• 2
  • 3
2021-07-26, 12:42
Medlem
Plockar dom fram mattan och mäter effekt på plats så ligger du risigt till har du en 1000cc och dom ser du har endast A2 mäter dom garanterat om dom är fittor.
Citera
2021-07-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
HAHA ! visa någon som blivit kollad för detta

TS att polis skulle kolla detta behöver du inte vara orolig för , för det händer inte !

däremot om du kör i kull eller annat så får du rejäla problem med försäkringsbolag när de upptäcker att strypningarna är borta och då är du utan ersättning .

tycker du ska ta kortet , köra med stypningarna i ett tag så du får grundrutinen på tung hoj , sedan plocka bort spärren när du känner att du fixar den åkningen , det är inte effekt som dödar mc åkare , det är o-rutin när det uppkommer en situation som gör att de flesta nybörjare inte klarar av den situationen .

och viktigt , lita inte på någon i trafiken , alla är idioter !!! typ
och ett öppet system räddar liv , då folk hör dej komma !
Jag vet 1 som dom dragit fram mattan på
Citera
2021-07-26, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Plockar dom fram mattan och mäter effekt på plats så ligger du risigt till har du en 1000cc och dom ser du har endast A2 mäter dom garanterat om dom är fittor.

hur mäter dom riktigt nyfiken på din kunskap i detta
Citera
2021-07-26, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fast det där är ju ologiskt.

Att lära sig hantera en hoj sitter inte i kortet, utan genom att öva. Och öva kan du göra utan ett kort.

Så om man aldrig blir kontrollerad behöver man ju inte ha kort heller enligt din logik.

är du trög eller lågbegåvad , eller båda på samma gång ?

att ha kortet är ett bevis att du har genomgått en bra utbildning på det fordon du framför
och det är bra .

att träna och öva före ett inskaffande av körkort är också väldigt viktigt för att få rutin på att framföra ditt fordon

du skaffar inte körkort för att ha nått att visa för polis

jag va 17 år när jag skaffade min första 750R hoj , hade ingen att övningsköra med , så jag övningskörde själv i nästan 5 månader , första tiden så valde jag tider när det va lite trafik , när man blev mer van så flyttades åkturerna in till städerna och mer avancerad trafik , körde några ggr3- 4 meter bakom målade polisbilar de utan att väcka uppmärksamhet , så när jag kom till körskolan och skrev in mej och förklarade att jag ville ta kort , så sa körläraren , vad ska du ha kort till du har ju åkt ett bra tag nu redan blev full utbildning och 5,5 körlektion , kuggade på teori en gång då det va riktigt svårt , men sedan va det klart .

dagen jag fick mitt kort i handen , så åkte jag in till storstaden , vi va ett gäng som åkte hoj hela den dagen och det blev sen natt innan jag skulle dra mej hemmåt , trött och längtan till min säng så gasade jag på ut ut staden i betydligt högre fart än vad skyltarna angav , och så klart så började det blinka blått i backspeglarna , växlade ner och försvann bara , har inte hört av de än i dag

detta med en hoj som toppade 275km/tim och noll till hundra på 2,8 sek

det gick bra ! och åker än i dag .
Citera
2021-07-26, 21:43
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov

Det finns inga 1000cc som man kan strypa till a2. Och det finns ingen "matta" som polisen använder för att mäta effekten på fordon som de stoppar. Polisen använder sig inte av någon effektmätning. Det är samma sak om de stoppar nån för för hög ljudnivå. Den vanliga trafikpolisen har inte utrustning för att utföra korrekt bullermätning så de ger ett föreläggande om besiktning istället och låter de som kan göra jobbet. Nu har inte bilprovningen någon "matta" heller så de går endast på vad det står i papperen att en mc's strypning består av. De plockar inte isär hojen och kollar om det sitter några trottel-lock eller strypbrickor utan de gör en avvägning huruvida hojen verkar strypt eller ostrypt. Och här i ligger problemet. Hur vet man om en hoj har 35 hk eller exempelvis 72 hk? När man kör hojen normalt så beter den sig normalt. Det är först när man drar rullen i botten som känner om hojen är strypt eller ostrypt. Och jag har ALDRIG varit med om att någon har varvat upp nån av mina hojar som jag besiktat eller reg.besiktat till mer än 4-5000 varv. En van mc-förare med lite kunskap känner skillnaden direkt när man drar på men både polisen och bilprovningen är lekmän här, de kan inte ett skit om detta och puttrar oftast runt livrädda för att krascha och dö. Hur ska de kunna göra en professionell bedömning?
Citera
2021-07-27, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
hur mäter dom riktigt nyfiken på din kunskap i detta
Började med en ds80a när jag var 8, började köra på bana vid 12 med en cr80a, 13 böt till crf150 15 slutade köra på bana. Moped 15-16 exc 125 16-18, fzr600 + kxf450 18-19, zxr636 20-22. Så 15år en hel del skruvat genom åren samt jobbar som lastbils mekaniker och utbildad metallare och snuten har jag efter mig titt som tätt. Så rätt så mycket kunskap av både snutfan och motorcyklar faktiskt. Ordet mattan av att jag fick höra av vän till mig på moppe tiderna att dom kunde ha rullband som dom mäter effekt på därav som jag nämnde ”en vän”. Låter faktiskt ganska ologiskt i praktiken.
Citera
2021-07-28, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det finns inga 1000cc som man kan strypa till a2. Och det finns ingen "matta" som polisen använder för att mäta effekten på fordon som de stoppar. Polisen använder sig inte av någon effektmätning. Det är samma sak om de stoppar nån för för hög ljudnivå. Den vanliga trafikpolisen har inte utrustning för att utföra korrekt bullermätning så de ger ett föreläggande om besiktning istället och låter de som kan göra jobbet. Nu har inte bilprovningen någon "matta" heller så de går endast på vad det står i papperen att en mc's strypning består av. De plockar inte isär hojen och kollar om det sitter några trottel-lock eller strypbrickor utan de gör en avvägning huruvida hojen verkar strypt eller ostrypt. Och här i ligger problemet. Hur vet man om en hoj har 35 hk eller exempelvis 72 hk? När man kör hojen normalt så beter den sig normalt. Det är först när man drar rullen i botten som känner om hojen är strypt eller ostrypt. Och jag har ALDRIG varit med om att någon har varvat upp nån av mina hojar som jag besiktat eller reg.besiktat till mer än 4-5000 varv. En van mc-förare med lite kunskap känner skillnaden direkt när man drar på men både polisen och bilprovningen är lekmän här, de kan inte ett skit om detta och puttrar oftast runt livrädda för att krascha och dö. Hur ska de kunna göra en professionell bedömning?

En mc-polis lär märka det rätt omgående...
Citera
2021-07-28, 17:33
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
En mc-polis lär märka det rätt omgående...

Det tror jag också. De utför dock sällan några flygande besiktningar.
Citera
2021-07-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det tror jag också. De utför dock sällan några flygande besiktningar.

Ja, det är nog inte så ofta, om de inte har skäl att misstänka något.
Citera
2021-08-13, 10:02
Medlem
Det var väldigt vad det spekuleras vilt här. Nej, varken polisen eller bilprovning har möjlighet att kontrollera om du har plockat bort begränsningen. Det är väldigt vanligt att folk plockar bort strypningen på a2 hojar.

Det som kan hända är att om du råkar ut för en allvarlig olycka, där det görs en teknisk undersökning av fordonet, så kan det bli olovlig körning och problem med försäkringsbolag osv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in