2021-07-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men jag tror inte på att MP åker ur. Sossar kommer stödrösta på dem. Jag läste en annan tråd där en centerpartist skulle stödrösta MP om de låg under gränsen! Samt att SVT kommer ha klimatreportage hela sommaren och hösten nästa år, de letar väl rätt på Greta också.

Ja nu skriver dom ju extremt skyfall istället för att använda det fullt tillräckliga ordet skyfall.
Då tror ju gemene man att det är extremt med skyfall överallt hela tiden.
Så lätt kan man påverka människor att bli rädda,så nog fan klarar dom där dårarna sig kvar i riksdagen allt.

Finns det något överhuvudtaget som fanns innan klimatkrisen?
2021-07-28, 23:57
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ja men jag tror inte på att MP åker ur. Sossar kommer stödrösta på dem. Jag läste en annan tråd där en centerpartist skulle stödrösta MP om de låg under gränsen! Samt att SVT kommer ha klimatreportage hela sommaren och hösten nästa år, de letar väl rätt på Greta också.

Uppger folk aldrig stödröster i OU? Frågan de får är ju trots allt "vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag". Med tanke på att MP legat under spärren ett tag nu, så borde stödröstare vara med i de senaste OU.
2021-07-29, 00:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Uppger folk aldrig stödröster i OU? Frågan de får är ju trots allt "vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag". Med tanke på att MP legat under spärren ett tag nu, så borde stödröstare vara med i de senaste OU.

Några kanske uppger det, men de flesta beslutar nog det nära valet. Men jag vet inte med säkerhet.
2021-07-29, 00:05
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Några kanske uppger det, men de flesta beslutar nog det nära valet. Men jag vet inte med säkerhet.

Möjligt att både L och MP klarar sig. Men jag tror fortfarande på att det blågula blocket blir större.
2021-07-29, 08:03
Medlem
Haddock93s avatar
Är på semester så inte riktigt följt OU men att SD numera är näst största parti är otroligt glädjande förra Novus var således inget brus.

Är väl därför statspropagandan fokuserar rejält på Breivik = SD i dokumentärer. Massa dokumentärer på SVT som pushar klimatskrämsel med.

Lite skrämmande dock att V är såpass stora även fast det skadar och splittrar S, vilket är bra.
Senast redigerad av Haddock93 2021-07-29 kl. 08:10.
2021-07-29, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ytterst tveksamt att L hänger kvar. M-väljarna, vilka är de enda som kan rädda Sabuni, vet att det nu krävs minst 150.000 stödröster för att ens ge Sabuni en chans att få L över 4% strecket, och att den "uppoffringen" dessutom innebär att SD blir större än M. Det har inte Kristersson råd med.

Ska 10-12% av M-väljarna stödrösta på L bara för att ge Sabuni en 50/50 chans? Skulle inte tro det.

MP däremot har oddsen med sig. Storstadsväljarna mobiliserar lite extra när MP är nära spärren, det vet vi sedan tidigare val.

Som en extra tillkommen komplikation så ser KD ut att svaja. 4,5% är långt under valresultatet och inte bra. Ebbas husaffärer hänger fortfarande som ett Damoklessvärd över henne. Hur den än slutar (vilket blir mitt i valrörelsen) så kommer utfallet i alla fall inte att gynna henne och KD.

Håller med dig, MP kommer med nästan all säkerhet klara 4 % spärren.
Kan även tänka de lämnar regeringen, för att profilera sig bättre inför valet 22.

När det gäller L blir det nog svårare. Men man måste säkert ta till drastiska åtgärder för att klara 4 % vid valet. Byte av partiledare kanske kan hjälpa, men det är långt ifrån säkert.

Men hur påverkar detta SD då?
SD kan säkert inte agera på något sätt, för att varken hjälpa eller stjälpa!
2021-07-29, 10:48
Medlem
Haddock93s avatar
Jag tror att Kristerssons uttalande om att invandrare är en belastning för landet bara gynnat SD. Det stärker tron om att SD alltid haft rätt och det gör SD ännu mer normala. Man öppnar även dörren för sina väljare att rösta på SD.

Det speglar också inkompetens hos M ledningen och kappvänderi. Inget folk gillar.
2021-07-29, 10:50
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Novus, Juli:

Jävla bra siffror för Sverigedemokraterna överlag nu. Överlägset störst bland män och i flera ålderskategorier så som 55-64 år och 75+.

Vet inte hur bra det är att vara så stora bland 75+ då dessa snar dör. 55-64 är mycket bra.

Viktigt dock att fånga ungdomarna och unga vuxna män. Men där är nog SD störst med i kombination med M. Tänker på gamla undersökningar där SD och M är typ lika stora bland yngre män.
2021-07-29, 17:35
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vet inte hur bra det är att vara så stora bland 75+ då dessa snar dör. 55-64 är mycket bra.

Viktigt dock att fånga ungdomarna och unga vuxna män. Men där är nog SD störst med i kombination med M. Tänker på gamla undersökningar där SD och M är typ lika stora bland yngre män.

Hahaha, jag skrattar åt din rättframhet. De kan leva i 20 år till....Kanske lika bra att de inte får rösta alls? Hahaha, jag skojar med dej. Du har rätt i viss mån. Kanske det dör flest i den åldersgruppen? Antagligen. Jag tillhör gruppen under, så jag lever nog ett tag till.
2021-07-30, 08:36
Medlem
Avståndet mellan S och SD i de sex senaste mätningarna från Sifo och Novus (ej publiceringsdatum, utan centralt datum för mätningarna). Augusti ser ut att kunna bli en mycket intressant månad.

