2021-07-26, 23:54
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Eller så är räcket inte avsågat utan avbrutet. Och den påstådda fästöglan är i själva verket ett kabelrör m.m. som ser ut som en ögla i en viss vinkel.

Du har kanske missat den rapport från SKL som gjordes redan 2008 på riksdagsman Ångströms begäran?
https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/NAD/SKL_rapport.pdf
Det är iofs inte så konstigt eftersom LÅ än idag låtsas som rapporten han själv begärt inte finns.

s.21 behandlar räcket:
”I bildmaterialet, material 1-35, är det endast ett räcke, nämligen det som syns i material 05 kring tidsangivelsen 19:39:40 som bedöms härröra från bogrampen, närmare bestämt ba- bord sida av bogrampen. Räcket uppvisar skador som tyder på demolering i flera led, bland annat synes räcket vara böjt utåt från rampen sett. Räcket är heller inte i sin fulla längd, endast en tredjedel av räckets fasta del, samt den främre svängbara delen återstår. Det har utifrån bildmaterialet inte varit möjligt att konstatera hur räcket har avlägsnats från farty- get, men en närbildsstudie av den främre stolpen på räcket, figur 1, tyder på en ojämn brottyta snarare än ett såg- eller kapsnitt.”

s.26 behandlar den påstådda fästöglan:
”Den omstridda fästöglan har filmats i olika vinklar och från olika avstånd i material 11. Vid en ogynnsam kameravinkel, ett visst avstånd, belysningsvinkel samt hur det här partiet är målat ges ett visuellt intryck av en fästögla, figur 3. En granskning av bilder i andra vinklar och kortare avstånd än i figur 3 medför dock att den omstridda fästöglan istället bedöms vara bland annat ett kabelrör med utstickande kablar.
En bild, extraherad ur material 11 vid tidsangivelsen 19:41:33, där den omstridda öglan är tagen på ett kortare avstånd exponerar tydligt de rör och kablar samt att målningen av det aktuella området skapar illusionen av en fästögla, figur 5.”
Det finns bildbevis som visar att rampen har skadats under tiden hon låg på bottnen. Vidare finns det även bilder på att räcket INTE låg på bottnen i ett tidigare skede.
Citera
2021-07-26, 23:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Det finns bildbevis som visar att rampen har skadats under tiden hon låg på bottnen. Vidare finns det även bilder på att räcket INTE låg på bottnen i ett tidigare skede.
Du kanske kan försöka styrka det påståendet? Särskilt som SKL konstaterar att rampen INTE skadats mellan oktober 1994 och juni 1996. Samma sak med bilderna på räcket du talar om. Fram med dom, tack.

Det är för sorgligt att vi först i 10 månader skall diskutera ett hål från en hypotetiskt kollision, sedan när det visar sig att hålen (plural) och övriga skador med stor sannolikhet orsakats av havsbotten, då dyker redan vederlagda konspirationsteorier om rampen och dess räcken upp. Kan man hoppas på ett ”fynd som förändrar allt” till det bättre?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-27 kl. 00:02.
Citera
2021-07-26, 23:59
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Du kanske kan styrka det påståendet? Särskilt som SKL konstaterar att rampen INTE skadats mellan oktober 1994 och juni 1996.

Samma sak med bilderna på räcket du talar om. Fram med dom, tack.

Har ni fifflat bort de bilderna också? Jag vet ju vad jag har sett..
Ska kolla och återkomma.
Citera
2021-07-27, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Så visiret balanserar på rampen samtidigt som visirets balkar sågar sig igenom fördäck och rampen slits loss. Detta utan att rampinneslutningens (lådans) insidor och kanter kommer i kontakt med rampen. Jag har bara svårt att göra mig en bild av detta.
Vill du ha en bild skulle du ju kunna vika ett papper eller kartong lägg det sedan över en stående tändsticksask som du ställer nära bordskanten och se vad som händer. Naturligtvis så får du ju vika pappret/kartongen så att det liknar lådan.
Farbror Barbro har också en mycket bra punkt att tänka på nämligen att rampen aldrig skulle komma upp till toppen på lådan, alltså hänger visiret redan löst och som en annan skribent påpekade så blev vikten alldeles för stor vilket står i utredningen som du länkade till.
Citera
2021-07-27, 02:28
Medlem
Citat:
Att räcket inte låg på botten i tidigare skede säger inte så mycket egentligen, visst kan det verka konstigt men nu var det ju inte avsågat utan brottsytor på det. Så om det inte låg på botten innanså kan det ju vara så att flera stolpar som höll upp det var av och någon eller några hade brott till hälften eller mindre, dessa bar då upp räcket men som alla vet så går ett järn av förr eller senare om det böjs fram och tillbaka vilket det kan ha gjort av strömmar vågor, sin egen vikt osv.
Citera
2021-07-27, 06:37
Medlem
Citat:
Avsågade räcket och fastsvetsad dragögla indikerar att rampen öppnades först när hon låg på bottnen.

