2021-07-28, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag känner ett fåtal som haft det, kanske ett tiotal, känner till 3 som dött - inga gamlingar 40-55 års ålder.

Då måste du vara något av ett unikum! Dog de av eller med Covid-19? Och hur förklaras det i din krets att så unga dött ev. då av Covid-19? Jag har svårt att tro på detta, när så få i den åldersgruppen dör...
Citera
2021-07-28, 13:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Och av dessa 99% ovaccinerade så hade 98.5% dött ändå...

Ja, vi lär alla dö förr eller senare, men vad har det med resonemanget att göra menar du?

Poängen är ju att vaccin mot covid19 tycks ge ett mycket bra skydd för sjukdom och död i covid19, vilket är det vi diskuterar här.
Citera
2021-07-28, 13:15
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad man tvistar om är precis det jag tar upp. Graden av steriliserande skydd och minskning av smittspridning.

Du får gärna hänvisa till en peer reviewed källa som säger det motsatta.
Finns redan drösvis med rapporter från Israel-USA och senast Island som länkats här tidigare i tråden, angående pfizer och dess vaccin-resultat.

Citat:
Låt bli alla dess YouTube-videos!

Jag menar allvar när jag säger att antivaxxandet är en psyop. För jag skulle ha gjort likadant om jag var Demokrat och ville neutralisera min motståndare.

Snart har alt.right gjort sig omöjliga i seriösa sammanhang och många av dem kommer faktiskt att dö.

Efter två sprutar kan du räkna med att du inte får COVID19 i de flesta fall men skulle du få det slipper du undan med en mild variant. Det gäller även nya mutationer. Visa gärna på en peer reviewed studie som säger det motsatta.

De som möjligtvis dör trots vaccinationer är de i de yttersta riskgrupperna tyvärr. Ovanligt, men det händer. Vanligare dock att de har blivit smittade av antivaxxare skulle jag tro.

Då har vi förklaringen till din inställning, du är i fel avdelning då psyops är i konspirationsdelan.
Dessutom raderar Youtube i princip alla antivax-rullar som du anför, samma gör Twitter m.fl
Senast redigerad av absolut-justice 2021-07-28 kl. 13:21.
Citera
2021-07-28, 13:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
De som möjligtvis dör trots vaccinationer är de i de yttersta riskgrupperna tyvärr. Ovanligt, men det händer. Vanligare dock att de har blivit smittade av antivaxxare skulle jag tro.

Borde väl vara straffbart att röra sig ute i samhället och smitta andra om man vägrar vaccin som erbjuds alla vuxna.
Då har man ju inte gjort något försök alls att skydda mot smittspridning.

Borde väl hanteras av våra smittskyddslagar, eller?
Säkert någon här som är påläst, speciellt de anti vaccin borde kunna hur reglerna ser ut.
Citera
2021-07-28, 13:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Finns redan drösvis med rapporter från Israel-USA och senast Island som länkats här tidigare i tråden, angående pfizer och dess vaccin-resultat.
Ni klarar ju uppenbart inte av att läsa sådana rapporter så det är ju meningslöst att resonera med er.

Vad man säger är att vaccinet inte alltid ger steriliserande skydd och därför kan ge både infektioner och att det föreligger risk för smittspridning från vaccinerade. Det man diskuterar är graden av detta. Och ju längre tiden går desto säkrare är man att vaccinet faktiskt ger ett sådant skydd i de flesta fall. Än så länge gäller detta även varianterna som finns för tillfället.

Visa mig nu en peer-reviewed studie som visar på det motsatta.
Citera
2021-07-28, 13:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Borde väl vara straffbart att röra sig ute i samhället och smitta andra om man vägrar vaccin som erbjuds alla vuxna.
Då har man ju inte gjort något försök alls att skydda mot smittspridning.

Borde väl hanteras av våra smittskyddslagar, eller?
Säkert någon här som är påläst, speciellt de anti vaccin borde kunna hur reglerna ser ut.
Åtminstone borde man kunna kräva det av vårdpersonalen. Jag tror det kommer med tiden när det visar sig hända olyckor och folk blir sjuka och kanske dör på våra boenden. De anhöriga om inga andra kommer att kräva det.
Citera
2021-07-28, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja, det är verkligen märkligt att så många inte förstått att corona/covid inte är över.
Vaccin är en del av förbättringen, men det är ju otroligt dumt att göra allt som är möjligt för att utnyttja förbättringen maximalt innan vi sett hur effektivt vaccinet är.

