetsmottagningarna, kommer det att märkas. Och folk brukar försöka något år själv först, innan de söker läkare för utebliven graviditet.

Mycket oroande... Och en annan skrämmande tanke: det är vi vita som har fått vaccinen. De svarta har i stor utsträckning inte fått (inte de fattiga massorna i Afrika), så de kommer i så fall att kunna fortsätta föröka sig medan vår ras minskar ännu mer...
Menscykeln påverkas definitivt av COVID19-infektion:

Outforskad covid-19-effekt på mens oroar
I sociala medier är vittnesmålen om störningar i menscykeln efter en covid-19-infektion många. Kvinnor skriver om helt nya mönster: mellanblödningar, försenade ägglossningar, längre cykler, mer värk.

En av dem är 32-åriga Saga Björklund Jönsson. Strax efter nyår insjuknade hon i covid-19 och blev sängliggande i två veckor, bland annat med bröstsmärtor och en oerhörd trötthet. Men när infektionen klingade av så kvarstod både tröttheten och det onda i bröstet, framför allt när hon koncentrerade sig mycket, som under Zoom-mötena med jobbet.
Men det är inte säkert att det påverkar fertiliteten. Borde också gälla för vaccinationer:
/.../Enligt den kinesiska studien tycktes varken kvinnors könshormoner eller äggreserver påverkas märkbart av virusinfektionen. Ett lättande besked, menar Inger Sundström Poromaa.

– Jag känner mig ganska trygg i att covid-19 inte påverkar fertiliteten. Vi ser sjunkande födelsetal i ett antal europeiska länder – det verkar alltså som att kvinnor föder färre barn just nu – men det kan bero på många olika saker. Mensstörningar efter infektion är en av de saker som vi gynekologer är bäst på att behandla, så det finns utomordentligt goda chanser att få barn även efter svår covid.
https://www.svd.se/outforskad-covid-19-effekt-pa-mensen-oroar

Studien:

Analysis of sex hormones and menstruation in COVID-19 women of child-bearing age
Research question

Does SARS-CoV-2 infection have an effect on ovarian reserve, sex hormones and menstruation of women of child-bearing age?

Design

This is a retrospective, cross-sectional study in which clinical and laboratory data from 237 women of child-bearing age diagnosed with COVID-19 were retrospectively reviewed. Menstrual data from 177 patients were analysed. Blood samples from the early follicular phase were tested for sex hormones and anti-Müllerian hormone (AMH).

Results

Among 237 patients with confirmed COVID-19, severely ill patients had more comorbidities than mildly ill patients (34% versus 8%), particularly for patients with diabetes, hepatic disease and malignant tumours. Of 177 patients with menstrual records, 45 (25%) patients presented with menstrual volume changes, and 50 (28%) patients had menstrual cycle changes, mainly a decreased volume (20%) and a prolonged cycle (19%). The average sex hormone and AMH concentrations of women of child-bearing age with COVID-19 were not different from those of age-matched controls.

Conclusions

Average sex hormone concentrations and ovarian reserve did not change significantly in COVID-19 women of child-bearing age. Nearly one-fifth of patients exhibited a menstrual volume decrease or cycle prolongation. The menstruation changes of these patients might be the consequence of transient sex hormone changes caused by suppression of ovarian function that quickly resume after recovery.
https://www.rbmojournal.com/article/S1472-6483(20)30525-3/fulltext
2021-07-29, 07:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Menscykeln påverkas definitivt av COVID19-infektion:

Outforskad covid-19-effekt på mens oroar
I sociala medier är vittnesmålen om störningar i menscykeln efter en covid-19-infektion många. Kvinnor skriver om helt nya mönster: mellanblödningar, försenade ägglossningar, längre cykler, mer värk.

En av dem är 32-åriga Saga Björklund Jönsson. Strax efter nyår insjuknade hon i covid-19 och blev sängliggande i två veckor, bland annat med bröstsmärtor och en oerhörd trötthet. Men när infektionen klingade av så kvarstod både tröttheten och det onda i bröstet, framför allt när hon koncentrerade sig mycket, som under Zoom-mötena med jobbet.
Men det är inte säkert att det påverkar fertiliteten. Borde också gälla för vaccinationer:
/.../Enligt den kinesiska studien tycktes varken kvinnors könshormoner eller äggreserver påverkas märkbart av virusinfektionen. Ett lättande besked, menar Inger Sundström Poromaa.

– Jag känner mig ganska trygg i att covid-19 inte påverkar fertiliteten. Vi ser sjunkande födelsetal i ett antal europeiska länder – det verkar alltså som att kvinnor föder färre barn just nu – men det kan bero på många olika saker. Mensstörningar efter infektion är en av de saker som vi gynekologer är bäst på att behandla, så det finns utomordentligt goda chanser att få barn även efter svår covid.
https://www.svd.se/outforskad-covid-19-effekt-pa-mensen-oroar

Studien:

Analysis of sex hormones and menstruation in COVID-19 women of child-bearing age
Research question

Does SARS-CoV-2 infection have an effect on ovarian reserve, sex hormones and menstruation of women of child-bearing age?