Fd SKL har granskat den påstådda dragöglan och även räckena i sin rapport till Försvarsmakten. Läs den här: https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/NAD/SKL_rapport.pdf, sidan 21-24.

Deras slutsatser är intressanta ur det perspektivet att någon skulle ha öppnat rampen. Men jag låter dig läsa rapporten själv.

EDIT: Jag såg att andra redan hade svarat ungefär samma och hänvisat till rapporten. Återkom när du har läst den!
Senast redigerad av Spark1 2021-07-27 kl. 06:42.
Citera
2021-07-27, 09:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Eller så är räcket inte avsågat utan avbrutet. Och den påstådda fästöglan är i själva verket ett kabelrör m.m. som ser ut som en ögla i en viss vinkel.

Du har kanske missat den rapport från SKL som gjordes redan 2008 på riksdagsman Ångströms begäran?
https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/NAD/SKL_rapport.pdf
Det är iofs inte så konstigt eftersom LÅ än idag låtsas som rapporten han själv begärt inte finns.

s.21 behandlar räcket:
”I bildmaterialet, material 1-35, är det endast ett räcke, nämligen det som syns i material 05 kring tidsangivelsen 19:39:40 som bedöms härröra från bogrampen, närmare bestämt ba- bord sida av bogrampen. Räcket uppvisar skador som tyder på demolering i flera led, bland annat synes räcket vara böjt utåt från rampen sett. Räcket är heller inte i sin fulla längd, endast en tredjedel av räckets fasta del, samt den främre svängbara delen återstår. Det har utifrån bildmaterialet inte varit möjligt att konstatera hur räcket har avlägsnats från farty- get, men en närbildsstudie av den främre stolpen på räcket, figur 1, tyder på en ojämn brottyta snarare än ett såg- eller kapsnitt.”

s.26 behandlar den påstådda fästöglan:
”Den omstridda fästöglan har filmats i olika vinklar och från olika avstånd i material 11. Vid en ogynnsam kameravinkel, ett visst avstånd, belysningsvinkel samt hur det här partiet är målat ges ett visuellt intryck av en fästögla, figur 3. En granskning av bilder i andra vinklar och kortare avstånd än i figur 3 medför dock att den omstridda fästöglan istället bedöms vara bland annat ett kabelrör med utstickande kablar.
En bild, extraherad ur material 11 vid tidsangivelsen 19:41:33, där den omstridda öglan är tagen på ett kortare avstånd exponerar tydligt de rör och kablar samt att målningen av det aktuella området skapar illusionen av en fästögla, figur 5.”
Här är själva utlåtandet med skala +4 till -4 (s.39):

”Resultatet talar starkt för att det räcke som syns i material 05 kring tidsangivelsen 19:39:40 härrör från babords sida av bogrampen, Grad +3. En närbildsstudie av den främre stolpen på räcket talar för en ojämn brottyta snarare än ett såg- eller kapsnitt, Grad +2. Frågan om räcket i material 05 kring tidsangivelsen 19:39:40 ligger i närheten av fartygets bog lämnas öppen, Grad 0.”

”Resultatet talar starkt för att det som pekas ut som den omstridda fästöglan i material 11 vid tidsangivelsen 19:41:53, figur 3, inte är någon ögla utan bland annat ett kabelrör med utstickande kablar, Grad -3.”

”Frågan om bogrampen öppnats och stängts före 2 oktober lämnas öppen, Grad 0. Resultatet talar för att bogrampen inte ändrat läge nämnvärt mellan filmningarna i oktober 1994, december 1994 och våren 1996, Grad -2, och talar i någon mån för att den inte har öppnats och stängts under denna tidsperiod, Grad -1.”

