2021-07-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
[...]
Stockholm slänger inte sitt vaccin utan de har inte så mycket att de har kunnat börja vaccinera 18-åringer.
[...]
Inte direkt riktat till dig men Stockholm öppnade för 18+ för ett par veckor sen faktiskt (9/7, källa), tight med tider till en början (mycket Söder-/Norrtälje eller med lite tur, Kistamässan) men nu ser det ut att vara gott om tider igen för den som ev missat det.
Citera
2021-07-28, 13:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Kan du sluta med dina ”Hack i skivan” är du snäll? Jag bjuder på uttrycket som du godtyckligt anammade efter att jag använde det då Onkel Kostia tjatade och tjatade och tjatade men eftersom du själv aldrig underbygger dina påståenden med varken fakta eller källor så blir det fjompigt att du ska spela Allan och kräva detta av andra. Släpp TVn. Du är inte allsmäktig.
Jag tycker uttrycket Hack i skivan! är väldigt bra när samma sak, oftast felaktigt, ständigt upprepas utan någon ny information.
Det är ju inget direkt nytt uttryck och jag kommer att fortsätta att använda det på samma vis som tidigare.

Jag och alla andra kan absolut bli bättre på att redovisa källor.
Det tar jag till mig.
Citera
2021-07-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Efter två sprutar kan du räkna med att du inte får COVID19 i de flesta fall men skulle du få det slipper du undan med en mild variant. Det gäller även nya mutationer. Visa gärna på en peer reviewed studie som säger det motsatta.

Nej. Det är cirka 61-63% risk att du får covid efter två sprutor. 1% risk om du haft covid. Hur väl vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom finns ingen tillförlitlig data på. Psy-op:en är att vaccinen fungerar när alla kan se att de inte gör det. Risk/nytta förhållandet blir sämre för varje dag som går. När ni tar nästa spruta som kommer ge samma typ av monokroma antikroppar som nästa variant lätt tar sig förbi så har ni spätt på risken ännu mer utan någon ytterligare vinst. Vaccineringen måste stoppas tills man gjort vaccin som skapar samma breda immunitet som infektion ger. Ni vaccinerade är nu ett gain of function experiment. Som tur är verkar det bara drabba vaccinerade och inte de som haft covid. Det är ju rättvist iaf.
Citera
2021-07-28, 13:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det finns två alternativ när det gäller vaccinens effektivitet.

1. Pfizer visste att antikroppar mot endast en minimal del av viruset skulle leda till att mutationer snabbt tar sig förbi skyddet och ett gain of function race börjar. Det var isf detta de ville uppnå, ständigt nya sprutor.

2. De var så inkompetenta att de inte kunde räkna ut att antikroppar mot enbart ett enda protein på viruset skulle leda till ”immune escape”.

Vilket är värst? Nr.2 är iaf minst sannolik.

Med den information vi har nu så är detta verkligen de enda två möjliga alternativen.
Egentligen är det som jag förstått det BioNTech som till stor del ligger bakom vaccinet.
Varför är alla arga på Pfizer?
Citera
2021-07-28, 13:49
Medlem
Citat:
Nej. Det är cirka 61-63% risk att du får covid efter två sprutor. 1% risk om du haft covid. Hur väl vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom finns ingen tillförlitlig data på. Psy-op:en är att vaccinen fungerar när alla kan se att de inte gör det. Risk/nytta förhållandet blir sämre för varje dag som går. När ni tar nästa spruta som kommer ge samma typ av monokroma antikroppar som nästa variant lätt tar sig förbi så har ni spätt på risken ännu mer utan någon ytterligare vinst. Vaccineringen måste stoppas tills man gjort vaccin som skapar samma breda immunitet som infektion ger. Ni vaccinerade är nu ett gain of function experiment. Som tur är verkar det bara drabba vaccinerade och inte de som haft covid. Det är ju rättvist iaf.

Var är dina vetenskapliga källor till detta?
Citera
2021-07-28, 13:52
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Är det så att testerna inte kan göra skillnad på influensa och covid? Eller vill man att testerna ska kunna detektera båda?

CDC encourages laboratories to consider adoption of a multiplexed method that can facilitate detection and differentiation of SARS-CoV-2 and influenza viruses.

https://www.cdc.gov/csels/dls/locs/2021/07-21-2021-lab-alert-Changes_CDC_RT-PCR_SARS-CoV-2_Testing_1.html

Och så erkände de själva PCR bluffen......... Hur många har då verkligen haft covid.....?
Citera
2021-07-28, 13:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Är det verkligen brist på vaccin i Stockholm just nu? Jag fick uppfattningen att det är lågt tryck på bokningen just nu.