Ja, det är min poäng.
Citera
2021-07-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, vi lär alla dö förr eller senare, men vad har det med resonemanget att göra menar du?

Poängen är ju att vaccin mot covid19 tycks ge ett mycket bra skydd för sjukdom och död i covid19, vilket är det vi diskuterar här.

Du vet precis vad jag menar - dessa 99% hade dött av troligtvis underliggande sjukdomar och hög ålder ändå, så att de var ovaxxinerade hade troligtvis inte gjort någon skillnad...
Citera
2021-07-28, 13:27
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
I vilken rutten förort bor du och dina grupprunkare i tråden?

För det är ju i utanförskapsområden som vaccinvägran är stark.
Är det måhända MENA-folkets överlägsna intelligens och genetik som gör att de vägrar?

Kolla gärna in tabellen längst ner och se vart de ”intelligenta” bor

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/07/27-juli-lagesrapport-om-covid-19/
Jag har en trevlig lägenhet centralt i en mellanstor stad i norrland. Är pursvensk, hyfsad inkomst och har en kandidatsexamen i webbutveckling.

Skiter fullständigt i vad MENA gör eller inte gör gällande vaccinet. Även en trasig klocka har rätt två gånger om dagen.
Citera
2021-07-28, 13:31
Medlem
Det finns två alternativ när det gäller vaccinens effektivitet.

1. Pfizer visste att antikroppar mot endast en minimal del av viruset skulle leda till att mutationer snabbt tar sig förbi skyddet och ett gain of function race börjar. Det var isf detta de ville uppnå, ständigt nya sprutor.

2. De var så inkompetenta att de inte kunde räkna ut att antikroppar mot enbart ett enda protein på viruset skulle leda till ”immune escape”.

Vilket är värst? Nr.2 är iaf minst sannolik.

Med den information vi har nu så är detta verkligen de enda två möjliga alternativen.
Senast redigerad av hbphys 2021-07-28 kl. 13:34.
Citera
2021-07-28, 13:33
Medlem
Citat:
Låt bli alla dess YouTube-videos!

Jag menar allvar när jag säger att antivaxxandet är en psyop. För jag skulle ha gjort likadant om jag var Demokrat och ville neutralisera min motståndare.

Snart har alt.right gjort sig omöjliga i seriösa sammanhang och många av dem kommer faktiskt att dö.

Efter två sprutar kan du räkna med att du inte får COVID19 i de flesta fall men skulle du få det slipper du undan med en mild variant. Det gäller även nya mutationer. Visa gärna på en peer reviewed studie som säger det motsatta.

”Antivaxxers” är nog lika vanligt som Bigfoot skulle jag tro. Autism deluxe att inte kunna se mer än svart och vitt. Otroligt arrogant att i detta skede tro att man har facit. Men det är lär framtiden utvisa. Ingenting att slänga käft om.
Citera
2021-07-28, 13:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kom igen nu. I Sverige var det i slutet av 2020 19,7% av befolkningen som var utrikes födda.

Tar man med andelen som har två utrikes födda föräldrar så blir det 24,9% (siffra från 2018).

Kom inte och påstå att Norge har i närheten av samma problem som Sverige har med utanförskap, fattigdom och integration för en betydande del av befolkningen.

Eftersom diskussionen rör antal och inte andelar så blir skillnaden ännu större.
Cirka 2 500 000 människor i Sverige och omkring 700 000 personer i Norge har alltså utländsk bakgrund.

Sen om det spelar någon roll, ingen aning.
kurt-sune påstår ständigt felaktiga att Sverige har en oproportionerligt större andel invandring än samtliga grannländer vilket är fel oavsett hur många gånger hen påstår det.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sverige har en oproportionerligt större andel invandring än samtliga grannländer och ca 3 ggr så hög trångboddhet som Norge. Och Norge är ett mycket mindre land med betydligt mindre städer.

Förstår inte hur folk fortfarande kan stirra sig blind på dödstal när medelåldern på de som dött med covid är över 80 år. Ge upp!
Det enda jag kritiserar är kurt-sunes ständigt felaktiga uppgifter om andelen invandrare i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in