Oavsett vad man tror om dessa resultat så är det rätt häpnadsväckande att LÅ fortsätter att kräva utredning av ”vilka som omedelbart efter förlisningen var nere vid vraket och försökte/skaffade sig tillträde till lastdäcket.” (https://www.expressen.se/debatt/teorin-om-estonias-bogvisir-stammer-inte/). Av förklarliga skäl så har vi inga bilder att jämföra med från 28/9 1994 så det är fritt fram att spekulera i vad som hände före 2/10 1994. Men någonstans måste man dra gränsen av vad som är meningsfullt att spekulera i, och det gäller definitivt mystiska dykare som i princip skulle behövt vara på plats samma dag som man hittar vraket.
Citera
2021-07-27, 11:30
Medlem
crawlys avatar
Jag hoppas att de gör en ordentlig utredning så att man kan uppnå någon form av koncensus gällande orsaken till förlisningen. De jag pratat med som arbetade till sjöss under den tidsperioden så verkar det mer eller mindre självklart att de drev skeppet för hårt i förhållande till de förhållanden som rådde. Det var också känt att de ofta gjorde detta; dvs, gick med högre fart än andra trots våghöjden.

Jag har ingen aning om orsaken, men det finns två saker:
1. Smugglingen av militär utrustning. Stulen? Hemliga försäljningar? Spionage?
2. Den totalt bisarra iden om att begrava hela skeppet, vilket känns rätt desperat.

Dessa två punkter är vad som idag får mig att tveka lite gällande den naturliga förklaringen, och jag tror knappast att jag är ensam. De flesta fattar att en hel kennel ligger begravd här, och att det går hel vägen upp i den politiska toppen.

Nu kan man iofs tillägga att det ena inte utesluter det andra. Det kan mycket väl varit så att det förekom politisk ljusskygg verksamhet - men att båten förliste av naturliga skäl. När detta sen skett fick våra politiker panik och ville desperat undvika att båten skulle tas upp till ytan. Som sagt, jag har ingen aning, men nåt är det ju.
Citera
2021-07-27, 13:53
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag hoppas att de gör en ordentlig utredning så att man kan uppnå någon form av koncensus gällande orsaken till förlisningen. De jag pratat med som arbetade till sjöss under den tidsperioden så verkar det mer eller mindre självklart att de drev skeppet för hårt i förhållande till de förhållanden som rådde. Det var också känt att de ofta gjorde detta; dvs, gick med högre fart än andra trots våghöjden.

Jag har ingen aning om orsaken, men det finns två saker:
1. Smugglingen av militär utrustning. Stulen? Hemliga försäljningar? Spionage?
2. Den totalt bisarra iden om att begrava hela skeppet, vilket känns rätt desperat.

Dessa två punkter är vad som idag får mig att tveka lite gällande den naturliga förklaringen, och jag tror knappast att jag är ensam. De flesta fattar att en hel kennel ligger begravd här, och att det går hel vägen upp i den politiska toppen.

Nu kan man iofs tillägga att det ena inte utesluter det andra. Det kan mycket väl varit så att det förekom politisk ljusskygg verksamhet - men att båten förliste av naturliga skäl. När detta sen skett fick våra politiker panik och ville desperat undvika att båten skulle tas upp till ytan. Som sagt, jag har ingen aning, men nåt är det ju.

Om det var en enkel naturlig orsak så finns det ingen anledning att från myndigheter mörka, hemligstämpla, obstruera, förstöra bevis och på många andra sätt aktivt försvåra och förhala.

De som litar på den officiella förklaringen måste förhålla sig till allt fulspel som pågått.
Citera
2021-07-27, 17:19
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Märkligt hur vissa här på fb kan viga sitt liv åt att dissa en händelse och en s.k. konspirationsteori som de inte tror inträffat. För mig är att bara komma på tanken och sen besluta om att gjuta in ett vrak i betong tillräckligt med bevis för att inse att den officiella förklaring om Estonias förlisning är en bluff.

Har f.ö. jobbat på kyrkogård i flera år och där kastade man upp benknotor och döskallar när gravplatsen blev ledig efter 25 år utan utan att blinka.
Citera
2021-07-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Märkligt hur vissa här på fb kan viga sitt liv åt att dissa en händelse och en s.k. konspirationsteori som de inte tror inträffat. För mig är att bara komma på tanken och sen besluta om att gjuta in ett vrak i betong tillräckligt med bevis för att inse att den officiella förklaring om Estonias förlisning är en bluff.

Har f.ö. jobbat på kyrkogård i flera år och där kastade man upp benknotor och döskallar när gravplatsen blev ledig efter 25 år utan utan att blinka.

Ja och det är väl därför du snubblar innan ens du börjat, börja i rätt ända av tråden. Förslaget att gjuta in Estonia i betong förklarar ingenting om Estonias förlisning.
Citera
2021-07-27, 17:30
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja och det är väl därför du snubblar innan ens du börjat, börja i rätt ända av tråden. Förslaget att gjuta in Estonia i betong förklarar ingenting om Estonias förlisning.
Det bevisar att de som föreslog och beslutade hade något att dölja och sen förklarar du det väl själv rätt bra varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in