Design

This is a retrospective, cross-sectional study in which clinical and laboratory data from 237 women of child-bearing age diagnosed with COVID-19 were retrospectively reviewed. Menstrual data from 177 patients were analysed. Blood samples from the early follicular phase were tested for sex hormones and anti-Müllerian hormone (AMH).

Results

Among 237 patients with confirmed COVID-19, severely ill patients had more comorbidities than mildly ill patients (34% versus 8%), particularly for patients with diabetes, hepatic disease and malignant tumours. Of 177 patients with menstrual records, 45 (25%) patients presented with menstrual volume changes, and 50 (28%) patients had menstrual cycle changes, mainly a decreased volume (20%) and a prolonged cycle (19%). The average sex hormone and AMH concentrations of women of child-bearing age with COVID-19 were not different from those of age-matched controls.

Conclusions

Average sex hormone concentrations and ovarian reserve did not change significantly in COVID-19 women of child-bearing age. Nearly one-fifth of patients exhibited a menstrual volume decrease or cycle prolongation. The menstruation changes of these patients might be the consequence of transient sex hormone changes caused by suppression of ovarian function that quickly resume after recovery.
https://www.rbmojournal.com/article/S1472-6483(20)30525-3/fulltext

Ja OK, är det BARA menscykeln som påverkas så går det väl att skjuta den rätt med hjälp av hormoner. Eller framkalla ägglossning som man gör vid äggplock för IVF. Men man undrar ju vilken mekanismen är?

Men det var intressant att födelsetalen går ner i Europa nu! Hur mycket, undrar man - det kan säkert någon som är bra på statistik ta reda på (jag orkar inte riktigt). Orsakerna kan förstås även vara att kvinnorna velat vänta, för att inte få covid när de är höggravida och har tillräckligt svårt att andas ändå, eller slippa söka vård för att inte bli smittade där, eller oron att inte få ha med sin man på förlossningen. Att det har blivit färre tillfälliga sexuella kontakter och nya förhållanden p.g.a. restriktionerna, spelar säkert också in.
2021-07-29, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ja, de körde de på morgon nyheterna i går.
Sedan är missfall 4 ggr vanligare nu i usa för vaccinerade.

Ytterst tveksam till att ta vaccinet.

Vad som händer om 2-5 år framåt är ytterst osäkert. Visar det sig att vaccinerade kan dö av en enklare åkomma blir det jobbigt.

Ibland under man om hela spektaklet är till för reducera jordens befolkning med en 50%.

Behövs egentligen. Men med injektioner? Mengele gnuggar händerna i gravens djup.

Källa på att missfall är vanligare bland vaccinerade i USA nu? Det är så mycket osanningar som flyger omkring så den typen av påståenden får gärna backas upp med en källa
2021-07-29, 11:15
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:

Jag skrev om detta för ett par dagar sedan.
Då var det flera i tråden som skrattade åt mig
2021-07-29, 11:27
Bannlyst
Finns bara negativt med vaccinet. Man kan liksom aldrig höra "60 % får stabilare puls och bättre sömn". Det är alltid negativt mer eller mindre. Varför vill man experimentera med en frisk kropp för nåt tramsvirus som troligtvis inte existerar?
Helt sjukt vad mediepåverkan och regeringskorruption kan åstadkomma.
2021-07-29, 16:22
Medlem
Ok, om det nu skulle vara så att Covid-19 kan ge t e x mensrubbningar på kvinnor: kan det också då vara så att även ett vaccin, som innehåller försvagat "virus", kan ge samma effekt? Och är det samma sak med andra blodrubbningar, stroke o s v? Det här måste man ju ge svar på innan man fortsätter att injicera folk!
En annan sak jag vill veta: de som trängs utan munskydd och lever ungefär som vanligt nu, i hur hög grad kommer de att få Covid-19, deltavarianten?
2021-07-29, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Finns bara negativt med vaccinet. Man kan liksom aldrig höra "60 % får stabilare puls och bättre sömn". Det är alltid negativt mer eller mindre. Varför vill man experimentera med en frisk kropp för nåt tramsvirus som troligtvis inte existerar?
Helt sjukt vad mediepåverkan och regeringskorruption kan åstadkomma.

Min farmors åldersfläckar i ansiktet har blivit mycket ljusare!
2021-07-29, 16:39
Medlem
Men oj, nu en tid efter misstänker man att vaccinet orsakar mensrubbningar. Förr var det hjärtmuskelinflammation och proppar. Vad säger att det inte kommer ännu värre saker om 2-5 år Kan se framför mig riktigt vidriga saker som visar sig med tiden. Helt sjukt faktiskt att folk frivilligt låter sig injiceras med det här. Inte ens Amerikanska FDA har godkänt vaccinet. Normalt krävs rigorösa tester som tar flera år, men det här har man bara släppt igenom helt okritiskt. Och för vad, ett förkylningsvirus. Det är helt absurt. Medan folk dött i tiotusental i vanlig influensa under åren har samma idioter inte sagt ett skit. Komedi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in