Nej varje gång bokningstrycket minskar sänker de ålderspannet. Eftersom det fortfarande är 18 så bokar folk.
Citera
2021-07-28, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Och så erkände de själva PCR bluffen......... Hur många har då verkligen haft covid.....?

Var framgår det på CDCs hemsida?
Citera
2021-07-28, 13:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Ja, du - kanske för att man rekommenderar "boostersprutor", och vissa hävdar att man måste ta flera vaxxinsprutor, varje år, osv. samt att viruset fortsätter att mutera. Vi får väl se om det stoppar här - jag tvivlar på att de som börjat ta sprutorna har fått sitt sista stick. Dessutom så blir det väldigt svårt för dem som börjat att helt plötsligt sluta ta rekommenderade vaxxin - lite moment 22...
Varför skulle det vara svårt att sluta just med vaccin mot covid-19?
Citera
2021-07-28, 13:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så du menar att Stockholm har slut på vaccin? De följer väl prioriteringsordningen och vaccinerar efter ålder.

ja och därför har de inte vaccin till gymnasieungdomar ännu. Jag förstår inte riktigt hur din kommentar knyter in till mitt inlägg. Menar du att de har ett förråd med vaccin de håller på istället för att vaccinera de under 18 år?
Citera
2021-07-28, 13:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det finns två alternativ när det gäller vaccinens effektivitet.

1. Pfizer visste att antikroppar mot endast en minimal del av viruset skulle leda till att mutationer snabbt tar sig förbi skyddet och ett gain of function race börjar. Det var isf detta de ville uppnå, ständigt nya sprutor.

2. De var så inkompetenta att de inte kunde räkna ut att antikroppar mot enbart ett enda protein på viruset skulle leda till ”immune escape”.

Vilket är värst? Nr.2 är iaf minst sannolik.

Med den information vi har nu så är detta verkligen de enda två möjliga alternativen.
Med detta vinner du dagens foliehatt!

Gratulerar!

Du har totalt missuppfattat vad vacciner gör och vad som driver mutationer. Ovaccinerade så kommer mutationer drabba oss. Det är när smittspridning är tillräckligt stor för att någon escape mutant (vilket uppstår i de allra flesta sjuka) ska bli livskraftig och sprida sig. Ett väldigt sällsynt fenomen turligt nog. Kan dock ske hos immunsvaga där viruset biter sig kvar. Ett annat riskmoment som ökar med smittspridning och antal sjuka är rekombinationer som blir livskraftiga.

Så mutationer uppstår inte hos vaccinerade men de kan bli smittade av dem. Varför? blanda inte ihop asymtomatisk sjukdom och skyddet man får av vaccinet som många gör här. Vaccinet förhindrar hos majoriteten att virusreplikation uppstår eller att den blir så obetydlig så att du varken blir speciellt sjuk eller smittsam. Eller här långvarigt sjuk så viruset har en chans att mutera inom dig.

Jag förstår att man kanske tror att ett hinder i form av vaccin skulle kunna pressa fram mutationer men då tänker man lite fel. Viruset muterar hela tiden oavsett hinder och gör det i kroppen för att runda immunförsvaret. Turligt nog klarar en vaccinerads immunförsvar trots allt att bryta ner viruset i tid - eller i de flesta fall blir den vaccinerade inte sjuk alls - och enstaka escape mutants behöver vi inte oroa oss för. Det är som sagt värre hos dem utan skydd och kanske med svagt immunförsvar. Det kan då i mycket sällsynta fall bli så att någon mutation blir tillräckligt livskraftig och lyckas hoppa över till någon annan.
Citera
2021-07-28, 13:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag ser inte var i artikeln det står att man vill att just gymnasieungdomar ska vaccinera sig.
Rubriken "Anders Tegnells vädjan om vaccin inför skolstarten" kan ju absolut tolkas så, men i texten står det inte.

- Det är väldigt viktigt att vi nu får så många som möjligt vaccinerade innan hösten, säger han i*SVT:s ”Morgonstudion”.*

– Det är en orosfaktor då vi vet att gymnasieungdomarna inte kan bli vaccinerade till fullo – alltså hinna få två doser vaccin – innan skolstarten börjar, säger Anna Skogstam arbetar som smittskyddsläkare i region Värmland till*Värmlands Folkblad.

Så det är bara Expressens åsikt, fultolkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in