Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Men tråden går ju ut på att vi inte kan lita på medicinjöttarna - varför skulle vi då kunna lita på deras produkter när patentet gått ut - blir produkterna bättre då?
Nej, men jag tror följande: det är naturligtvis en av världens största branscher men vad som gör medtech unikt är andelen lobbyister som arbetar för att påverka. När det finns två alternativ
A) Denna medicin är efter undersökningar visat sig vara helt riskfri och nästan alltid botar och/eller i värsta fall ”bara” lindrar kraftigt covid virus hos personer.
B) Andra alternativet är vaccin, det är hastigt framtaget, svindyrt men efter undersökningar visat sig ge ett bra skydd mot kraftig covid och minskar således mortaliteten.
Medicinbolagen tjänar 5kr per dos alternativ A.
Medicinbolagen tjänar 95kr per dos (som ska tas 2 kanske 3 gånger nu.....) alternativ B.
Anledningen till varför man trycker bort allt vad gäller alternativ A är pga kostnaden. Det är allt vad det handlar om.
Sen hade man inte gjort det om det inte fanns ett alternativ men nu finns det och då får man vind i segel när man fortsätter trollifiera alla som hävdar motsatsen.
Därför har jag väldigt lite respekt för jag ser hela helheten. Allt handlar i slutändan om pengar.