2021-07-28, 13:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SD:s triumfkort kan bli att levnadskostnaderna stiger fortare än pensionerna, då först pensionstillägget delas ut orättvist fördelat och sedan bromsen tar tillbaka en hundralapp. Dom mer välbärgade pensionärerna kommer att bli vansinniga. Det blir svårt att lära dom gamla hundarna att (S)itta.

Enligt SCB Maj 2021 har SD 31 % (!) i åldern 55-64. Den åldersgrupp med mest stöd. 65 - 74 "bara" 19,8 %. Denna grupp kan nog gå till SD när de märker att levnadsstandarden blir sämre. 75 och äldre har 27,9 % så det är en usel ålderskategori där emellan! Födda 47-56. Det verkar vara den värsta boomer-generationen. Vore intressant att se på enstaka åldrar/födelseår vilket spann det är exakt som är så usla.

Jag tror vi med tiden kommer se en exakt spegling, korrelation, mellan andel av befolkningen med utomeuropeisk bakgrund och SD-väljare per ålderspann. SD kommer bli svenskarnas och de islamkritiska invandrarnas parti.

Länk till PDF: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/publikationer/partisympatiundersokningen-maj-2021/
2021-07-28, 13:45
Moderator
Meijis avatar
Kommentarer som enbart handlar om andra partier än SD ska placeras i

(FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden

/Moderator
2021-07-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om man utgår från den realistiska förutsättningen att MP klarar spärren så indikerar den här mätningen att högerblocket får 169 mandat och Löfven 180 mandat.

Det är för tidigt att kasta yxan i sjön men rörelsen av väljare över blockgränsen tycks i det närmaste ha avstannat.

Ja något högerblock tycks vi inte se, men det beror kanske på hur det går för L också.

Men jag har allt mer börjat känna att det kanske kvittar. Viktigare är att SD blir största eller näst största parti. Som jag ser det är Sverige redan förstört och om de får makt kan de inte göra så mycket ändå (och jag är inte säker på deras kompetens heller). Men det har stort symboliskt värde om de blir största parti. Det kommer att ge dem legitimitet och då kommer fler kvinnor rösta på dem också (eftersom kvinnor röstar som gruppen).
2021-07-28, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Enligt SCB Maj 2021 har SD 31 % (!) i åldern 55-64. Den åldersgrupp med mest stöd. 65 - 74 "bara" 19,8 %. Denna grupp kan nog gå till SD när de märker att levnadsstandarden blir sämre. 75 och äldre har 27,9 % så det är en usel ålderskategori där emellan! Födda 47-56. Det verkar vara den värsta boomer-generationen. Vore intressant att se på enstaka åldrar/födelseår vilket spann det är exakt som är så usla.

Jag tror vi med tiden kommer se en exakt spegling, korrelation, mellan andel av befolkningen med utomeuropeisk bakgrund och SD-väljare per ålderspann. SD kommer bli svenskarnas och de islamkritiska invandrarnas parti.

Länk till PDF: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/publikationer/partisympatiundersokningen-maj-2021/

Tack för informationen. Detta är intressanta siffror. Ja den sänkta levnadsstandarden för pensionärer samt höjd pensionsålder är en politiskt tickande bomb. Jag tror att partierna är medvetna om detta. Du får också medge att pensionsbromsen är en humörsänkare.
SD bör också öka tugget om hur äldreförsörjningsstöden kan ge bättre än för svenska fattigpensionärer.
2021-07-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja något högerblock tycks vi inte se, men det beror kanske på hur det går för L också.

Men jag har allt mer börjat känna att det kanske kvittar. Viktigare är att SD blir största eller näst största parti. Som jag ser det är Sverige redan förstört och om de får makt kan de inte göra så mycket ändå (och jag är inte säker på deras kompetens heller). Men det har stort symboliskt värde om de blir största parti. Det kommer att ge dem legitimitet och då kommer fler kvinnor rösta på dem också (eftersom kvinnor röstar som gruppen).
Om Sverige redan är förstört, vad spelar det då för roll om SD blir största parti?
2021-07-28, 15:31
Medlem
Novus nedbrutet på män.

