2021-07-27, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det bevisar att de som föreslog och beslutade hade något att dölja och sen förklarar du det väl själv rätt bra varför.

Nä det finns 100 andra saker som ger bättre ledtrådar om varför estonia sjönk.

Sen har du hakat upp dig nånting som inte kan förklara varför hon sjönk och skiter i alla andra ledtrådar. Förstår du inte själv hur vilsen man blir om man resonerar på det sättet?

och hade man verkligen velat dölja något hade nog skiten legat under betong eller hur?
Senast redigerad av painkiler 2021-07-27 kl. 17:48.
Citera
2021-07-27, 19:16
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Nä det finns 100 andra saker som ger bättre ledtrådar om varför estonia sjönk.

Sen har du hakat upp dig nånting som inte kan förklara varför hon sjönk och skiter i alla andra ledtrådar. Förstår du inte själv hur vilsen man blir om man resonerar på det sättet?

och hade man verkligen velat dölja något hade nog skiten legat under betong eller hur?
De som låg bakom övertäckningen insåg till slut hur fullständigt idiotiskt det skulle se ut inför eftervärlden och valde sen att dölja spåren på annat sätt. Ja det finns många andra ledtrådar. Som sagt, hur kan personer här i tråden viga sina liv i snart ett år för att få oss att inte tro på den officiella förklaringen.
Citera
2021-07-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ja och det är väl därför du snubblar innan ens du börjat, börja i rätt ända av tråden. Förslaget att gjuta in Estonia i betong förklarar ingenting om Estonias förlisning.

Så vad ville de dölja???
Citera
2021-07-27, 23:25
Medlem
Hypotesuss avatar
Gällande det hytter som ligger direkt innanför de hål och den stora intryckningen nu bekräftats, var det någon som befann sig i de hytterna när hela sjunkförloppet startade som sedan överlevde Estonias förlisning?
Citera
2021-07-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Gällande det hytter som ligger direkt innanför de hål och den stora intryckningen nu bekräftats, var det någon som befann sig i de hytterna när hela sjunkförloppet startade som sedan överlevde Estonias förlisning?

Enligt JAIC (s. 68) är det fyra överlevande som bott i hytter nästintill skrovet.
Citera
2021-07-28, 04:02
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ja och det är väl därför du snubblar innan ens du börjat, börja i rätt ända av tråden. Förslaget att gjuta in Estonia i betong förklarar ingenting om Estonias förlisning.

Jag tycker det förklarar allt...idag...nu när vi inte alla längre lever i Fylke.

Gjuta in Estonia i betong...ja jävlar. Schysst mot offren och deras familjer...pang på rödbetan!

Fan fan, stackars jävla arma Sverige.
Citera
2021-07-28, 04:48
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Märkligt hur vissa här på fb kan viga sitt liv åt att dissa en händelse och en s.k. konspirationsteori som de inte tror inträffat. För mig är att bara komma på tanken och sen besluta om att gjuta in ett vrak i betong tillräckligt med bevis för att inse att den officiella förklaring om Estonias förlisning är en bluff.

Har f.ö. jobbat på kyrkogård i flera år och där kastade man upp benknotor och döskallar när gravplatsen blev ledig efter 25 år utan utan att blinka.

Jag håller med dig om att "gravfrid" inte räcker till för att stoppa en utredning.
Det som skett ser för mig som att de försökte "sopa skräpet under mattan", för att fördröja en utredning som kan fastställa vad som egentligen hände.
Citera
2021-07-28, 08:57
Medlem
Citat:

Inte vad som är känt. Förmodligen inte. På sid 86 i JAIC finns en skiss över vart överlevande befann sig i inledningen av olyckan. De som bodde närmast bodde i hytterna 1047, 1049 och 1070. Mellan dom och hålet är en rad med hytter och en korridor.
Citera
2021-07-28, 14:31
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Om det var en enkel naturlig orsak så finns det ingen anledning att från myndigheter mörka, hemligstämpla, obstruera, förstöra bevis och på många andra sätt aktivt försvåra och förhala.

De som litar på den officiella förklaringen måste förhålla sig till allt fulspel som pågått.

Ja men precis. Det var det jag menade. Det är myndigheterna själva som skapat bilden av att det finns något att dölja genom sitt agerande. Jag är också rätt säker på att det finns något att dölja, men vet inte om det är direkt kopplat till haveriet eller inte. Det ena utesluter ju inte det andra menar jag.
Citera
2021-07-28, 16:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Inte vad som är känt. Förmodligen inte. På sid 86 i JAIC finns en skiss över vart överlevande befann sig i inledningen av olyckan. De som bodde närmast bodde i hytterna 1047, 1049 och 1070. Mellan dom och hålet är en rad med hytter och en korridor.

HSVA har i sin slutrapport simuleringar över evakueringen, och Fig. 57 visar ”the real case”:
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.87.
Beroende på hur man räknar så fanns det 12-14 passagerarna längs SB-sida av avd. 4-6, men ingen av dem överlevde. Om en kollision på ytan orsakade intryckningen, och vi vidare antar att denna sker tidigt i olycksförloppet (dvs är grundorsaken), så kan man se på detta på (minst) tre sätt:
- det är märkligt att ingen av dem lyckades överleva eftersom de borde blivit varnade först av alla.
- de kan alla ha förolyckats eller skadats vid kollisionen
- några kan faktiskt ha flytt men fastnat på vägen eller råkat bli dem som frös ihjäl eller drunknade.
Kanske kan vi klura ut om någon av dessa 12-14 tog sig ut men omkom senare?
Citera
2021-07-28, 16:20
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Ja men precis. Det var det jag menade. Det är myndigheterna själva som skapat bilden av att det finns något att dölja genom sitt agerande. Jag är också rätt säker på att det finns något att dölja, men vet inte om det är direkt kopplat till haveriet eller inte. Det ena utesluter ju inte det andra menar jag.
Tänk att du, på endast ett par meningar, får ihop exakt vad jag har försökt förklara och förtydliga i ett gäng inlägg. Så enkel känner jag att frågan är men om, som du skriver, det har med haveriet att göra eller inte får tiden utvisa. Det kan absolut vara en olycka med bogvisieret men varför då planer på övertäckning och allt annat.

Till svar brukar en del skribenter kalla mig dum i skallen eller komma med noveller med siffror och uträkningar men jag tycker fortfarande EXAKT som du skriver och längtar efter resultat för vad kommande undersökning ger.
Citera
2021-07-28, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
HSVA har i sin slutrapport simuleringar över evakueringen, och Fig. 57 visar ”the real case”:
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.87.
Beroende på hur man räknar så fanns det 12-14 passagerarna längs SB-sida av avd. 4-6, men ingen av dem överlevde. Om en kollision på ytan orsakade intryckningen, och vi vidare antar att denna sker tidigt i olycksförloppet (dvs är grundorsaken), så kan man se på detta på (minst) tre sätt:
- det är märkligt att ingen av dem lyckades överleva eftersom de borde blivit varnade först av alla.
- de kan alla ha förolyckats eller skadats vid kollisionen
- några kan faktiskt ha flytt men fastnat på vägen eller råkat bli dem som frös ihjäl eller drunknade.
Kanske kan vi klura ut om någon av dessa 12-14 tog sig ut men omkom senare?

Behöver inte vara märkligt att ingen av dem överlevde- de kan varit höggradigt berusade, sjösjuka, ha sovit och överraskats yrvakna av smällar/vatten och därför fått panik och inte lyckats ta sig ut. Det är inte alla som reagerar genom att försöka undsätta sig, en del blir snarare handlingsförlamade när det är skarpt läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in