2021-07-28, 18:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Nej, patenten styr ju kostnaden som man kan ta och är hela medtech branschens devis att tjäna pengar genom.
Hade du lyssnat på podden hade du förstått problematiken.
Hela industrin mörkar så tydligt Ivermectin som fungerande medicin. Man ställer helt orimliga krav på påvisade undersökningar som man annars aldrig hade gjort och kastar iväg undersökningar pga bristfälligheter som man heller aldrig har gjort tidigare.

De forskarna i podden förespråkar att om man får Covid 19 symptom, borde alla ha precis som vanliga alvedon en dos Ivermectin hemma i skåpet som mer eller mindre tar bort covid direkt, enligt flera påvisade studier som de högsta instutionerna avvisar av helt befängda anledningar.
Och det bottnar i att industrin har sett att Ivermectin är bra men det finns ingen som kan tjäna pengar på det i den skala ett vaccin till exempel ger.
Men tråden går ju ut på att vi inte kan lita på medicinjöttarna - varför skulle vi då kunna lita på deras produkter när patentet gått ut - blir produkterna bättre då?
Citera
2021-07-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Men tråden går ju ut på att vi inte kan lita på medicinjöttarna - varför skulle vi då kunna lita på deras produkter när patentet gått ut - blir produkterna bättre då?

Nej, men jag tror följande: det är naturligtvis en av världens största branscher men vad som gör medtech unikt är andelen lobbyister som arbetar för att påverka. När det finns två alternativ
A) Denna medicin är efter undersökningar visat sig vara helt riskfri och nästan alltid botar och/eller i värsta fall ”bara” lindrar kraftigt covid virus hos personer.
B) Andra alternativet är vaccin, det är hastigt framtaget, svindyrt men efter undersökningar visat sig ge ett bra skydd mot kraftig covid och minskar således mortaliteten.

Medicinbolagen tjänar 5kr per dos alternativ A.
Medicinbolagen tjänar 95kr per dos (som ska tas 2 kanske 3 gånger nu.....) alternativ B.

Anledningen till varför man trycker bort allt vad gäller alternativ A är pga kostnaden. Det är allt vad det handlar om.
Sen hade man inte gjort det om det inte fanns ett alternativ men nu finns det och då får man vind i segel när man fortsätter trollifiera alla som hävdar motsatsen.

Därför har jag väldigt lite respekt för jag ser hela helheten. Allt handlar i slutändan om pengar.
Citera
2021-07-28, 19:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/why-you-should-not-use-ivermectin-treat-or-prevent-covid-19

Kolla vad dom skriver om Ivermectin, U.S. Food and Drug Administration som i praktiken sätter standard för hela världen.

Tråden handlar inte om just Ivermectin utan om hur man kan ha förtroende för läkemedelsjättar - det är därför jag ifrågasätter hur du kan ha förtroende för folk som förespråkar en produkt (Ivermectin) från världens största läkemedelsjätte.
Att sitta och angrip ”farliga läkemdelesjättar” genom att propagera för ett preparat från en ännu en läkemedelsjätte verkar ju lite ….
Budskapet verkar dock inte nå fram…
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-07-28 kl. 19:30.
Citera
2021-07-28, 19:34
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej, men jag tror följande: det är naturligtvis en av världens största branscher men vad som gör medtech unikt är andelen lobbyister som arbetar för att påverka. När det finns två alternativ
A) Denna medicin är efter undersökningar visat sig vara helt riskfri och nästan alltid botar och/eller i värsta fall ”bara” lindrar kraftigt covid virus hos personer.
B) Andra alternativet är vaccin, det är hastigt framtaget, svindyrt men efter undersökningar visat sig ge ett bra skydd mot kraftig covid och minskar således mortaliteten.

Medicinbolagen tjänar 5kr per dos alternativ A.
Medicinbolagen tjänar 95kr per dos (som ska tas 2 kanske 3 gånger nu.....) alternativ B.

Anledningen till varför man trycker bort allt vad gäller alternativ A är pga kostnaden. Det är allt vad det handlar om.
Sen hade man inte gjort det om det inte fanns ett alternativ men nu finns det och då får man vind i segel när man fortsätter trollifiera alla som hävdar motsatsen.

Därför har jag väldigt lite respekt för jag ser hela helheten. Allt handlar i slutändan om pengar.

Har du själv vaccinerat dig?
Skulle du vaccinera dig om 20 år när patenten löpt ut?
Är just Ivermectin ett undantag från läkemedelsbolagens ”farlighet”?
Citera
2021-07-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Har du själv vaccinerat dig?
Skulle du vaccinera dig om 20 år när patenten löpt ut?
Är just Ivermectin ett undantag från läkemedelsbolagens ”farlighet”?