SD 28,8
M 21,1
S 19,0
V 12,5
C 7,8
KD 4,4
MP 2,7
L 2,1
2021-07-28, 15:58
Bannlyst
Citat:
Novus nedbrutet på män.

SD 28,8
M 21,1
S 19,0
V 12,5
C 7,8
KD 4,4
MP 2,7
L 2,1
50 procent av männen röstar alltså på M+SD.

Är så stolt över att vara ett pungdjur.

Eftersom SD fick 21,6 och har 28,8 bland män så är det uppenbart att SD fått ett någorlunda uppsving bland kvinnorna
2021-07-28, 16:45
Medlem
Grevelesevis avatar
Jag svarade på en demoskopundersökning den 24 juli så de kan släppa en andra mätning i juli,
post regeringskaos så att säga.
Novus har ju ställt upp SD och V med 3-4 % enheter sedan maj.
Borde synas i demoskop också tycker man. Jag har gjort mitt i alla fall.
2021-07-28, 17:40
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
50 procent av männen röstar alltså på M+SD.

Är så stolt över att vara ett pungdjur.

Eftersom SD fick 21,6 och har 28,8 bland män så är det uppenbart att SD fått ett någorlunda uppsving bland kvinnorna

Dessutom om man bryter ner det på etniska svenska män så lär det ju mer än 50%, iallafall om man blickar tillbaks på SCBs mätningar. Även om en del invandrare röstar på SD så är det fortfarande de vanliga infödda svenskarna som är SDs väljarbas. Men det är inget nytt. Kvinnorna är fortfarande kvar på andra sidan
2021-07-28, 17:52
Medlem
ronaldo77s avatar
Citat:
Novus nedbrutet på män.

SD 28,8
M 21,1
S 19,0
V 12,5
C 7,8
KD 4,4
MP 2,7
L 2,1
Om man gör ett rimligt antagande att det är lika många kvinnor tillfrågade som män så betyder detta att SD har ett stöd på 14.4% hos kvinnorna. Det betyder en uppgång är jag ganska säker på, SD har haft ca 10% hos kvinnor förr
2021-07-28, 18:01
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronaldo77
Om man gör ett rimligt antagande att det är lika många kvinnor tillfrågade som män så betyder detta att SD har ett stöd på 14.4% hos kvinnorna. Det betyder en uppgång är jag ganska säker på, SD har haft ca 10% hos kvinnor förr

https://twitter.com/StatistiskO/status/1420309150265978882/photo/4

14.0 enligt statistisk opinion. Uppåtgående kurva i alla fall.
10.7 den 6 maj.
2021-07-28, 21:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tack för informationen. Detta är intressanta siffror. Ja den sänkta levnadsstandarden för pensionärer samt höjd pensionsålder är en politiskt tickande bomb. Jag tror att partierna är medvetna om detta. Du får också medge att pensionsbromsen är en humörsänkare.
SD bör också öka tugget om hur äldreförsörjningsstöden kan ge bättre än för svenska fattigpensionärer.

Mina siffror var för män, jag såg lite fel i alla tabeller. Men för män och kvinnor tillsammans är det samma trend.

Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det känns nästan som om S inte skulle ha något emot att vara opposition i fyra år för att sedan "komma tillbaka starkare". Om man gör sin matematik och räknar med att MP och L åker ur riksdagen så har M, KD och SD minimal majoritet även om det är en jävligt komplex formel som skulle behövas för att fastställa mandaten, och det skulle det också bli en fight om, garanterat. Som i EU-valet mellan MP och SD där jag fortfarande anser att SD borde ha fyra mandat.
.

Ja och i riksdagsvalet förlorade de ett mandat till C. Ett extremt viktigt mandat har det visat sig. SD har marginalerna mot sig i mandatfördelningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
https://twitter.com/StatistiskO/status/1420309150265978882/photo/4
14.0 enligt statistisk opinion. Uppåtgående kurva i alla fall.
10.7 den 6 maj.

Konstigt att det inte är en större debatt om hur olika män och kvinnor röstar. MP och S är rena kvinnopartier. V verkar jämnas ut nu, det är män som strömmat till. Och SD ett mansparti men det har ju media uppmärksammat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in