Citat:
Ursprungligen postat av
x555x
Snubben sitter med sin telefon i handen alkoholpåverkad. Bilen är avstängd. Ingen tomgång
Polisen stannar och griper denna för misstänkt rattfylla och tar körkortet.
Polisen hävdar att det finns vittnen från ett annat område som hävdar att någon backat på ett föremål.
Men föremålet gick aldrig sönder så finns inga synliga bevis.
Polisen beslagtar bilnycklarna.
Polisen står väl i ett sånt läge att de måste bevisa att föraren kört bilen, rullat den?
Så länge man inte "för" bilen eller bryter mot lokala föreskrifter gällande tomgångskörning, är det inte olagligt att sitta aspackad i förarsätet och gasa. Polisen får tillfälligt omhänderta nycklarna för att förhindra brott (vilket verkar rimligt i detta fallet). Men att ta körkortet från någon som sitter still i en bil på misstanke om ett brott som polisen själva inte bevittnat ställer jag mig tveksam till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Har polisen vittnen så har de ju bevis. Det behövs i allmänhet inte teknisk bevisning om vittnesutsagorna är trovärdiga nog.
Håller inte med.. Ögonvittnen är faktiskt ganska opålitliga! Men om nu något blivit påbackat, skulle det funnits tekniska bevis.
Citat:
Om det däremot är så att någon annan körde bilen, och vittnena bara såg bilen men inte just den här killen, så finns det ju en chans att klara sig. Det kommer dock låta mycket suspekt att skylla på någon annan men vägra säga vem det var i en sån här situation.
"Det var min polare som körde, men han bara parkerade och stack iväg utan att säga något! Jag började frysa så jag skulle försöka få igång motorn och satte mig därför i förarsätet. Nej, jag vill inte berätta vad han heter.. Är rädd att han blir arg på mig då!"
Händer hela tiden!
Men som vanligt, det är upp till åklagaren att bevisa det!
.