2021-07-28, 11:01
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Den kom innan månadsskiftet!

Japp. Och mätningen får väl betraktas som ett bra/godkänt resultat för SD. Hade onekligen blivit rätt intressant om SD hamnar strax över M i nästa års val, även om det bara rör sig om ett antal tiondelar så blir det en psykologisk effekt för SD, M, medierna och väljarna.

Blir också intressant att se S fortsatta utveckling under resten av året, nu börjar de åter närma sig riktiga "skitsiffror" (i alla fall i denna mätning). Knappa 24% är direkt uselt för S. Polismord, skjutningar mot barn, sprängningar, personrån, oprovocerat våld, bilbränder (underrapporterade i medierna) och en allmän känsla av otrygghet och ändå lockar sossarna var fjärde väljare...???

Kul inför valet om ett år ifall SD åtminstone kunde "parkera" kring 22% i mätningarna inom kort (gärna 23%). Då vaknar väl Anders Lindberg och Lindström på Expressen till lite extra igen. Dags att åter damma av snacket om nazistiska rötter och antidemokratisk politik...
2021-07-28, 11:08
Medlem
Det är en långsamt pågående process. S kommer att ta tillbaka några själar ifrån V men V har nog en viss framtid i utanförskapsområdena. SMS-påminnelser till trots. Ett parti som förlorar ungdomarna som S nu gör har ingen framtid.

Det ser bra ut för SD men den aktiva valkampanjen är lite för svag, jag menar dom "verkliga" valarbetarna skjuter för lite och det är för lite upplopp. Det behövs mycket mer.
Det som nu stärker SD kan vara höjda bensinpriser, högre priser på el, det som drabbar plånboken drabbar också S. Ebba Busch måste gå till offensiv, annars stagnerar det partiet på svaga siffror. SD skall fortsätta att komma med vettiga förslag och lurige Uffe måste äta taggtråd och framstå som den tuffaste av dem alla. Kämpa!
2021-07-28, 11:16
Medlem
AreYouBacks avatar
Jag tror invandrare lämnar S för SD. Det finns ingen laglydig invandrare som vill ha kriminella i sina förorter. Det är ju knappast Lidingöborna som bryr sig om invandringen negativa följder. De röstar M. Nu är det knegare ochinvandrare som kommer korsa Rubicon. Det kommer sluta med 22-23% till SD, för ingen av dessa vill rösta M. Då blir det Kristersson som får acceptera Åkesson som statsminister... Gud vad jag vill se det hända. Men Åkesson är nog smartare än så, vad tror ni?
2021-07-28, 11:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag tror invandrare lämnar S för SD. Det finns ingen laglydig invandrare som vill ha kriminella i sina förorter. Det är ju knappast Lidingöborna som bryr sig om invandringen negativa följder. De röstar M. Nu är det knegare ochinvandrare som kommer korsa Rubicon. Det kommer sluta med 22-23% till SD, för ingen av dessa vill rösta M. Då blir det Kristersson som får acceptera Åkesson som statsminister... Gud vad jag vill se det hända. Men Åkesson är nog smartare än så, vad tror ni?

Ja den gamla generationen, men inte troende muslimer. Och det är en snabbt växande grupp. 10000-tals får medborgarskap varje år och fler än det är medborgare redan och fyller 18.
2021-07-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men vad kan KD vinna för röster förutom att kannibaliske på M och SD? M kan ta sossar och centerpartister, SD kan ta sossar och invandringskritiker från nästan hela det politiska spektret (Inte MP men t.o.m. V. I Stockholm har vi partimedlemmar som varit vänsterpartister)

Jag tycker det är bra om KD precis klarar sig kvar i riksdagen med stödröster för de är en svag länk, de har många frireligiösa asylaktivister i sitt parti; Ebba representerar deras väljare men inte deras knasiga partimedlemmar som sjunger psalmer om de stackars migranterna i riksdagen etc. Lyssna på den gamle Alf så ser man att KD lätt kan ramla tillbaka till asylaktivism.

Jag gillar i grunden inte KD men jag inser att Ebba Busch och Sara Skyttedal behövs som spjutspetsar in i DÖDKÖTTET på S. Ebba är en utomordentlig propagandist men fastighetsaffären tog på krafterna.

Det ger SD en fördel att SD:s representanter uppträder statsmannamässigt medan övriga oppositionen sluggar villt. Jag tror du förstår mig.

Det ser ändå ganska bra ut nu. Lite förvånande att M inte får ut mer av sin offensiv när gäller "Lag och Ordning".