19 april: 9,4 (Novus)
8 maj: 8,1 (Sifo)
20 maj: 6,9 (Novus)
12 juni: 5,6 (Sifo)
24 juni: 4,1 (Novus)
23 juli: 2,2 (Novus)
2021-07-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag tror att Kristerssons uttalande om att invandrare är en belastning för landet bara gynnat SD. Det stärker tron om att SD alltid haft rätt och det gör SD ännu mer normala. Man öppnar även dörren för sina väljare att rösta på SD.

Det speglar också inkompetens hos M ledningen och kappvänderi. Inget folk gillar.
Kappvänderi är att byta åsikt över en natt efter hur vindarna blåser just för stunden.

Det är 7 år mellan Reinfeldts öppna era hjärtan-tal augusti 2014 och invandring=belastning juli 2021, så det vore onekligen en ny definition av kappvänderi som innebär att det inte finns någon som helst preskriptionstid - man får alltså ALDRIG omvärdera sin åsikt, man måste tycka likadant från vagga till grav. Jag vet inte om ”man får aldrig byta åsikt” är ett lyckat budskap att skicka till alla Sveriges väljare eftersom det är att säga att alla >20% som bytt till SD genom åren har gjort fel.

Vidare så dröjde det ju bara ett år från Reinfeldts ökända tal tills att SD lanserade sina ambitioner för M-samarbete på landsdagarna 28 nov 2015, så jag skulle akta mig för att beskriva skillnaden mellan M och SD som att M är blixtsnabba kappvändare medan SD gör långa och mogna överväganden med tanke på att M tog 5 år på sig för att landa i samma ställningstagande (kaffe hos Kristersson december 2019).

Sist: Om du tror att M tappat väljare för att de bytt åsikt, tror du de skulle ha haft fler väljare om de hade stått kvar i Reinfeldts fotspår än i dag och hållit sommartal om ännu öppnare hjärtan? Det tror inte jag, eftersom det stora flertalet väljare inte imponeras av idioter som binder fast sig vid master och sjunker med sina skepp. Det är bara Annie Lööf-fans som onanerar till ’ryggradsromantik’.

Valet 2022 handlar inte om den exakta fördelningen av väljare inom blågula blocket. Den är ointressant i det stora hela och kommer alltid att sluta i samma sak dvs att Kristersson förblir statsministerkandidat. Även om SD blir störst.

Allt, allt, ALLT handlar den stora frågan huruvida blågula klarar att bli större än rödgröna och lyckas knipa en riksdagsmajoritet, med eller utan L. Annorlunda uttryckt: Allt handlar om att få mer än 50% av väljarna att villigt eller motvilligt acceptera SD. Hittills finns ingen synlig trend i OU som ger ett klart utslag åt rätt håll, det har stått och stampat i samma 50/50-dimma i flera år nu.

Att springa på folk under semestern har varit en bra påminnelse om hur tankarna går utanför blågula blockets hägn. Träffade t ex en person som var sosse i unga år, blev egenföretagare och övertygad moderat under Lundgren-Reinfeldt-Batra, för att sedan bli sosse igen omedelbart när Kristersson öppnade för SD-samarbete. Ifall nån trodde att jag med mina retoriska skillz skulle kunna tala en dylik person tillrätta så har ni inte förstått hur OERHÖRT känsligt det är med invandringsfrågan och SD-frågan. Glöm klitoris, de här personerna har något 100x känsligare, ett osynligt organ i form av ett elektriskt kraftfält runt om sig som börjar spraka och fräsa så fort de uppfattar en risk att samtalet kommer att glida in på SD och/eller invandring. Det är verkligheten som blågula har att förhålla sig till.

Valet 2022 handlar alltså inte om att springa runt och slå på en kastrull och skrika repatriering. Valvinst 2022 står och faller med att 1) hindra att SD-skräcken får M- och KD-väljare att byta till rödgröna i sista sekunden i valbåset, samt 2) lyckas med konststycket att snacka tillbaka en liten andel (1 procentenhet skulle räcka långt) som redan lämnat M/KD/L pga SD. Det är alltså långtifrån säkert men ligger inom räckhåll.

Efter det väntar den betydligt större utmaningen att i minst 4 år hantera miljontals triggade aktivister med Aftonbladet och DN i spetsen. Ni kanske tror det blir nån månad av att de jobbigaste skriker FASCISM, FAAAAAAASCIIIIIIIIIIIISM i några veckor innan de tröttnar och allt återgår till det normala? Nah. Som vi såg med Trumpmotståndet är det fullt möjligt med en mobilisering som inte bara håller i sig i 4 år utan t o m växer i intensitet över tid. Valvinst kommer att bli mer plågsamt än ni anar…
2021-07-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Efter det väntar den betydligt större utmaningen att i minst 4 år hantera miljontals triggade aktivister med Aftonbladet och DN i spetsen. Ni kanske tror det blir nån månad av att de jobbigaste skriker FASCISM, FAAAAAAASCIIIIIIIIIIIISM i några veckor innan de tröttnar och allt återgår till det normala? Nah. Som vi såg med Trumpmotståndet är det fullt möjligt med en mobilisering som inte bara håller i sig i 4 år utan t o m växer i intensitet över tid. Valvinst kommer att bli mer plågsamt än ni anar…

Man behöver inte lyssna på Aftonbladet och DN. Bara se till att fullfölja de löften man givit före och under valrörelsen. Framför allt inte lova en sak före och sedan göra en annan sak efter.

Att dina bekanta är rädda för spöken innebär inte att alla är det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in