Du missar min tes och poäng. Jag litar inte på något läkemedelsföretag eftersom de bara arbetar utifrån pengar och det syns tydligt i dessa tider när hela branschen avfärdar fakta och bevis för att det saknas patent att suga ur pengar från stater med.
Citera
2021-07-28, 19:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du missar min tes och poäng. Jag litar inte på något läkemedelsföretag eftersom de bara arbetar utifrån pengar och det syns tydligt i dessa tider när hela branschen avfärdar fakta och bevis för att det saknas patent att suga ur pengar från stater med.

Ok, så Ivermectin var opålitligt så länge det var patenterat och Merck hade monopol och kunde tjäna mycket pengar på det - men nu är det en undermedicin och de två doktorerna som hävdar det är förstås hedersknyfflar?
Ser du inte hur ologisk din argumentation är?
Antingen så får du ta avstånd från allt läkemedelsjättarna gör - eller så får du säga att de faktiskt gör en del bra och att annat kanske är skit - men då blir ju hela din argumentation MOT trådstarten vilket jag inte tror du avsåg?
Det utgångna patentet gör det ju för övrigt inte heller omöjligt för Merck (eller nån annan) att fortsatt tjäna pengar på Ivermectin.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-07-28 kl. 19:52.
Citera
2021-07-28, 19:57
Medlem
Logan5s avatar
Brandy Vaughan didn't kill herself.

Samma sorts likätare som orsakade världskrigen. De har gjort "vaccin" till ett skällsord.
Citera
2021-07-28, 20:08
Medlem
Idumeas avatar
Det finns grader av allt. Visst, om man tror att läkemedelsindustrin är ”god” så är man ju så naiv att man borde omyndigförklaras. Men detsamma gäller varenda storföretag som finns, oavsett bransch. Teknik, kläder, mat, medicin, det spelar ingen roll vad de producerar. Ett företags enda syfte är att gå med vinst och då spelar det ingen roll vilka medel de använder. Det är klart att många dör hela tiden för att de ekonomiska hjulen ska snurra, framförallt i utvecklingsländer.

Men steget från det till att vaccinet är exempelvis en judisk konspiration för att kontrollera våra tankar.. ja, det är lite magstarkt tycker jag. Och jag ser ingen orsak till att låta bli att ta ett vaccin som ändå verkar vara att föredra framför att bli smittad av sjukdomen.

Men visst vill jag få ett slut på den här kapitalistiska rovdriften. Just nu lutar jag mest åt att en total klimatkatastrof är den enda egentliga lösningen. HÖRDE JAG SYNDAFLOD?
Citera
2021-07-28, 20:32
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz
Lägger denna här då det är relevant i covid hysterin.
Flytta om ni tycker det är offtopic.

Utan att lägga fokus på den virologiska aspekten av covid.
Dvs är det ens farligt etc.

Så undrar jag hur folk resonerar som blint litar på dessa företag som tillverkar dom sk vaccinen mot covid 19.

Utan att göra det allt för långt så ger jag några exempel på hur dessa företag betett sig historiskt.
Finns tusentals exempel men jag plockar bara några st.

J&J tex valde en förlikning där dom betalde runt 25miljarder dollar i skadestånd för att ha medvetet skapat opiat epedemin i USA.
Dvs dom valde att undvika rättegång genom att erkänna skuld och betala sjukt mycket skadestånd.

Sen hade dom någon skandal med asbest i babypulver förut.

Moderna är speciellt då dom aldrig lyckats få ett vaccin godkänt, alla deras studier har avbrutits i tidigare faser.
Inga c19 vaccin är heller fullt godkänt utan nåt undantags nödtillstånd som används nu.
Dvs man utför studier på medborgare (sjukt olagligt)

Pfizer har en hel del skit dom med, bla åkte dom fast för att hållt priser på livsnödvändiga mediciner höga etc.
Sen gjorde dom massa sketchy studier i Nigeria för nån medicin som dödade en hel del folk.

AstraZeneca räcker väl ändå man säger neurosedyn egentligen.
Men deras c19 vax har ju nu förbjudits i massa länder.

Så med dessa härliga kandidater som även fått ansvarsfrihet för ev skador.
Hur fan tänker ni kring det?

Det är ju jättemånga som inte litar på varken läkemedelsindustrin samt staten.

Jag är en av dessa.