SD:s triumfkort kan bli att levnadskostnaderna stiger fortare än pensionerna, då först pensionstillägget delas ut orättvist fördelat och sedan bromsen tar tillbaka en hundralapp. Dom mer välbärgade pensionärerna kommer att bli vansinniga. Det blir svårt att lära dom gamla hundarna att (S)itta.
2021-07-28, 12:14
Medlem
catforwardpowers avatar
SD går om M. Snacka om kalldush för Moderaterna. Varken liberallinjen eller "hårda tag-linjen" lyfter de över 22%. SD verkar uppenbarligen ha ett högre tak än M. Och det förvånar mig inte. SD är unikt i att de plockar röster från alla samhällsklasser
2021-07-28, 12:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
SD blir nog det största partiet fram till valet 2022.

Och jag hakar nog på Thomas Gür här som säger att S någon gång fram till valet kommer att ligga under 20% i någon av de erkända OU:na. Någon som sätter emot?:
Thomas Gür

Dass-kapital.
Jag vidhåller min killgissning från 2019 att vi fram till valet 2022 vid något tillfälle kommer att se S ligga under 20 procent i en (tillförlitlig) opinionsundersökning.

SD och V är de två hajar som nu hugger in i den snart strandade socialdemokratiska valfiskens späck.

https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/4436724196379072

S i val och S i OU är två helt olika saker. Du kan lätt plussa på 5% på S i val när dom mobiliserat trupperna. Tror på runt 27% för S och kanske 16-17% för SD i val 2022. S kommer att hämta hem många egentliga S-väljare ifrån SD eftersom det är där dom finns.
2021-07-28, 12:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
S i val och S i OU är två helt olika saker. Du kan lätt plussa på 5% på S i val när dom mobiliserat trupperna. Tror på runt 27% för S och kanske 16-17% för SD i val 2022. S kommer att hämta hem många egentliga S-väljare ifrån SD eftersom det är där dom finns.
Det tror inte jag den här gången faktiskt.

Och nej, jag röstar inte på SD utan det är min kliniska analys av läget.
2021-07-28, 12:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Men du glömmer en sak. Nämligen att M och KD har accepterat SD, det ger acceptans. Sedan finns ju ett skäl varför S har tappat väljare till SD, och det har ju inte förändrats i sak.

Sist.., det kan nog bli aktuellt med stödröster ifrån S, till MP som sliter.

Dock, är det lääänge tills nästa val och mycket hinner hända.
2021-07-28, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men du glömmer en sak. Nämligen att M och KD har accepterat SD, det ger acceptans. Sedan finns ju ett skäl varför S har tappat väljare till SD, och det har ju inte förändrats i sak.

Sist.., det kan nog bli aktuellt med stödröster ifrån S, till MP som sliter.

Dock, är det lääänge tills nästa val och mycket hinner hända.

Visst, men nu är vi nere på 13 månader drygt till valet…

Jag hoppas såklart att SD blir större än M. Men jag tippar att det blir först -26. Tuffe Uffe kommer sista veckorna innan valet att låta som Åkesson och Jomshof tillsammans. I syfte att stoppa ökat flöde M till SD.

Men de som gått från S till SD kommer inte denna gången att luras tillbaks till S.

Om L lyckas ligga i snitt 3-3,5 % innan valet kommer de att få taktikröster från moderater.
2021-07-28, 13:12
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

16-17% tror jag är alldeles för snålt för SD i valet 2022. Det blir några procent till. Hur mycket mer återstår att se. Däremot tror jag att din gissning på 27% för S ligger närmare sanningen. I trakterna runt 25,5-27,5% gissar jag. Att S skulle "hämta hem" så många väljare från SD att de hamnar på 16% det låter inte sannolikt. Däremot kommer V förmodligen att tappa någon/några procent av sin nuvarande ökning tillbaka till S igen när det vankas Riksdagsval.

Den vanliga risken för SD är att många som uppger SD i opinionsundersökningar inte alltid vågar ta steget i vallokalen utan fortsätter att rösta som de alltid gjort. Känner till flera i min bekantskapskrets "som skulle rösta på SD" i valet 2018, men fegade ur och röstade på M och KD. Om alla som sympatiserar med SD verkligen hade "vågat" ta steget, de skulle siffrorna sett lite annorlunda ut. Det verkar fortfarande finnas något slags inbyggd broms i vallokalen. Men de som väl tagit steget över till SD, de stannar också i regel där; det är nog också en förklaring till att vi inte sett SD backa i något Riksdagsval (än).
2021-07-28, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det tror inte jag den här gången faktiskt.

Och nej, jag röstar inte på SD utan det är min kliniska analys av läget.

Är hälsosamt skeptisk så du kanske får rätt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in