Såg en artikel senast idag att dom har svårt att få folk på vaccination, inte så konstigt det när det inte finns några försäkringar mot bieffekter varken från staten eller företagen.
Citera
2021-07-28, 21:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Det finns grader av allt. Visst, om man tror att läkemedelsindustrin är ”god” så är man ju så naiv att man borde omyndigförklaras. Men detsamma gäller varenda storföretag som finns, oavsett bransch. Teknik, kläder, mat, medicin, det spelar ingen roll vad de producerar. Ett företags enda syfte är att gå med vinst och då spelar det ingen roll vilka medel de använder. Det är klart att många dör hela tiden för att de ekonomiska hjulen ska snurra, framförallt i utvecklingsländer.

Men steget från det till att vaccinet är exempelvis en judisk konspiration för att kontrollera våra tankar.. ja, det är lite magstarkt tycker jag. Och jag ser ingen orsak till att låta bli att ta ett vaccin som ändå verkar vara att föredra framför att bli smittad av sjukdomen.

Men visst vill jag få ett slut på den här kapitalistiska rovdriften. Just nu lutar jag mest åt att en total klimatkatastrof är den enda egentliga lösningen. HÖRDE JAG SYNDAFLOD?

Väl rutet (och skrivet)!

Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Det är ju jättemånga som inte litar på varken läkemedelsindustrin samt staten.

Jag är en av dessa.

Såg en artikel senast idag att dom har svårt att få folk på vaccination, inte så konstigt det när det inte finns några försäkringar mot bieffekter varken från staten eller företagen.

Samtliga covid-19 vaccin som används i Sverige omfattas av Läkemedelsförsäkringen
Som Läkemedelsförsäkringen tidigare kommunicerat så har felaktig information gällande försäkringsskydd för covid-19 vaccinerna spridits i sociala medier. Inlägg, på bland annat Facebook, hänvisar till information som publicerades på Läkemedelsförsäkringens hemsida i december 2020 då det ännu inte fanns några godkända vacciner.
Sedan dess har de tre vacciner som används i Sverige (Pfizers, AstraZenecas och Modernas) godkänts inom EU och samtliga omfattas av Läkemedelsförsäkringen. Försäkringsskyddet innebär att alla som vaccineras mot covid-19 i Sverige har möjlighet att begära ersättning hos Läkemedelsförsäkringen om de anser sig ha fått en skada av något av vaccinen.

https://www.lff.se/samtliga-covid-19-vaccin-som-anvands-i-sverige-omfattas-av-lakemedelsforsakringen/
Citera
2021-07-28, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz
Lägger denna här då det är relevant i covid hysterin.
Flytta om ni tycker det är offtopic.

Utan att lägga fokus på den virologiska aspekten av covid.
Dvs är det ens farligt etc.

Så undrar jag hur folk resonerar som blint litar på dessa företag som tillverkar dom sk vaccinen mot covid 19.

Utan att göra det allt för långt så ger jag några exempel på hur dessa företag betett sig historiskt.
Finns tusentals exempel men jag plockar bara några st.

J&J tex valde en förlikning där dom betalde runt 25miljarder dollar i skadestånd för att ha medvetet skapat opiat epedemin i USA.
Dvs dom valde att undvika rättegång genom att erkänna skuld och betala sjukt mycket skadestånd.

Sen hade dom någon skandal med asbest i babypulver förut.

Moderna är speciellt då dom aldrig lyckats få ett vaccin godkänt, alla deras studier har avbrutits i tidigare faser.
Inga c19 vaccin är heller fullt godkänt utan nåt undantags nödtillstånd som används nu.
Dvs man utför studier på medborgare (sjukt olagligt)

Pfizer har en hel del skit dom med, bla åkte dom fast för att hållt priser på livsnödvändiga mediciner höga etc.
Sen gjorde dom massa sketchy studier i Nigeria för nån medicin som dödade en hel del folk.

AstraZeneca räcker väl ändå man säger neurosedyn egentligen.
Men deras c19 vax har ju nu förbjudits i massa länder.

Så med dessa härliga kandidater som även fått ansvarsfrihet för ev skador.
Hur fan tänker ni kring det?
Problemet med alla branscher är att de vill expandera och läkemedelsindustrin måste se till att folk blir sjuka och beroende av deras produkter. Exempelvis så nivån för högt blodtryck reviderats flera gånger och då självklart nedåt, ett för högt blodtryck blir lägre. Fler kan alltså sättas på medicinering av för 'högt blodtryck'. Vi är boskap för dem som de ska maximera vinster på.
Citera
2021-07-28, 21:29
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Ivermectin är patentfritt och kan således tillverkas av alla medtech bolag om det blev direktivet.

Att patenttiden har löpt ut innebär ju i princip bara att flera bolag kan tillverka preparatet och tjäna pengar på det.
Dessutom utan att ha kostnaderna för att ta fram detsamma.
Senast redigerad av erp.b 2021-07-28 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in